Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker det är spännande att hävda att vi som enskilt land skulle klara av att endast utbilda (på akademisk nivå) "svenskar" när hela akademin bygger just på rörlighet mellan landsgränser med utbyte av erfarenhet, forskningsresultat etc. Vi behöver studenter som kommer hit - studerar - flyttar någon annan stans ELLER stannat kvar. Vi vill ha doktorander här, likväl som vi vill ha doktorander vid andra lärosäten som sen rör på sig. Vi som litet land är beroende av detta!

Det kan absolut finnas spetskompetens inom båda kategorierna. Idag råder även personalbrist inom dessa yrken varför vi är helt beroende av att få in arbetskraft från andra länder.
Spetskompetens är inte = personalbrist.

Leg vet är bara en examina = inte spetskompetens. Då ska man vidare i tex forskarutbildningen och högre upp

Visst kan familjesituation spela stor roll i praktiken – det är klart att det påverkar om någon kan och vill stanna.
Men det ÄR en annan fråga än den jag tog upp från början. Min poäng kring lönekravet var hur det används som argument för att vi “tappar spetskompetens”. Där tycker jag fortfarande att det blir konstigt, eftersom just spetskompetens normalt borde och SKA ligga klart över den nivån.
Det du beskriver låter mer som ett problem i hur regelverket för anhöriga och uppehållstillstånd är utformat i stort, snarare än själva lönekravet i sig.
Det är inte sant att "spetskompetens" innebär hög lön.
Det finns en drös yrken där kompetensen är ovanlig och företagen tappar i kompetens om medarbetren utvisas.

Yrken som t.ex. slaktare. Ett litet slakteri blev av med en kompetent och duktig medaerbetare
Andra hantverksyrken har samma problem.

Det finns en drös yrken där kompetensen är ovanlig och företagen tappar i kompetens om medarbetren utvisas.

Yrken som t.ex. slaktare. Ett litet slakteri blev av med en kompetent och duktig medaerbetare
Osökt kommer man att tänka på konstnärer och författare.

Men vi är överens. Spetskompetens säger inte så mycket om inkomstnivå. Egentligen inte heller om formell utbildning. Jag har en vän vars pappa är extremt duktig som fastighetsskötare på en industri. Han är säkert inte oersättlig (någon gång ska väl även han gå i pension), men det är inte troligt att en enda person ensam kan sköta hans arbetsuppgifter lika bra. Det lär krävas två. (Just den här personen hotas dock inte av utvisning.)

Sen är det också något orimligt i att man måste vara fantastiskt oersättlig för att få stanna i landet, där man redan hade uppehållstillstånd. Det borde duga gott och väl att man tex arbetar i hemtjänsten, dit det också är svårt att rekrytera. Om inte spetskompetens, så definitivt bristkompetens.

Vad händer då? Går företaget i kk eller löser dom problemet?

Gör valfri tolkning: Ebba B gör utspel om välfärden och höja barnbidraget.
Betong-Ebba vill bli mjuk och inkännande.
Citat från Aftonbladet: – Kanske borde det inte vara mitt jobb, jag leder ett av de mindre partierna, jag flyttar högern mot mitten för att tala klarspråk, säger Ebba Busch.

Liberal-kollegan värnar om miljardärerna. Statsministern attackerar journalist som gjort sitt jobb.

Vett och sans - det är vad jag efterfrågar. Ihop med långsiktighet. :cry::cry:

Citat från Aftonbladet: – Kanske borde det inte vara mitt jobb, jag leder ett av de mindre partierna, jag flyttar högern mot mitten för att tala klarspråk, säger Ebba Busch.

Liberal-kollegan värnar om miljardärerna. Statsministern attackerar journalist som gjort sitt jobb.

Valfläsk

Det jag har diskuterat i tråden är “spetskompetens” i betydelsen ofta högkvalificerad kompetens där efterfrågan normalt driver upp lönenivån. Där blir det konstigt att hävda att just lönekravet är problemet med att få stanna i Sverige.
Det du pratar handlar mer om bristyrken eller svårersättlig kompetens i andra delar av arbetsmarknaden.
Men ja -visst finns det yrken där kompetensen är svår att ersätta även om lönen inte är särskilt hög.

I praktiken är det extremt svårt att lösa uppehållstillstånd under hela doktorandtiden för personer från utanför EU. Det har nu blivit värre, efter regeringens härjningar.

Om man vill att Sverige ska ligga vetenskapligt i framkant, är politiken synnerligen kontraproduktiv.
Du lyfter fram tidigare regeringars kontraproduktiva politik. Läs den här länken och berätta vad du tycker är värre efter den här regeringens härjningar........
https://nyheter.ki.se/nya-migrationsrattsliga-regler-for-forskare-och-doktorander

Busch är ju extremt duktig på att uppfatta vart vindarna blåser och parera efter det. Det här är inget annat är att försöka styra om hela tidö till följd av det sviktande stödet i de senaste opinionsmätningarna.

Sen är det ju extremt provocerande att hon inte brytt sig ett dyft om "de mjuka frågorna" under de fyra år hon haft makten, men så fort det vankar val så låter det annorlunda. Hycklare.

Men om nu ett lönelyft är det första man kan prova, varför är du då - som det verkar - så nöjd med utvisningspolitiken? Resonemanget gäller fler yrken, så sett.
Jag misstänker du medvetet fultolkar mina inlägg :sneaky:
Det jag tycker principen bakom regelverket: att arbetskraftsinvandring främst ska gälla jobb där det finns ett faktiskt kompetensbehov och där lönen speglar det, är helt rätt och riktig.
För jobb med lägre lönenivåer menar jag att fokus i första hand bör ligga på människor som redan bor i Sverige.
Samtidigt kan en höjning av löner och villkor i vissa yrken göra dem mer attraktiva. Det måste väl ändå räknas som en separat fråga?

Busch är ju extremt duktig på att uppfatta vart vindarna blåser och parera efter det. Det här är inget annat är att försöka styra om hela tidö till följd av det sviktande stödet i de senaste opinionsmätningarna.

Sen är det ju extremt provocerande att hon inte brytt sig ett dyft om "de mjuka frågorna" under de fyra år hon haft makten, men så fort det vankar val så låter det annorlunda. Hycklare.
Håller med, känner ändå ett hopp eftersom hon brukar ha rätt i hur vindarna blåser och jag skulle bli så glad om de blåste åt ett mer humanitärt håll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund