Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är det här som ter sig så märkligt för mig...

Du har ingen koll på LA eller vad han nyligen sagt, men du protesterar vilt när någon annan skriver om det...?

Du känner bara till 3 SD;are i riksdagen och inte ens toppskiktet förutom partiledaren, men du känner dig trygg i att hårdfört argumentera för att SD minsann inte innehåller någon rasism.

Om du nu har så dålig koll på partiets företrädare och vilken politik de driver, hur kan du samtidigt känna dig trygg i att det faktiskt inte finns någon rasism där? Om det nu är viktigt för dig att inte företräda ett parti som har en rasistisk grundsyn, vilket det verkar i vissa inlägg, borde det inte då vara viktigt att kolla upp hur det ligger till med den saken?

Vid vilken tidpunkt i historien menar du att vi borde låsa oss, och inte längre förändra oss? Det är ju av viss betydelse tänker jag om du vill ha Sverige som det var 1900, 1950, 2000....

Jag tycker inte att SD "jobbar" så värst mycket med det. Steg nummer ett borde väl vara att öka stödet till undervisning i svenska t ex, och inte tvärtom. Och om man säger sig värna om kvinnors rätt, så borde de väl snarare få stanna i Sverige istället för att skickas till länder som har sämre rättigheter för kvinnor?

Jag vill inte se tvång kring kvinnors kläder, oavsett om det är att tvinga på sjal eller tvinga av sjal. Det är så tråkigt att kvinnor återigen används som slagträn i den politiska debatten.

Har du koll på ditt partis alla riksdagsmän ?

Om någon är rasist i SD ? Säkerligen ... Jag skulle vilja påstå att alla partier har rasister. Är SD ett rasistiskt parti ? NOPE !
Tex många vänster som reagerat på en SD politiker i Göteborg med utländskt påbrå. Bara för att han inte är etnisk svensk.
Det är ju skumt att andra partier har åsikter om SD politikers påbrå, när de själva ska stå för tolerans och inkluderande. Men när SD politiker kommer ut som HBTQ eller visar sej vara av utländskt påbrå så är det genast konstiga kommentarer på personens inlägg.

Varför ska vi låsa oss vid en viss "epok" ? Hur tänker du då ? Men självklart finns det bra och dåliga saker från varje olika årgångar. Är det då negativt att tycka att "vissa saker var bättre förr" ? Vi säger inte att ALLT var bättre, jag lever gärna med internet och flyg, istället för brevduva och roddbåt. Vad är det för halmgubbe och säga att jag inte tycker vi kan förändra Sverige ? Jag röstar ju på SD för att just kunna förändra Sverige till ett bättre land ! Våra nuvarande snart 4år har ju visat på STORA skillnader i hur våldet gått ner. Mindre skjutningar, färre rån. Men vi ser också fortsatta ökningar av våld och dålig omsorg av våra äldre, där de som jobbar där inte kan språket. Vilket bidrar till att äldre inte gör sej förstådda och faktiskt dör i vanvård.

Om någon är rasist i SD ? Säkerligen ... Jag skulle vilja påstå att alla partier har rasister. Är SD ett rasistiskt parti ? NOPE !
Tex många vänster som reagerat på en SD politiker i Göteborg med utländskt påbrå. Bara för att han inte är etnisk svensk.
Det är ju skumt att andra partier har åsikter om SD politikers påbrå, när de själva ska stå för tolerans och inkluderande. Men när SD politiker kommer ut som HBTQ eller visar sej vara av utländskt påbrå så är det genast konstiga kommentarer på personens inlägg.

Varför ska vi låsa oss vid en viss "epok" ? Hur tänker du då ? Men självklart finns det bra och dåliga saker från varje olika årgångar. Är det då negativt att tycka att "vissa saker var bättre förr" ? Vi säger inte att ALLT var bättre, jag lever gärna med internet och flyg, istället för brevduva och roddbåt. Vad är det för halmgubbe och säga att jag inte tycker vi kan förändra Sverige ? Jag röstar ju på SD för att just kunna förändra Sverige till ett bättre land ! Våra nuvarande snart 4år har ju visat på STORA skillnader i hur våldet gått ner. Mindre skjutningar, färre rån. Men vi ser också fortsatta ökningar av våld och dålig omsorg av våra äldre, där de som jobbar där inte kan språket. Vilket bidrar till att äldre inte gör sej förstådda och faktiskt dör i vanvård.

Angående vården är ett större problem minutstyrning, att man inte klarar av att individanpassa efter behov, att kommunerna är olika penningstarka vilket påverkar kvalitén, att det är skitsvårt att rekrytera (tro fan det det man ofta jobbar dygnet runt, storhelger och vanliga helger) och att lönen är låg samt ob-tillägget skamligt lågt. Det finns oändligt många fantastiska människor inom vården med utländsk bakgrund som gör ett enastående jobb. Men det är svårt att göra ett bra jobb när introduktioner slarvas över, man förväntas kunna allt efter två, tre dagar och man har ständigt nya människor att sörja för. Det har NOLL med invandring att göra.

Jag har inget parti - jag företräder inget och jag har röstat på olika under årens lopp. Men om jag övervägde att gå med i ett kontroversiellt parti, så skulle jag absolut sätta mig in i det väldigt noga för att bedöma om det låg något i kritiken eller inte.

ATT man står bakom politiken som förs och företrädare för partiet man är med i, förvånar mig inte ett dugg. Det är ju därför man gått med. Men med det sagt så kommer man inte att hålla med alla om slut, ens i det egna partiet. Det som förvånar mig med många SD-medlemmar (du är nämligen långt ifrån den enda) är hur det verkar vanligt att inte göra den kollen av partiet, som jag tycker är förväntad med tanke på det som kommit fram.

Det är ju verkligen inte bara från vänstersidan som kritiken kommer ifrån, som en del vill få det till. Utan det kommer enormt mycket kritik inom samsrbetspartierna M, KD och så har vi L som helt har gått i spillror av att falsngen som ville samarbeta med SD vann.

Senast var det Benjamin Dousa som kritiserade Ludvig Asplings uttalande. Så det är långt ifrån endast vänstern som har problem med SD:s överintresse för människors etniska bakgrund.

Det här känns ärligt talat mest som svammel, i ytterligare ett försök att säga att kritik mot SD "bara" är politiska åsikter från vänstern.

Om du vill diskutera vad vänsterpolitiker i Göteborg har skrivit om någon SD:are (också i Göteborg?) så är det bra om du klipper in vad som skrivits/sagts och hur du argumenterar om saken. Det blir obegripligt att hänga med annars i någon slags tredjehandbeskrivning, som lika gärna kan ha hämtats från SD:s interchat. Jag följer varken varken SD:s eller vänsterns profiler i Göteborg, så det du skriver går inte att hänga med i om du inte beskriver det mer precist.

Det är ju du/SD som säger att ni vill tillbaka till hur det var förr, då är det väl en högst rimlig fråga vad som menas med "förr"?

Alla partier vill minska skjutningar och annat våld, så det är inte unikt för SD. Det som är unikt för SD är däremot att man vill förändra Sverige till "hur det var förr", så det är därför jag frågar vad detta innebär.

Språket är jätteviktigt, bland annat på jobbet men också för att kunna vara delaktig rent allmänt i Sverige. Det tycker också andra partier, inte bara SD. Men om SD tycker att språket är så viktigt, varför har man skurit ned på svenskundervisningen i många kommuner?

Angående vården är ett större problem minutstyrning, att man inte klarar av att individanpassa efter behov, att kommunerna är olika penningstarka vilket påverkar kvalitén, att det är skitsvårt att rekrytera (tro fan det det man ofta jobbar dygnet runt, storhelger och vanliga helger) och att lönen är låg samt ob-tillägget skamligt lågt. Det finns oändligt många fantastiska människor inom vården med utländsk bakgrund som gör ett enastående jobb. Men det är svårt att göra ett bra jobb när introduktioner slarvas över, man förväntas kunna allt efter två, tre dagar och man har ständigt nya människor att sörja för. Det har NOLL med invandring att göra.
Min pappa har hemtjänst minst en gång varje dag. Det du säger stämmer verkligen, personalen är överlag mycket bra, och framförallt är de bättre än vad organisationen de arbetar i förtjänar. Hos min pappa behöver de oftast inte göra så mycket, så de hinner prata en hel del. Självklart är de olika bra på svenska, men min pappa tycker att det är intressant att prata om länderna de kommer från och sådant. Men kvaliteten på hemtjänsten har absolut ingenting att göra med om de som arbetar är invandrare eller inte.

För egen del är jag mest lite orolig för att jag ska gå helt tillbaka till mitt förstaspråk när jag blir gammal, och så kan ingen enda i hemtjänsten det språket.

Jag har inget parti - jag företräder inget och jag har röstat på olika under årens lopp. Men om jag övervägde att gå med i ett kontroversiellt parti, så skulle jag absolut sätta mig in i det väldigt noga för att bedöma om det låg något i kritiken eller inte.

ATT man står bakom politiken som förs och företrädare för partiet man är med i, förvånar mig inte ett dugg. Det är ju därför man gått med. Men med det sagt så kommer man inte att hålla med alla om slut, ens i det egna partiet. Det som förvånar mig med många SD-medlemmar (du är nämligen långt ifrån den enda) är hur det verkar vanligt att inte göra den kollen av partiet, som jag tycker är förväntad med tanke på det som kommit fram.

Du diskuterar med en person som på riktigt är ansiktsblind och har minne som en teflonstekpanna vad gäller folks namn.
Mannen har lärt sej detta och tar upp EFTER att vi lämnat sällskap vilka vi pratade med om jag inte hade koll. Jag pratar ju lika mkt med olk jag inte känner som de jag känner så de jag pratar med brukar inte fatta att jag inte vet vem jag pratat med.

Jag skulle nog ha svårt att känna igen mer än hälften av mina arbetskamrater om jag träffade dom på andra ställen än jobbet. Har inte sagt det till någon (än just nu) att jag var på dop med min man, och på fikat efter såg jag en kille sitta ensam i en soffa i andra änden av lokalen.... Det var min man (vi hade bott ihop i 6 mån då) och ändå så fattade jag inte på en gång att det var han som satt där borta. Tog alldeles för lång tid innan jag insåg vem det var...

Sverigedemokraternas migrationspolitiska talesperson heter Ludvig Aspling. I en intervju med Dagens Etc (14/7) säger han det rakt ut:

”Vi har alldeles för många personer som inte är en del av den etniskt svenska befolkningen och det har orsakat jättestora problem”

Om SD får bestämma spelar det alltså ingen roll om du är svensk medborgare, talar svenska, arbetar, följer lagen och har god vandel, eller ens om du anammar ”svenska värderingar” – så länge du är född i ett annat land är de redo att betala stora summor för att du ska sluta vara svensk.

https://www.dn.se/ledare/viktor-kar...anniskor-350-000-for-att-sluta-vara-svenskar/

Du diskuterar med en person som på riktigt är ansiktsblind och har minne som en teflonstekpanna vad gäller folks namn.
Mannen har lärt sej detta och tar upp EFTER att vi lämnat sällskap vilka vi pratade med om jag inte hade koll. Jag pratar ju lika mkt med olk jag inte känner som de jag känner så de jag pratar med brukar inte fatta att jag inte vet vem jag pratat med.

Jag skulle nog ha svårt att känna igen mer än hälften av mina arbetskamrater om jag träffade dom på andra ställen än jobbet. Har inte sagt det till någon (än just nu) att jag var på dop med min man, och på fikat efter såg jag en kille sitta ensam i en soffa i andra änden av lokalen.... Det var min man (vi hade bott ihop i 6 mån då) och ändå så fattade jag inte på en gång att det var han som satt där borta. Tog alldeles för lång tid innan jag insåg vem det var...

Den låter jobbigt med din ansiktsblindhet och jag beklagar det, men jag förstår inte hur det skulle förklara varför du inte tar dig tiden att få bättre koll på ditt partis politik? Inte minst för att de som röstar på ditt parti förväntar sig att du håller med om den och arbetar för att genomföra den. LA är SD:s migrationspolitiska talesperson, dvs motsvarande en kandidat till migrationsministerposten om SD haft ministerposter. Med tanke på att invandring/migration är den mest utmärkande frågan för partiet, så låter det så märkligt att du inte ens vet vem han är, och låter helt ointresserad av att ta reda på det.

Men frågan om varför msn minskar på stödet till svenskundervisning om man säger sig mena att språket är viktigt, kvarstår med ditt svar? Det har ingenting med ansiktsblindhet att göra.

För mig framstår det snarare som att man inte vill minska språkproblemet, för att inte tappa ett viktigt argument för att i förlängningen kunna utvisa folk. Jag har annars svårt att se något positivt med att göra det svårare att lära sig svenska, kan du?

På tal om huruvida hårdare krav på assimilering och målet att enhetliggöra en etnisk kultur i ett land ska anses vara höger-eller vänsterpolitik, så var det ett intressant inslag om Kinas nya lagstiftning på radion i morse:

https://www.sverigesradio.se/avsnit...brander-kinas-nya-lagstiftning-televinken-2-0
(Ca 65:20 in)

Syftet enligt den kinesiska regeringen är att garantera att alla kinesiska medborgare tryggas på arbetsmarknaden och stärka säkerheten och tryggheten i landet.

Kritiker pekar å sin sida på konsekvenserna att minoriteters språk förbjuds, att det inrättats "omskolningsläger" och oliktänkande stämplas som extremism (och därmed kan lagföras).

Som jag skrivit tidigare så menar jag att man bör vara försiktig med, både att kritisera och att avfärda kritik med att "det där är så typiskt höger/vänster". Problem med auktoritärt styre och omänsklig hantering av oliktänkande kan uppstå överallt, när målet tillåts helga alla medel och de oliktänkande har avhumaniserats.

Det största problemet med detta just nu kommer från Tidö-hållet, bl a med den avhumanisering som ett allt mer radikalt språkbruk visar på (vi har väl inte glömt SD:s annonser om "råttor" när tiggare var en stor fråga). Det är dåligt av det skäl att det leder till ett sämre samhälle, och inte för att det just idag är kombinerat med högerpolitik. När det kommer från kommunistiskt håll är det lika illa.

Respektive sida får ju dock ta ansvar för sin politik så det är knappast någon ursäkt att peka på någon annan, utan SD och regeringspartierna får ju ta ansvar för sin politik så som den låter idag, och så får vänstern ta ansvar för sin.

Vänsterpartist åtalas för att ha stulit SD valmaterial. Jo minsann, det är så maktgalna kommunister beter sig. Kommunismen är ju känd för att stjäla från folket och sedan mata folket med deras propaganda skit.

https://www.sverigesradio.se/artikel/vansterpartist-atalas-efter-stold-av-sd-material-i-gavle

Du får ett plus för att du länkar till artikeln du skriver om :up:

Tydligen var det en tidning, och inte direkt hela valmaterialet. Men såklart riskfyllt, utifrån ett moraliskt perspektiv, om man samtidigt står på en partilista för att kandidera i valet. Blir han dömd så blir det nog svårt att stå kvar på listan, så en onödig risk att ta kan jag tycka.

Samtidigt har ju partiernas valaffischer rivits ner av varandra då och då, i många år. Och på tiden då anslagstavlor användes så var det den ständigt diskuterade frågan huruvida man fick sätta sina affischer över någon annan, om man fick sätta upp flera av sina så att de täckte hela tavlan osv. Det var inte bara partier, utan främst föreningar, nattklubbar osv, alla som hade affischer som kommunikationsväg helt enkelt.

Inte schysst spel, och det fanns väldigt olika uppfattning om vad som var okej, men jag har svårt att tycka att det skulle vara ett fruktansvärt brott att undanhålla någon annan parts information. Särskilt idag, när allt ändå finns enkelt att få tag på. Vad jag förstår så var det deras reklam inför valet och inte en beställd/köpt tidning.

Men nu är han ju dessutom åtalad, så processen för att personen ev får en dom fungerar uppenbarligen utmärkt, och det finns därmed inte mycket mer jag kan säga om saken.

Att koppla detta till kommunism är extremt överdrivet tycker jag.

Du får ett plus för att du länkar till artikeln du skriver om :up:

Tydligen var det en tidning, och inte direkt hela valmaterialet. Men såklart riskfyllt, utifrån ett moraliskt perspektiv, om man samtidigt står på en partilista för att kandidera i valet. Blir han dömd så blir det nog svårt att stå kvar på listan, så en onödig risk att ta kan jag tycka.

Samtidigt har ju partiernas valaffischer rivits ner av varandra då och då, i många år. Och på tiden då anslagstavlor användes så var det den ständigt diskuterade frågan huruvida man fick sätta sina affischer över någon annan, om man fick sätta upp flera av sina så att de täckte hela tavlan osv. Det var inte bara partier, utan främst föreningar, nattklubbar osv, alla som hade affischer som kommunikationsväg helt enkelt.

Inte schysst spel, och det fanns väldigt olika uppfattning om vad som var okej, men jag har svårt att tycka att det skulle vara ett fruktansvärt brott att undanhålla någon annan parts information. Särskilt idag, när allt ändå finns enkelt att få tag på. Vad jag förstår så var det deras reklam inför valet och inte en beställd/köpt tidning.

Men nu är han ju dessutom åtalad, så processen för att personen ev får en dom fungerar uppenbarligen utmärkt, och det finns därmed inte mycket mer jag kan säga om saken.

Att koppla detta till kommunism är extremt överdrivet tycker jag.
Visst är det ett klart hot mot demokratin när den åtalade kommunisten stjäl valmaterial så att vanligt folk inte får ta del av valinformation inför ett demokratiskt val som alla enligt lag har rätt till?

Den låter jobbigt med din ansiktsblindhet och jag beklagar det, men jag förstår inte hur det skulle förklara varför du inte tar dig tiden att få bättre koll på ditt partis politik? Inte minst för att de som röstar på ditt parti förväntar sig att du håller med om den och arbetar för att genomföra den. LA är SD:s migrationspolitiska talesperson, dvs motsvarande en kandidat till migrationsministerposten om SD haft ministerposter. Med tanke på att invandring/migration är den mest utmärkande frågan för partiet, så låter det så märkligt att du inte ens vet vem han är, och låter helt ointresserad av att ta reda på det.

Men frågan om varför msn minskar på stödet till svenskundervisning om man säger sig mena att språket är viktigt, kvarstår med ditt svar? Det har ingenting med ansiktsblindhet att göra.

För mig framstår det snarare som att man inte vill minska språkproblemet, för att inte tappa ett viktigt argument för att i förlängningen kunna utvisa folk. Jag har annars svårt att se något positivt med att göra det svårare att lära sig svenska, kan du?

SD säger; Rätten att delta i SFI ska gälla i tre år från första gången personen tas emot i utbildningen — med vissa möjligheter till förlängning.

Hur är detta att inskränka rättigheterna i språket ? 3 år ?

Jag vet inte hur du tänker när du säger att jag måste stå för all SD politik ? Jag har förstått att det gärna är den bild media vill ge ut, att SD är toppstyrt, att "fotfolket" inte har egna åsikter... Men SJÄLVKLART har vi egna åsikter, och framförallt så är jag på kommunnivå... Det som diskuteras på RIKSnivå gäller hela Sverige, men i kommunen kan vi inte gå till val på samma saker som RIKS, vi har ett närmre förhållande till kommunen. Vi har andra frågor som kommer upp. Hur gamla ska få varm mat att äta tex. Just nu får de endast kylda eller frysta rätter som måste värmas för att ätas. Hur stävja sabotage på kommunens återvinningsstationer mm. Tar RIKS upp detta ? Nope.. Det är som att fråga vad jag tycker om EUparlamentarikernas ställningstagande. De har ju EU som område. Helt andra spelregler och volymer att ta hand om.

Visst är det ett klart hot mot demokratin när den åtalade kommunisten stjäl valmaterial så att vanligt folk inte får ta del av valinformation inför ett demokratiskt val som alla enligt lag har rätt till?

Idag kan information fås väldigt enkelt via andra kanaler än direktutdelad reklam, så effekten blir mycket begränsad skulle jag säga.

Det rent juridiska i det hela kommer ju domstolen att bena ut, och ta reda vilket uppsåt som fanns, om det var överlagt och upprepat eller om det skedde i stunden osv. Där finns inte så mycket för oss att säga tänker jag, det hanteras ju som det ska.

Det är mer en fråga om vilka metoder som är lämpliga rent strategiskt tycker jag, och där är agerandet inte så långsiktigt smart tycker jag. Bl a just för att den direkta effekten blir väldigt låg, samtidigt som det blir ett enkelt sätt för motståndare att blåsa upp så som du nu gör.

Och att använda det här fallet till att försöka sprida kommunistskräck säger mer om dig själv, än om personen i fråga vars eventuella kommunistfalangtillhörighet och motiv och övriga omständigheter vi vet mycket lite om 🙃

SD säger; Rätten att delta i SFI ska gälla i tre år från första gången personen tas emot i utbildningen — med vissa möjligheter till förlängning.

Jag syftar på att budgeten för svenskundervisning för invandrare sänktes av i många kommuner där Tidö-samarbete råder, det stod rätt mycket i medierna om det för ett par år sedan.

Borde inte svenskundervisning vara behovsstyrd snarare än tidsstyrd, när språket är så viktigt?
Jag vet inte hur du tänker när du säger att jag måste stå för all SD politik ? Jag har förstått att det gärna är den bild media vill ge ut, att SD är toppstyrt, att "fotfolket" inte har egna åsikter... Men SJÄLVKLART har vi egna åsikter, och framförallt så är jag på kommunnivå... Det som diskuteras på RIKSnivå gäller hela Sverige, men i kommunen kan vi inte gå till val på samma saker som RIKS, vi har ett närmre förhållande till kommunen. Vi har andra frågor som kommer upp. Hur gamla ska få varm mat att äta tex. Just nu får de endast kylda eller frysta rätter som måste värmas för att ätas. Hur stävja sabotage på kommunens återvinningsstationer mm. Tar RIKS upp detta ? Nope.. Det är som att fråga vad jag tycker om EUparlamentarikernas ställningstagande. De har ju EU som område. Helt andra spelregler och volymer att ta hand om.

Ska jag tolka dig som att du inte håller med SD i deras migrationspolitik på nationell nivå? Det är såklart fullt tillåtet att inte göra, jag frågar för att det inte framgått av dina inlägg så det är svårt att veta om du inte skriver det.

Är tre år särskilt mycket? Jag har ingen egen erfarenhet av att som vuxen lära mig ett helt nytt språk, men jag undrar hur bra jag skulle kunna bli på till exempel arabiska eller japanska på den tiden. Skulle jag efter den tiden kunna kommunicera vettigt med tex läkaren, eller läsa en nyhetstext? Jag vet verkligen inte.

Borde inte svenskundervisning vara behovsstyrd snarare än tidsstyrd, när språket är så viktigt?
Absolut. Eftersom det kommer klart färre invandrare till Sverige numera så är ju behovet mindre, eller hur. Dessutom kommer ju utvisningarna att öka. Då ska man väl inte ösa pengar över nått som inte behövs lika mycket. Varför tycker du det är konstigt?

Är tre år särskilt mycket? Jag har ingen egen erfarenhet av att som vuxen lära mig ett helt nytt språk, men jag undrar hur bra jag skulle kunna bli på till exempel arabiska eller japanska på den tiden. Skulle jag efter den tiden kunna kommunicera vettigt med tex läkaren, eller läsa en nyhetstext? Jag vet verkligen inte.

Jag håller med, och tycker att det är viktigt med nivåindelning så att man studerar med andra personer som är på samma nivå, och att svårighetsgrad och område (t ex teknik, vård, omsorg) osv kan varieras efter målgruppen.

Om man börjar på svenskundervisningen när man kommer till Sverige och sedan tar en paus för att man får ett jobb trots sina språkbrister, så kan man ju inte heller ta upp dem igen senare. Väldigt synd tycker jag, det är ju alltid bättre att lära sig språket än att avstå, oavsett när det sker.

Det är ju inget problem alls att en del faktiskt lär sig bra svenska på den tiden, men det är synd att inte möta behoven hos dem som behöver längre tid på sig eller där annat kommer i vägen.

@corzette
Gäller 3-årsgränsen även om man också behöver lära sig att läsa och skriva?

Absolut. Eftersom det kommer klart färre invandrare till Sverige numera så är ju behovet mindre, eller hur. Dessutom kommer ju utvisningarna att öka. Då ska man väl inte ösa pengar över nått som inte behövs lika mycket. Varför tycker du det är konstigt?

Att det finns en tidsbegränsning innebär att det är tidsstyrt och inte behovsstyrt, det är vad jag tycker är dåligt med SD:s regler.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund