Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr är det väl så att väljarna kan se denna person som en frisk fläkt som rör om och därför klättrar den...
Men det är också i sin ordning tänker jag. Om man vill bli företrädd av idioter så fortsätter man att rösta på idioter.

Däremot tror jag att de allra flesta väljare vill att ens företrädare uppträder som folk. Så om de flesta väljare kryssar politiker som kan uppföra sig som folk så kommer de flesta politiker i riksdag och kommun att vara sådana som kan uppföra sig.

Det är intressant, jag knackade dörr i mitt lokalsamhälle, iofs rött där särskilt v är starka. Många nämnde just Kristerssons korruption och att de lovat SD ministerposter varför de kommer rösta rött för första gången i höst. Även en del vilsna L som funderar på C eller S. Jag tror C kommer få ett betydligt uppsving eftersom många tidigare L känner sig vilsna och vill ha ett liberalt mittenparti. S har ju rört sig höger ut och är därför ett annat alternativ. V dras fortfarande med kommuniststämpeln och den senaste skandalen med Hamas och antisemitism hjälper dem inte. Intressant kommer det iaf att bli och om rödgröna får egen majoritet som de har i vissa opinionsundersökningar kommer det att föras en helt annan politik än om de är beroende av C.

Fö träffade jag på en rolig man, han var äldre, gick med kryckor och var riktigt lång och bred. Han sa att han aldrig skulle rösta på S, pga Geijer affären. Vilket ändå borde vara preskriberat 2026 50 år senare.

Men det är också i sin ordning tänker jag. Om man vill bli företrädd av idioter så fortsätter man att rösta på idioter.

Däremot tror jag att de allra flesta väljare vill att ens företrädare uppträder som folk. Så om de flesta väljare kryssar politiker som kan uppföra sig som folk så kommer de flesta politiker i riksdag och kommun att vara sådana som kan uppföra sig.
Det är också viktigt att inte reducera de här problemen till uppförande och uppfostran och vettigt beteende och sådant.

Flera av "våra" ministrar vidtar både i sina egna handlingar och i politiska förslag och beslut åtgärder som faktiskt är bidrar till att successivt urholka demokratin. Jag tycker att eventuell "trevlighet" är rätt ointressant i sammanhanget.

Jag vet att du håller med, men jag känner att diskussionen puttas åt fel håll emellanåt.

Det är också viktigt att inte reducera de här problemen till uppförande och uppfostran och vettigt beteende och sådant.

Flera av "våra" ministrar vidtar både i sina egna handlingar och i politiska förslag och beslut åtgärder som faktiskt är bidrar till att successivt urholka demokratin. Jag tycker att eventuell "trevlighet" är rätt ointressant i sammanhanget.

Jag vet att du håller med, men jag känner att diskussionen puttas åt fel håll emellanåt.
Precis, det står väldigt mycket mer på spel än en trist arbetsmiljö för våra politiker. Det är mer ett medel än ett mål för de som vill urholka demokratin och få till ett mer auktoritärt styre.

Ja, vetenskapligt sett är begreppet existentiell hälsa tydligen mycket bristfälligt definierat. För att inte tala om dess uppenbara motpol, existentiell ohälsa. Vilka problem är det tänkt att en "existentiell hälsokur" ska lösa?

Detta enligt ett par psykologer jag känner privat. Jag har inte kollat upp det, mer än att jag har sett några skeptiska texter som verkat vara skrivna av insatta personer.
Den mesta forskningen på området (som ju politikerna säger är underutvecklat i Sverige) kommer tydligen finansierad från en amerikansk konservativ, religiöst kopplad stiftelse som ibland anklagats för att även finansera forskning inom intelligent design. :(

Hittar du en enda "trevlig" minister som för övrigt uppför sig som ett svin?

Ulf Kristersson har liksom bara tappat det och seglar på sned.
Det är en annan dålig egenskap.

Det är annars praktiskt om det går att resonera med människor utan att det blir så otrevligt att man vill gå därifrån.
Att vinna på walk over för att man är obehaglig är inte heller bra för demokratin.

I vintras fick jag höra ett rykte från en tämligen säker källa om Ulf Kristersson som skulle göra det besvärligt för honom personligen om det kom ut (och var sant).

Men nu när det dyker upp det ena knasigare efter det andra som hans fru är inblandad i kan jag inte låta bli att slås av tanken att hon utnyttjar honom. Jag kan inte förstå varför Kristersson skulle bete sig så korrupt annars. Det finns ju ingen vett och sans i alla härvor han försätter sig i.
Wtf.

Jag kan inte låta bli att undra vad socialministern egentligen tycker om initiativet, visst han är kristen, sportig och näringslivs-vänlig men jag har ändå fått en uppfattning av honom som en reko snubbe som inte är typen som skulle få FHM att anamma ovetenskapligt trams - men man vet ju aldrig. Gissar oavsett att han hade blivit ersatt av någon annan politiker om han motsatt sig det här.

Hittar du en enda "trevlig" minister som för övrigt uppför sig som ett svin?

Ulf Kristersson har liksom bara tappat det och seglar på sned.
Det är en annan dålig egenskap.

Det är annars praktiskt om det går att resonera med människor utan att det blir så otrevligt att man vill gå därifrån.
Att vinna på walk over för att man är obehaglig är inte heller bra för demokratin.
Men det är inte en problemformulering som jag ser någon relevans av i nuläget.

Wtf.

Jag kan inte låta bli att undra vad socialministern egentligen tycker om initiativet, visst han är kristen, sportig och näringslivs-vänlig men jag har ändå fått en uppfattning av honom som en reko snubbe som inte är typen som skulle få FHM att anamma ovetenskapligt trams - men man vet ju aldrig. Gissar oavsett att han hade blivit ersatt av någon annan politiker om han motsatt sig det här.
Jag delar att han verkar reko. Men är han så reko att han säger emot Kristersson? Troligen inte.

Jag tycker egentligen inte att det är särskilt märkligt att ge folkhälsomyndigheten ett uppdrag av typen "definiera existentiell hälsa och kartlägga kunskapsläget inom området". För mig som tidigare arbetat med folkhälsofrågor är det ett begrepp jag känner igen och som lyfts ibland (inte från fhm, utan från andra håll), även om det är långt ifrån vedertaget eller väldefinierat. Så ett avgränsat uppdrag kan jag se att det finns skäl till. Det är mer allting runt omkring som får det att lukta som en nedgrävd död hund.

Ja, jag håller med dig helt och hållet. Det är ett enormt problem med en regering som puttar landet från demokrati och öppenhet.

Jag tycker att frågan om att kunna uppföra sig är skild från det. Att vi har en regeringschef som drygar sig mot en kvinnlig riksdagsledamot och säger att hon inte har någon kunskap "för hon var inte med på mötet", eller ledamöter i valfritt kommunfullmäktige som står och skriker otidigheter i talarstolen, det är något annat. De flesta av oss hade blivit av med jobbet om vi uppträtt så. Det tycker jag att de också ska bli.

Flera av KD:s kandidater i höstens val kallar den svenska aborträtten för "Dödens kultur".
Abort är som jag skrev tidigare en rättighet som jag tycker vi ska slå värn runt och inte låta några frikyrkliga och USA-influerade abortmotståndare begränsa. :mad:

Ett abortförbud minskar inte antalet aborter, det ökar antalet dödliga aborter runt om i världen. :banghead:
Ja siffrorna visar ju tydligt att antiabort är dödens kultur.

Men vetenskap och beprövad erfarenhet är ju inte tidös starka sida.

(det är ju oroande att Ed beter sig som om hon var lite lockad av den dödens kultur också. Måste kolla upp den där prästen, är det möjligt att ha missat hans försänkningar)

Mycket trista konsekvenser av teknikutveckling och rovdrift på arbetstagare i Icas organisation, för att maximera vinster till redan rika ägare.

https://arbetet.se/2026/05/26/stress-och-overvakning-pa-icas-framtidslager-varre-an-pa-fangelser/

Det gäller inte bara Ica , ganska exakt samma historier finns om Apotea och Amazon också.

Vansinne.
Det där är jättehemskt, jag kan inte förstå att det är lagligt :cry:
Och så helt galet. Läste att handläggare på försäkringskassan var tvugna att lägga en brevpress på tangentbordet om de läste handlingar på papper, för deras dator måste röra sig hela tiden.

Om det är tillräckligt många idioter i tillräckligt många partier eftersom för få engagerat sig i politiken så är det ju svårt att göra någonting. Speciellt om hela landet är fast i blockpolitiken.

Vem vet, vissa ungdomsförbund kanske promotat idioti och bara om man gjort karriär där kan man göra karriär sedan, vad vet jag. (inget iom att jag aldrig engagerat mig politiskt, vilket man nog borde skämmas över)

Jag delar att han verkar reko. Men är han så reko att han säger emot Kristersson? Troligen inte.

Jag tycker egentligen inte att det är särskilt märkligt att ge folkhälsomyndigheten ett uppdrag av typen "definiera existentiell hälsa och kartlägga kunskapsläget inom området". För mig som tidigare arbetat med folkhälsofrågor är det ett begrepp jag känner igen och som lyfts ibland (inte från fhm, utan från andra håll), även om det är långt ifrån vedertaget eller väldefinierat. Så ett avgränsat uppdrag kan jag se att det finns skäl till. Det är mer allting runt omkring som får det att lukta som en nedgrävd död hund.
Jag tycker det är märkligt att om chefen sedan säger att det inte är ett definierat begrepp sparka henne.

Finns säkert ngn wicca förening som också har ord som handlar om spiritualitet men jag tycker nog inte att sådant ska påverka myndighetsarbete innan vetenskapen har ett begrepp ens.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Att bryta mig loss
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?