Svenskars relation till religion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte som att det kanske undviks som så, men jag upplever att många blir väldigt utsatta och bombarderade med massor av "det är en sagobok", "löjliga historier" och andra nedvärderande ord vilket gör att man kanske inte ens vågar säga emot eller öppna upp. Det behöver kanske inte vara i själva umgänget, men bara här på bukefalos så kommer den diskursen fram.
Man kan säga att man inte är troende och lämna det där, men allt som oftast finns ett behov av att även att på olika sätt nedvärdera andras tro och det skaver otroligt.

Sen är det svårt, närmst omöjligt, att prata om religion och tro som något svartvitt där alla kristna tycker samma, en satt alla svenskyrkliga tycker samma (även om man har samma trosbekännelse). Det är väl någonstans på församlingensnivå man kan börja prata om sånt, eller på individnivå :)
Det är så jag också uppfattar klimatet, speciellt här på bukefalos. Det har på något vis blivit lite skambelagt att tro på Gud.

Jag går i terapi och min tro har lyfts lite grann, inte på ett negativt sätt utan hur jag förhåller mig till den och hur jag känt stöd i den, och varje gång det nämns har jag backat och vågar inte riktigt prata om det just för att man skammas om man tro, förnedras, förlöjligas. Varför i all sin dar ska man skämmas för att man ens tror? Som om man är en sämre människa och de som inte tror är en bättre människa som inte tror på vita gubbar på moln och sagoböcker. Som om man måste stå till svar för allt som skett o religionens namn någonsin och sker på vissa ställen än i dag.
 
Lite som de kottatare prompt tjatar om hur jobbiga vegetarianer och veganer ar, medans jag aldrig i verkligheten traffat varesig en vegan eller vegetarian som yttrat en asikt om nagon annans matval..
Jag fick så mycket hat när jag var med i en grupp på nätet för veganer och vegetarianer för att jag ville lära mig mer om att laga vegetariskt att jag valde att lämna. Tycker det har varit lite tendenser även här på buke även om det är några år sedan sist.
 
Min brittiske man menar att vi svenskar är VÄLDIGT religiösa med tanke på alla otaliga religiösa helgdagar vi har under året. Den ena efter den andra, vissa nästan obegripliga! Jag svarar att det mest är tradition men då undrar han varför vi ens har kvar dem? I England har man sk Bank holiday Monday då och då men de är ju inte religiösa på nåt vis.
 
Lite som de kottatare prompt tjatar om hur jobbiga vegetarianer och veganer ar, medans jag aldrig i verkligheten traffat varesig en vegan eller vegetarian som yttrat en asikt om nagon annans matval..
Jag måste verkligen leva under en sten!

Jag har hört om detta, att köttätare ifrågasätter veggisar men aldrig varit med om det.
Tvärtom. De 40 portioner soppa jag gjorde till amatörernas vernissage gjordes helt vegetariskt eftersom så många är just vegetarianer.
Mackor serveras med både skinka eller ost och grönsaker.
Det är helt naturligt och finns det inte höjer folk på ögonbrynen. De allra flesta lunchrestauraner har ett vegetariskt alternativ.

Så vem hånar något så vanligt? :confused:
 
Det blir väl aktivt utträde efter att föräldrar gjort det aktiva valet att döpa?
Det är väl ändrat nu, men iaf på 80 och 90-talet så föddes man in i kyrkan. Jag fick aktivt söka utträde, är inte döpt.

Jag tyckte inte att sverige kändes speciellt sekulärt. Jag som ateist fick bråka mig igenom att slippa gå i kyrkan för skolavslutningar och högtidsfirande, det sjöngs en massa psalmer på skolavslutningar, religionsundervisningen var tydligt viktad åt att kristendomen var "vi" och de andra religionerna "dem". Att erbjudas samtal med präst på sjukhuset, behöva göra aktiva val för att slippa religiös jordsättning vid sin död, massa reklam i brevlådan om kyrkans aktiviteter, mer eller mindre jagad i flera månader för att få med en på konfirmation (att de öht fick komma in i klassrummet och prata om det är obegripligt!)

Kudos dock för att det var förhållandevis enkelt att ingå äktenskap sekulärt.

Som icke religiös upplever jag att det förväntas att man ska inte bara "visa hänsyn" utan faktiskt ha separata regler för religiöst övertygade. Nynazisternas jävla idiotpåhitt med koranbränning trycker på en punkt som ändå är rätt viktig: Bara för att jag gillar en viss bok så kan jag inte kräva att du hedrar den och vad som står i den. För mig är det helt makalöst att det är upprörande att jag kallar en religös föreställning för fantasi.
 
Min brittiske man menar att vi svenskar är VÄLDIGT religiösa med tanke på alla otaliga religiösa helgdagar vi har under året. Den ena efter den andra, vissa nästan obegripliga! Jag svarar att det mest är tradition men då undrar han varför vi ens har kvar dem? I England har man sk Bank holiday Monday då och då men de är ju inte religiösa på nåt vis.
Jag har också tänkt på jämförelsen med bank holidays! Sedan kan man ju bara föreställa sig upproret som skulle uppstå om man ändrade här, i stil med den enorma upprördheten när någon skriver "god helg" istället för "god jul."
 
Det är ju tyvärr en klen tröst, och väger inte upp för all diskriminering som funnits och finns kvar, men det är just gällande transfrågor som svenska kyrkan på twitter på riktigt är ett ljus i det transfoba mörkret.

Kyrkan har ju fuckat upp sen medeltiden.
De jag känner som aktivt valt utträde idag tror jag främst anser att det borde rensas upp. Tex är det vad jag förstår fortfarande ok för präster att vägra viga samkönade par. Då hjälper liksom inte bra content på twitterkontot.
 
Min brittiske man menar att vi svenskar är VÄLDIGT religiösa med tanke på alla otaliga religiösa helgdagar vi har under året. Den ena efter den andra, vissa nästan obegripliga! Jag svarar att det mest är tradition men då undrar han varför vi ens har kvar dem? I England har man sk Bank holiday Monday då och då men de är ju inte religiösa på nåt vis.
Ja jösses. Och de konstiga blickarna man får av folk när man varken vet vad "högtiden" heter eller när den är.

Varför skulle jag hålla rätt på när det är "pingst"? O_o
 
Kyrkan har ju fuckat upp sen medeltiden.
De jag känner som aktivt valt utträde idag tror jag främst anser att det borde rensas upp. Tex är det vad jag förstår fortfarande ok för präster att vägra viga samkönade par. Så hjälper liksom inte brq content på twitterkontot.
Ja, för mig som queer är det fullständigt obegripligt att kyrkan får närvara på pride. Ingen institution har genom historien ställt till med så stor skada som kyrkan!
 
Ja, för mig som queer är det fullständigt obegripligt att kyrkan får närvara på pride. Ingen institution har genom historien ställt till med så stor skada som kyrkan!

Jag har egentligen inget emot att kyrkan är med på Pride men då vore det ju bra om man rensat upp och tagit en tydligt ställning innan. Sen finns det ju garanterat mkt vettiga personer inom kyrkan men det behövs ju liksom en linje för hela institutionen som sådan
 
Kyrkan har ju fuckat upp sen medeltiden.
De jag känner som aktivt valt utträde idag tror jag främst anser att det borde rensas upp. Tex är det vad jag förstår fortfarande ok för präster att vägra viga samkönade par. Så hjälper liksom inte brq content på twitterkontot.
Ja alltså, kanske ska tillägga att jag menade det lite skämtsamt. Såklart är det en piss i havet. Jag är nog mer lite förvånad över att många företrädare utåt verkar vilja bekämpa den ökade rasismen och hbtqi-fobin snarare än att dras med, som jag tbh hade föreställt mig varit det naturliga.
 
Jag delar alltid denna varje jul för att önska julfirarna en God Jul! 😝

IMG_6124.jpeg
 
Många svenskar är kulturellt religiösa men mer sällan troende. Att svenskar uppfattar sig som obundna till religion är utifrån jämförelse med religiöst troende. Den kulturella kristendomen är dock påtaglig för den som umgås mångkulturellt. Många svenskar inser inte själva hur påtaglig kristna de är för omvärlden eftersom umgänget ofta är homogent, det mångkulturellt samhället till trots.
 
Många svenskar är kulturellt religiösa men mer sällan troende. Att svenskar uppfattar sig som obundna till religion är utifrån jämförelse med religiöst troende. Den kulturella kristendomen är dock påtaglig för den som umgås mångkulturellt. Många svenskar inser inte själva hur påtaglig kristna de är för omvärlden eftersom umgänget ofta är homogent, det mångkulturellt samhället till trots.
Verkligen! Ett av många exempel på den svenska exceptionalismen.
 
Det är så jag också uppfattar klimatet, speciellt här på bukefalos. Det har på något vis blivit lite skambelagt att tro på Gud.

Jag går i terapi och min tro har lyfts lite grann, inte på ett negativt sätt utan hur jag förhåller mig till den och hur jag känt stöd i den, och varje gång det nämns har jag backat och vågar inte riktigt prata om det just för att man skammas om man tro, förnedras, förlöjligas. Varför i all sin dar ska man skämmas för att man ens tror? Som om man är en sämre människa och de som inte tror är en bättre människa som inte tror på vita gubbar på moln och sagoböcker. Som om man måste stå till svar för allt som skett o religionens namn någonsin och sker på vissa ställen än i dag.

Jag kan också till viss del känna igen mig i det du beskriver. Jag funderar på om det är så att Sverige verkligen är lagom-landet i den här frågan. Man "ska inte" sticka ut åt något håll. Både ateister och troende upplever att de blir ifrågasatta, kritisterade, påhoppade etc. för sin tro/icke-tro. Den stora massan, "mellanskiktet", är de som kanske "passar in". Där är nog många som är medlemmar i Svenska Kyrkan utan att för den saken vara troende, många som inte har några problem med t. ex. kristna sånger och skolavslutning i kyrkan, men som inte heller har någon (aktiv) tro.

Jag tycker också att det är knepigt när individer får kritik och ifrågasättanden för något deras religion gjort i historien. Jag tror inte att det finns många troende, oavsett religion, som anser att den egna religionen är felfri. Tvärt om skulle jag tro att många religiösa är väl medvetna om vad för ont som den egna tron varit delaktig i. För mig blir det dock en ganska knepig situation om t. ex. jag ställs till svars för allt som kristendomen "ställt till med" enbart för att jag har en kristen tro.
 
Kyrkan har ju fuckat upp sen medeltiden.
De jag känner som aktivt valt utträde idag tror jag främst anser att det borde rensas upp. Tex är det vad jag förstår fortfarande ok för präster att vägra viga samkönade par. Då hjälper liksom inte bra content på twitterkontot.
Jag tar avstånd mot att samkönade ska vara en okej grund att vägra äktenskap, men håller fast att en präst ska kunna vägra äktenskap för lite olika andra anledningar. Lite som att man alltid får vägra att servera folk på krogen, men inte pga diskriminerande grunder.

Dock, om en präst vägrar så är det kyrkoherdens uppdrag att fixa en annan präst. Sen i turordning upp till biskop och någonstans där börjar man nog fundera på lämplighet inom den församlingens organisation.
 
Jag brukar säga att jag tror på "vad du väljer att kalla det", det kan heta gud, allah, shiva eller bara ödet, men jag tror på detta något "alltet".
Men jag tror inte på bibeln (NT) som historia och definitivt inte på kyrkan och dess anhang. Så jag är inte medlem i deras klubb. För jag anser att det är en klubb bland andra.

Däremot så tycker jag att traditioner är fint och något vi ska bevara. Inte bara de kyrkliga, utan alla möjliga. Därför tycker jag julen är kul att fira t.ex - med gran, krimskrams och tomte - jag firar inte jesu födelse.
 
Jag måste verkligen leva under en sten!

Jag har hört om detta, att köttätare ifrågasätter veggisar men aldrig varit med om det.
Tvärtom. De 40 portioner soppa jag gjorde till amatörernas vernissage gjordes helt vegetariskt eftersom så många är just vegetarianer.
Mackor serveras med både skinka eller ost och grönsaker.
Det är helt naturligt och finns det inte höjer folk på ögonbrynen. De allra flesta lunchrestauraner har ett vegetariskt alternativ.

Så vem hånar något så vanligt? :confused:

Jag stoter pa det hyfsat ofta. Ett valdigt tydligt exempel var nar jag jobbade pa gard i NZ ett par ar sedan. Jag hade precis anlant och var bjuden pa middag med chefens familj. Mamman som lagar mat fragar
"Do you have any dietary restrictions?" och jag hinner inte ens andas ut innan nagon annan hoppar in
"At least she's not vegan because vegan's don't talk about anything but being vegan"
Jag var dar i sex manader utan att de insag att jag var vegetarian.

Mindre extrema versioner av det hander relativt ofta - jag har en van som ofta gar pa om hur trakig vegansk mat ar och hur jobbiga veganer ar, men vanligare ar en ganska defensiv attityd nar folk av nagon anledning far veta att jag ar veggo, trots att det absolut inte ar nagot jag har nagot intresse av att tala om.

Men det varierar mellan grupper saklart - i mitt hastgang och sodra london gang sa ar typ 50% av folket veggisar och veganer, i andra sammanhang ar jag den enda icke kottataren
 
En minoritet "lustigkurrar" får gestalta alla som äter kött i någon form = det är en sanning 😏

Som om inte exakt samma typ av "lustigkurrar" finns i minoritet även hos vegetarianer, veganer etc..

Jag har inte pastatt att alla kottatare ar sadana s.k. "lustigkurrrar", bara likstallt det med det fenomenet som beskrevs dar nagon forsamlingsmedlem blev upprord over att en icke-kristen deltog i en aktivitet i dess miljoer - nagot som jag skulle tro de flesta forsamlingsmedlemmar inte har nagon asikt om overhuvudtaget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
782
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 758
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har ganska stor förståelse för att kyrkan tycker att det känns litet snullet att huset duger men inte budskapet, att...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 202
Senast: Pancakes
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp