Så det du säger är att du är för jämställdhet och inte är feminist du heller... För var går feminismen i ditt inlägg ?
Mer än att du anser att alla kvinnor minsann fixat så jag har rösträtt och eget bankkonto ? VILKET jag skulle ha om man är för jämställdhet... För enbart kvinnor är inte anledningen till detta, även männen bidrog till det !
Så ja jag likställer mycket riktigt feminism med misandri - manshat. Sluta hata män och börja stå upp för dej själv (oavsett kön).
Nej jag säger att jag är feminist. Du kan inte hitta på betydelser för ord, det blir ju dessutom inte en diskussion om det du ville diskussionen skulle vara om utan om en massa betydelser av ord.
Tänker att du missat en hel del historia här. Männen (speciellt de konservativa, dock vissa liberala) ville verkligen inte ge kvinnor rösträtt, egna bankkonton och att kvinnor skulle vara myndiga. Vissa (konservativa) kvinnor ville inte heller att kvinnor skulle ha rösträtt och vara myndiga.
Feminister kämpade i de flesta västländer samtidigt för det här. Flera fängslades, tvångsmatades, dog, de sprängde saker, de fick kämpa väldigt hårt för våra rättigheter och männen har vunnit på det också.
Vissa av rättigheterna kom senare än du kanske tror, det är även saker som att det blev förbjudet att sparka kvinnor som gifte sig eller blev gravida. Mannen hade alltid vårdnaden om barnen. Det var ok att våldta kvinnor inom äktenskapet, abort förbjudet, kvinnor fick lägre lön, det var inskrivet i avtalen osv.
De som kämpade för de här rättigheterna var feminister. Feminister kämpar för att kvinnor ska ha samma rättigheter som män.
Att du likställer feminism med manshat är någonting som personer som inte vill att kvinnor ska ha samma rättigheter som män sått. Samma konservativa krafter som inte ville att kvinnor ska ha rösträtt. Det synsättet kommer från USA där de konservativa kristna nu vill ta bort kvinnors rösträtt och redan tagit bort aborträtten i sina stater, vilket ökat mödradödligheten väldigt mycket.