Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det är tillräckligt många idioter i tillräckligt många partier eftersom för få engagerat sig i politiken så är det ju svårt att göra någonting. Speciellt om hela landet är fast i blockpolitiken.

Vem vet, vissa ungdomsförbund kanske promotat idioti och bara om man gjort karriär där kan man göra karriär sedan, vad vet jag. (inget iom att jag aldrig engagerat mig politiskt, vilket man nog borde skämmas över)
Min uppfattning är att det finns folk som går att prata med i samtliga partier. Inte för att jag håller med om allas åsikter men det finns människor i alla partier som klarar av att hålla en debatt som inte spårar ur. Det inkluderar tom det lokala tomte-partiet i min hemkommun. De är en samling riktiga tomtar med helt galna uppfattningar om lokal politik. Men ett par av dem går det faktiskt att prata med. Så om man vill rösta på det lokala tomte-partiet kan man göra det och kryssa de individer som klarar av att hålla ett rimligt debattklimat.

Min uppfattning är att det finns folk som går att prata med i samtliga partier. Inte för att jag håller med om allas åsikter men det finns människor i alla partier som klarar av att hålla en debatt som inte spårar ur. Det inkluderar tom det lokala tomte-partiet i min hemkommun. De är en samling riktiga tomtar med helt galna uppfattningar om lokal politik. Men ett par av dem går det faktiskt att prata med. Så om man vill rösta på det lokala tomte-partiet kan man göra det och kryssa de individer som klarar av att hålla ett rimligt debattklimat.
Nice! gäller ju att man pratar med dem och vet om de är kryssbara eller ej. Man borde nog spendera den tiden, men jag har inte gjort det :)

(tomtar är ju annars om inte annat kul)

Jag tycker det är märkligt att om chefen sedan säger att det inte är ett definierat begrepp sparka henne.

Finns säkert ngn wicca förening som också har ord som handlar om spiritualitet men jag tycker nog inte att sådant ska påverka myndighetsarbete innan vetenskapen har ett begrepp ens.
Det är hur märkligt som helst, häpnadsväckande.

Att regeringen ger i uppdrag att definiera och kartlägga kunskapsläget kan ju precis lika gärna resultera i att det inte finns tillräckligt med evidens för att det ska ingå i folkhälsomyndighetens uppdrag. Eller tom att folkhälsomyndigheten behöver avråda andra aktörer att använda begreppet/hantera "frågan".

Min bild, som arbetat med frågorna för några år sedan, upplever inte att "existentiell hälsa" uppfattades (då) som ett sådant "alternativt" begrepp som det återges i expressens rapportering utan man använde det för att bredda perspektiven och inte bara prata psykisk och fysisk hälsa. Ett annat begrepp som dyker upp ibland är "social hälsa" (ej som synonym).

Det är inget nytt att meningsfullhet, andlighet, tro och religiösa övertygelser påverkar individers och gruppers hälsa, så resonemangen är inte nya. Det är väll mer att regeringen redan har valt begrepp och ger ett relativt avsmalnat uppdrag och sen inte tåla när gd säger emot, som är problematisk.

När man är ute och pratar så är det en stor majoritet som vill stoppa alla vinster i välfärden. Jag har läst någonstans att 72% av Sveriges befolkning är mot vinster i välfärd. Ändå kan inte partierna komma överens om ett stopp. Almega et al, är verkligen mäktiga lobbyister. Men nära band med många partier. Jag tycker lobbyism är en mycket farlig väg att gå med USA som avskräckande exempel.

Jag anser bl.a att det ska vara karantän när politiker går över till lobbyorganisationer.

EU parlamentet har nyss röstat JA till återvändandecenter med klar majoritet. Dom som tar sig in i EU olagligt kommer aldrig att få stanna i ett EU land. Dessa utlänningar måste nu samarbeta annars kan dom få sitta på hubben i flera år eller så kan dom välja att åka hem.

https://www.europarl.europa.eu/news...redjelandsmedborgare-som-vistas-olagligt-i-eu

Tillsammans med den svenska lagstiftning kommer vi att kunna skicka tillbaka dessa olagliga utlänningar som befinner sig i vårt land väldig snabbt. Stor framgång för SD där

Det är hur märkligt som helst, häpnadsväckande.

Att regeringen ger i uppdrag att definiera och kartlägga kunskapsläget kan ju precis lika gärna resultera i att det inte finns tillräckligt med evidens för att det ska ingå i folkhälsomyndighetens uppdrag. Eller tom att folkhälsomyndigheten behöver avråda andra aktörer att använda begreppet/hantera "frågan".

Min bild, som arbetat med frågorna för några år sedan, upplever inte att "existentiell hälsa" uppfattades (då) som ett sådant "alternativt" begrepp som det återges i expressens rapportering utan man använde det för att bredda perspektiven och inte bara prata psykisk och fysisk hälsa. Ett annat begrepp som dyker upp ibland är "social hälsa" (ej som synonym).

Det är inget nytt att meningsfullhet, andlighet, tro och religiösa övertygelser påverkar individers och gruppers hälsa, så resonemangen är inte nya. Det är väll mer att regeringen redan har valt begrepp och ger ett relativt avsmalnat uppdrag och sen inte tåla när gd säger emot, som är problematisk.
Ah, jag hittade märkligt lite vid en snabbgoogling av begreppet. Mest en snubbe som skrev en bok 2025, men som har skrivit böcker om det mesta som bubblat som populärt, så tänkte att den snodde han nog ihop efter 2023.

Var dina, några år sedan, långt före 2023? För annars kan ju begrepp bubbla ganska snabbt om de marknadsförs av rätt personer.

Känns nytt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Existentiell_hälsa

Kartläggningen av vetenskaplig och svensk litteratur visar att existentiell hälsa saknar en entydig definition, men att centrala existentiella perspektiv kopplat till hälsa i dagens Sverige är att uppleva mening i livet, vara i relation till sig själv, andra och naturen, känna sammanhang och trygghet, och att uppfatta sig vara en del av någonting större.<a href="https://sv.wikipedia.org/wiki/Existentiell_hälsa#cite_note-1"><span><span>[</span>1<span>]</span></span></a>

Filosofen Torbjörn Tännsjö är kritisk angående existentiell hälsa och talar om äppelkindad barnatro och flum.Han anger att Folkhälsomyndighetens (FHM) rapport var: ”Värsta utfallet jag kunde tänka mig”.

Senast ändrad:
I en annan tråd tipsade @Badger om en annan valkompass som grundar sig i vad partierna faktiskt röstat efter i riksdagen och inte vad man säger.

https://mindemokrati.se/valkompass

Tyckte att det var mycket intressant!

Efter ca 100 frågor (man kan välja själv hur många frågor man vill svara på) så fick jag nedan resultat.
Screenshot_20260617-153950_Samsung Browser.webp

Känns rimligt faktiskt! Och jag känner mig styrkt i mitt troliga val inför valet :up:

EU parlamentet har nyss röstat JA till återvändandecenter med klar majoritet. Dom som tar sig in i EU olagligt kommer aldrig att få stanna i ett EU land. Dessa utlänningar måste nu samarbeta annars kan dom få sitta på hubben i flera år eller så kan dom välja att åka hem.

https://www.europarl.europa.eu/news...redjelandsmedborgare-som-vistas-olagligt-i-eu

Tillsammans med den svenska lagstiftning kommer vi att kunna skicka tillbaka dessa olagliga utlänningar som befinner sig i vårt land väldig snabbt. Stor framgång för SD där
Det måste ju ha varit ett av eu-parlamentets absoluta lågvattenmärken. Hela blåbruna högern stod upp och skanderade "send them back". Blir det ens vidrigare?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...parlamentet-mot-migranter-skicka-tillbaka-dem

Kristersson är enligt min enkla mening en usel demokrat. Detsamma gäller för bland andra Bohlin. Det finns säkert någon som tycker att de är trevliga. Jag tror helt enkelt inte på något samband mellan trevlig och demokratisk.
Nej men tvärtom.
Otrevlig och odemokratisk.

Min erfarenhet är att otrevliga människor även har andra mindre önskvärda egenskaper.

Det måste ju ha varit ett av eu-parlamentets absoluta lågvattenmärken. Hela blåbruna högern stod upp och skanderade "send them back". Blir det ens vidrigare?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...parlamentet-mot-migranter-skicka-tillbaka-dem
Utlänningar som vistas olagligt i ett EU land ska skickas tillbaka. Det är rättsstatens lagar som utlänningarna får rätta sig efter. Gör dom inte det är risken stor att dom blir inlåsta på hubbarna tills dom förstått att det nog är lika bra att åka hem. Vi medborgare i EU har rätt till trygghet och vi bestämmer på ett demokratiskt sätt hur vi vill ha det i EU unionen. Det får utlänningarna finna sig i. Det är slutdaltat inte bara i Sverige utan i hela EU unionen.

Jag roade mig med att göra Valkompassen.
Resultatet var att jag tydligen gillar alla partier ungefär lika mycket.
Så jag överlever nog oavsett hur valet går.

Problemet var dock att mina grundläggande värderingar inte var med bland frågorna.

Utlänningar som vistas olagligt i ett EU land ska skickas tillbaka. Det är rättsstatens lagar som utlänningarna får rätta sig efter. Gör dom inte det är risken stor att dom blir inlåsta på hubbarna tills dom förstått att det nog är lika bra att åka hem. Vi medborgare i EU har rätt till trygghet och vi bestämmer på ett demokratiskt sätt hur vi vill ha det i EU unionen. Det får utlänningarna finna sig i. Det är slutdaltat inte bara i Sverige utan i hela EU unionen.
Hela EU är fullt med utlänningar! 🤣🤣🤣

I en annan tråd tipsade @Badger om en annan valkompass som grundar sig i vad partierna faktiskt röstat efter i riksdagen och inte vad man säger.

https://mindemokrati.se/valkompass

Tyckte att det var mycket intressant!

Efter ca 100 frågor (man kan välja själv hur många frågor man vill svara på) så fick jag nedan resultat.
Visa bifogad fil 186783
Känns rimligt faktiskt! Och jag känner mig styrkt i mitt troliga val inför valet :up:

Värdelösa frågor.

De blandar ju med upp till 3 viktiga frågor i samma fråga. Jag kan tycka ja på 2 men nej på den 3e. och tvärtom.
Den kommer ju inte ge det minsta rätt iom detta.

Men har gjort den och fick ...

mellan 34 % till 55 % på alla partier = totalt värdelöst svar med...
Och som sagt inte så konstigt när du liksom inte kan svara JA eller NEJ på samma fråga.
Sa jag värdelöst ? Den valkompassen var VÄRDELÖS...

Alla som inte är svenskar är per automatik utlänningar. ;)
Tänkte på att der gällde Europa, för det är väl inte alla nationaliteter utom svenskar som inte "hör hemma" i Europa? :D

Vad än man kan tycka om [valfri nationalitet i europa] så är de ju hemmavarande i Europa ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund