Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack. Har läst om juridikstudierna och det bristande resultatet av dem. Hade däremot ingen aning om att han suttit i riksdagen.

Han känns så omogen på något sätt, som att han inte förstått rollen han tilldelats.
Hu någon bekant postade en ganska hemsk post på Facebook nyligen som fick mig att skämmas.

Tydligen har de politiska partierna förlorat runt 80% av medlemmarna de senaste åren. Vet inte om det kan stämma.

Men det är kanske inte konstigt att det är så tomt på folk som kan komma upp i leden, så tomt att de måste gräva fram tex honom.

Vi har helt enkelt övergivit partierna. Lämnat dem till att ha en så liten bas att de måste leta i botten på lådan för att ens hitta ministrar :( det är så hemskt.

Det är väl kanske iofs inte bara vårt fel, det känns som att partierna har varit mycket för karriärspolitiker under 90 och 00 talen? Ungdomsförbund från 16 års ålder. Så att folk har förlorat lusten lite att vara med.

Trist att det blivit så.

Jag försöker själv länka mest till liberala eller vanliga dagstidningar i svar här O_o så imbecill har verkligheten blivit.
(att både dagens ETC och Kvartal är "suspekta", trots att båda har bra artiklar ibland, för att inte tala om arbetet osv).
Det fungerar bäst med dagstidningar som har förankring i partiet.
Och det är nog olika beroende på parti.

Flamman skulle nog inte påverka så mycket inom Moderaterna men antagligen i Vänsterpartiet.

Ja, omogen är rätt ord.

Hetsar om att det kan bli krig, får enskilda personer uppsagda från myndigheter, går till attack på enskilda journalister...

Ska tilläggas att jag är väldigt öppen för att människor ska kunna bli politiker oavsett bakgrund. Men som minister förväntar jag mig nog ett cv som är lite fylligare.
Ah herregud det är han!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...n-kan-ha-brutit-mot-internationell-konvention

Ugh!

Hoppas de fälls bortom. Farligt för demokratin och ett tydligt hat mot natur och demokrati en agenda att öka klimathotet.

Ministern för civilt försvar ringde myndigheten som anställt en Rebellmamma – och twittrade: ”Sådant här ska helt enkelt inte få hända”.

Agerandet kan vara ett brott mot en internationell konvention, menar nu en FN-expert i ett utlåtande till Stockholms tingsrätt.

Tydligen har de politiska partierna förlorat runt 80% av medlemmarna de senaste åren. Vet inte om det kan stämma.
Mycket beror på hur politiker blir behandlade av andra människor.
Hoten t.ex.
Inte många skulle stanna i politiken efter den erfarenhet som Carl Oskar Bohlin har gjort.

Frågan är om det är just de egenskaperna som vi vill ha hos våra ministrar?

Okänsligt stryktåliga?

Mycket beror på hur politiker blir behandlade av andra människor.
Hoten t.ex.
Inte många skulle stanna i politiken efter den erfarenhet som Carl Oskar Bohlin har gjort.

Frågan är om det är just de egenskaperna som vi vill ha hos våra ministrar?

Okänsligt stryktåliga?
Jo absolut. Men då tycker man kanske att M kunnat göra allt i sin makt för att stötta C partiledarna som varit så utsatta istället för att heja på och såvitt jag förstått sjunga hemska sånger om dem på partimöten?

Det känns snarare här som att man är väldigt skör när man själv utsätts för någonting man piskat upp stämningen om.

Jo absolut. Men då tycker man kanske att M kunnat göra allt i sin makt för att stötta C partiledarna som varit så utsatta istället för att heja på och såvitt jag förstått sjunga hemska sånger om dem på partimöten?
Det är litet mycket begärt av ett annat parti.
Det egna partiet skall stå starkt nog.

Man får nog lov att komma ihåg att det är en tävling att driva partipolitik.
Som Robinson ungefär.
Då hjälper man inte något av de andra lagen.

Om man tycker att det är det som är problemet här, så.
Nej det är inte grundproblemet.
Men det blir konsekvenser som en Moderat politiker borde vara smart nog att hålla sig undan.
Det säger väldigt mycket om Ministern.

Jag är inte imponerad om jag säger så.
Och ingen jag vill ta en fika med varken nu eller senare.

Det är litet mycket begärt av ett annat parti.
Det egna partiet skall stå starkt nog.

Man får nog lov att komma ihåg att det är en tävling att driva partipolitik.
Som Robinson ungefär.
Då hjälper man inte något av de andra lagen.
Jag tycker nog att det borde vara betydligt mer stöd mellan yrkeskollegor när det stormar och inte att driva på hetsandet. Analogin till en tävling gynnar inte utvecklingen av vårt samhälle.

Jag tycker nog att det borde vara betydligt mer stöd mellan yrkeskollegor när det stormar och inte att driva på hetsandet. Analogin till en tävling gynnar inte utvecklingen av vårt samhälle.
Hur skall man få till det?

Alla beter sig som fotbollslag där fansen är huliganer.
Enligt devisen "I krig och kärlek är allting tillåtet."

Vad bra. Men i så fall borde M nog skärpa till sig lite i kontakten med media, för Kristersson ger också det intrycket.
Hur skulle det gå till?
Ett gäng politiker är tämligen frisvängande och har inte riktigt någon annan ledning än partiledningen.
Och den har drabbats av allvarlig tävlingsinstinkt.

Vinna är allt!
I allt.

Borde inte båda sidorna behöva ta lika mycket ansvar för when they go low we go high? För att det ska fungera i den politiska diskursen så måste det vara ett gemensamt ansvar. Vi har ju faktiskt också sett vad som hänt när enbart en sida försökt med go high. Resultatet har varit en kaskad av hat, rasism, misogyni som numera är en del av nyhetsflödet och vanliga interpersonliga möten. Plus då att de som valde att go low nu styr trifektan i USA med välkänt resultat.

Men jag har väl aldrig skrivit att det enbart skulle vara den ena sidans ansvar att hålla god ton i debatten? Självklart gäller den önskan båda sidorna, förstår faktiskt inte hur du kan tolka in att jag skulle mena att det bara är ena sidans ansvar.

Det jag säger är dock att man bara kan ta ansvar för sitt eget agerande, jag kan bara ta ansvar för och styra vad jag själv gör och du kan bara ta ansvar för och styra vad du gör. Och jag tycker inte att man kan ursäkta sig för att skita i det, med hänvisning till att "a'men, de är ju si och så". En förklaring absolut, och jag både lackar ur och tröttnar själv många gånger, inget konstigt med det - men jag tycker inte att man själv bör kasta sin egen standard för hur man egentligen vill bete sig åt sidan och dras ner i skiten.

Realistiskt, om D hade beslutat sig för att go low så kanske vi haft en annan politisk styrning i USA idag.

Jag förstår inte vad du menar, Donald Trump har väl om någon "gone low" i det politiska debattklimatet?

Eller som ett gammalt svenskt uttrycker säger, ont ska med ont fördrivas.

Här håller jag verkligen inte med dig, jag tror inte alls på att ont ska med ont fördrivas, öga för öga tand för tand, hårdare tag osv. Men jag har ju insett att jag tillhör ett utdöende släkte idag...jag kommer dock inte att ändra mig på den punkten.

Jag har tolkat uttrycket "when they go low, we go high" som något rätt föraktfullt. Självförhävande.

Det finns såklart mycket kritik att rikta mot Michelle Obama, men just föraktfullt har jag inte tolkat henne som med det uttrycket. Men man får förstås tycka olika om det.

Nu tycker jag ju att såväl Sd som M på ledande positioner "go low". Men man behöver ju inte go high för det. Det räcker ju att bara fortsätta komma ihåg vad demokrati är. Och att stå för det, vilket ju ändå faller sig naturligt för många av oss.

Eftersom du tolkar uttrycket föraktfullt gör du nog bäst i att inte "go high" alls, i något sammanhang. Så kan vi som tolkar och använder det på ett annat sätt "go high" när vi tycker att det är lämpligt.

Sen är det så klart lite svårt ibland att inte skoja om mössor, halsdukar, folkdräkter och nunnedok, när slöjförbud kommer på tal. Det kanske är lågt? För mig känns det dock som mentalhygien, strategi för att inte förlora förståndet.

Det beror på hur det gör och när det görs tycker jag. Men det är väl ofta så att den som utsätter någon annan för hån och förlöjligande tycker att den utsatte överreagerar, det betyder inte att det alltid är en rimlig slutsats. Ibland är det så, och Ibland inte.

Flera av KD:s kandidater i höstens val kallar den svenska aborträtten för "Dödens kultur".
Abort är som jag skrev tidigare en rättighet som jag tycker vi ska slå värn runt och inte låta några frikyrkliga och USA-influerade abortmotståndare begränsa. :mad:

Ett abortförbud minskar inte antalet aborter, det ökar antalet dödliga aborter runt om i världen. :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39