Visa bifogad fil 187476
https://www.skogskunskap.se/aga-skog/fakta-om-skogen/fakta-om-skogen/hur-mycket-skog-avverkas/
Du menar att skogsstyrelsen inte slår fast att våra sista naturskogar avverkas just nu?
https://www.skogsstyrelsen.se/globa...pport-2026-07-biologisk-mangfald-i-skogen.pdf
De har gjort en felaktig rapport?
DNs artiklar och Skogsgruppen kritiserar markberedning bland andra saker i gammalt skogsbruk (slarviga kantzoner, sönderkörda vattendrag osv). Men du tycker att gammalt skogsbruk och importerade träd är bra. Samtidigt som du hävdar att i Skogsgruppens problembeskrivning glömde de bort att markberedningen som är dålig kan spela in?
Jag har aldrig sagt att jag tycker att främmande trädslag är lämpliga att plantera i svensk skog?
Tvärtom, jag anser att det är ytterst olämpligt, liksom att jag anser att det är förkastligt att plantera klonade plantor. Det är ytterst riskabelt att låta "alla träden" ha identiskt DNA. En sjukdom, svamp, eller insekt kan ju förstöra allt, nä blandad DNA är bättre.
Jag tycker att du verkar blanda ihop saker i dina påståenden. Det är inte tillåtet att köra sönder vattendrag t.ex., det är påbjudet att spara kantzoner, det är inte tillåtet att köra sönder sådant som är kultur- eller fornlämningsklassat.
Det är tillåtet att markbereda, men det utförs dels slentrianmässigt, dels på felaktiga sätt, och borde användas betydligt mindre än det görs. På vissa marker är markberedning långsiktigt tillväxthämmande.
Hur mycket som avverkas har med andra faktorer än "skövling" att göra. När man för ca 20 år sedan sänkte lägsta tillåtna ålder för slutavverkning av gran i södra Sverige, så ökade avverkningarna av gran.
Genom plantering och sådd, så finns mer avverkningsbar skog idag, än det fanns för, säg 50 år sedan.
Mycket åker och betesmark har planterats med främst gran sedan man strukturrationaliserat bort det småskaliga jordbruket i Sverige. Det finns mycket mer mark som är klassad som skog idag, än det fanns 1950.
Det finns oändligt många åkerlyckor på en eller två hektar som istället blivit planterad granskog. Småland är smockfullt med sådan mark, men andra delar av Sverige ligger inte långt efter.
Om du tittar på delar av Svealands inland, så finns det stora bygder, där man för 50 år sedan bedrev jordbruk i öppet landskap. Det landskapet finns inte längre, det har ersatts av skog.
Du verkar ha svalt en massa propaganda med hull och hår.