Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
I samband med någon stor knarkrazzia sa polisen att de inte kommer att lagföra någon av kunderna eftersom det inte var värt det. Så att missbruka narkotika i Sverige är säkert.
Nyligen? Tycker det verkar som det är hårdare straff på g här med. Själv är jag mer av åsikten att vi borde avkriminalisera mer så att utsatta personer vågar söka hjälp etc. Tror mer på förklaringen att det är klyftor som skapar kriminalitet.
 
Nyligen? Tycker det verkar som det är hårdare straff på g här med. Själv är jag mer av åsikten att vi borde avkriminalisera mer så att utsatta personer vågar söka hjälp etc. Tror mer på förklaringen att det är klyftor som skapar kriminalitet.

Det är plus tror jag

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...or-tusentals-avslojade-pa-gangets-knarklistor

En av säljtelefonerna har gjort upp narkotikaköp med nummer till en ungdomsledare som arbetar med trygghet i en kommun och till en toppchef inom storbolagsvärlden.

När Aftonbladet ringer har de ingen förklaring till varför deras nummer finns med i registret eller till konversationerna med ”becknarluren”.

– Jag får panik, jag har inte köpt några droger, säger ungdomsledaren.

– Det är bisarrt. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, säger företagstoppen.

Tobias Yström vid polisen i Järva är en av två utredare som hållit i ärendet. Trots att det finns en sannolik identitet på flera köpare lär inga ytterligare utredningsåtgärder vidtas, uppger han

– Narkotikamarknaden har vuxit väldigt mycket i Sverige och rent allmänt jobbar vi sällan mot köparna. Vi har tyvärr inga resurser till det, säger han.

Han ger ett exempel på en av de många kunderna. En tvåbarnsmamma som regelbundet köpt hasch av en av säljarna.

– Jag har påbörjat en orosanmälan för att det i alla fall ska ske något. Men hon är inte på något sätt ensam. En annan sitter och väntar i bilen för att köpa knark i Husby och skriver att barnen sitter i baksätet.
 
Jag ser inte riktigt om det står något datum alls? Jag är förvisso lite mosig i huvudet pga. värmen så det vore i sin ordning. :D Men det har kommit förslag på en idiotiskt straffskärpning, som jag tror kanske börjar gälla i sommar, som även inkluderar FÖRSÖK till beställning för eget bruk...

Och jag tycker ändå att det är fel väg att gå, straffar vi fler för mindre saker (vilket vi planerar att göra) så kommer vi få fler som står utanför samhället.
 
Jag ser inte riktigt om det står något datum alls? Jag är förvisso lite mosig i huvudet pga. värmen så det vore i sin ordning. :D Men det har kommit förslag på en idiotiskt straffskärpning, som jag tror kanske börjar gälla i sommar, som även inkluderar FÖRSÖK till beställning för eget bruk...

Och jag tycker ändå att det är fel väg att gå, straffar vi fler för mindre saker (vilket vi planerar att göra) så kommer vi få fler som står utanför samhället.

Daterad 21 maj
 
Nja, snarare att politikerna tillät invandrare att bosätta sig var de ville.

Det blir lite snårigt om man ska börja förbjuda vissa människor att fritt bosätta sig i landet. Jag tror Frankrike och även Danmark försökte sig på att stoppa 'ghettofiering' men har gått ifrån det. Att bosätta sig tillsammans med människor från samma land gör vi alla, utlandssvenskar inkluderade.

Kristina i Mobergs epos tänker, därhemma, härborta. Och det är vad många första generationens migranter/asylsökande är. Även om de, likt Kal Oskar och Kristina, tvingades lämna sitt land av olika orsaker, diktatur, krig, svält, så blir det nya landet aldrig hemma. Däremot deras barn och barnbarn är svensk-amerikaner. Vilket är utmaningen i Sverige. Att bli svenskar utan att bortse från sina föräldrars land. I USA är det ju vanligt att man kallar sig italian american, polish american, swedish american trots att man varit bosatt i USA i flera generationer. Varför skulle det vara så svårt att kalla sig svensksyrian, svenskkurd, svensketiopier. Att man kan vara både och. Inte som idag där man tydligen bara kan vara svensk eller icke svensk, oavsett om man är född i Sverige eller inte.
 
Folk tenderar att bo där det finns möjlighet att få tag på ett boende och någon möjlighet till jobb.

Så bättre än att tvinga folk att bosätta sig i icke-existerande bostäder, vore kanske att förmå fler kommuner att bygga hyresrätter och att kanske förtäta på nya, lite mer oväntade ställen.
 
Det blir lite snårigt om man ska börja förbjuda vissa människor att fritt bosätta sig i landet. Jag tror Frankrike och även Danmark försökte sig på att stoppa 'ghettofiering' men har gått ifrån det. Att bosätta sig tillsammans med människor från samma land gör vi alla, utlandssvenskar inkluderade.

Kristina i Mobergs epos tänker, därhemma, härborta. Och det är vad många första generationens migranter/asylsökande är. Även om de, likt Kal Oskar och Kristina, tvingades lämna sitt land av olika orsaker, diktatur, krig, svält, så blir det nya landet aldrig hemma. Däremot deras barn och barnbarn är svensk-amerikaner. Vilket är utmaningen i Sverige. Att bli svenskar utan att bortse från sina föräldrars land. I USA är det ju vanligt att man kallar sig italian american, polish american, swedish american trots att man varit bosatt i USA i flera generationer. Varför skulle det vara så svårt att kalla sig svensksyrian, svenskkurd, svensketiopier. Att man kan vara både och. Inte som idag där man tydligen bara kan vara svensk eller icke svensk, oavsett om man är född i Sverige eller inte.
Det jag syftade på var just för asylsökande, där de idag kan (med vissa begränsningar) bosätta sig var helst de får plats, jämfört med att staten tilldelar dem ett boende någonstans. Visserligen är valfrihet bra, men om man kan sprida ut de asylsökande, så att de i högre grad råkar på svenskar, så kanske de har lättare att bli en del av det svenska samhället.

Dock, det stora problemet är ju att svenskar i gemen är nästan totalt asociala när det kommer till främlingar (oavsett ursprung), så även vår kultur skulle behöva ändras något, och bli aningen mer välkomnande.
 
Du har helt rätt i sak i det du skriver här, men dessa andra generationens svenskar har ju föräldrar som kom hit tidigare som då fick stanna av samma skäl som dagens invandrare. Det är lätt att ta fasta på själva orden och slå ner på dem, men det många av dem som vill strypa invandringen idag vill undvika, är att dagens invandrare om 20 år har nya "andra generationens invandrare, själva födda i Sverige" som är aktiva inom gängkriminalitet.

Jag är av åsikten att det är positivt med mer arbetskraft i det framtida Sverige, och att undvikandet av att kommande "andra generationens invandrare" hamnar i gängmiljöer löses bäst med att satsa på boendemiljöer, integration, skola och meningsfull fritid snarare än strategin att bura in fler när det redan är för sent.

Det finns absolut många rena rasister (och en hel del av dem är samlade inom SD) men jag tror att det är viktigt bland oss som inte är nöjda med den riktning som nuvarande ledning för Sverige för oss i, att inte fastna FÖR mycket i frågan vem som är svensk och inte. Det är en fråga som en viss grupp vill diskutera, men det är också en fråga som kapar hela diskussionen och för oss bort från det som egentligen borde ha fokus, det som faktiskt gör skillnad. Genom att ryckas med så förflyttar vi oss över till en spelplan som i grunden är destruktivt.

En annan grupp av dagens SD-väljare, efter att de växt väldigt mycket och svällt ut från deras rasistiska kärna, vill jag hävda inte är särskilt rasistiska själva. Men de har köpt argumentet att man gjort för lite och för fel saker de senaste 20-30 åren, vilket lett till att en alltför stor del av barnen till dem som kom till Sverige för 20-30 sedan hellre går in i gängmiljön än ett lagligt liv. Och då menar jag att det är en viktigare fråga för ALLA vad vi ska göra de kommande 20-30 åren än att låta oss absorberas av frågan när en person/familj/släkt/klan blir "svensk".

Vill poängtera igen att jag håller med dig i sak, och mitt inlägg är egentligen inte specifikt riktat mot just dig. Ditt inlägg triggade bara något i mig som gjorde att jag ville skriva ner det jag tänkt på, gällande polarisering i debatten - att jag tror att vi alla tyvärr bidrar till att göra den svart-vit. Men jag är inte bättre själv på något sätt, och jag har själv inte något svar på hur man ska få upp intresset i samhällsdebatten för de gråa, långsammare diskussionerna.
Jag tror att det är svårt att diskutera sådant som strukturell diskriminering, socio ekonomisk utsatthet, rasism, generella exkluderande mekanismer och diverse kedjeeffekter utan att samtidigt bemöta uppfattningar om svenskhet. Alltså jag tror att det som du skriver att vi måste diskutera eller motverka (utsatta uppväxtvillkor som en risk för nyrekrytering av barn till lokala kriminella nätverk) är delvis sammankopplat till det du skriver att vi inte ska diskutera (uppfattningar om vem som är svensk).
 
Isobel Hadley-Kamptz verkar resonerar ungefär som jag gör om gängkriminalitet och narkotika:

"Många, både i boken och i samhällsdebatten i stort, pekar på drogkonsumenternas roll. Utan dem skulle gängen inte tjäna några pengar. Det är förvisso sakligt sant. Men jag tror inte att någon som köper droger i dag är ovetande om det. Att fördöma och förbjuda användningen av droger har varit den svenska narkotikapolitikens grundsten i mer än ett halvt sekel. Det verkar inte ha fungerat. Tvärtom tycks droganvändningen bland unga enligt en ny undersökning vara två till tre gånger större än vad tidigare studier hävdat. I omvärlden fortgår normalisering och legalisering. Oavsett vad man skulle önska är effektiviteten av fler rubriker om hur partyknarkarna göder gängvåldet förmodligen måttlig.

Det ställer oss inför en svår fråga. Kan man över huvud taget komma åt den organiserade brottsligheten så länge mångmiljardmarknaden för droger finns kvar? Och går det att bli av med den illegala marknaden på något annat sätt än att göra den legal?"
https://www.dn.se/ledare/isobel-had...ngvaldet-utan-att-tala-om-narkotikamarknaden/
 
Isobel Hadley-Kamptz verkar resonerar ungefär som jag gör om gängkriminalitet och narkotika:

"Många, både i boken och i samhällsdebatten i stort, pekar på drogkonsumenternas roll. Utan dem skulle gängen inte tjäna några pengar. Det är förvisso sakligt sant. Men jag tror inte att någon som köper droger i dag är ovetande om det. Att fördöma och förbjuda användningen av droger har varit den svenska narkotikapolitikens grundsten i mer än ett halvt sekel. Det verkar inte ha fungerat. Tvärtom tycks droganvändningen bland unga enligt en ny undersökning vara två till tre gånger större än vad tidigare studier hävdat. I omvärlden fortgår normalisering och legalisering. Oavsett vad man skulle önska är effektiviteten av fler rubriker om hur partyknarkarna göder gängvåldet förmodligen måttlig.

Det ställer oss inför en svår fråga. Kan man över huvud taget komma åt den organiserade brottsligheten så länge mångmiljardmarknaden för droger finns kvar? Och går det att bli av med den illegala marknaden på något annat sätt än att göra den legal?"
https://www.dn.se/ledare/isobel-had...ngvaldet-utan-att-tala-om-narkotikamarknaden/
Ja enligt Thornberg så går det. Ekonomisk brottslighet är större än gängkriminellas knarkaffärer.
 
Isobel Hadley-Kamptz verkar resonerar ungefär som jag gör om gängkriminalitet och narkotika:

"Många, både i boken och i samhällsdebatten i stort, pekar på drogkonsumenternas roll. Utan dem skulle gängen inte tjäna några pengar. Det är förvisso sakligt sant. Men jag tror inte att någon som köper droger i dag är ovetande om det. Att fördöma och förbjuda användningen av droger har varit den svenska narkotikapolitikens grundsten i mer än ett halvt sekel. Det verkar inte ha fungerat. Tvärtom tycks droganvändningen bland unga enligt en ny undersökning vara två till tre gånger större än vad tidigare studier hävdat. I omvärlden fortgår normalisering och legalisering. Oavsett vad man skulle önska är effektiviteten av fler rubriker om hur partyknarkarna göder gängvåldet förmodligen måttlig.

Det ställer oss inför en svår fråga. Kan man över huvud taget komma åt den organiserade brottsligheten så länge mångmiljardmarknaden för droger finns kvar? Och går det att bli av med den illegala marknaden på något annat sätt än att göra den legal?"
https://www.dn.se/ledare/isobel-had...ngvaldet-utan-att-tala-om-narkotikamarknaden/
Och blir man av med den illegala marknaden bara för att man gör den legal? Kanske att försäljningen mot slutkund kommer att se mestadels laglig ut, men allt bakom kommer det fortfarande vara gängen som fixar, med våld och hot om våld för de som försöker ha hela kedjan laglig.
 
Haha, jag håller med att ekonomisk brottlighet är ett bekymmer, men det kan ju lika gärna vara random moderat som står för det.
Verkar som Thornberg snart får sparken. Det har ju SD velat ge honom för länge sen men efter den här katastrofala helgen börjar även polisfacket ta ton. Nu ska det minsann lösas en gång för alla.....
 
Verkar som Thornberg snart får sparken. Det har ju SD velat ge honom för länge sen men efter den här katastrofala helgen börjar även polisfacket ta ton. Nu ska det minsann lösas en gång för alla.....
Haha, mm för det kommer ju ge önskad effekt bara sådär. Inte för att jag tycker varken bu eller bä om Thornberg, men det framstår mest som löjlig symbolpolitik som inte kommer ge resultat.
 
Verkar som Thornberg snart får sparken. Det har ju SD velat ge honom för länge sen men efter den här katastrofala helgen börjar även polisfacket ta ton. Nu ska det minsann lösas en gång för alla.....
Jag har inte lyckats förstå hur ett byte av rikspolischef kommer att lösa detta en gång för alla, så utveckla gärna ditt resonemang så det blir tydligt för alla.
 
Haha, mm för det kommer ju ge önskad effekt bara sådär. Inte för att jag tycker varken bu eller bä om Thornberg, men det framstår mest som löjlig symbolpolitik som inte kommer ge resultat.
Det har inte ens gett något resultat överhuvudtaget som Morgan hela tiden har lovat då han hade hand om det. Det var ju sossarna som förde en löjlig symbolpolitik nör man sa att vi såg det inte komma. Varför såg SD det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 939
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 680
Senast: fejko
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 115
Senast: Mkb
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp