Svensk politik nr 3

EXAKT!! Alla som envist fortsätter gaffla om att Israel är skurken och utövar olika påtryckningar att dra sig tillbaka är går Hamas ärenden och följer deras plan för att utplåna Israel. Det är dags att börja tala mer om det och här har ju TV och radio ett stort ansvar. Men dom är givetvis rädda för att börja få mordhot mot sig....med tanke på det enorma stödet för Hamas i Sverige.

Det fetade, vad grundar du det på? Och vilka kretsar rör du dig i? Jag känner inte igen det alls. Absolut att jag har stött på personer som i olika grad stödjer Hamas (vilket inte är samma sak som att glädjas åt dödandet av israeler) men att stödet till Hamas i allmänhet - eller att utplåna Israel i synnerhet - skulle vara enormt, nej den bilden delar jag inte.
 
Annie Lööf om Jimmy Åkesson:

" Även om många utanför den här salen inte tror det så pratar jag och Jimmie med varandra rätt ofta. Kanske inte om politiken, men om livet, barnen och mer vardagliga saker."

" jag är väldigt tacksam över att vi har kunnat vara bänkgrannar och medmänniskor"


https://marcusoscarsson.se/annie-loofs-varma-ord-om-jimmie-akesson/

Verkligheten överträffar ibland dikten men det här måste väl ända vara påhittat?
 
Annie Lööf om Jimmy Åkesson:

" Även om många utanför den här salen inte tror det så pratar jag och Jimmie med varandra rätt ofta. Kanske inte om politiken, men om livet, barnen och mer vardagliga saker."

" jag är väldigt tacksam över att vi har kunnat vara bänkgrannar och medmänniskor"


https://marcusoscarsson.se/annie-loofs-varma-ord-om-jimmie-akesson/

Verkligheten överträffar ibland dikten men det här måste väl ända vara påhittat?
Inte så aktuell text kanske.. Men det är väl rimligt att kunna se och uppskatta en person man ändå jobbat nära i många år trots att man står långt ifrån varandra politiskt.
 
Ytterligare ett slag mot gängkriminella
då Riksdagen idag röstat JA till den nya lagen som gör det lättare att vräka personer om hyresgästen begår brott som typiskt sett försämrar närmiljön för dem som bor i lägenhetens omgivning. Gäller även om lägenheten används för allvarlig brottslighet eller omfattande brottslighet. Lagändringen börjar gälla 1 juli 2024.


Informationen inhämtades på Riksdagens hemsida.

Då måste personer först bli dömda innan man kan vräka dom?
 
Annie Lööf om Jimmy Åkesson:

" Även om många utanför den här salen inte tror det så pratar jag och Jimmie med varandra rätt ofta. Kanske inte om politiken, men om livet, barnen och mer vardagliga saker."

" jag är väldigt tacksam över att vi har kunnat vara bänkgrannar och medmänniskor"


https://marcusoscarsson.se/annie-loofs-varma-ord-om-jimmie-akesson/

Verkligheten överträffar ibland dikten men det här måste väl ända vara påhittat?
Tycker inte det är så konstigt. Det är mindre hat från den sidan av politiken. Jag ogillar starkt effekterna av den politik som bedrivs av högerextrema men jag ogillar inte människorna per definition. Så jag och Annie kunde definitivt ha delat den känslan. Demokrati är dessutom viktigt och då är det svårt att hata någon som har en åsikt och en idé, istället får man argumentera bättre.
 
Inte så aktuell text kanske.. Men det är väl rimligt att kunna se och uppskatta en person man ändå jobbat nära i många år trots att man står långt ifrån varandra politiskt.
En person och ett parti man i media utmålar som rasist, nazist, säkerhetshot och jag vet inte vad och sen är verkligheten att man tycker det är en trevlig person man inte har något emot att umgås med, bara lite olika politiska uppfattningar.

Var går gränsen liksom?
 
En person och ett parti man i media utmålar som rasist, nazist, säkerhetshot och jag vet inte vad och sen är verkligheten att man tycker det är en trevlig person man inte har något emot att umgås med, bara lite olika politiska uppfattningar.

Var går gränsen liksom?
Själv skulle jag inte umgås på min fritid med någon som är aktiv i SD, men jobba ihop och fungera som kollegor fungerar absolut.
Är väl lika konstigt att JÅ väljer att vara kollegial med AL isf?
 
Och vilka kretsar rör du dig i?
Mitt uttalande eller min ståndpunkt i mycket av det jag diskuterar kommer inte från min "krets" utan från tv debatter, från internet, politiska poddar osv. Jag tänker att den där funderingen du har om vilka jag umgås med är som att du vill "smutsa" ner mig. Jag umgås med olika slags människor, med olika slags bakgrunder och olika slags tänkanden. Jag anser att hänga på forum (speciellt buke där jag hängt i fasligt massa år) också är att umgås. Så du är ochså endel av min "krets"
Det fetade, vad grundar du det på?
Skulle du våga ta på dig en tischa eller gå med ett plakat där det står. "HAMAS ÄR EN TERRORSTÄMPLAD ORGANISATION"
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...io-av-tio-unga-aterfaller-i-grov-brottslighet

Det här är något som redan förts fram igen och igen och möts med bara vi sätter ungdomar i fängelse längre tid så löser vi problemet. Som Riksrevisionen konstaterar är det absolut viktigaste både på en individ och samhällsnivå att strypa tillförseln nerifrån. När barnen blir vuxna är de redan fullfjädrade brottslingar med ett stort våldskapital.

Det här är också något som poängteras av polisen och andra rättsvårdande och sociala myndigheter. Att kunna ingripa förebyggande är kanske det enda sättet att bryta cirkeln. Och ffa att det finns ett nationellt samarbete och inte som idag när det sker på kommunal eller regional nivå.

Barn/ungdomar i tonåren som det ffa handlar om har inte ett färdigutvecklat konsekvenstänkande. De ser bling, snabb cash, ett förvridet respekt från jämnåriga och vuxna. De ser inte att brottslighet = dödsfara och fängelse. Det finns skäl till varför våldet kryper allt längre ner i åldrarna och inte bara för att det innebär strafflindring.

Jag fattar inte att det inte går in i skallen på vissa som kommer med populistiska utspel. Att lösningen är en lång och krokig väg av förebyggande. Det spelar ingen roll hur många gängbrottslingar vi sätter i fängelse när det likt en hydra växer ut fler huvuden varje gång ett huggs av.
 
Mitt uttalande eller min ståndpunkt i mycket av det jag diskuterar kommer inte från min "krets" utan från tv debatter, från internet, politiska poddar osv. Jag tänker att den där funderingen du har om vilka jag umgås med är som att du vill "smutsa" ner mig. Jag umgås med olika slags människor, med olika slags bakgrunder och olika slags tänkanden. Jag anser att hänga på forum (speciellt buke där jag hängt i fasligt massa år) också är att umgås. Så du är ochså endel av min "krets"

Skulle du våga ta på dig en tischa eller gå med ett plakat där det står. "HAMAS ÄR EN TERRORSTÄMPLAD ORGANISATION"
Jag delar inte heller din uppfattning om att det skulle finnas ett så stort stöd för Hamas i Sverige. Jag följer också nyheterna och läser både på nätet och på papper. Det finns ett stort stöd för stoppa Israel från sitt urskiljningslösa dödande, men det är inte samma sak som att stödja Hamas. Som flera sagt före mig - man måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt.
 
Jag delar inte heller din uppfattning om att det skulle finnas ett så stort stöd för Hamas i Sverige. Jag följer också nyheterna och läser både på nätet och på papper. Det finns ett stort stöd för stoppa Israel från sitt urskiljningslösa dödande, men det är inte samma sak som att stödja Hamas. Som flera sagt före mig - man måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt.
Så du tänker att en parallell mot demonstration med plakat att Hamas är terrorister skulle gå relativt oproblematiskt förbi...
 
Så du tänker att en parallell mot demonstration med plakat att Hamas är terrorister skulle gå relativt oproblematiskt förbi...
Du verkar verkligen tro att alla som deltar på pro-palestinska demonstrationer också är pro-hamas? Just det budskapet du var inne på vet jag inte om jag sett på bilder ifrån en demo, men det är liksom inte en ovanlig syn att judar deltar och vill ha eldupphör, ett fritt Palestina och att gisslan ska släppas.
 
Mitt uttalande eller min ståndpunkt i mycket av det jag diskuterar kommer inte från min "krets" utan från tv debatter, från internet, politiska poddar osv. Jag tänker att den där funderingen du har om vilka jag umgås med är som att du vill "smutsa" ner mig. Jag umgås med olika slags människor, med olika slags bakgrunder och olika slags tänkanden. Jag anser att hänga på forum (speciellt buke där jag hängt i fasligt massa år) också är att umgås. Så du är ochså endel av min "krets"

Skulle du våga ta på dig en tischa eller gå med ett plakat där det står. "HAMAS ÄR EN TERRORSTÄMPLAD ORGANISATION"

Jag avsåg inte att "smutsa" dig på något sätt, det var en fråga bara därför att det ju är så att vi som hänger här ibland befinner oss i väldigt olika miljöer, "bubblor" i våra vardagar. Och det är ju också det fina med en sån här plats, att man möter och pratar med personer man kanske inte så sannolikt skulle stöta ihop med IRL. Särskilt vid polariserade frågor brukar det vara särskilt tydligt att ens bild av vad som är "den allmänna uppfattningen" färgas av den miljö man själv befinner sig i. Tillhör man den judiska sfären är det troligare att man framför allt kommer att lyfta fram hoten mot judar i Sverige, och är man palestinier så är det troligaste att man lyfter fram dödandet i Gaza just nu. Det är inte särskilt konstigt, utan mänskligt att det blir så.

Jag vet inte vem du är och jag vet inget om ditt liv, så du behöver inte jaga upp dig över en enkel, högst naturlig fråga.

Nu låter det på dig som att du främst fått denna bild från media, och såvida du inte följer s k "alternativ media" så förstår jag ännu mindre hur du kommit fram till att Hamas har ett enormt stöd i Sverige.

Jag brukar inte bära politiska budskap på t-shirts och jag brukar inte ställa mig på torget med plakat, men jag har absolut inga problem med att uttala de orden högt inför människor jag inte känner om jag skulle komma i den situationen. Tänker du att jag skulle bli typ nedslagen, att det tillhör "sånt man inte får säga i det här landet"?
 
Skulle du våga ta på dig en tischa eller gå med ett plakat där det står. "HAMAS ÄR EN TERRORSTÄMPLAD ORGANISATION"
En S-politiker började ett tal på ett offentligt möte i Malmö i vintras med att säga "Hamas terrorhandlingar ..." och mycket mer blev det inte mycket mer för hon plockades bort illa kvickt och fick sen be om ursäkt. Så åtminstone i Malmö kan jag nog tänka mg att det finns en hel del stöd för Hamas.
 
Jag ser få tecken på att det finns något stöd för Hamas utanför våra utsatta områden över huvudtaget. Jag skulle säga att det råder nästan total konsensus kring frågan om att Hamas är en terroristorganisation.
Där har du fel, det beror såklart på vilken grupp du frågar men man kan inte säga att stödet för Hamas är obetydligt.
 
Där har du fel, det beror såklart på vilken grupp du frågar men man kan inte säga att stödet för Hamas är obetydligt.

Men det måste väl finnas väldigt många lägen mellan "enormt" och "obetydligt"? Hur "stödet" för Hamas ser ut beror också på hur frågan ställs är min erfarenhet. När valet målas upp att det idag står mellan att utplånas av Israel eller att försvaras av Hamas, ja då väljer nog rätt många Palestinier Hamas utan att de för de skull tyckte att terrordådet i oktober var en bra sak. Ett stort problem i konflikten är att det inte finns så många alternativ till Hamas idag, och igen - om valet då står mellan att utplånas av Israel att styras i en egen stat av ett Hamas som man hoppas på slutar upp med sin terrorstrategi och väljer en annan väg, ja då väljer nog rätt många Palestinier det alternativet.

Som man frågar får man svar, och vem som stödjer vad är sällan en så svartvit fråga som det blir när det blir en konflikt runt den.
 
Men det måste väl finnas väldigt många lägen mellan "enormt" och "obetydligt"?
Men vad har du för täckning för påståendet att det inte finns något stöd för Hamas "överhuvudtaget" om man undantar "utanförskapsområden" (vad det nu är)? Och att det råder "total konsensus" för att Hamas är en terrororganisation?

Så ser det inte ut i Malmö i varje fall.
 
Men vad har du för täckning för påståendet att det inte finns något stöd för Hamas "överhuvudtaget" om man undantar "utanförskapsområden" (vad det nu är)? Och att det råder "total konsensus" för att Hamas är en terrororganisation?

Så ser det inte ut i Malmö i varje fall.

Förstår inte frågan, jag har inte påstått att stödet för Hamas är 0? Jag skrev att det ligger någonstans emellan obefintligt och enormt.

Samt att storleken på "stödet" för Hamas kan se olika ut, beroende på hur frågan ställs och/eller hur den svarande uppfattar frågan. Svaren på frågan om huruvida folk stödjer att Hamas skulle få ta över styret för Palestina är troligtvis annorlunda än svaren på frågan om huruvida de stödjer Hamas utförda terrordåd.
 
Förstår inte frågan, jag har inte påstått att stödet för Hamas är 0? Jag skrev att det ligger någonstans emellan obefintligt och enormt.
Jag kanske missförstår det här men när man trycker på "gilla" på ett inlägg så instämmer man väl i det som står i inlägget om det är ett påstående?
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 700
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
990
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
3 866
Senast: lil-sis
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 979
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp