Svensk politik 8

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag vet inte. Det finns givetvis ingen ursäkt för detta, skämt eller ej. Men man kan ju verkligen fråga sig ifall det är en riksnyhet att 14 elever på en skola röstat på NMR?

Min gissning är att det hade gått alla förbi om det var 14 elever på Säffle gymnasium (förlåt Säffle). Min gissning är också att gymnasiet i Säffle egentligen stämmer mycket bättre in på artikelns beskrivning "På den anrika Campus Manilla". Alltså... Campus Manilla startade 2013 :laugh:
(sen är byggnaden anrik, men det är ju med helt andra verksamheter under annat namn)

Då tycker jag att det är ett betydligt större fråga att Örebropartiet och Afs fick 2,6 respektive 1,2 % av rösterna i skolvalet totalt!
Grejen är väl privilegiet 🤷‍♀️ En vanlig förklaring till röster på rasistiska partier är missnöje med den egna socioekonomiska situationen. Här är det barn på en av Sveriges finaste skolor som lolz-röstat. Det betyder nog inget i det stora hela, men jag tycker det är anmärkningsvärt.

Grejen är väl privilegiet 🤷‍♀️ En vanlig förklaring till röster på rasistiska partier är missnöje med den egna socioekonomiska situationen. Här är det barn på en av Sveriges finaste skolor som lolz-röstat. Det betyder nog inget i det stora hela, men jag tycker det är anmärkningsvärt.

Jo absolut är det så. Men det eventuella nyhetsvärdet i det ligger väl mer i priviligerade ungdomar som gör odrägliga och ignoranta saker, än själva valresultatet tänker jag.

Lövin har inte lämnat politiken? Hon valdes in i Europaparlamentet senast 2024.
Hoppsan, jag är visst inte med riktigt där.
Men å andra sidan så blev det ju inte heller några miljözoner i Stockholm.
Så med facit i hand så hade hon ju rätt, även om det gick emot vad partiet MP tyckte då

Grejen med den dieselbilen var just att den kördes i det som skulle bli miljözoner.
En förklaring på hur det skulle lösas i framtiden uteblev.
Man hade ju gärna velat veta hur alla hantverkare med diesel-bilar skulle göra om det blev miljözoner i Stockholm?
Men det kom ingen förklaring på det.
Då förstår jag. Om hon inte på rak arm kunde säga hur hennes man och andra hantverkare skulle lösa problemet när hon lagt miljözoner. Tex om det inte fanns övergångsregler, undantag eller alternativa bilar att köpa som kan flytta tunga stenar.

Men det är ju en annan vinkling än den du skrev först.

Det är ju ändå ockskå viktigt att tänka på liv och död i samband med partikelutsläppen från dessa dieselbilar. Dvs död och skada kontra praktisk förflyttning.

Då förstår jag. Om hon inte på rak arm kunde säga hur hennes man och andra hantverkare skulle lösa problemet när hon lagt miljözoner. Tex om det inte fanns övergångsregler, undantag eller alternativa bilar att köpa som kan flytta tunga stenar.

Men det är ju en annan vinkling än den du skrev först.
Snarare en utveckling av vad jag skrev.
Själva orsaken till att jag blev så irriterad på hennes hantering av diesel-bilar som kör runt väldigt stora stenar.

Själva orsaken till att jag blev så irriterad på hennes hantering av diesel-bilar som kör runt väldigt stora stenar.
Jag tror nog att det är någon nytta med det körandet med stenar. Inte att det bara är för skoj skull.

Jag skulle nog tänka att ett problem här, med dig i fokus, är att det verkar väldigt känslostyrt att låta den sortens irritation påverka ditt politiska tänkande så mycket. Jag tror att det är en bra grej att hålla isär sina känslosvall och sin politiska analys litegrann, just för att undvika att småsaker får för stor betydelse (tex borde många i Sd lära sig att andas djupt när de tänker på islam och muslimer).

Det tycker inte jag.
Man måste visa i handling att det är fullt möjligt att avstå från saker innan man förbjuder dem.
Annars så är det verkligen inte trovärdigt.
Ja då tycker vi olika.

Vill du att Pfas ska förbjudas och äter du grönsaker och produkter som odlats?

Det är alltså inte ok att bo 7 km utanför staden och propagera för att en cykelbana ska byggas och kollektivtrafik ska dras dit, men samtidigt köra bil till jobbet? (man måste riskera livet på 90 eller 2-1 vägen)

Det är inte ok att vilja ha en flygskatt och borttagna subventioner för flyg men ändå flyga i jobbet ibland?

Men det är av någon orsak ok att åka tåg även om man vill subventionera flygplatser? Det är ok att gå på en sommargata även om man är emot sommargator? Får man äta pannkakor med sylt hemma om man är strikt emot mat som inte innehåller kött till skollunch?

Om man gör en film om klimatet får man sedan inte åka bil, flyga och måste leta upp hotell som inte har lufkonditionering?

Det blir ju väldigt svårt att arbeta för någonting alls och det blir ju mycket lättare att vilja förstöra miljö och hälsa än att vilja verka för förbättringar onekligen.

Kan man vända på det?

Är det ok om en politiker som inte tror på vetenskapen besöker ett sjukhus om hen råkat ut för ett benbrott och då ändå utnyttjar tex en röntgenmaskin för sin överlevnad. Är det ok om en politiker som verkar för att behålla luftföroreningar från dieselbilar i centrala staden tar sitt barn till astmakliniken?

Eller är det bara de som vill förbättra levnadsvillkoren för människor som alltid måste bete sig exakt trots att samhället är byggt på ett visst sätt.

Grejen med den dieselbilen var just att den kördes i det som skulle bli miljözoner.
En förklaring på hur det skulle lösas i framtiden uteblev.
Man hade ju gärna velat veta hur alla hantverkare med diesel-bilar skulle göra om det blev miljözoner i Stockholm?
Men det kom ingen förklaring på det.
Det hon var med och drev då var väl att kommuner skulle ha möjlighet att införa miljözoner? Eftersom det helt enkelt behövs på vissa platser där luftkvaliteten är för dålig.

Framgick det ens exakt var den där dieselbilen kördes?
Hoppsan, jag är visst inte med riktigt där.
Men å andra sidan så blev det ju inte heller några miljözoner i Stockholm.
Så med facit i hand så hade hon ju rätt, även om det gick emot vad partiet MP tyckte då
Jo, det blev väl en ny miljözon?

Nåja, den frågan är nog inte död. Att införa miljözon 3 i Sthlm city är fortfarande en viktig fråga för Miljöpartiet som de drivit under valkampanjen. Och i kommunvalet i Stockholm stad ökade de med 5,2 % och nästan dubblerade sitt stöd.
Blev inte den på Hornsgatan införd efter att MP drev det? Klass 2.

Ja, men här är skillnaden att jag inte direkt vet något alternativ.
Mest eftersom att jag inte riktigt vet var Pfas finns annat än i vissa dricksvatten.

Jag har trott att de grönsaker som jag väljer är odlade utan Pfas i vattnet.
Så just här behöver jag ta reda på mera.

Men när jag har alternativ, så väljer jag naturligtvis efter min egen övertygelse.
T.ex. så följer jag alltid skatteregler och har en del annat för mig för att alltid kunna stå för vad jag gör och tycker.

Ja då tycker vi olika.

Det är alltså inte ok att bo 7 km utanför staden och propagera för att en cykelbana ska byggas och kollektivtrafik ska dras dit, men samtidigt köra bil till jobbet? (man måste riskera livet på 90 eller 2-1 vägen)

Det är inte ok att vilja ha en flygskatt och borttagna subventioner för flyg men ändå flyga i jobbet ibland?

Men det är av någon orsak ok att åka tåg även om man vill subventionera flygplatser? Det är ok att gå på en sommargata även om man är emot sommargator? Får man äta pannkakor med sylt hemma om man är strikt emot mat som inte innehåller kött till skollunch?

Om man gör en film om klimatet får man sedan inte åka bil, flyga och måste leta upp hotell som inte har lufkonditionering?

Det blir ju väldigt svårt att arbeta för någonting alls och det blir ju mycket lättare att vilja förstöra miljö och hälsa än att vilja verka för förbättringar onekligen.

Kan man vända på det?

Är det ok om en politiker som inte tror på vetenskapen besöker ett sjukhus om hen råkat ut för ett benbrott och då ändå utnyttjar tex en röntgenmaskin för sin överlevnad. Är det ok om en politiker som verkar för att behålla luftföroreningar från dieselbilar i centrala staden tar sitt barn till astmakliniken?

Eller är det bara de som vill förbättra levnadsvillkoren för människor som alltid måste bete sig exakt trots att samhället är byggt på ett visst sätt.
Vilket bra svar! Jag överväger att kopiera det och spara det för framtida behov.

Jag är så jävla trött på att andra, som ändå inte tycker som jag, ställer helt omöjliga krav på hur jag lever för att ge mina åsikter gilighet. Det är ett av världens sämsta sätt att argumentera.

Du känns oproportionerligt irriterad på detta jämfört med tex Federleys förehavanden.

Det är som om du drabbats av samma sjuka som de här internettrollen som skriker i alla Aftonbladet kommentarsfält om klimatdemonstrationer och annat (men huuuur tog ni er diiiit -eh tåg och cykel? -ni fååååår inte demonstreeeera eller vilja någonting utan att.... blabla bla. Om du andas så fåååår du inte ogilla koldioxidutsläpp.)

Kontrar, tidögänget fååååår inte plocka 7 sorters blommor till midsommar för de är emot biologisk mångfald. M politiker fåååår inte jaga Orre för de vill hugga alla lekplatser där de bor. M och C politiker fåååår inte jaga äääällg för de vill ha planteeeeeringar överallt och det är inget maaaat för älgarna under. blabla. MP fååår inte kampa någonstans för de vill ha naturreservat och där får man inte kampa. V fåååår inte äga sin bostad för de vill dela på allting (den kommer väl snart iofs). Inga politiker fååååår äta sill eller fisk för de vill utrota dem.

Ingen som skriker -men Kina då! får någonsin köpa någonting som har kommit från Kina kanske...

Eller så låter vi bli hela den fåniga grejen.

Ja, men här är skillnaden att jag inte direkt vet något alternativ.
Mest eftersom att jag inte riktigt vet var Pfas finns annat än i vissa dricksvatten.

Jag har trott att de grönsaker som jag väljer är odlade utan Pfas i vattnet.
Så just här behöver jag ta reda på mera.

Men när jag har alternativ, så väljer jag naturligtvis efter min egen övertygelse.
T.ex. så följer jag alltid skatteregler och har en del annat för mig för att alltid kunna stå för vad jag gör och tycker.
Pfas används i samband med bekämpningsmedel i odlingar och den användningen ökar snabbt i Sverige. Det ger pfas i vattnet som folk dricker.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/pfas-anvandning-i-odlingar-nastan-100-ton-slapps-ut

På svenska åkrar sprids PFAS via besprutning med växtskyddsmedel.

Och spridningen ökar. Förra året fanns det 94,5 ton PFAS i växtskyddsmedel som såldes till lantbruket i Sverige, visar siffror från Kemikalieinspektionen.

Känns som en konstig sak att inte veta i politiken idag.

De flesta följer skatteregler oavsett om de är för dem eller inte. Det är inte ett extra gott beteende tycker jag. Snarare ganska sneaky om man låter bli.

Det är jättesvårt och mycket dyrt att i dagens samhälle gynna klimatet. Därför kan man absolut inte kräva av personer som vill ha en bättre klimatpolitik och miljöpolitik -dvs göra det lättare att gynna klimat och biologisk mångfald, att de är perfekta. Det är nämligen mycket billigare och enklare att inte vara det.

Är kravet för att vilja ha miljöåtgärder i Sverige att man är rik och har mycket extra tid att hoppa genom alla ringar som S och M och KD och C och sd håller upp åt en?

Här har vi en rak snabb billig väg till jobbet för folk som hatar igelkottar.
Om du någonsin sagt att du gillar igelkottar måste du ta den här jättelånga dyra vägen till jobbet.

Senast ändrad:
Det är intressant hur övertydligt Sd-företrädare nu börjar komma ut som rasister. Jag saknar ord för att beskriva hur obehagligt det är att de klagar på att muslimer har röstat rödgrönt. Att de kallar invandrare "valboskap". Att de tycker att det är "fräckt" att "komma hit" och sen "påverka landet". (Integration är alltså plötsligt inte önskvärt.)

Det tycker inte jag.
Man måste visa i handling att det är fullt möjligt att avstå från saker innan man förbjuder dem.
Annars så är det verkligen inte trovärdigt.
När vissa förbud kommer på plats ändrar sig infrastruktur.

Man får förmoda att det finns bilar som kan köra sten och som inte går på diesel. Som maken kunde byta till?

Man kan inte kräva sådant av tex företag. Visa först varje företag att ni kan sälja toapapper som inte är vitt så kan vi förbjuda klorinblekning sedan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 7
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Israels och USAs krig mot Iran

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund