Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast vi klarar oss inte utan tankar, idéer, forskning, etc. från bara Sverige. Eller bara EU. Förstår du inte det?
Man kan växla tankar och ideer digitalt, man kan läsa resultaten från forskningen eftersom dom publiceras..........om dom är tillräckligt bra

Nej det förstår jag inte. Men vi får anpassa oss nu vilket vi kommer att göra som vanligt :).

https://www.theguardian.com/us-news...s-us-researchers-trump-administration-science

Det har blivit så galet. Samtidigt som universitet i Sverige 'jagar' internationella forskare så utvisar vi doktorander och forskare som redan är bosatta i Sverige.

Kanske vi borde ge dem högre lön så de kan stanna. Men med de strigenta villkor som SAR innebär så är det inte många som väljer Sverige, vilket gör att vi tappar mark inom forskning och innovation.

https://www.sarsverige.se/en

https://sulf.se/rapport/migration-p...ers-and-undermine-higher-education-in-sweden/
Flera länder gick samman för att locka amerikanska forskare speciellt. Sveriges stadsminister var helt ointresserad och en hel del högskolor också. Det är så konstigt.

Är inte säker på vad du menar?

Resultatet räknas som i alla andra offentliga verksamheter/nämnder? I balans, överskott eller underskott.

Min poäng var bara att politiken kan välja att styra kollektiven hur stor andel som ska vara skattefinansierad och hur stor andel som ska vara finansierad av biljettintäkter. Det är ju inte som ex. renhållningsverksamhet (kommunalt avfall) som inte får finansieras av skatt överhuvudtaget.
De håller på med sådant här. https://www.bussmagasinet.se/2013/02/gamla-uppsala-buss-gar-emot-agarkrav/

Är det någon som lyssnat på alla partiledares tal i Almedalen och har någon reflektion? Jag har inte haft tid att lyssna.

Läser detta på TV4

https://www.tv4.se/artikel/7HFojFzTw2ADM3UbrAAUwf/faerre-barntorpeder-valdet-minskar-i-sverige

1782485994888.webp

Här kommer nu facit på Tidöregeringens politik ! Och då kan vi ju släppa "saft och bullar" tänket - det fungerade ju definitivt INTE ...

Är det någon som lyssnat på alla partiledares tal i Almedalen och har någon reflektion? Jag har inte haft tid att lyssna.

Sett M, L, SD, S och C...

Tyckte M var riktigt fyndiga och hade ett bra tal. Speciellt det där med att kapa och Skapa, det skiljer bara ett ynka S... Roligt på riktigt ! Och hans kommentar om att "man vill ha kvar i plånboken för att kunna unna sej" är ju det jag menar på när jag är emot höjda skatter. Även vanliga "svenssons" vill kunna spara i ladorna och kunna göra nåt extra ibland.

SD kan hålla med Isabella Löwengrip (hon blev intervjuad om vad hon tyckte om SDs tal i 100% "tält") att Jimmie kunde berättat om vad SD kan göra mer än bara migrationsfrågor. Den biten kan alla. Här hade han ju chansen att berätta om mer - tex vart SD står i vård och omsorg mm. När han pratar om migrationspolitiken pratar han ju med redan frälsta, ska man få fler att se vad SD står för behöver han berätta om det med. Störst publik enligt Aftonbladet vid Jimmies tal TROTS några artisters försök att "stjäla" publik. Men som Jimmie sa, de som lyssnar på de artisterna är nog inte min publik oavsett...

L var tamt. Inte lätt att prata inför en pytteliten skara av sympatisörer. Knappa sporadiska applåder från mindre än 1/3 av de som var där. Tycker inte hon fick fram speciellt mycket.

S, började med 10 min tal om landslaget i Fotbolls VM, sen 15 min som lika gärna kunde kommit från ett SD tal. SEN kom nån snyfthistoria om att hon för FLERA ÅR SEN träffat en man i hennes ålder som gnällde om pensionen, och hur de nu FLERA ÅR senare kommer med valfläsket att det ska bli ändring, anledningen till min "wtf" är för att S alltså redan var i majoritet NÄR hon träffade denna man. Så varför gjordes inget då ?
Sen jidder om att ingen har fått mer pengar i plånboken, vilket är konstigt med tanke på "allt valfläsk" som Tidö (enligt rödgröna) har bedrivit. Men S ska minsann se till att det blir massor med pengar till allas plånböcker, med höjda skatter.
Och så var det nåt om att "med tidö så får man betala extra för läxläsning på fritids" ... Nu är det 40 år sen jag gick på fritids men visste inte att läxläsning var något fritidspersonal hinner med när de jobbar, jag trodde fritids var mer "skolan är slut, jag väntar på mina föräldrar".

C... Inte min kopp te. Frihet, frihet och frihet (sa hon frihet ? ja det gjorde hon) ... Rutig skjorta, men inte ett ENDA ORD om jordbruk eller skogsbruk. Hon nämnde landsbygd men tog det mer som småstäder ala Landsbygdsstäder: mindre tätorter som fungerar som centralorter för omgivande landsbygd, vanligen med mellan 1 000 och 15 000 invånare. Och även där inget som hjälper oss som bor i dessa landsbygdsstäder...
Och allt hon sa gick mer eller mindre emot de rödgröna, förutom att karensdagarna ska bort, men självklart ska företagen ha råd ändå med tillväxt och anställa fler med Cs medborgarlön. Så jo ok lite V:änsterflirtande... Men de ditforslade C partister som kom med Birka Princess (?) gjorde såklart allt för att lyfta sin partiledare. Så A for effort där, men så är det ju världens rikaste parti. Men som en kompis sa. Det visar ju att det inte går att köpa röster. För i såna fall hade ju C haft fler C partister...

---------------------------------------------

Såg just Tv4 prata om Almedalen och håller med om att "tonläget" mellan partierna varit mycket BRA, även de som var i Visby (var där 3 dagar) var väldigt glada och inga okvädesord hördes runt olika partiers personer som gick omkring i stan.
De som gillade sina partier pratade med de som "uttryckte" den partitillhörigheten, inga som sa "jävla X" om någon. Sen kan ju vädret ha hjälpt till... Vädret var HELT UNDERBART !!!! Visby i övrigt var... DYRT ;) Men kanske inte så förvånande.

Det är knappast Tidös förtjänst att ungarna fattar att de inte får betalt.

Såklart ... att jag inte tänkte på det... Det ÄR självklart de rödgrönas förtjänst för gu förbjude att Tidöregeringen FAKTISKT LYCKAS med sin politik och BUDSKAP !!!

Du är för rolig när du inte kan ge Tidö det minsta..... Hade detta hänt under de rödgröna hade du hyllat dem till himlen and beyond ! Men det är ok för du skulle som sagt aldrig medge att Tidö lyckas... Det är ok ! <3

Såklart ... att jag inte tänkte på det... Det ÄR självklart de rödgrönas förtjänst för gu förbjude att Tidöregeringen FAKTISKT LYCKAS med sin politik och BUDSKAP !!!

Du är för rolig när du inte kan ge Tidö det minsta..... Hade detta hänt under de rödgröna hade du hyllat dem till himlen and beyond ! Men det är ok för du skulle som sagt aldrig medge att Tidö lyckas... Det är ok ! <3
Nej? Att ungarna inte får betalt spelar ju ingen roll vilka som sitter i regeringen. Om gängen lejer ut jobben och sen inte betalar så går snacken och ingen vill skita ner sig längre. Det har varken med de rödgröna eller de bajsbruna att göra.

Jag har röstat borgerligt många gånger, men jag röstar efter egen övertygelse och inte efter vad andra säger åt mig, du kanske skulle testa själv? En gång röstade jag på MP när de var nya på 80-talet. L har fått min röst under Bengt W:s tid. M har fått den många gånger men aldrig KD eller SD och jag kommer aldrig att lägga den där heller.

Jag kan min historia, jag vet när stöveltrampen och utrensningen har börjat, så som vanligt så pekar du fel när du gissar hej vilt hur vinden blåser. ;)

Senast ändrad:
När det gäller att höja lönerna i viktiga yrken så är ju ett vallöfte som Tidöregeringen helt struntat i att infria (och sedan försökt gaslighta folk att de inte har lovat något om) indexeringen av ersättningen till personlig assistans, så att sådant som lönerna följer kostnadsutvecklingen i samhället.

Det sa man innan att man skulle göra, sedan sket man i det och satsade på avdrag och skattesänkningar för folk som redan har det gott ställt.

När det gäller att höja lönerna i viktiga yrken så är ju ett vallöfte som Tidöregeringen helt struntat i att infria (och sedan försökt gaslighta folk att de inte har lovat något om) indexeringen av ersättningen till personlig assistans, så att sådant som lönerna följer kostnadsutvecklingen i samhället.

Det sa man innan att man skulle göra, sedan sket man i det och satsade på avdrag och skattesänkningar för folk som redan har det gott ställt.

Personliga assistenter ? Är inte det privata företag ? Eller har jag missat nåt ?

https://www.vardforetagarna.se/vardfakta-2022/personlig-assistans/

eller är det en "propaganda sida" jag hittade ? Jag menar jag kommer med länkar som ingen "tar på allvar" så jag måste ju va värdelös på att länka "rött" (jag menar rätt) för jag länkar ju inte till ETC eller annan AIP media som tydligen INTE är propaganda...

Personliga assistenter ? Är inte det privata företag ? Eller har jag missat nåt ?

https://www.vardforetagarna.se/vardfakta-2022/personlig-assistans/

eller är det en "propaganda sida" jag hittade ? Jag menar jag kommer med länkar som ingen "tar på allvar" så jag måste ju va värdelös på att länka "rött" (jag menar rätt) för jag länkar ju inte till ETC eller annan AIP media som tydligen INTE är propaganda...
Oklart vad din fråga har med indexeringen att göra faktiskt. Det finns nog inte ett enda företag inom assistans som inte vill ha en indexering. Både företag och kommuner påverkas ju av underfinansiering. Löneökningstakten i samhället är 3% i år om jag minns rätt och regeringen höjer schablonersättningen med 1,5%, i princip sänker man ju då lönerna för alla som jobbar inom assistans. Det blir bland annat svårare att rekrytera.

Och ett stort problem med att inte indexera är även att oseriösa företag kan fortsätta genom att helt enkelt leverera dålig kvalitet och låga löner medan seriösa företag som vill kunna gå efter kollektivavtal och erbjuda bra omsorg tvingas skära ned på personal eller lägga ned sin verksamhet helt.

Så att assistansen är underfinansierad från statligt håll påverkar således både företagen (som kan tvingas lägga ned helt eller bedriva en undermålig verksamhet) och kommunerna (som kan tvingas ta från andra budgetposter för att finansiera assistansen). Det är en urholkning av välfärden.

Oklart vad din fråga har med indexeringen att göra faktiskt. Det finns nog inte ett enda företag inom assistans som inte vill ha en indexering. Både företag och kommuner påverkas ju av underfinansiering. Löneökningstakten i samhället är 3% i år om jag minns rätt och regeringen höjer schablonersättningen med 1,5%, i princip sänker man ju då lönerna för alla som jobbar inom assistans. Det blir bland annat svårare att rekrytera.

Och ett stort problem med att inte indexera är även att oseriösa företag kan fortsätta genom att helt enkelt leverera dålig kvalitet och låga löner medan seriösa företag som vill kunna gå efter kollektivavtal och erbjuda bra omsorg tvingas skära ned på personal eller lägga ned sin verksamhet helt.

Så att assistansen är underfinansierad från statligt håll påverkar således både företagen (som kan tvingas lägga ned helt eller bedriva en undermålig verksamhet) och kommunerna (som kan tvingas ta från andra budgetposter för att finansiera assistansen). Det är en urholkning av välfärden.

Nu hittar jag inget för just personliga assistenter på sidan men den offentliga sektorn ska ha

Källa https://www.mi.se/app/uploads/loneutvecklingen-i-sverige-tom-november-2025.pdf

Lönerna i november påverkades av det industrimärke som trädde i kraft iapril 2025 (se nästa sida). De utgående lönerna beräknas ha ökat med 3,7procent i november jämfört med november förra året. Bedömningenbygger på en statistisk modell som beaktar retroaktiv lön som senareadderas till den preliminära ökningstakten på 3,4 procent (se diagram 1och appendix 1).För offentlig sektor bedöms den preliminära löneökningen på 3,2 procentjusteras upp till 3,8 procent.

1782502769453.webp

Men de som har gått på universitet och högskola är ju självkklart bättre på sånt här än mej som bara gått ut gymnasiet !

Nu hittar jag inget för just personliga assistenter på sidan men den offentliga sektorn ska ha

Källa https://www.mi.se/app/uploads/loneutvecklingen-i-sverige-tom-november-2025.pdf

Lönerna i november påverkades av det industrimärke som trädde i kraft iapril 2025 (se nästa sida). De utgående lönerna beräknas ha ökat med 3,7procent i november jämfört med november förra året. Bedömningenbygger på en statistisk modell som beaktar retroaktiv lön som senareadderas till den preliminära ökningstakten på 3,4 procent (se diagram 1och appendix 1).För offentlig sektor bedöms den preliminära löneökningen på 3,2 procentjusteras upp till 3,8 procent.

Visa bifogad fil 187273

Men de som har gått på universitet och högskola är ju självkklart bättre på sånt här än mej som bara gått ut gymnasiet !
En ökning av schablonbeloppet på 1,5% sätter med andra ord väldigt stor ekonomisk press på utförarna, det matchar inte löneökningarna i samhället.

Det är intressant att regeringen bekymrar sig så över oseriösa aktörer inom assistans samtidigt som man medvetet gör det så svårt för företag att bedriva just en seriös verksamhet.

En ökning av schablonbeloppet på 1,5% sätter med andra ord väldigt stor ekonomisk press på utförarna, det matchar inte löneökningarna i samhället.

Det är intressant att regeringen bekymrar sig så över oseriösa aktörer inom assistans samtidigt som man medvetet gör det så svårt för företag att bedriva just en seriös verksamhet.

Intressant att du inte tycker det är fel med gängkriminella som tvättar pengar genom assistant bolag utan skyller på Regeringen. Speciellt som detta inte är ett nytt problem, det är ju ett problem som definitivt är äldre än 3,5 år !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund