Bukefalos 28 år!

Svullet bakben med endast ytliga sår? Hjälp

Problembarn

Trådstartare
Hejsan!
Det började med att hon tappade en sko igår på v.b, tidigare när hon tappat skor har det gått att rida utan problem så syrran red ut en tur barbacka. Inga problem förrens någon timme efter då hon var väldigt varm i hoven.
Idag var samma ben (v.b) stort som en telefonstolpe. Hittade två ytliga sår strax över kotan, de ser i princip ofarliga ut men hon ömmar runt dem och är som sagt svullen från kota till has.
Hon har liiiite mugg kvar på det benet men inget som sprider sig. Ej halt och ingen feber. Beror det på skon eller på såren?
Hovslagaren kommer imorgon men är lite kluven i hur jag ska göra med benet idag/inatt..
Sitter just nu å väntar på att vet ska ringa tillbaka.

Men vad tror ni? Ska jag röra på henne? Låta henne vila? Linda? Lufta?
 
Sv: Svullet bakben med endast ytliga sår? Hjälp

Små sår är oftast värre än större, så det är nog inte omöjligt att det är de som ställer till det.

Jag hade lagt ett spritomslag över natten för att se om det blir bättre. :)
 
Sv: Svullet bakben med endast ytliga sår? Hjälp

Skriver under föregående talares råd.
Jag har en häst som blir tvärsvullen i hela benet av minsta lilla sår. Inte lymfangittjock, men ordentligt svullen.
 
Sv: Svullet bakben med endast ytliga sår? Hjälp

Skura benet med såpa, borste o vatten o lägg ev. spritbandage över natten så har du utrett om det kommer av såren eller inte. Skura även inuti hoven.
 
Sv: Svullet bakben med endast ytliga sår? Hjälp

Min förra var likadan. svullnade upp i benen av minsta lilla småsår. Det som fungerade bäst var att tvätta ordentligt med jodopax och ta en rejäl promenad.

Promenad kanske inte jättebra om hen är hovöm, men annars är mortion bra då blodcirkulationen kommer igång.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 536
Hästvård Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig.. Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och...
2
Svar
22
· Visningar
2 727
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 829
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 021
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp