Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Bra diskussion er i mellan. Mkt i era inlägg är PRECIS det jag vill lägga i denna tråd. Att det finns individer som skiljer sig från min. Visa att det både finns mer sociala och mindre. Hade detta varit ett stapeldiagram i slutet så hade det visat att merparten av dem som beskrivit sin hund av rasen cc faktiskt har glada, sociala, välpresterande hundar av just rasen cane corso.
Generellt tycker inte jag att min 6 månaders valp har dålig mentalstatus. Han är däremot selektiv när det gäller nytt folk. Ser inte jag som något negativt, och anpassat mig därefter. VILL jag att min hund ska hälsa så visar jag fram honom. Söker han kontakt själv på ett fint sätt-ja varsågod å hälsa.
Jag önskar inte att min hund ska rusa fram och supermega glädje hälsa på ALLA utan han ska kunna hälsa fint för att sedan låta personen vara i hans närvaro utan att min hund inte kan sluta hoppa, leka, studsa osv. osv. Att han vänder ryggen till dem som han ännu inte behagar hälsa på kan ju vara lite knepigt men inget jag upplever som ett skyggt beteende utan mer som; jag bryr mig inte om dig-attityd.
Vet inte hur jag ska kunna uttrycka mig tydligare gällande min avsikt för denna tråd, men detta är inget debattforum för :vadå har du nått emot...... bla bla bla. inte alls min avsikt och sk¤ttristr om det ska bli ännu en gnäll och jämmertråd där alla hackar på varann. Här på denna tråd fyller du i lite kul fakta om just din hund så att andra kan läsa, jämföra och fundera kring riktiga hundar ras/individuellt. Hoppas att andra cc ägare kan ge lite mer info om denna ras för jag e intresserad av att höra mer om andra individer. Kul att läsa likheter/skillnader inom rasen. Ni andra med andra raser t.ex aussie hundar, ut med era jämförelser här på tråden! Ni kanske har något HELT annat än vad ovanstående inlägg- blandrasflickan- har?!
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

*kl*

Hos rottweilern finns det så många individer att det är omöjligt att säga något utöver rasstandarden.

En bra rottis för mig är en kraftfull men smidig hund, den är mångsidig inom brukset - kanske inte en stjärna i någon gren men "tål" att man provar sig fram och med rätt förare och träning kan den ta certpoäng i alla.
Samma hund kan också ta cert på utställning, tyvärr har det kommit fler och fler renodlade utställningsrottor men än så länge har bruksrottan en chans.
En bra rottis är en utmärkt patrullhund, den är uthållig, tyst, alert och lättläst.
Den är tillgänglig och ofta åt det översociala hållet, har ett stort föremålsintresse och en riktigt bra rottis har ett bra gripande - det är dock ganska dåligt med såna hundar tror jag.
En bra rottis är trygg och självsäker, därmed är inte ljud och skott några bekymmer.
Om hunden får den aktivering den behöver så är den en utmärkt familjehund, dock lite klumpig så små barn välts ibland...
En bra rottis är fri från HD/ED-problem, epilepsi, hudlidanden och allergier, som tyvärr är relativt vanligt inom rasen.

Vår egen rottis är ED-belastad, annars är hon det jag söker i en rottweiler (hon kunde ha ett bättre gripande också, iofs). Att hon inte kommit någonvart i brukset är helt och hållet förarfel, men hon är som gjord för försvarsmakten och hon är en fantastisk familjemedlem, som för tillfället är helt med på rallylydnads-tåget dessutom.

En dålig rottweiler således är en sjuk hund, utan tillgänglighet och med rädslor som innebär att den biter först och kollar av sen. Den är avlad för att se ut på ett sätt som tilltalar de mer extrema utställningsdomarna, med kortare nos och mer massa.
Den har inte viljan och uthålligheten att jobba i timmar.
En dålig rottis har svårt att tolerera andra hundar av samma kön och känner sig osäker kring barn.
Tyvärr finns det såna rottor också...
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

"Korten på bordet" då det gäller Cane Corso så är det i mina ögon oundvikligt att inte tala om sjukomar. Det är ingen frisk ras.

Kan lägga korten på bordet då det gäller min hund, en Australian Shepherd.
Rastypiska sjukdommar: katarkt/öv ögonsjukdomar

Kontakt: 2
Lek:2
Jakt:3
Aktivitetsnivå: 5
Avståndslek: 3
Överraskning: 4
Ljudkänslighet:1 (Han är alltså inte ljudkänslig)
Spöken: 3
Leklust:2
Skott: 1= skottfast

Fungerar dåligt med barn och främlingar. Är extremt följsam, men blir ett monster om han inte aktiveras.
Jag aktiverar med blodspår och rally i första hand, plus vanlig fys då jag cyklar mycket MBT i skogen.

Jag kan jämföra med min Aussie, kastrerad hane, ca 2 år.
Han fungerar utmärkt med både främlingar och barn. Älskar allt och alla och tror att alla älskar honom. Han är nästan så snäll så att han är dum :p
Har blivit påhoppad vid tre tillfällen och det enda han gör är piper och trycker sig mot matte.
Han måste inte aktiveras speciellt mycket (för att vara en aussie) utan nöjer sig med två timmars promenad och lite klickerträning till vardags. Sen tycker JAG om att träna mer med honom än så och han hänger gärna med på vad jag än gör (tex spår, sök, lydnadsträning osv).

Han är skottfast.
Han stannar hellre vid mattes sida än springer iväg och leker med tjoande funktionärer på avstånd eller jaga en trasa som flyger iväg.
Och han tycker att spöken i skogen är läskiga och backar undan när spökena inte blir rädda trots att han skäller så högt han kan.

Och han är den mest underbara hund jag kan tänka mig :love:
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Bra diskussion er i mellan. Mkt i era inlägg är PRECIS det jag vill lägga i denna tråd. Att det finns individer som skiljer sig från min. Visa att det både finns mer sociala och mindre.

Fast det kan man ju mer lättöverskådligt och generellt (och oavsett ras) formulera som att det alltid kan finnas individuella avvikelser från den rasbeskrivning som ges av t.ex. rasklubbar.

För det gäller ju alla hundraser att det finns individer som mentalt är tvärtemot vad rasbeskrivningen påstår. Visst förstår jag poängen med ditt initiativ, men med tanke på att det finns närmare 300 olika hundraser (inklusive rasvarianter) i Sverige och att det finns rätt många hundar här på buke som kan beskrivas, så kommer tråden att bli lång. Jag tror att det kommer att bli lika svårt att få en bra överblick.

Det bästa råd man kan ge tror jag är att när man känner att en hundras så som den i allmänhet beskrivs så ska man träffa så många rasrepresentanter som möjligt. Är man då fortfarande övertygad om att det är rätt hundras så letar man reda på en uppfödare som man vet har fött upp goda rasrepresentanter både mentalt och exteriört. Sedan ska man alltid vara medveten om att man aldrig helt kan gardera sig, utan man ska vara medveten om att man faktiskt kan få en valp som inte helt motsvarar ens förväntningar.
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Ungefär lika intelligent som att rekommendera Berger de pyrénées à face rase för att min hund har gjort ett för rasen strålande MH?
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Vad gäller att bara använda fria HD/AD föräldrar i aveln är detta något som flera uppfödare försökt driva igenom liksom obligatoriskt MH test.
Tyvärr har detta motarbetats av vissa delar av rasklubben och när man nu äntligen var på väg att få igenom det, övertog specialklubben rasansvaret och motarbetar nu detta då vissa styrelsemedlemmar agerar i i eget syfte.

Jag menar en av uppfödarna som även är domare i rasen och bla dömer rasen nu i stockholm avlar ju själv friskt på sin HD D tik.

Vem är det du syftar på? Menar du att någon i sbhk:s styrelse avlar på D-tik och är uppfödare? Hade varit intressant att veta vem du menar. Jag är själv väldigt intresserad av Cane Corso som ras och anser precis som du att mentaliteten är väldigt viktig.
Du kan gärna skicka PM.

/David
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Jag och jag. Det finns en samaställning av David Selin som bla sammafattar Peter Savolainens forskning på hundens ursprung.
Där har de kommit fram till att den opitmala hundstorleken fysiskt är omkring 15kg. Optimal ur en radda punkter, varken för stor eller för liten för att jaga små byten. Inte så liten att den fryser ihjäl, inte så stor att den behöver massor av mat.
Sen är de innehållet i hunden ju mer avvikande både stora och små hundar, så är det något som pajar. De stora hundarna får led/broskproblem, växer för fort. Samma sak om du ska stuva in en hel hund på en varelse under 10kg, så får du lätt defekter på organ som inte kan utvecklas, en pytteliten metabolism.

Vore intressant att läsa och jag hittar inget när jag googlar, du råkar inte ha en länk? :)
 
Sv: Tips till er som ska välja ras (Lång presentation

Men det är väl klart att alla blir likadana? ;)

Min JRT är en utmärkt soffhund och hanterar utan vidare att vara själv. Men det är ju bara ren tur, han skulle lika gärna kunna tugga sönder lägenheten och vara precis så hemsk som en understimulerad JRT kan vara :crazy:

Jag tror rasvalstrådarna ger mer om man beskriver vem man är och vad man vill med hunden! Jag skulle aldrig rekommendera JRT till mig själv även om jag älskar lilla vovven :love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 801
Senast: Tiger tok
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 025
Senast: bollen__
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 287
Senast: Lena_B
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 595
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp