Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja vi pekar ut de kriminella.
De brukar vara orsaken till kriminalitet.
På något märkligt sätt verkar det där hänga ihop

Du verkar inte gilla vare sig ordning och reda eller lag och ordning.
Hur kommer det sig?
Men jösses. Det problematiska samband jag pekade på var det mellan kriminalitet och och invandring, som ju dagens höger är besatta av. Att det är kriminella som står för kriminaliteten säger sig lite själv.

I övrigt är det ju väl belagt att de här hårdare tag-metoderna är kontraproduktiva. Såg du inte länken tidigare i tråden där typ världens mest framstående kriminolog ger den nuvarande svenska regeringen underkänt på snart sagt varje punkt inom det politikområdet?

Den frun skulle behöva läsa litet näringslära.
Mest verkar de obildade med sina påståenden.
Men det är ju inte det det handlar om. Vi ser på många håll, internationellt, den här absyrda relationen till kött och motstånd mot vegetarisk mat. Jag tror det har koppling till knäppgökshögerns syn på klimatet. Vikten av billig bensin ingår ofta i samma paket.

Lite näringslära kan inte råda bot på det. Det krävs oändligt mycket mer.

Det problematiska samband jag pekade på var det mellan kriminalitet och och invandring, som ju dagens höger är besatta av. Att det är kriminella som står för kriminaliteten säger sig lite själv.
Det är väldigt olika att vara invandrare och att uppehålla sig illegalt i ett land.

När man uppehåller sig illegalt i ett land så är det en kriminell handling.

Det där måste man hålla isär.

Att jaga efter kriminella är verkligen inte samma sak som att vara emot invandrare eller invandring.
Det fanns en gång ett Höger med Reinfeldt som ville att vi skulle öppna våra hjärtan.
Det är det Höger som jag och många andra hör till.

Men det är ju inte det det handlar om. Vi ser på många håll, internationellt, den här absyrda relationen till kött och motstånd mot vegetarisk mat. Jag tror det har koppling till knäppgökshögerns syn på klimatet. Vikten av billig bensin ingår ofta i samma paket.

Jo litet näringslära kan råda bot på det.
Det hindrar att det får någon spridning.

Utbildning i allmänhet hjälper mot olika felaktiga påståenden som människor försöker ta politiska poänger på.
Populistisk felinformation biter inte på den välutbildade på samma sätt som på människor som anser att tyckande är lika mycket värt som forskningsresultat.

Om man har hamnat i trubbel, så måste man redan ut det.
Det trubbel som Sverige hamnat i är resultatet av 8 år med en Socialdemokratisk regering.
Det är Socialdemokraterna som missade att arbeta förebyggande.
De hade 8 år på sig för det.

För nästan 12 år sedan så var de 14-åringar som nu begår brott 2 år gamla och de som var 14 år för 4 år sedan 6 år gamla.
Vad hände under dessa barns första år för att det skulle bli så här?
Vad gjorde Socialdemokraterna för att förebygga?

Nu så har sittande regering blivit tvungen att lösa situationen som den har blivit.
Det går ju inte att strunta i allt och låta våldet fortsätta.
Eller hur?
Nej

Om man har hamnat i trubbel, så måste man redan ut det.
Det trubbel som Sverige hamnat i är resultatet av 8 år med en Socialdemokratisk regering.
Det är Socialdemokraterna som missade att arbeta förebyggande.
De hade 8 år på sig för det.

För nästan 12 år sedan så var de 14-åringar som nu begår brott 2 år gamla och de som var 14 år för 4 år sedan 6 år gamla.
Vad hände under dessa barns första år för att det skulle bli så här?
Vad gjorde Socialdemokraterna för att förebygga?

Nu så har sittande regering blivit tvungen att lösa situationen som den har blivit.
Det går ju inte att strunta i allt och låta våldet fortsätta.
Eller hur?
Alltså, man behöver gå längre bak än så.

När Anders Borg sänkte skatten drogs det in på mycket förebyggande arbete ute i kommunerna. Jag arbetade som socialsekreterare och såg hur många verksamheter som fick lägga ner på grund av indragen finansiering, och fasade redan då över vad det skulle kunna leda till i framtiden.

Sen återinförde inte S verksamheterna under sin tid vid makten så visst har de påverkat men skulden är inte endast deras.

Sen återinförde inte S verksamheterna under sin tid vid makten så visst har de påverkat men skulden är inte endast deras.
Nej, skulden är allas.
Och nu är vi där vi är.

Men Socialdemokraterna är inte på något vis bättre på att förebygga de heller.
Däremot så tycker jag att Socialdemokraterna var urkassa på att lösa de problem som uppstått.

Vi kan ju inte ha dessa skjutningar och sprängningar.
Det är inte tryggt för någon.

Apropå det här aggressiva köttkramandet dök den här upp i mitt flöde. Jag kacklade av skratt.

Bifogade filer

• Screenshot_20260721-201702.webp
    Screenshot_20260721-201702.webp
    125,2 KB · Visningar: 88
Jo litet näringslära kan råda bot på det.
Det hindrar att det får någon spridning.

Utbildning i allmänhet hjälper mot olika felaktiga påståenden som människor försöker ta politiska poänger på.
Populistisk felinformation biter inte på den välutbildade på samma sätt som på människor som anser att tyckande är lika mycket värt som forskningsresultat.
Inte i ministerns fall. Jag har MYCKET svårt att tro att han är mottaglig för sådan undervisning.

Det är väldigt olika att vara invandrare och att uppehålla sig illegalt i ett land.

När man uppehåller sig illegalt i ett land så är det en kriminell handling.

Det där måste man hålla isär.

Att jaga efter kriminella är verkligen inte samma sak som att vara emot invandrare eller invandring.
Det fanns en gång ett Höger med Reinfeldt som ville att vi skulle öppna våra hjärtan.
Det är det Höger som jag och många andra hör till.
Det är alltså brottet "vistas illegalt i landet" som bekymrar dig? Förut var det ju våld och skjutningar?

Du tycker inte att matematiken stämmer?
Eller vi kan strunta i att göra något åt situationen som uppstått?

Backa och gå tillbaka i tid för att göra annorlunda är inte riktigt något alternativ, eftersom att vi inte kan ändra historien.
Jag kan inte se något fel i den matematiska beräkningen du gjort, den verkar vara helt korrekt.

Men jag kan inte se att den är särskilt relevant för de problem som Sverige har som nation just nu, eller att det skulle vara för att socialdemokraterna har styrt landet under de senaste typ 70 åren, med några undantag.

Det man vet ÖKAR risken för att folk ska hamna i en karriär som kriminell, är att se till att de får det dåligt ställt, som att sänka ersättning för arbetslöshetsförsäkringar, eller göra det svårare att få ut pengar från sjukförsäkring, och så vidare.

Sedan vet vi också att längre fängelsestraff inte har någon långsiktigt effekt på brottslighet. Vi vet även att det är kontraproduktivt att sätta barn i fängelse.

Jag kan fortsätta, men oavsett hur många fler exempel jag tar upp, är det inte partipolitik.

Inte heller ärende det direkt partipolitiskt att ta upp att förebyggande åtgärder är politiskt dödfött, för de kostar pengar meddela start idag, och det tar lång tid innan effekter syns. Och på samma sätt tar det lång tid innan negativa effekter syns när man försämrar sådant som ungdomsverksamhet, skola, vård, och allt annat liknande.

Inga politiska partier är helt oskyldiga till att Sverige har hamnat i det läge vi har idag, att brottslighet överlag sjunker, men att mängden grova brott kopplade till gängkriminalitet ökar.

Det är lätt att motivera nedläggning av förebyggande åtgärder, för det finns ingen budgetpost för "om 10 år kommer de här kostnaderna öka mer än vad åtgärden kostar", och för den delen kommer det troligtvis vara andra politiker som styr då, och då kan man ju skylla på dessa politiker att det gått snett. Och på samma sätt finns det ingen budgetpost för motsatsen, och inte heller kommer problemen att försvinna imorgon, så det finns inga insitament för politiker att jobba förebyggande, för vi väljer nya politiker vart fjärde år.

Dock skulle jag gärna vilja veta hur du lyckas få det till sossarnas fel att moderatledda regeringar har sänkt skatterna, gjort sitt bästa för att avskaffa de skyddsnät vi haft, etc, etc, etc.

Absolut är inte sossarna oskyldiga heller, de hittade på idiotier som ädelreformen, kommunalisera skolorna och liknande. De har heller inte gjort något åt det demonterade skyddsnätet, osäker på varför, men troligtvis beror det lite punkter jag tagit upp tidigare i inlägget.

Gaaaah, det var visst att hoppas på för mycket... Han var igång igår apropå Utøya, se X.

Han har inte fel, men JAG ser å andra sidan inte varför man måste bli fler och fler hela tiden. Det går ju emot ALLA klimatmål (som jag förvisso, helt riktigt skiter i) och varför måste vi bli överbefolkade i Sverige ? Vi har ju redan svårt att bygga fler bostäder. Nej till jordbruksmark (helt rätt) Nej till skogsmark (Helt rätt) nej till att bygga på grönytor i nuvarande städer (Helt rätt) osv.. Så varför måste vi bli fler ?

Han har inte fel, men JAG ser å andra sidan inte varför man måste bli fler och fler hela tiden. Det går ju emot ALLA klimatmål (som jag förvisso, helt riktigt skiter i) och varför måste vi bli överbefolkade i Sverige ? Vi har ju redan svårt att bygga fler bostäder. Nej till jordbruksmark (helt rätt) Nej till skogsmark (Helt rätt) nej till att bygga på grönytor i nuvarande städer (Helt rätt) osv.. Så varför måste vi bli fler ?

Om du inte är tillräckligt rik för att strunta i din pension så bygger hela pensionssystemet på att det måste vara fler som måste 'sätta in' än som 'tar ut.' En åldrande befolkning i Sverige gör att det är fler och fler som tar ut, samtidigt som, med nuvarande födelsetal, det föds för få för att försörja alla de som tar ur systemet.

Blåbrunhögern är rädda för islamistisk terror. Och glömmer den blåbruna högerterrorn. Texten visar dessutom på ett tydligt vis vari det antidemokratiska i dagens regeringshöger plus sd består.

https://www.gp.se/kultur/kommentar/femton-ar-sedan-utya-vi-maste-halla-minnet-levande.70874ac8-47de-4466-9b5c-bec10c41e120?fbclid=Iwb21leATNfZxleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR5nBFg735JR6pBztB_8bo4i5gM8l661cL8zAyz-83NGNhKY2TR-0nH8UUWwCQ_aem_0oxc0l8-PweZx0MeoBBKb
Den där texten -skriven av en "knäppgöksvänster aktivist" är vinklad och polariserande. Blandar minnet av ett fruktansvärt terrorattentat (Utøya) i Norge, med nutida svensk partipolitik. Det är fascinerande hur den här kulturjournalisten lyckas skriva en så lång text, stapla en rad påståenden – “angiverilag”, “inhumana utvisningar”, “nedmontering av demokratin” ....... men utan att förklara hur det i sig skulle vara jämförbara med den extremism han varnar för.
Men jag tänker att eftersom du tyckte det här var en så bra skriven text kanske du kan svara på det artikelförfattaren inte klarade av.
Varför det är fel att utvisa personer som begår grova brott?
Varför det är odemokratiskt att skärpa krav för medborgarskap?
Och tillsist - hur dessa politiska förslag konkret hänger ihop med ett terrorattentat som Utøya........

Den där texten -skriven av en "knäppgöksvänster aktivist" är vinklad och polariserande. Blandar minnet av ett fruktansvärt terrorattentat (Utøya) i Norge, med nutida svensk partipolitik. Det är fascinerande hur den här kulturjournalisten lyckas skriva en så lång text, stapla en rad påståenden – “angiverilag”, “inhumana utvisningar”, “nedmontering av demokratin” ....... men utan att förklara hur det i sig skulle vara jämförbara med den extremism han varnar för.
Men jag tänker att eftersom du tyckte det här var en så bra skriven text kanske du kan svara på det artikelförfattaren inte klarade av.
Varför det är fel att utvisa personer som begår grova brott?
Varför det är odemokratiskt att skärpa krav för medborgarskap?
Och tillsist - hur dessa politiska förslag konkret hänger ihop med ett terrorattentat som Utøya........
Gunnar Bergdahl har bland annat varit kulturchef på Helsingborgs Dagblad och han har varit chef för Göteborgs Filmfestival. Två förhållandevis tunga poster i kulturlivet. Här skriver han i GP. På vilket vis menar du att han är knäppgöksvänsteraktivist? Själv har jag ingen aning om var han står politiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Träning och hälsa del 15
  • Svensk politik 9