Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

DynamiteCorax

Trådstartare
Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå.
Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser ska hjälpa dem som funderar på att skaffa "vår" ras.
Det ligger så mkt "Hjälp vilken ras ska jag välja-trådar, så jag tänkte att vi allihop ska få skriva våran egna rasbeskrivning just utifrån våra egna hundar, inte enligt rasstandarderna som finns för de flesta raser. De generella rasbeskrivningarna säger inte så mkt om vad som faktiskt KAN förekomma t.ex rasstandarden för schäfer är: Modig, framåt med vilja att vara till lags och arbetsanda med en god portion av självständighet som bl.a jag läst.
Skaffade schäfer därefter och HUR FEL vart det inte. Vi följde konstens alla regler men just denna hund är det mest osäkra och hariga/ovilliga och mjuka som finns på 4 ben tror jag (tror ibland att han ärligt har mentalitetsproblem- MH ej utfört pga. klarar inte av miljön!
Så jag tänkte, nu lägger vi korten på bordet och beskriver våra 4-fota vänner ärligt och innerligt.
Jag börjar:
Ras: Cane corso-
Hängiven familj och vänner, vill vara nära och till lags och älskar såväl bruksträning som soffmys. Lugn inomhus, en raket utomhus (dock lystrar väl och sticker inte för långt ifrån sin människa
Lite vek mot främmande människor och tenderar att "scanna av" innan han bestämmer sig för om han ska hälsa lr ej. Mkt vakt då ingen kommer nära gården obemärkt. Nyfiken/glad i nya miljöer och visar intresse för saker som dyker upp plötsligt "spöken".
Mycket bra med barn och aktiva lekar kring barn!
Poängsätter då min hund efter vad jag själv tycker. 1-5 då 5 är högst poäng.
Kontakt: 3,5
Lek:4
Jakt:4
Aktivitetsnivå: 5 (slappnar av fort)
Avståndslek: 3
Överraskning: 4
Ljudkänslighet:5
Spöken: 3
Leklust: 4
Skott: 5

Detta är så som jag upplever min hund just nu och kan komma att ändra sig vart efter han mognar. Sen finns det stunder som jag kan sätta en stark 0.a på honom då han KAN bli enormt osäker men den osäkerheten visar sig mer lr mindre från gång till gång men gällande samma situation som t.ex kontaktsökande. Min hund visar hellre ryggen till dem han inte vill hälsa på och låter absolut inte hanteras av vem som helst. Ett plus när det finns hundtjuvar, men starkt minus när det gäller tävling :(
Tyckte denna tråd kunde vara kul, detta är inte en (("min hund är bättre än din-tråd utan enkom en liten hjälp till dem med rasvals problem och frågor/funderingar.
Självklart är det bästa att träffa den olika individer/åldrar/miljöer osv. av den ras man är intresserad av men det är inte heller säkert att de uppvisar sina rätt/felaktiga beteenden just då. Summa summarum med min "lille" sötnos är: Jag e riktigt nöjd med mitt ras/individsval (gick från mer högaktiva/arbetande raser till en mer brukshund light :)
Ha det gott alla å hoppas att denna tråd fylls på
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

"Korten på bordet" då det gäller Cane Corso så är det i mina ögon oundvikligt att inte tala om sjukomar. Det är ingen frisk ras.

Kan lägga korten på bordet då det gäller min hund, en Australian Shepherd.
Rastypiska sjukdommar: katarkt/öv ögonsjukdomar

Kontakt: 2
Lek:2
Jakt:3
Aktivitetsnivå: 5
Avståndslek: 3
Överraskning: 4
Ljudkänslighet:1 (Han är alltså inte ljudkänslig)
Spöken: 3
Leklust:2
Skott: 1= skottfast

Fungerar dåligt med barn och främlingar. Är extremt följsam, men blir ett monster om han inte aktiveras.
Jag aktiverar med blodspår och rally i första hand, plus vanlig fys då jag cyklar mycket MBT i skogen.
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Syftet är gott och jag ska följa med stort intresse!

...
Fast är inte alla dessa välja-ras-trådar ungefär tvärt emot en sådan här tråd? Jag menar, läsa om hundraser och hitta information (både "officiellt" och via forum, bloggar, you name it) - det är ju inga problem.

Själva vitsen med en välja-ras-tråd är väl snarare "Så här har jag det, så här ser mitt liv ut. Vad skulle kunna fungera till mig?"
Och så ber man folk se på ens livssituation och komma med råd.

Långsökt jämförelse, men den bästa jag kommer på nu i en hast: Jämför läsa psykologiböcker, läsa vad psykologer säger till andra, läsa debattatriklar om psykologi - och sedan själv gå dit och prata med en.
Det är ju psykologin i förhållande till MIG jag vill veta mer om. "Titta, så här har jag det. Vad behöver jag göra?"


Asch, långt och flummigt. Bara en tanke som dök upp. Tror inte denna tråd kommer döda rasvalstrådarna... :p
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Jag kan kanske tycka att man bör poängtera det som EJ är rastypiskt. Annars kan det nog bli väldigt konstigt med en sån här tråd. Att beskriva en hund som är helt orastypisk förstår jag inte riktigt hur det kan hjälpa någon att hitta "sin" ras. Eller tänker jag fel nu?
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Jag tror det blir lite förvirrande nu, jag misstänker att du graderar utifrån ett slags MH-tänk medan TS verkar ha en vanlig betygsskala där 1 är sämst och 5 är bäst.

Allmänt knapplån: Det kan vara lite vanskligt att bara beskriva ens egen hund utan att ta upp hur det ser ut i rasen i stort. Det kan ju vara så att man sitter med ett exemplar som är bättre eller sämre både mentalt och hälsomässigt för rasen. Även om ens egen hund är toppen på alla vis finns det säkert folk bör tänka på om de är intresserade av rasen.
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Fast "bäst" är ju en tolkningsfråga.

Om jag har 5 i aktivitet, så skulle det enligt TS vara "bäst", men är bäst en lagom aktiv hund, eller en högaktiv hund?
En lagom aktiv borde då vara en femma eller?
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Men ta skottet som mest tydliga exempel då, där din 1:a precis som på MH betyder att hunden är skottfast medan jag antar att TS 5:a betyder precis samma sak. Jag säger inte att någon av er har rätt eller fel(själv tycker jag också att MH är bra eftersom det inte ligger någon värdering i det utan bara är en gradering av intensitet), bara att det blir en smula förvirrande.
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

jo alla ni tänker rätt bitvis. Syftet är inte att "döda" rasvalstrådar utan som ovan nämnt, att visa "här är min hund detta kan förekomma" ju fler som skriver om sin individ i rasen i första hand desto mer underlag finns det för andra att jämföra med t.ex många skriver om cc säger vi, och det visar sig att många är överens om att t.ex deras individer är väldigt följsamma, ja då ser andra att; aha i den här tråden är majoriteten överens om att detta är en följsam sorts ras.
Vet själv att jag hade behövt lite hjälp av denna sort då jag inte hade möjlighet att uppsöka kennlar och hundar som bor för långt ifrån mig. Just med min hund fick jag ta mycket stöd av uppfödaren för att välja individ efter mitt tilltänkta ändamål, men hade även velat haft synpunkter m.m från folk som är totalt opartiska.
Hoppas att tråden vart lättare att förstå nu?
Fortsätt fyll på så ska ni få se
OCH gällande min gradering på skott så har Dentaku helt rätt! Min hund e skottfast :D
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

"Korten på bordet" då det gäller Cane Corso så är det i mina ögon oundvikligt att inte tala om sjukomar. Det är ingen frisk ras.

.

Och det baserar du på, vad ?

Min erfarenhet ( jag la mycket tid på att jämföra raser ur hälsosynpunkt innan jag valde Cane Corso) är tvärtom att corson faktiskt är ( eller iallfall har varit och till vissa linjer ff är ) en relativt frisk ras.

visst finns där hd problem som med andra stora raser men inte i högre omfattning snarare tvärtom, corson har till skillnad från många andra raser få ( om inga ) direkta rasspecifika sjukdomar.

Däremot har jag förstått att hälsostatistiken är väldigt beroende på linjer eftersom det tyvärr innom rasen finns ett antal oseriösa "uppfödare" som avlar på omeriterade hundar med tveksam hälsostatus och väldigt ofta tveksam mental status.

Just det mentala ser jag som ett växande problem inom rasen och som en direkt följd av dessa oseriösa uppfödare, de allra flesta uppfödare och valpköpare därav, mentaltestar inte sina hundar ( hundarna skulle prestera urusla resultat).

Om inte rasen ska gå käpprätt åt .. behövs hårdare krav på avelsdjuren men eftersom rasklubben gått åt fanders och specialklubbens styrelse agerar i eget intresse blir det svårt att få till stånd detta.

Som det är nu avlas det friskt på omeriterade hundar av dålig rastyp med Hd och Ad problem och som inte har genomgått MH, det är ju inte så märkligt att det blir som det blir då.
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Jag förstår inte riktigt, Vad är det folk ska beskriva, sina hundar som avviker från rasstandarden?, som en slags sanning om hur rasen "egentligen" är?


De generella rasbeskrivningarna säger inte så mkt om vad som faktiskt KAN förekomma t.ex rasstandarden för schäfer är: Modig, framåt med vilja att vara till lags och arbetsanda med en god portion av självständighet som bl.a jag läst.
Skaffade schäfer därefter och HUR FEL vart det inte. Vi följde konstens alla regler men just denna hund är det mest osäkra och hariga/ovilliga och mjuka som finns på 4 ben tror jag (tror ibland att han ärligt har mentalitetsproblem- MH ej utfört pga. klarar inte av miljön!



Jag menar rasstandarden fyller ju sitt syfte i avelsarbetet och den schäfer du köpte avvek ju uppenbart från rasstandarden, men det innebär ju inte att det "är så en schäfer egentligen ÄR.


För om jag kolla på det du beskriver din unga hund och jämför med mina två cane corsos och även deras kullsyskon och andra nära och avlägsna släktingar är det ju väldigt olika din hund, mina är inte alls osäkra med okända människor, tvärtom är de hysteriskt ( ja för ) glada i folk och söker själv aktivt kontakt med ALLA, de hanteras gärna av precis alla.

Så din hund om mina är varandras motsatser i detta och därför blir det ju svårt när folk ska skaffa sig en uppfattning om rasen som helhet genom såna här inlägg om enskilda individer.

Du skriver "De generella rasbeskrivningarna säger inte så mkt om vad som faktiskt KAN förekomma"

Nej självklart inte, det skulle ju ta flera sidor att räkna upp alla fel och brister som KAN uppstå, verkar då lättare att skriva en rasstandard hur hunden ska vara, och det som faller utanför fysiskt och mentalt är då hundar som inte uppfyller rasstandarden
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Jag och jag. Det finns en samaställning av David Selin som bla sammafattar Peter Savolainens forskning på hundens ursprung.
Där har de kommit fram till att den opitmala hundstorleken fysiskt är omkring 15kg. Optimal ur en radda punkter, varken för stor eller för liten för att jaga små byten. Inte så liten att den fryser ihjäl, inte så stor att den behöver massor av mat.
Sen är de innehållet i hunden ju mer avvikande både stora och små hundar, så är det något som pajar. De stora hundarna får led/broskproblem, växer för fort. Samma sak om du ska stuva in en hel hund på en varelse under 10kg, så får du lätt defekter på organ som inte kan utvecklas, en pytteliten metabolism.
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Att det i första hand är en stor ras, att raser över 40kg och under 10kg har problem.

så hundar mellan 10 -40 kg är generellt friskare alltså, få se vad har vi för raser i det viktspannet...

För att nämna några av de vanligaste och sjukaste jag kan komma på.

Engelsk Bulldog
Boxer
Shar pei
De olika bullterrrierraserna
basset


Alla raser inom ditt spann av 10-40 kg

Sen tror jag liksom du att extrema raser åt något håll är sjukare, som när man avlat på , extremt små, stora, tunga eller lätta individer eller med olika rasstypiska exteriöra egenheter, mycket hud, korta ben, stora öron, långa ryggar, speciella färger etc.
Men där finns ju inte Cane corson ( även om vissa extremfall kan synas även här OCH premieras av domare)

Den medvetna seriösa uppfödaren avlar istället på proportionella hundar med stark fysik.

När min tik fick sitt championat och stod som Bim med sin kullbrorsa som Bir , stod det i hennes kritik. En perfekt balans med elegans, kraftfullhet och funktionalitet.
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Ehm va?

Jag kan hålla med om att det kan stämma på yttepyttiga extrema vavvor, men vi som sitter med raser som lättblir 15 år, finns bland världens top 10-20 friskaste raser, billigaste försäkringspremien, utan rasbundna sjukdomar tycker det känns lite övergeneraliserat tror jag :grin:
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Även om du upplever CC som en frisk ras så är det ju bara att titta på SKK avelsdata så ser man att mellan 2007 och 2010 så låg andelen höftledsfel på mellan ca 25 och 45% och andelen armbågsfel på ca 10 till 20%.
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så förekommer HD som i många andra stora ( och mindre) raser, men Corson dras inte ( mig veterligen )med kända andra rasrelaterade sjukdomar som hudsjukdomar, ögonproblem, hjärtproblem , korsbandssproblem, epelepsi etc.
Visst förekommer det hos individer men det är inte utbrett i rasen (ÄN :-()

Är man lite insatt i rasen ser man även snabbt att det är stora skillnader i hälsa mellan olika linjer och vad gäller statistik på en sådan relativt lite ras i population påverkar ju bara en eller 2 kullar från skräpföräldrar hos en oseriös uppfödare statistiken markant.

Vad gäller att bara använda fria HD/AD föräldrar i aveln är detta något som flera uppfödare försökt driva igenom liksom obligatoriskt MH test.
Tyvärr har detta motarbetats av vissa delar av rasklubben och när man nu äntligen var på väg att få igenom det, övertog specialklubben rasansvaret och motarbetar nu detta då vissa styrelsemedlemmar agerar i i eget syfte.

Jag menar en av uppfödarna som även är domare i rasen och bla dömer rasen nu i stockholm avlar ju själv friskt på sin HD D tik.
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Absolut, kan tänka mig att det skiljer väldigt i mentalitet också. Dina verkar ju supertrevliga medan den enda CC jag har upplevt IRL(gick kurs med) försökte skrämma bort alla andra hundar med utfall och när vi skulle visitera varandras hundar räckte det i princip med att jag strök med händerna över hennes rygg för att hon darrande skulle dra sig undan med svansen mellan benen. :crazy:
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Ja fy för denna mentalitet, tyvärr inte alldeles för ovanlig och jag upplever ju personligen själv att det är ett större problem med mentaliteten i rasen för tillfället än den fysiska hälsan, ( även om den i vissa linjer är katastrofal också) men det tystar man ner.

Jag förstår inte varför inte valpköparna är noggrannare när de väljer valp, särskilt nu när det verkar finnas en drös av corso valpar ( där jag tycker att typ 80-90 % aldrig borde ha fötts)

Det är ju bara att titta på statistiken över hur få det är som gör mh på sina hundar, den största uppfödaren i sverige mer eller mindre förbjuder ju sina valpköpare att göra det , och efter att ha träffat många av dessa hundar förstår jag ju varför :crazy:

som det är nu kommer ju mer eller mindre alla mh testade hundar från 2-3 uppfödare.

Och jag då som har en tik som är flerfaldig champion, har gjort ett fantastiskt MH, presterat på tävlingsbanan och visat sig otroligt lättlärd och arbetsvillig och nu dessutom är röntgad med HDA, AD 0, jag tvekar att para trots flera förfrågningar för att jag är så lessen på hela corso-svängen och vad som håller på att hända med rasen.

Nu på Lördag är det årsmöte i rasklubben, får hoppas att det händer något drastiskt då.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Kom på att jag ju har lagt ut snuttar på minas mh , i denna tråd i inlägg 112.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1042937&highlight=cane+corso&page=6

Jag har för mig att vi hann filma fendis rassel också innan batteriet tog slut men såg att jag inte lagt ut det här.

Nu känner jag dock att tråden kanske har kommit att handla om lite annat än Ts ursprungstanke var så jag släpper den här frågan tills vidare så kan trådene kanske fortsätta där den var.. .:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 802
Senast: Tiger tok
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 031
Senast: bollen__
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 289
Senast: Lena_B
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 595
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp