Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ser enorma nyttor och sedan finns en liten, liten del som handlar om korruption och sammanblandning av intressen.

Alltså, stora delar av olika satsningar som skapat jobb och framgångar handlar i första hand om kontakter mellan politiker och näringsliv så det är för mig oerhört främmande att dissa det i sin helhet, helt verklighetsfrånvänt. Näringslivspolitik utan input från näringslivet? Nej tack.
Det är som vanligt, vi kan inte ha bra saker, för det finns för många som missbrukar det hela. En minoritet, absolut, men ändå för många. Vi ser idag en kraftigt ökande korruption i Sverige, och jag har svårt att se hur man kan på ett rättssäkert sätt sätta gränser för vilka kontakter som ska "få" förekomma, utan att det uppstår kryphål man kan få en elefant genom.

Det är som vanligt, vi kan inte ha bra saker, för det finns för många som missbrukar det hela. En minoritet, absolut, men ändå för många. Vi ser idag en kraftigt ökande korruption i Sverige, och jag har svårt att se hur man kan på ett rättssäkert sätt sätta gränser för vilka kontakter som ska "få" förekomma, utan att det uppstår kryphål man kan få en elefant genom.
Jag tycker istället att det är ganska enkelt, full transparens. Inga hemliga kontakter, allt ska registreras och vara offentligt. Sen är det lite krångligare med spärr-regler för att kliva mellan politik och näringsliv men för högre positioner kanske 2 års karens?

Om du läst vad jag brukar återkomma till angående SD så är det just ledningens strategi för att nå makten de har idag. Om du läser deras partiprogram (principprogrammet) när de första gången försökte komma in i riksdagen 2006, när de kom in 2010 och de olika versionerna fram till idag, så kommer du se en stor skillnad i språk och hur olika kontroversiellt och frispråkigt man uttryckt sig. Och det som hänt är att man "tvättat" principprogrammet rent språkligt, men när man hör på exempelvis Jimmie Åkesson, Richard Jomshof och Dick Erixon så märker man att tvättningen i det nedtecknade, är just av skälet du tar upp - att det blir mycket svårare att "bevisa" för meningsmotståndare vad de faktiskt tycker och driver.

Och som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det tyvärr väldigt många som t o m gått med i partiet för att de inte uppfattar vad som faktiskt finns bakom den putsade fasaden de visar upp i principprogrammet.

Det innebär naturligtvis att om många gått med som egentligen inte delar ledningens värdegrund så kan man säga att de riktiga rasisterna späs ut, men inte tillräckligt mycket för att de ska ha blivit ett annat parti. Och det är stor risk för att man själv radikalisereras i en sådan miljö, så att man efter ett tag själv normaliserat tankar som har en rasistisk grund, även om man fortfarande inte själv ser sig som rasistisk.

Nääää ? Menar du att SD utvecklas ? Ja det är för att personer som går med i partiet hjälper dem att bli bättre.
Och de VILL bli bättre ! De vill såklart att fler ser hur bra SD är och kan bli ! Det är ju alla partiers önskan ?
Som S som numer driver en "stram immigrationspolitik" efter att själva kallat SD rasister för att driva just detsamma.

Så varför är det så illa ??? att SD utvecklas och gör om sina partiprogram. Det gör ju alla partier. Inte står det i V att de gärna ser att du är Hamaskramare ?

"Jag tänker att många av oss gärna vill tro att jämställdheten måste gå framåt. Ändå verkar svenska politiker överlag inte tycka att frågan ska prioriteras. Och det är olyckligt. För under tiden håller något allvarligt på att ske.

Hur antifeminismen hänger ihop med den konservativa högern visar Expo i nya rapporten ”Män som hatar kvinnor”. Med en stark reaktionär våg, med en manosfär på frammarsch och med konspirationsteorier som florerar i filterbubblorna, växer kvinnohatet.

Misogynin, som rapportförfattaren Myra Åbeck Öhrman benämner hatet, förenar många av dessa rörelser.

Det handlar om att skylla de allt sämre tiderna på att kvinnor har fått för mycket makt och röstar vänster, i sig är en fara för högerrörelserna. Lika mycket finns hatet i incel-influerares sätt att förklara varför män mår dåligt. Jämställdheten anses ha gått för långt, vilket ofta är en del av samma retorik där rasism och antidemokrati ingår.

Expo-rapporten ges ut inför valet i höst. När fler unga män matas med misogyn information får det nämligen konsekvenser. Fler riskerar att lockas in i våldsbejakande extremism. Och fler röstar långt troligen långt till höger."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/XM49pg/egentligen-ar-tradwives-och-feminister-overens

Så det du säger är att du är för jämställdhet och inte är feminist du heller... För var går feminismen i ditt inlägg ?

Mer än att du anser att alla kvinnor minsann fixat så jag har rösträtt och eget bankkonto ? VILKET jag skulle ha om man är för jämställdhet... För enbart kvinnor är inte anledningen till detta, även männen bidrog till det !

Så ja jag likställer mycket riktigt feminism med misandri - manshat. Sluta hata män och börja stå upp för dej själv (oavsett kön).
Nej jag säger att jag är feminist. Du kan inte hitta på betydelser för ord, det blir ju dessutom inte en diskussion om det du ville diskussionen skulle vara om utan om en massa betydelser av ord.

Tänker att du missat en hel del historia här. Männen (speciellt de konservativa, dock vissa liberala) ville verkligen inte ge kvinnor rösträtt, egna bankkonton och att kvinnor skulle vara myndiga. Vissa (konservativa) kvinnor ville inte heller att kvinnor skulle ha rösträtt och vara myndiga.

Feminister kämpade i de flesta västländer samtidigt för det här. Flera fängslades, tvångsmatades, dog, de sprängde saker, de fick kämpa väldigt hårt för våra rättigheter och männen har vunnit på det också.

Vissa av rättigheterna kom senare än du kanske tror, det är även saker som att det blev förbjudet att sparka kvinnor som gifte sig eller blev gravida. Mannen hade alltid vårdnaden om barnen. Det var ok att våldta kvinnor inom äktenskapet, abort förbjudet, kvinnor fick lägre lön, det var inskrivet i avtalen osv.

De som kämpade för de här rättigheterna var feminister. Feminister kämpar för att kvinnor ska ha samma rättigheter som män.

Att du likställer feminism med manshat är någonting som personer som inte vill att kvinnor ska ha samma rättigheter som män sått. Samma konservativa krafter som inte ville att kvinnor ska ha rösträtt. Det synsättet kommer från USA där de konservativa kristna nu vill ta bort kvinnors rösträtt och redan tagit bort aborträtten i sina stater, vilket ökat mödradödligheten väldigt mycket.

Han skiljer sig knappast från andra på samma nivå skulle jag tro. Väldigt mycket både inom politik och företagande handlar om nätverkande idag. Dvs det är precis att ha "rätt kompisar" det handlar om för att lyckas inom många områden idag.
Så du tänker att det här är ett acceptabelt beteende helt enkelt.

Iom att du sprider tesen att alla är likadana så sådant här beteende spelar ingen roll.

Jag kan inte låta bli att tänka att partisekreteraren gjorde som hon gjorde för att hon är orolig över vad mer som media kommer hitta. Antar att det som kommit fram hittills är toppen av isberget.
Tänker de tagit lektioner av Trump, vill underminera media för att bli av med dem som granskar.

Nääää ? Menar du att SD utvecklas ? Ja det är för att personer som går med i partiet hjälper dem att bli bättre.
Och de VILL bli bättre ! De vill såklart att fler ser hur bra SD är och kan bli ! Det är ju alla partiers önskan ?
Som S som numer driver en "stram immigrationspolitik" efter att själva kallat SD rasister för att driva just detsamma.

Så varför är det så illa ??? att SD utvecklas och gör om sina partiprogram. Det gör ju alla partier. Inte står det i V att de gärna ser att du är Hamaskramare ?
S har väl alltid haft en ganska stram migrationspolitik, har för mig det var M som inte hade det under en period då det var kris i många länder och många behövde hjälp.

Så det du säger är att du är för jämställdhet och inte är feminist du heller... För var går feminismen i ditt inlägg ?

Mer än att du anser att alla kvinnor minsann fixat så jag har rösträtt och eget bankkonto ? VILKET jag skulle ha om man är för jämställdhet... För enbart kvinnor är inte anledningen till detta, även männen bidrog till det !

Så ja jag likställer mycket riktigt feminism med misandri - manshat. Sluta hata män och börja stå upp för dej själv (oavsett kön).
Btw har jag faktiskt stött på en del misoandri eller manshat i samtal. Men det har varit från personer som aldrig varit feminister (känt minst en i ganska många år).

Så jag skulle nog säga att det är olika grupper av kvinnor, som kanske överlappar lite.

Många feminister är nog mer pålästa historiskt sett och kan se mekanismer och orsaker bakom till exempel att män begår mer våldshandlingar eller stökar ned, att det är ett tryck från samhället på män.

Att vi inte egentligen vet i vilken grad män är våldsammare än kvinnor rent biologiskt och utan det tryck som ges på pojkar att vara våldsamma och undvika det feminina.

Så visst finns väl ett manshat, men det är inte samma sak som feminism. Det finns säkert några feminister som hatar män. Men det finns en hel hoper ickefeminister som gör det framför allt.

Dvs personer som tänker mer som du gör att de aldrig reflekterat över att rösträtt och liknande lön är någonting som personer faktiskt kämpat hårt för att man har. Då känner ju vissa att män är kassa och dryga utan att tänka att det är ett system i hela samhället som orsakat det. Andra känner som du att kvinnor är kassa värdelösa våp som är gifta med de här kassa männen, utan att tänka på att det är ett system i hela samhället som orsakat det.

Det är liksom två sidor av samma mynt. Du hatar kanske de här kassa kvinnorna och de hatar de kassa männen.

Men det är det kvarvarande trycket i samhället på oss alla som orsakat båda.

Senast ändrad:
S har väl alltid haft en ganska stram migrationspolitik, har för mig det var M som inte hade det under en period då det var kris i många länder och många behövde hjälp.

S har alltid haft en mycket stram arbetskraftsinvandring delvis pga LO som var/är rädda att 'invandrare' tar deras jobb. Det var under dåvarande Alliansen som arbetskraftsreglerna blev världens mest generösa. Och ja, det var en medveten strategi av Alliansen för att tillgodose lönedumpning och att försvaga facket. Innan Alliansen krävdes det att en ag skulle kunna visa att kompetensen inte fanns i Sverige och sedan fick även facket göra sin bedömning.

Däremot stämmer det att S haft en generös flyktingpolitik och stoltserat med att de var en säker tillflykt från diktaturer och krig. En av de första grupperna som kom var amerikaner som deserterat eller flytt från militärtjänst under vietnamkriget. Nästa våg var sydamerikaner från bl.a Argentina och Chile. En av mina närmsta vänners föräldrar kom till Sverige efter Pinochets statskupp. Nästa stora våg var under dåvarande Jugoslavienkriget när under de värsta åren 90.000(!) sökte asyl i Sverige. Senare har merparten flyktingar kommit från Afika (Somalia ffa) och mellanöstern som Irak under Sadam Hussein. Och den senaste vågen från Syrien och naturligtvis Afghanistan. Och de sista tre åren, enligt flyktingdirektivet, ukrainare.

Om nu SD mfl vill att flyktingar ska stanna i/nära sina länder måste de isof ge mer resurser på plats. Istället har de valt att slakta biståndet så fler människor tvingas fly. Logiken haltar lite.

Så jag tänker att om du till exempel ville diskutera manshat så skulle det vara effektivt för dig att använda ordet manshat.

Och om du i en diskussion hör någon säga/skriva att hen är feminist så blir det enkelt för dig i diskussionen om du tänker dig att personen antagligen menar samma sak som du skulle mena om du sa jämställdhet.

S har alltid haft en mycket stram arbetskraftsinvandring delvis pga LO som var/är rädda att 'invandrare' tar deras jobb. Det var under dåvarande Alliansen som arbetskraftsreglerna blev världens mest generösa. Och ja, det var en medveten strategi av Alliansen för att tillgodose lönedumpning och att försvaga facket. Innan Alliansen krävdes det att en ag skulle kunna visa att kompetensen inte fanns i Sverige och sedan fick även facket göra sin bedömning.

Däremot stämmer det att S haft en generös flyktingpolitik och stoltserat med att de var en säker tillflykt från diktaturer och krig. En av de första grupperna som kom var amerikaner som deserterat eller flytt från militärtjänst under vietnamkriget. Nästa våg var sydamerikaner från bl.a Argentina och Chile. En av mina närmsta vänners föräldrar kom till Sverige efter Pinochets statskupp. Nästa stora våg var under dåvarande Jugoslavienkriget när under de värsta åren 90.000(!) sökte asyl i Sverige. Senare har merparten flyktingar kommit från Afika (Somalia ffa) och mellanöstern som Irak under Sadam Hussein. Och den senaste vågen från Syrien och naturligtvis Afghanistan. Och de sista tre åren, enligt flyktingdirektivet, ukrainare.

Om nu SD mfl vill att flyktingar ska stanna i/nära sina länder måste de isof ge mer resurser på plats. Istället har de valt att slakta biståndet så fler människor tvingas fly. Logiken haltar lite.
Logiken inte bara haltar, den är blockhalt.

Nu var det ju en representant från Sd. Jag hade blivit mer förvånad om hen hade sagt tex att det är viktigt att politiken uttrycker att alla människor är lika värda, eller något likartat.
Blir du lika förvånad över vänsterpartister som sjunger from the river to the sea på Sveriges gator?Det handlar ochså om att mörda, eller ställer sig utanför sjukhus iklädda i sjukhuskläder. Så bedrövligt osmakligt.

Blir du lika förvånad över vänsterpartister som sjunger from the river to the sea på Sveriges gator?Det handlar ochså om att mörda, eller ställer sig utanför sjukhus iklädda i sjukhuskläder. Så bedrövligt osmakligt.
Hur ser du att frågorna ens har med varandra att göra? Blir jag förvånad om det regnar i november? Nej, inte särskilt.

Blir jag förvånad om en sd-politiker säger saker som dylika aldrig brukar säga? Ja, i en del fall skulle jag bli det. Jag skulle tex också bli (mer än) förvånad om tex någon från tex c sa att dödsstraff borde återinföras i straffskalan. Mindre så om det var någon från sd.

Så du tänker att det här är ett acceptabelt beteende helt enkelt.

Iom att du sprider tesen att alla är likadana så sådant här beteende spelar ingen roll.
Det är ett konstaterande att det är så väldigt många typer av yrkeskontakter på högre nivå fungerar idag. Man mutar inte med pengar eller resor utan man gör tjänster åt folk man känner och antingen tycker om eller har nytta av. Och skapa kontakter och passa väl in i sociala sammanhang är också en kompetens så väl som akademiska meriter så jag har mycket svårt att se att det går att komma åt på något sätt annat i de fall det tydligt är någon form av partisket eller svågerpolitik och går att reglera med lagstiftning.

Idag börjar angiverilagen att gälla för flera myndigheter. Nu måste dom anmäla till polisen om dom misstänker att nån befinner sig olagligt i landet. Nu är det på riktigt och man kan inte lägre komma undan vare sig som tjänsteman på dessa myndigheter eller som olaglig invandrare. Inte heller beviljas några permanenta uppehållstillstånd från o med idag som huvudregel. Det är slutdaltat nu som Migrationsministern en gång lovade

Idag börjar angiverilagen att gälla för flera myndigheter. Nu måste dom anmäla till polisen om dom misstänker att nån befinner sig olagligt i landet. Nu är det på riktigt och man kan inte lägre komma undan vare sig som tjänsteman på dessa myndigheter eller som olaglig invandrare. Inte heller beviljas några permanenta uppehållstillstånd från o med idag som huvudregel. Det är slutdaltat nu som Migrationsministern en gång lovade

Varför begränsar man sig till att ange invandrare? Om man verkligen menar allvar med att använda myndighetsanställda till att beivra brott och motstånd mot myndighetsbeslut, så borde de väl åläggas att anmäla alla typer av sånt? T ex fortkörning, VAB-fusk, piratstreaming m.m. Varför tog man inte med sånt?

Varför begränsar man sig till att ange invandrare? Om man verkligen menar allvar med att använda myndighetsanställda till att beivra brott och motstånd mot myndighetsbeslut, så borde de väl åläggas att anmäla alla typer av sånt? T ex fortkörning, VAB-fusk, piratstreaming m.m. Varför tog man inte med sånt?
Man begränsar sig till invandrare som befinner sig olagligt i landet. Gäller ju inte alla invandrare.

När det gäller det övriga som du nämner med fortkörning vab fusk o sånt så gäller ju det alla individer i Sverige och det har vi ju lagar och domstolar som sköter det. Visste du inte det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund