Bukefalos 28 år!

Svensk politik nr 3

Hur menar du nu? Jag röstade på V senast, men jag skäms ganska rejält för hennes retorik gällande droger (som är ungefär vad som skrivs här, att partyknarkare driver gängen).
Hon vill ju göra det lagligt med droger. Tillräckligt mycket röster så kan hon driva den frågan och lägga upp den på Riksdagens bord
 
"Vänsterpartiet avvisar alla förslag som skulle innebära att illegala droger legaliseras. Det skulle göra att marknaden utvidgas och att fler riskerar ett drogberoende. Tillverkning, försäljning och innehav av narkotika ska vara olagligt. Narkotikamarknaden leder till grov och brutal kriminalitet. Detta både genom efterfrågan från brukare i socialt välbärgade områden och från grava narkotikamissbrukare."

https://www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/droger-och-beroende/
 
"Vänsterpartiet avvisar alla förslag som skulle innebära att illegala droger legaliseras. Det skulle göra att marknaden utvidgas och att fler riskerar ett drogberoende. Tillverkning, försäljning och innehav av narkotika ska vara olagligt. Narkotikamarknaden leder till grov och brutal kriminalitet. Detta både genom efterfrågan från brukare i socialt välbärgade områden och från grava narkotikamissbrukare."

https://www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/droger-och-beroende/
Man kan inte både ha och äta kakan som Nooshi försöker göra
 
Men inte jag.

Det börjar ju komma mer tydligt data från de delstater i USA där man legaliserat Cannabis, och det tycks inte innebära att t.ex. "opioidkrisen" minskar, att brottsligheten minskar eller att användandet av "tyngre droger" minskar.
Tydliga data vet jag inte direkt?

Tex. den här studien, som jämför data från andra studier i ämnet som publicerats från 2016-22, konstaterar snarare att det inte går att göra tydliga slutsatser än så länge. Åt något håll egentligen:
" With polarizing views surrounding whether RCL is a positive or negative policy change, it is noteworthy that the extant literature does not point to one clear answer at the current time. In general, the collective results do not suggest dramatic changes or negative consequences, but instead suggest that meaningful tectonic shifts are happening for several outcomes that may or may not presage substantive changes in personal and public health risk."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10176789/
 
Jag vet att S historiskt sett stått för en stram migration. Och dessutom för relativt strama villkor för dem som ändå "fick komma hit".
Ja det är något som kommit upp den senaste tiden. S lämnade den linjen efter som "samhällsklimatet" var ju så. (Dvs. fanns det några åsikter /synpunkter på Sveriges migrationspolitisk då ropades det nazist, rasist, främlingsfientlig och mycket hat riktades mot SD (som ju var det enda partiet som faktiskt hade modet att SE och LYFTA problem) Annie Lööw var väl den politikern som ledde ligan i att kasta ur sig de här hatiska orden på SD. Så då "slapp" S ju göra det -dom kunde stå vid sidan om ihop med övriga partier och nicka instämmande.
I samarbete med arbetsmarknadens parter, så tillät man migration för att fylla vakanserna i industrin under "rekordåren", medan spontanmigration var hårt strypt.
Ja och det är bra att Sverige är påväg tillbaka dit. Alla människor i arbetsför ålder ska jobba.
Flyktingmottagandet i Sverige var fram till "Reinfeldt 1", och i synnerhet Reinfeldt 2" förhållandevis begränsat, och tydligt knutet till särskilda grupper och omvärldshändelser som t.ex. "militärkuppen i Chile (1973)" eller "Krigen på Balkan (1990-talet)".
Ja Reinfeldt är en stor bidragande orsak att det spårade ur helt och hållet -eftersom han gjorde upp med MP och gick dom till mötes. Nu är det ju helt "ofarligt" att diskutera både volym och minskad migration så nu känner sig S mer stadig på foten i dessa frågor. Men MP har deklarerat att dom vill tillbaka till den "gamla goda tiden" och även att de sätter sig inte i en regering som vill bygga ny kärnkraft. S vill ju regera och har tidigare visat på det dåliga omdömet att hellre regeringsmakt än lägga fram den bästa politiken för Sverige. Gör mig lite nojjig faktiskt. Men det är ju några år kvar till val. MP har förhoppningsvis tills dess gått bort för alltid. (eller bestämt sig för att bara hålla på med miljöfrågor).
Vilken/vilka historieböcker och vilken forskning baserar du dina påståenden på?
Jag har inte utgått ifrån några historieböcker eller forskning i den här tråden alls. Jag diskuterar nutida händelser från artiklar, TV och radiointervjuer, där S gör bort sig gång efter annan.
 
Romina Pourmokhtari :bow: i 30 minuter! Rappa och tydliga svar! Dock tycker jag Anders Holmberg borde tryckt ännu lite hårdare på "organiserad politisk rasism" vad menar hon med detta och är hennes samarbetspartners rasister? Jag kan förstå att det är skillnad på att 2015 - var det helt OK att att kasta ur sig ett sånt här uttalande. Ju grövre uttalanden mot SD ju större applåder, uppmärksamhet och ryggdunkar. Hon säger ju vid uppradade tillfällen att hon tycker likadant då som nu ...Ja då var det väl bara att säga att -Ja dom är rasister!!!
 
Romina Pourmokhtari :bow: i 30 minuter! Rappa och tydliga svar! Dock tycker jag Anders Holmberg borde tryckt ännu lite hårdare på "organiserad politisk rasism" vad menar hon med detta och är hennes samarbetspartners rasister? Jag kan förstå att det är skillnad på att 2015 - var det helt OK att att kasta ur sig ett sånt här uttalande. Ju grövre uttalanden mot SD ju större applåder, uppmärksamhet och ryggdunkar. Hon säger ju vid uppradade tillfällen att hon tycker likadant då som nu ...Ja då var det väl bara att säga att -Ja dom är rasister!!!
Haha, du är väl ungefär den enda jag sett som hyllat intervjun.

Och hon menar såklart att hon fortfarande tycker att sina samarbetspartners är rasister, men artighetsklausulen i tidö-avtalet gör att hon inte får säga så mycket mer om saken annat än att hon inte ändrat sig. Vad gäller klimatpolitiken så blir det mest bara tydligt att de lagt allt på framtiden, 2027 har det redan varit ett nytt val...
 
Ja det är något som kommit upp den senaste tiden. S lämnade den linjen efter som "samhällsklimatet" var ju så. (Dvs. fanns det några åsikter /synpunkter på Sveriges migrationspolitisk då ropades det nazist, rasist, främlingsfientlig och mycket hat riktades mot SD (som ju var det enda partiet som faktiskt hade modet att SE och LYFTA problem) Annie Lööw var väl den politikern som ledde ligan i att kasta ur sig de här hatiska orden på SD. Så då "slapp" S ju göra det -dom kunde stå vid sidan om ihop med övriga partier och nicka instämmande.

Ja och det är bra att Sverige är påväg tillbaka dit. Alla människor i arbetsför ålder ska jobba.

Ja Reinfeldt är en stor bidragande orsak att det spårade ur helt och hållet -eftersom han gjorde upp med MP och gick dom till mötes. Nu är det ju helt "ofarligt" att diskutera både volym och minskad migration så nu känner sig S mer stadig på foten i dessa frågor. Men MP har deklarerat att dom vill tillbaka till den "gamla goda tiden" och även att de sätter sig inte i en regering som vill bygga ny kärnkraft. S vill ju regera och har tidigare visat på det dåliga omdömet att hellre regeringsmakt än lägga fram den bästa politiken för Sverige. Gör mig lite nojjig faktiskt. Men det är ju några år kvar till val. MP har förhoppningsvis tills dess gått bort för alltid. (eller bestämt sig för att bara hålla på med miljöfrågor).

Jag har inte utgått ifrån några historieböcker eller forskning i den här tråden alls. Jag diskuterar nutida händelser från artiklar, TV och radiointervjuer, där S gör bort sig gång efter annan.
Du har alltså med med hjälp av selektiv läsning av "nyhetsmedia", tagit till dig det som redan passar med din världsbild.
 
Du har alltså med med hjälp av selektiv läsning av "nyhetsmedia", tagit till dig det som redan passar med din världsbild.
I vilka historieböcker och forskning kan jag läsa om MA;s osvikliga försvar av El-Haj -ena stunden gråta ställa till med världens scen för hon fick relevanta frågor kring honom. I vilka historieböckerv / forskning kan jag läsa om när MA valde att använda sin tunga titel som fd stadsminister, nuvarande oppositionsledare och ambition att bli vår nästkommande stadsminister -misstänkliggöra en samhällsmedborgare som bla. kritiserar vänsterrörelsen och dess extrema avarter, ljuger och säger att det var reportern som nämnde den här personen och då passar MA på att undra varifrån han får sin inkomst. I och för sig så har snart MA gjort bort sig så många gånger att det är dags för en bok.
Visserligen skulle det vara spännande att se något forsning / studie på sossarnas väljare som trots att deras ledare uppvisar grava antidemokratiska handlingar, skyller ifrån sig, försöker ljuga sig ur klavertramp ändå har ett stort förtroende hos sina väljare? Det finns i och för sig många ledare i världen som har stort stöd bland sina väljare trots att dom startar krig och ljuger, förföljer medborgare som inte har vett att hålla käft.
 
Du menar att man märker problem så fort en lag träder i kraft, innan den ens tillämpats? Eller att man kan se redan efter de första fallen huruvida lagstiftningen kan orsaka problem eller ej?

Menar du på fullt allvar att instanser som JO och Svea Hovrätt inte vet någonting utan bara kastat ur sig saker? Detta är från deras remissyttranden över lagen som trädde i kraft i höstas:

 JO
"En konsekvens av förslaget är att tredje man i stor utsträckning kan bli föremål för övervakning. En betydande brist är att det saknas en ordentlig belysning och värdering av de omfattande inskränkningar i integritetsskyddet som förslaget
innebär i det avseendet och vilka de långsiktiga konsekvenserna kan komma att bli. Utredningens slutsatser om riskerna för den personliga integriteten framstår som klart underdrivna.

Sammanfattningsvis kan jag inte se att utredningen på ett övertygande sätt förklarat
nyttan och behovet av regleringen och visat att den är proportionerlig. Jag
avstyrker därför det förslag som lämnas i betänkandet."


Svea Hovrätt
"Svea hovrätt avstyrker att förslagen i delbetänkandet läggs till grund för lagstiftning.
Hovrätten har i och för sig förståelse för behovet att utreda och föreslå åtgärder för att komma till rätta med den grova brottsligheten i Sverige men är av uppfattningen att nyttan med de mycket långtgående förslagen inte uppväger de nackdelar som de för med sig.
. . .
Enligt hovrätten behöver det särskilt utredas närmare hur effektiv en möjlighet att preventivt använda hemliga tvångsmedel kan tänkas bli. Då en förundersökning bör inledas så snart det finns konkreta omständigheter som talar för att ett allvarligt brott planeras kan det ifrågasättas om förslaget överhuvudtaget innebär några effektivitetsvinster. Det saknas närmare resonemang kring detta i utredningen. Därför är det också svårt att avgöra om eventuella
effektivitetsvinster överväger de stora ingrepp i den personliga integriteten som utredningens förslag innebär."
Här visar man ju upp effektivitetsvinster. Återigen var är det hemska som kritikerna målade upp.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/over-30-gripna-med-den-nya-avlyssningslagen
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 496
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
962
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
3 800
Senast: lil-sis
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 942
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp