Bukefalos 28 år!

Svensk politik nr 3

Jag tycker egentligen "SD och trollfabrikerna"-skandalen förtjänar en egen tråd, hade själv tänkt startat en men inte riktigt hunnit. Problemet med en stor allmän tråd om politik är väl tidvis att sådana här större politiska händelser kan gå lite obemärkt förbi för de forumbesökare som inte orkar gå in i den här typen av tråd där alla möjliga små och stora frågor avhandlas, varvat med vad som kanske närmast kan kallas för partipropaganda. Det blir svårt att få överblick över diskussioner kring enskilda frågor.
 
Det här är det ynkligaste jag har hört, SD har BETT OM URSÄKT men kommer inte ta bort konton däremot 45 inlägg, och M verkar nöja sig? Herregud vilka syltryggar. https://omni.se/m-sd-har-bett-om-ursakt/a/pPLklw
Också tydligt att det tydligen enbart var inläggen om M, KD och L som var problematiska för regeringen. Ta bort dem så är saken utagerad. Och citatet då, ”Det är bra att SD tagit åt sig av kritiken och nu vidtar åtgärder för att ändra hur deras kommunikationsavdelning fungerar”, det gör de ju inte alls??
 
Också tydligt att det tydligen enbart var inläggen om M, KD och L som var problematiska för regeringen. Ta bort dem så är saken utagerad. Och citatet då, ”Det är bra att SD tagit åt sig av kritiken och nu vidtar åtgärder för att ändra hur deras kommunikationsavdelning fungerar”, det gör de ju inte alls??
Det är ju om inte annat en demonstration av styrkeförhållandena. Att döma av vad som sagts så tror jag kanske att KD ser det "oartiga" som ett problem i sig, och M är snarare rädda för att Uffe ser svag ut när han sa ifrån för mycket inledningsvis (väl medveten om att det inte spelar någon roll vad han tycker...), med vissa undantag. Det är väl mer komplicerat i L...
 
Ok, jag lägger ditt tvärsäkra uttalande på minnet. Jag är visserligen höger med det är inte så att jag står med en megafon och propagerar för att vi ska ha soldater på sveriges gator. MEN jag vill känna mig förvissad och trygg i att det är Sveriges Poliskår som har våldsmonopolet i Sverige. I det nya svenska Mellanöstern (Malmöstern) och i andra utanförskapsområden är det ingen tvekan om vem som har våldsmonopolet OCH våldskapitalet.
Ser precis på nyheterna där ordförande för polisförbundet kräver... ...fler poliser. Deras senaste förslag är att poliser från Norge ska tillåtas jobba i Sverige. Så alltså. Fler poliser.
 
Ser precis på nyheterna där ordförande för polisförbundet kräver... ...fler poliser. Deras senaste förslag är att poliser från Norge ska tillåtas jobba i Sverige. Så alltså. Fler poliser.
:confused:På detta inlägg känns det som om du vill skriva mig på näsan -ungefär som att min åsikt var att -Inga fler poliser utan vi använder oss av militär istället.
Kanske har det gått dig förbi att så himla lätt är det inte att hitta rätt studenter till polisyrket. Varenda regering de senaste 10 åren har ju inte gjort något annat än att prångla ut budskapet -VI måste anställa fler poliser. Jag tycker det verkar som att de som finns, väljer att sluta. Och visst är det skrämmande att Sverige.....alltså trygga goa demokratiska Sverige ska behöva hyra snutar från Norge och införa någon form av undantagstillstånd för en förbannad musiktävling.......
 

Och vad är det, det dog runt 1 200 7 oktober - varenda en av de dödsfallen är fruktansvärda. Men jämför det då med nästan 35 000 som dött i Gaza sedan dess, de flesta kvinnor och barn! Det är noll proportionalitet.
Ja för helt plötsligt litar man dessutom på information som Hamas prånglar ut till omvärlden. 35 000 döda verkar ha reviderats rejält.
Jag lyssnade på Dadgostar i Lördagsintervjun och ännu en gång - Tydlig Plan för hur Israel ska, av EU tvingas till vapenvila och vad kräver man av Hamas?
Intervjuare: Tiotusentals civila offer och en humanitär katastrof som följd. För att få stopp på kriget,? vad är det ni i Vänsterpartiet främst vill göra?
Dadgostar: Man behöver stärka påtryckningarna nu på Israel för att de ska dra sig tillbaka och sluta bomba en väldigt väldigt utsatt befolkning som är fängslade inne i Gasaremsan. Och I EU valet kommer vi att föra fram att vi behöver föra in ett vapenembargo på EU nivå nämligen, att inget EU land får längre sälja vapen till Israel, och det mycket förmånliga handelsavtalet som man har med Israel måste upphöra fram till dess att tills man följer internationell rätt.
Intervjuare: Vad vill ni då göra för att man ska bekämpa Hamas?, Skälet till att Israel fortsätter att kriga i Gaza är ju att dom uppger att de blir attackerade av Hamas. Vad ska man göra åt den sidan? (
Intervjuaren "glömde" att nämna att Hamas fortfarande behåller gisslan")
Dadgostar: Det är ju en terror stämplad grupp. ( :nailbiting: är det?) Vi har varit väldigt noga med att de måste också terrorstämplas och dom måste ju omedelbart få påtryckningar på sig att släppa den helt oskyldiga gisslan som de har tagit i sin vidriga attack på Israel den 7 oktober.
Mmmm....Det är ju ändå modigt av N.D att påtala att Hamas är en terrorstämplad grupp. Omedelbara påtryckningar att släppa oskyldiga gisslan......Blev det något svar på vad de hära "omedelbara påtryckningarna" kan vara för typ av påtryckningar som blir kännbara för Hamas? Näää.......kan man tänka sig att intervjuaren kunde ha klämt och känt lite på partiledaren kring vad dessa "påtryckningar" skulle vara...Nääää. Intervjuaren är väl själv så uppslukad av Israels övervåld att Hamas smidigt glöms bort.
 
Ja för helt plötsligt litar man dessutom på information som Hamas prånglar ut till omvärlden. 35 000 döda verkar ha reviderats rejält.
Jag lyssnade på Dadgostar i Lördagsintervjun och ännu en gång - Tydlig Plan för hur Israel ska, av EU tvingas till vapenvila och vad kräver man av Hamas?
Intervjuare: Tiotusentals civila offer och en humanitär katastrof som följd. För att få stopp på kriget,? vad är det ni i Vänsterpartiet främst vill göra?
Dadgostar: Man behöver stärka påtryckningarna nu på Israel för att de ska dra sig tillbaka och sluta bomba en väldigt väldigt utsatt befolkning som är fängslade inne i Gasaremsan. Och I EU valet kommer vi att föra fram att vi behöver föra in ett vapenembargo på EU nivå nämligen, att inget EU land får längre sälja vapen till Israel, och det mycket förmånliga handelsavtalet som man har med Israel måste upphöra fram till dess att tills man följer internationell rätt.
Intervjuare: Vad vill ni då göra för att man ska bekämpa Hamas?, Skälet till att Israel fortsätter att kriga i Gaza är ju att dom uppger att de blir attackerade av Hamas. Vad ska man göra åt den sidan? (
Intervjuaren "glömde" att nämna att Hamas fortfarande behåller gisslan")
Dadgostar: Det är ju en terror stämplad grupp. ( :nailbiting: är det?) Vi har varit väldigt noga med att de måste också terrorstämplas och dom måste ju omedelbart få påtryckningar på sig att släppa den helt oskyldiga gisslan som de har tagit i sin vidriga attack på Israel den 7 oktober.
Mmmm....Det är ju ändå modigt av N.D att påtala att Hamas är en terrorstämplad grupp. Omedelbara påtryckningar att släppa oskyldiga gisslan......Blev det något svar på vad de hära "omedelbara påtryckningarna" kan vara för typ av påtryckningar som blir kännbara för Hamas? Näää.......kan man tänka sig att intervjuaren kunde ha klämt och känt lite på partiledaren kring vad dessa "påtryckningar" skulle vara...Nääää. Intervjuaren är väl själv så uppslukad av Israels övervåld att Hamas smidigt glöms bort.
Nej, dödstalen har INTE reviderats. Däremot har fler identifierats fullständigt, och det är därför ser det annorlunda ut, men dödstalen är tyvärr lika enorma.

Har du sett att åklagare vid ICC begär att Netanyahu ska gripas? Tillsammans med Israels försvarsminister och Hamasledare.
 
Nej, dödstalen har INTE reviderats. Däremot har fler identifierats fullständigt, och det är därför ser det annorlunda ut, men dödstalen är tyvärr lika enorma.

Har du sett att åklagare vid ICC begär att Netanyahu ska gripas? Tillsammans med Israels försvarsminister och Hamasledare.

I Israel har ICC knutit samman den politiska koalition som är i fara att ramla isär. Så på det viset är det helt kontraproduktivt. Men däremot kommer det att på sikt skada Israel. Bibi kommer aldrig att ställas inför rätta. Men det visar hur isolerat Israel är globalt. Så länge USA stödjer dem så kommer de aldrig att vara i fara, men de kommer vara ännu mer beroende av USA:s goodwill. Farligt, särskilt om Trump med sina högerallierade, vit makt, och neo-fascister vinner. Just nu driver Trump stenhårt stöd till Israel men när Bibi försvinner så kommer han att inte vara intresserad på samma sätt. Han har ju en förkärlek till autokratiska ledare, Putin, Kim Jong Un mfl.

Vad som är intressant är att länder som Saudiarabien har varit så tysta och undvikit at fördöma Israel vilket visar att de är intresserade av att normalisera relationer.
 
Låter ju hur som helst som att Dadgostar, som du hånar, säger saker som är förenligt med vad chefsåklagaren vid ICC säger.
Du och jag verkar tolka N.D:s intervju väldigt olika. Dadgostar planer för hur man rejält ska försvaga Israel i kriget mot Hamas. Vapenembargo och avsluta handelsavtal med EU. När frågan kommer till hur hon vill bekämpa Hamas...."Dom måste också få press på sig att omedelbart släppa gisslan.....Jag tycker det tydligt visar vems sida hon står på.
 
Du och jag verkar tolka N.D:s intervju väldigt olika. Dadgostar planer för hur man rejält ska försvaga Israel i kriget mot Hamas. Vapenembargo och avsluta handelsavtal med EU. När frågan kommer till hur hon vill bekämpa Hamas...."Dom måste också få press på sig att omedelbart släppa gisslan.....Jag tycker det tydligt visar vems sida hon står på.
Vi har inte någon handel med Hamas? Samma med EU? Det handlar uppenbarligen om vad man har för påtryckningsmedel?
 
Vi har inte någon handel med Hamas? Samma med EU? Det handlar uppenbarligen om vad man har för påtryckningsmedel?
EXAKT!! Alla som envist fortsätter gaffla om att Israel är skurken och utövar olika påtryckningar att dra sig tillbaka är går Hamas ärenden och följer deras plan för att utplåna Israel. Det är dags att börja tala mer om det och här har ju TV och radio ett stort ansvar. Men dom är givetvis rädda för att börja få mordhot mot sig....med tanke på det enorma stödet för Hamas i Sverige.
 
EXAKT!! Alla som envist fortsätter gaffla om att Israel är skurken och utövar olika påtryckningar att dra sig tillbaka är går Hamas ärenden och följer deras plan för att utplåna Israel. Det är dags att börja tala mer om det och här har ju TV och radio ett stort ansvar. Men dom är givetvis rädda för att börja få mordhot mot sig....med tanke på det enorma stödet för Hamas i Sverige.
Men alltså, man måste ju kunna ha två tankar i huvudet samtidigt? Det är ingen i den här tråden som vill utplåna Israel, det vore ju helt sjukt. Man kan tycka att Israel ska sluta med krigsbrott och att bomba civila och samtidigt tycka att Hamas är en terrororganisation som ska straffas för det terrordåd det begått. Jag sörjer absolut inga Hamaskrigare, men detta drabbar ju civila palestinier och inte Hamas.

Jag skulle tro att detta är ungefär vad Hamas väntade sig av Israel och att det snarare är Israel som går Hamas ärenden, deras stöd kommer såklart öka i ett land där det inte finns alternativ.
 
EXAKT!! Alla som envist fortsätter gaffla om att Israel är skurken och utövar olika påtryckningar att dra sig tillbaka är går Hamas ärenden och följer deras plan för att utplåna Israel. Det är dags att börja tala mer om det och här har ju TV och radio ett stort ansvar. Men dom är givetvis rädda för att börja få mordhot mot sig....med tanke på det enorma stödet för Hamas i Sverige.
Fast premiärministern och försvarsministern kommer troligtvis åtalas för bland annat utrotning och svält som krigsföring. Så de som ansvarar för krigsföringen i Israel är OCKSÅ skurkar. För det är såklart så att man får svara efter en attack, men man får inte bryta mot så många humanitära lagar som de gjort. Du verkar inte riktigt hänga med? I stort sett alla som håller med chefsåklagaren på ICC tycker också att det är helt rätt att ledande personer från Hamas åtalas för deras krigsbrott också. Vi gillar inte krigsbrott och brott mot mänskligheten helt enkelt, oavsett vem som utför dem.
 
@gulan rekommenderar dig att kolla på den här intervjun med chefsåklagaren där han lägger fram varför han vill åtala ledande personer från både Israel och Hamas. Journalisten Christiane Amanpour är förresten helt fantastisk, så det är lite av en njutning i sig att höra henne intervjua någon.

 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 498
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
963
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
3 800
Senast: lil-sis
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 942
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp