Du tycker inte att matematiken stämmer?
Eller vi kan strunta i att göra något åt situationen som uppstått?
Backa och gå tillbaka i tid för att göra annorlunda är inte riktigt något alternativ, eftersom att vi inte kan ändra historien.
Jag kan inte se något fel i den matematiska beräkningen du gjort, den verkar vara helt korrekt.
Men jag kan inte se att den är särskilt relevant för de problem som Sverige har som nation just nu, eller att det skulle vara för att socialdemokraterna har styrt landet under de senaste typ 70 åren, med några undantag.
Det man vet ÖKAR risken för att folk ska hamna i en karriär som kriminell, är att se till att de får det dåligt ställt, som att sänka ersättning för arbetslöshetsförsäkringar, eller göra det svårare att få ut pengar från sjukförsäkring, och så vidare.
Sedan vet vi också att längre fängelsestraff inte har någon långsiktigt effekt på brottslighet. Vi vet även att det är kontraproduktivt att sätta barn i fängelse.
Jag kan fortsätta, men oavsett hur många fler exempel jag tar upp, är det inte partipolitik.
Inte heller ärende det direkt partipolitiskt att ta upp att förebyggande åtgärder är politiskt dödfött, för de kostar pengar meddela start idag, och det tar lång tid innan effekter syns. Och på samma sätt tar det lång tid innan negativa effekter syns när man försämrar sådant som ungdomsverksamhet, skola, vård, och allt annat liknande.
Inga politiska partier är helt oskyldiga till att Sverige har hamnat i det läge vi har idag, att brottslighet överlag sjunker, men att mängden grova brott kopplade till gängkriminalitet ökar.
Det är lätt att motivera nedläggning av förebyggande åtgärder, för det finns ingen budgetpost för "om 10 år kommer de här kostnaderna öka mer än vad åtgärden kostar", och för den delen kommer det troligtvis vara andra politiker som styr då, och då kan man ju skylla på dessa politiker att det gått snett. Och på samma sätt finns det ingen budgetpost för motsatsen, och inte heller kommer problemen att försvinna imorgon, så det finns inga insitament för politiker att jobba förebyggande, för vi väljer nya politiker vart fjärde år.
Dock skulle jag gärna vilja veta hur du lyckas få det till sossarnas fel att moderatledda regeringar har sänkt skatterna, gjort sitt bästa för att avskaffa de skyddsnät vi haft, etc, etc, etc.
Absolut är inte sossarna oskyldiga heller, de hittade på idiotier som ädelreformen, kommunalisera skolorna och liknande. De har heller inte gjort något åt det demonterade skyddsnätet, osäker på varför, men troligtvis beror det lite punkter jag tagit upp tidigare i inlägget.