Swedengang

Många hingstar av varmblodsras av idag har 100% skräp till galopp. Jag har vänt upp och ner på det mesta i hingstväg i Europa för att hitta hingstar både dressyr och hoppning med god exteriör och som dessutom kan både skritta trava och galoppera. Fyrtaktig galopp verkar nästan vara melodin nuförtiden 😔
Kan du berätta hopsättningen i tretaktig resp fyrtaktig galopp?
 
Kan du berätta hopsättningen i tretaktig resp fyrtaktig galopp?
Vet inte om jag förstår frågan 🤔 men galopp börjar ju med yttre bak följd av inner bak och yttre fram därefter inre fram och svävmoment och så börjar det om. I fyrtakt är det ju typ bakben bakben framben framben var för sig innan svävmomentet. Kort å gott ett rätt så paddlande och extremt oattraktivt rörelsemönster.
 
Ja och med det? Iberisk häst är fortfarande inte första alternativet för att rida svår dressyr. Även om vissa lyckas som att rida msv dressyr på en ardenner.

Finns många i landslaget
Ja men är få som rider på mästerskapsnivå med just rasen. Vet ingen som rider på högre nivå som har en iberier. Men å andra sidan finns det folk som rider dressyr på ardenner och nsv också så klart det går till en viss nivå.

Flera ryttare ur vårt svenska landslag har iberier.
 
Mitt förenklade svar är avel på fel individer med bristande exteriör och gångarter.
Fel ston kanske eftersom folk har lite kunskap om deras sto är tillräckligt bra eller inte för att sätta i avel. Hästarna utvecklas hela tiden.
Travhästar är för varje år en tiondelssekund snabbare.
Tycker det förklarar rätt mycket.
Men har aldrig hört om att dom skulle ha fyrtaktig galopp om det inte är något galet?
Men viss avvikelse finns det säkert som föds.
Får ta upp frågan med min dressyrtränare i morgon 🙂
 
Senast ändrad:
Fel ston kanske eftersom folk har lite kunskap om deras sto är tillräckligt bra eller inte för att sätta i avel. Hästarna utvecklas hela tiden.
Travhästar är för varje år en tiondelssekund snabbare.
Tycker det förklarar rätt mycket.
Men har aldrig hört om att dom skulle ha fyrtaktig galopp om det inte är något galet?
Men viss avvikelse finns det säkert som föds.
Får ta upp frågan med min dressyrtränare i morgon 🙂
Fel ston ihop med fel hingstar. Vissa avelsförbund i Europa godkänner typ vilka hingstar som helst och har gjort under lång tid.

Drar man ner nivån på exteriör och gångarter eller premierar felaktigheter i dessa spårar det ju ut till slut.

Med de extremkorta generationsintervaller moderna ridhästar har nuförtiden börjar det väl rent krasst att slå igenom. Framförallt bland hästar kuntna till "mindre seriösa" avelsförbund och uppfödare.
 
Jag tänker när jag hör fyrtaktig galopp automatiskt travare och islandshäst.

Skulle vara intressant få veta mer hur halvbloden fått denna typ av galopp för det har jag aldrig hört förut.
Man får ju lite det onda med det goda ofta. Vill man ha en häst som har lätt för piruetter, seriebyten etc måste den vara lätt att rubba takten på. Piruett rids ju i fyrtakt iom att man får en skolgalopps-liknande effekt om man rider en korrekt piruett där hästen inte ramlar på inner bog.
När man samlar hästen extremt och lyfter inner bog(så vikten skjuts diagonalt bak) på dem blir det skolgalopp. Vilket är ngt helt annat än dålig galoppkvalitet som blir oren pga det.

Mitt halvblod är ju medelålders och av idag omodern stam. Men han är väldigt högblodig och en av de mest rörliga individer jag stött på, iberier inräknat. Han har i sig själv en rätt dålig galopp iom att han är så överrörlig och balanskänslig. Han har sällan haft ren tretakt som enda option i hage/utan inverkan. Han kunde galoppera ena galoppen, fundera på om han skulle svänga åt andra hållet och därefter steg för steg gradvis byta galopp under ca 10 språng. Då gick han från vänster galopp till tvåtaktig/liksidig och sedan höger.
Med lite träning och rätt inverkan är galoppen nu bästa gångarten med möjlighet till både stora och rena språng i tretakt och fyrtakt i skolgalopp eller piruett.
Att han är så pass lättpåverkad och "inte fast i att galopp är exakt så här" är han väldigt lätt reglerbar för en ryttare som vet hur man gör.
Den fyrtaktighet han kunde ha pga kass form etc lös är en helt annan sak än fyrtaktig skolgalopp. Den fyrtaktigheten kommer sig av att hästen är så pass framtung/i obalans att ytter fram slår i för tidigt. Den har ju lite pass-vibbar och förekommer ofta hos raser med överrörlighet och lite svårare för galopp, vb-travare, islänningar etc.
 
Kan du berätta hopsättningen i tretaktig resp fyrtaktig galopp?
Menar du hov-islagen?

Tretaktig är ju ytter bak, inner fram och inner bak, inner fram, svävmoment.
Fyrtaktig pga för lite samling/obalans/framvikt som tex vb-travare eller islänning kan ha mer tendens till är ytter bak, ytter fram, inner bak, inner fram, svävmoment.
Skolgalopp som är fyrtaktig är ytter bak, inner bak, ytter fram, inner fram, inget svävmoment iom att fronten(speciellt inner bog) är så pass höjd att hästen inte täcker mer mark.
 
Menar du hov-islagen?

Tretaktig är ju ytter bak, inner fram och inner bak, inner fram, svävmoment.
Fyrtaktig pga för lite samling/obalans/framvikt som tex vb-travare eller islänning kan ha mer tendens till är ytter bak, ytter fram, inner bak, inner fram, svävmoment.
Skolgalopp som är fyrtaktig är ytter bak, inner bak, ytter fram, inner fram, inget svävmoment iom att fronten(speciellt inner bog) är så pass höjd att hästen inte täcker mer mark.
Tack ! För det jag tycker är tretaktig ( vanlig) galopp tycker jag visst finns bland varmblod
 
Vet inte om jag förstår frågan 🤔 men galopp börjar ju med yttre bak följd av inner bak och yttre fram därefter inre fram och svävmoment och så börjar det om. I fyrtakt är det ju typ bakben bakben framben framben var för sig innan svävmomentet. Kort å gott ett rätt så paddlande och extremt oattraktivt rörelsemönster.
Ja det du beskriver som som tretakt finns ju visst hos hingstarna...
 
Fel ston ihop med fel hingstar. Vissa avelsförbund i Europa godkänner typ vilka hingstar som helst och har gjort under lång tid.

Drar man ner nivån på exteriör och gångarter eller premierar felaktigheter i dessa spårar det ju ut till slut.

Med de extremkorta generationsintervaller moderna ridhästar har nuförtiden börjar det väl rent krasst att slå igenom. Framförallt bland hästar kuntna till "mindre seriösa" avelsförbund och uppfödare.
Ja i Tyskland vet jag i princip alla blir godkända som är med men kan ha fel?!

Vi här i Sverige har haft hårda krav på våra hingstar men nu kommer ju även detta ändras så utbudet blir mer.

Det jag menar är att hingstar genomgår röntgen och hälsokontroll för att ens bli godkända. T ex ocd. Dock ska nämnas att olika avelsförbund kan godkänna plåtarna olika.

Stona som många använder är inte ens röntgade och ocd är ärftligt likt KS och många fler sjukdomar hingstarna kollas för. Bara för han har ett sto med bra stam betyder inte det per automatik man bör avla på denna invid.

Definitivt inte med KS. Om det nu inte är en väldigt bra sto som har egna resultat.

Sen finns det olika grader av det givetvis.

Med detta och mycket annat så tycker jag inte det är jätte konstigt individerna som avlas går mot fel håll.


Räcker att se på schäferhunden av idag för att förstå vi människor förstör kanske mer än vad vi gör nytta.


När du säger fyrtaktig galopp så vill jag minnas jag även hört detta gällande fullbloden.
Och det ligger ju fullblod i nästan alla släktträd.

Snart kan nog korsningshästar börja ses som något positivt.
 
Senast ändrad:
Ja i Tyskland vet jag i princip alla blir godkända som är med men kan ha fel?!

Vi här i Sverige har haft hårda krav på våra hingstar men nu kommer ju även detta ändras så utbudet blir mer.

Det jag menar är att hingstar genomgår röntgen och hälsokontroll för att ens bli godkända. T ex ocd. Dock ska nämnas att olika avelsförbund kan godkänna plåtarna olika.

Stona som många använder är inte ens röntgade och ocd är ärftligt likt KS och många fler sjukdomar hingstarna kollas för. Bara för han har ett sto med bra stam betyder inte det per automatik man bör avla på denna invid.

Definitivt inte med KS. Om det nu inte är en väldigt bra sto som har egna resultat.

Sen finns det olika grader av det givetvis.

Med detta och mycket annat så tycker jag inte det är jätte konstigt individerna som avlas går mot fel håll.


Räcker att se på schäferhunden av idag för att förstå vi människor förstör kanske mer än vad vi gör nytta.


När du säger fyrtaktig galopp så vill jag minnas jag även hört detta gällande fullbloden.
Och det ligger ju fullblod i nästan alla släktträd.

Snart kan nog korsningshästar börja ses som något positivt.
Jag vet att högt uppsatt på ett av DKs största stuterier var väldigt avig till att lätta upp halvbloden med fullbloden då det började mer just där på den tiden, för länge sedan. Denne ansåg att det skapade hållbarhetsptoblem och mer tex KS. Denne föredrog att lätta upp med ox eller x just med det i åtanke.
 
Jag vet att högt uppsatt på ett av DKs största stuterier var väldigt avig till att lätta upp halvbloden med fullbloden då det började mer just där på den tiden, för länge sedan. Denne ansåg att det skapade hållbarhetsptoblem och mer tex KS. Denne föredrog att lätta upp med ox eller x just med det i åtanke.
Svårt att tro man visste så mycket om KS just då faktiskt.
Möjlighet med röntgen existerade nog inte.

Sen är det väldigt fel säga fullbloden inte förde något gott med sig. I boken svenska varmblodshästens historia under 200 år består boken till nästan 60% av de olika fullbloden som användes till förädling av dagens SWB.

Nu anser man fullbloden har gjort sitt och varit en god förädlare men nu finns det knappt några grövre hästar kvar då aveln gjort sitt och hästarna är ädlare av idag då man vill ha dem så.

Dressyrhästar av idag är inte speciellt vackra längre trots utseendet och gångarterna är det som gör en dressyrhäst och är viktiga.

Även där har ju fullbloden utvecklats och är nästan 2 olika raser när man ser på kapplöpning och slättlöps fullbloden av idag.

Så kan förstår man inte vill ha mer fullblod pga detta.

Men man ska inte glömma att oftast vill man ha 50% fullblod i fälttävlanshästarna eftersom fullbloden har dem egenskaper man söker hos en uthållig häst . Sen är inte deras gångarter kanske alltid på plus sidan för dressyren.

Nu har det blivit populärt med dressyrstammade "fälttävlanshästar" men lyssnar man på vad proffsen säger så kommer dessa hästar har svårt att ta sig högre i klasserna.

Gällande ocd sägs detta kommit med de utländska hingstar vi valt betäcka våra "svenska" hästar med.
Eller så kanske det var något förekomma långt tillbaks bara att man inte hade möjligheten att se som idag?!
 
Svårt att tro man visste så mycket om KS just då faktiskt.
Möjlighet med röntgen existerade nog inte.

Sen är det väldigt fel säga fullbloden inte förde något gott med sig. I boken svenska varmblodshästens historia under 200 år består boken till nästan 60% av de olika fullbloden som användes till förädling av dagens SWB.

Nu anser man fullbloden har gjort sitt och varit en god förädlare men nu finns det knappt några grövre hästar kvar då aveln gjort sitt och hästarna är ädlare av idag då man vill ha dem så.

Dressyrhästar av idag är inte speciellt vackra längre trots utseendet och gångarterna är det som gör en dressyrhäst och är viktiga.

Även där har ju fullbloden utvecklats och är nästan 2 olika raser när man ser på kapplöpning och slättlöps fullbloden av idag.

Så kan förstår man inte vill ha mer fullblod pga detta.

Men man ska inte glömma att oftast vill man ha 50% fullblod i fälttävlanshästarna eftersom fullbloden har dem egenskaper man söker hos en uthållig häst . Sen är inte deras gångarter kanske alltid på plus sidan för dressyren.

Nu har det blivit populärt med dressyrstammade "fälttävlanshästar" men lyssnar man på vad proffsen säger så kommer dessa hästar har svårt att ta sig högre i klasserna.

Gällande ocd sägs detta kommit med de utländska hingstar vi valt betäcka våra "svenska" hästar med.
Eller så kanske det var något förekomma långt tillbaks bara att man inte hade möjligheten att se som idag?!
Dressyrstammade hästar kan hävda sig väldigt bra på lägre nivåer men orkar sällan runt terrängen på tid i högre klasser.

Hur mycket xx blod man har i sina hästar beror ju på hur man räknar. HorseTelex räknar 8 generationer medan SportHorse Data räknar 5, själv räknar jag oxå fem och har för närvarande typ gett upp att avla för fälttävlan tills jag hittar ett vettigt stammat xx-sto eller en extremt välstammad hingst som står över 85% i fullblod.

Vad gäller svenska ridhästar hade de som sagt var inte kommit särskilt långt utan de förnämliga engelska fullblodshingstar som kom till Flyinge via P-O Liedbergs donationsfond 🙏🏻
 
Dressyrstammade hästar kan hävda sig väldigt bra på lägre nivåer men orkar sällan runt terrängen på tid i högre klasser.

Hur mycket xx blod man har i sina hästar beror ju på hur man räknar. HorseTelex räknar 8 generationer medan SportHorse Data räknar 5, själv räknar jag oxå fem och har för närvarande typ gett upp att avla för fälttävlan tills jag hittar ett vettigt stammat xx-sto eller en extremt välstammad hingst som står över 85% i fullblod.

Vad gäller svenska ridhästar hade de som sagt var inte kommit särskilt långt utan de förnämliga engelska fullblodshingstar som kom till Flyinge via P-O Liedbergs donationsfond 🙏🏻
Skrev ju lägre nivå inom fälttävlan.
Om du lyssnar på swb avelspodd så säger dom att andelen xx hästarna har i sin stam egentligen inte stämmer eftersom i tredje led vet man inte alls hur fullblodsgenen slår.

Något nytt jag lärde mig.

Har man en häst som är 50/50 Ja då vet man den är 50% fullblod.

Om du inte lyssnat på dessa poddar kan jag varmt rekommendera då man lär sig väldigt mycket och det är oroligt intressant.
I podden nämns det också man nog kan förbise att dem ska vara 50% fullblod fälttävlanshästarna och att det nu räcker dom kan göra sig bra inom sporten utan andel av xx. Men vet fortfarande många föredrar 50% xx men är nog sånt som sitter i sedan gammalt.
 
Ja i Tyskland vet jag i princip alla blir godkända som är med men kan ha fel?!

Vi här i Sverige har haft hårda krav på våra hingstar men nu kommer ju även detta ändras så utbudet blir mer.

Det jag menar är att hingstar genomgår röntgen och hälsokontroll för att ens bli godkända. T ex ocd. Dock ska nämnas att olika avelsförbund kan godkänna plåtarna olika.

Stona som många använder är inte ens röntgade och ocd är ärftligt likt KS och många fler sjukdomar hingstarna kollas för. Bara för han har ett sto med bra stam betyder inte det per automatik man bör avla på denna invid.

Definitivt inte med KS. Om det nu inte är en väldigt bra sto som har egna resultat.

Sen finns det olika grader av det givetvis.

Med detta och mycket annat så tycker jag inte det är jätte konstigt individerna som avlas går mot fel håll.


Räcker att se på schäferhunden av idag för att förstå vi människor förstör kanske mer än vad vi gör nytta.


När du säger fyrtaktig galopp så vill jag minnas jag även hört detta gällande fullbloden.
Och det ligger ju fullblod i nästan alla släktträd.

Snart kan nog korsningshästar börja ses som något positivt.
Fast hos fullbloden blir galoppen fyrtaktig pga det höga tempot. Ett halvblod som går i väldigt högt tempo faller också in i fyrtakt. Så bara för att fullbloden i högre utsträckning går i högt tempo i fyrtakt är det inte densamma som att de är de som ger fyrtakt hos dressyrhästarna som går i betydligt långsammare tempo. Det beror nog på exteriör blivit ner högrest hos dressyrhästarna
 
Skrev ju lägre nivå inom fälttävlan.
Om du lyssnar på swb avelspodd så säger dom att andelen xx hästarna har i sin stam egentligen inte stämmer eftersom i tredje led vet man inte alls hur fullblodsgenen slår.

Något nytt jag lärde mig.

Har man en häst som är 50/50 Ja då vet man den är 50% fullblod.

Om du inte lyssnat på dessa poddar kan jag varmt rekommendera då man lär sig väldigt mycket och det är oroligt intressant.
I podden nämns det också man nog kan förbise att dem ska vara 50% fullblod fälttävlanshästarna och att det nu räcker dom kan göra sig bra inom sporten utan andel av xx. Men vet fortfarande många föredrar 50% xx men är nog sånt som sitter i sedan gammalt.
Jag tycker fullbloden tillför en outstandig inställning
 
Jag tycker fullbloden tillför en outstandig inställning
Jag själv ägt ett rent fullblod fantastisk individ med god inställning till jobb.
Bra gångarter också skulle jag vilja hävda.

Om mitt inlägg uppfattas som jag har något emot fullblod så är det absolut inte så.

Utan jag delar med mig av swb avelspodd vad dem diskuterat och sagt.

Fullblod har generellt lite tråkiga hovar.

Att hästar ändrar rörelsemönster har med aveln att göra hur vi avlar och hur vi vill att saker ska se ut. Men aveln ser annorlunda ut av dagens fullblod också precis som den gör för dressyr respektive hopphästar.
Dom ser annorlunda ut rör sig annorlunda.
Ändamålet är specificerat.
Eftersom man avlat på det man vill ha fram och anser viktigt för respektive "ras"

Rätt eller fel? Det går ju att diskutera.

Gustaf Johansson som ändå är en rätt så framgångsrik uppfödare och tagit fram godkända dressyrhingstar, så menar han på att man inte vill ha in mer fullblod längre i aveln och tycker fullbloden har gjort sitt.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 721
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 622
Senast: Sassy
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 122
Senast: athena
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 883
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp