Swedengang

Tack för din åsikt. Nu är verken Iberier, Islandshäst eller frieser någon hästras jag skulle få för mig att köpa någonsin. Tycker alla 3 rör sig rätt roligt fast främst Islandshäst och iberier.
Om vi ska prata iberier är dom först och främst skodda på ett helt annorlunda sätt i Spanien och oftast när dom kommer hit vill hovslagaren sko dem som ett halvblod och då går dom sönder. Tycker iberier är lite av en tanthäst också är lite det jag hört några säga om rasen vilken är gulligt om man är lite tantig.

Sätt har dem som svåra del att kunna länga och många springer med avknäppt nacke. Tycker mig inte sett så många videos med spanjorer där ridningen sett speciellt behaglig för den stackars hästen. Ungefär som islandshäst där det inte alls enligt forskning stämmer dessa hästar kan bära runt vilka vuxna som helst. Men jag förstår om man är ridsugen på Island får man ta erbjudandet som finns eftersom inget djur kommer in i Island och det som lämnar landet får aldrig återvända.
Ja förmodligen har mina bekanta blivit lurade och ridit fel som du säger med sina köp av sina importerade pre:er. Köper man en spansk häst för 100 k så får man väl räkna med att blivit blåst? Jag hade själv inte helst köpt en häst där man inte vet mer en att en svettig spanjor ridit in den och den stått på box förutom när den ridits och här i Sverige pratar vi om lösdrift för den unga hästen osv för hållbarhet. Men är väl samtid tur man när man försäkrar en häst under 100 k krävs inga plåtar och då kan man ju trots skadehistorik man inte känner till försäkra den för nästan samma peng man köpte den för så det är ju positivt för dom som köper. Dessutom fick en se plåtar från Spanien men antar det är plåtar som cirkulerar och används till flera av Hästarna eftersom den är totalt utdömd nu som 10 åring va inte länge hon hann ha denna sen är hon väl lite naiv också så va lite väntat kände jag att detta skulle ske. Rätt fin häst för övrigt. Men du blev det verkligen sidospår. Men det jag vill få sagt är väl som med halvbloden man kanske lite får vad man betalar för och man ska inte naivt tro dom säljer sina bättre hästar för runt 100-150 k då får man nästan räkna med 1,2 ben mindre inom sinom tid. Oftast kostar bra saker pengar och dessa svenskar som köper sina iberier vill nog inte helst betala mindre än dem hade behövt göra för ett SWB är lite så jag tolkat köpen. Tycker mig sett antal svenskfödda på hastnet. Men du nämner kvalité? Du syftar du på det inte heller är eliten som sålts hit? Utan deras bästa hästar har dom behållit i Spanien? Vet inte vad gemene man har för krav men alla har en viss förmåga tro sig väldigt bra. Och vad menar du dem inte håller kvalitén här? Menar du då också att svenskfödda Islandshästar skulle vara sämre än dom på Island? Tänker liksom mer på våran hästhållning som borde gynna ibirier kontra box förutom när dom rids. På Island vet jag dom växter upp ute och rör sig obehindrat.
”......där man vet inte mer än att EN SVETTIG SPANJOR ridit in den.....”
Det där var väl inte så trevligt skrivet? Låter enormt nedlåtande och otrevligt.
 
Jag har ju skrivit i mitt förra inlägg att jag fattar att folk som vill tävla väljer halvblodstyp IOM att det premieras på tävlingsbanan. Så jag vet inte vad du tjatar ang detta med mig. Som även själv har halvblod.
Det finns olika typer av dressyr i Spanien. Både klassisk och tävlingsdressyr. De har ju liksom ryttare som rider världscup, VM, EM etc i Spanien och Portugal. De rider ju ofta sina inhemska raser.
Den jag hade hemma en sväng utbildades av en sådan ryttare. I vanlig tävlingsdressyr tom GP. Han var fin och fräsch sist jag hörde ngt om den nu ca 25-åriga hästen.
Mina tränares ena hingst, en Lusse, har gått tjurfäktning, svårklass hoppning innan de fick honom. Han har efter det gått svårklass dressyr plus lite halvhöga skolor etc. Han levde frisk och kry tills han var flera år över 30. Tror inte han var halt en gång på 20 år.
Den andra importerade hingsten, PRE, reds in här och gick svårklass plus skolorna ovan mark etc. Den var frisk och fräsch tills den som ca 20-åring fick invärtes skimmel-melanom.
De och jag rider en mix av tävlingsdressyr och klassiskt. Det ser inte annorlunda ut än tävlingsdressyr och de har många elever som rider i eliten.
De har också flertalet elever som rider iberiska hästar på lite högre nivå. De är ju framavlade i flera hundra år för att ha lätt för samling. Givetvis drar det dressyrintresserade! Och samling är ju inte direkt ngt man nyttjar i LA. Där gör sig halvblod ofta bättre om ryttaren är grön.
Förstår raser hela tiden utvecklas till mer specifikt tävlingsområde. En iberisk häst är avlad för att kunna samla sig. Och till deras nackdel oftast hamnar bakom lod och dem är byggda för att kunna gå en högre djupare form. Generellt är deras problem dem blir höga i sin form tippa in näsan och tappa ryggen, fattar väl också inte detta gäller alla och kanske om ryttaren dessutom kan rida.
 
Förstår raser hela tiden utvecklas till mer specifikt tävlingsområde. En iberisk häst är avlad för att kunna samla sig. Och till deras nackdel oftast hamnar bakom lod och dem är byggda för att kunna gå en högre djupare form. Generellt är deras problem dem blir höga i sin form tippa in näsan och tappa ryggen, fattar väl också inte detta gäller alla och kanske om ryttaren dessutom kan rida.

Jag tycker oftare att spanjorerna (och liknande raser) oftare hamnar i eller framför lod då de kortare, bredare halsarna i kombination med ganska kraftiga ganascher, oftast gör att det är där de hamnar. Jag upplever att bakom lod är bra mycket vanligare hos de mer 'svanhalsade' halvbloden.

Däremot kan jag tycka att många PRE och liknande har en lite tråkig galopp som gärna blir fyrtaktig och lite kantig. De samlar sig lite för mycket.
 
Men hallå tom jag som har fälttävlan som första sport vet ju att både spanjorer och portugiser rider mästerskap på egna raser. T.ex lusitanerhingstarna Coroado och Alcaide som tävlar för Portugal respektive Spanien. Alcaide slutade 13 i Grand Prix Special vid VM i Tryon och slog bland annat Tinne med Don Aurielllo.
Ja det har jag sett också och att dom även rider på sina egna raser och det är vanligt för det betyder det ju inte att man vill köpa en sån häst just för att dom kan rida på deras hästar. Säger inte att det inte går det finns det ju bevis att det går men majoriten som rider dressyr på högre nivå väljer hellre ett dressyrstammat halvblod.
 
Om humor är att man ska tycka att sådant är roligt så är jag hellre utan humor. Du borde nog tänka dig lite för innan du uttrycker dig på ett så ”humoristiskt” vis.
Ja dåligt sagt av mig kan du godta en ursäkt eller tog du personligen åt dig? Vet inte men det visar ju lite ditt sätt att se på det som en svettig spanjor skulle vara något negativt. Är varmt i Spanien jag blir också svettig på sommaren när jag rider. Alltså en svettig svensk tjej.
 
Jag tycker oftare att spanjorerna (och liknande raser) oftare hamnar i eller framför lod då de kortare, bredare halsarna i kombination med ganska kraftiga ganascher, oftast gör att det är där de hamnar. Jag upplever att bakom lod är bra mycket vanligare hos de mer 'svanhalsade' halvbloden.

Däremot kan jag tycka att många PRE och liknande har en lite tråkig galopp som gärna blir fyrtaktig och lite kantig. De samlar sig lite för mycket.
Ja klart dom vill ju gå väldigt högt med sin hals och krulla ihop sig. Självklart finns det undantag men är nog svårt med en så bred ansatt hals och kort få den i ett längre avslappnat läge. Deras exteriör kan dem ju inte hjälpa.
 
Jag tycker oftare att spanjorerna (och liknande raser) oftare hamnar i eller framför lod då de kortare, bredare halsarna i kombination med ganska kraftiga ganascher, oftast gör att det är där de hamnar. Jag upplever att bakom lod är bra mycket vanligare hos de mer 'svanhalsade' halvbloden.

Däremot kan jag tycka att många PRE och liknande har en lite tråkig galopp som gärna blir fyrtaktig och lite kantig. De samlar sig lite för mycket.
Ja galoppen är lite väl kantig har jag upplevt den också. Lite för mycket samlad för min smak.
 
Däremot kan jag tycka att många PRE och liknande har en lite tråkig galopp som gärna blir fyrtaktig och lite kantig. De samlar sig lite för mycket.
Det handlar ju också om hur man rider dem. En häst med spanskt blod(Även Lippizzar) är ju avlade för att kunna gå i både tvåtaktig, tretaktig och fyrtaktig galopp. Det finns ju olika typer av fyrtaktig galopp, skolgaloppen är en extremt samlad galopp.

Dock är du ju väldigt vanligt bland hobbyryttare med iberier att det helt enkelt är så att bjudningen saknas och iberiska hästen därför inte går i ren tretakt.
Min överrörliga och högblodiga häst skulle göra detsamma om man bara lusred utan korrekt bjudning som håller ihop bålen.
Det där stampiga som vissa iberier har beror ju mkt på obalans och bristande lösgjordhet. När det funkar brukar de få ett mjukare islag.

Det handlar ju med dem som med halvblod om att förädla gången. Vi är nog få som har råd att köpa hästar med alla kvaliteter. Man får nöja sig med något antingen rakt igenom mer slätstruket eller jobba på att förbättra vissa bitar.
För oss som är intresserade av samling är överrörliga och snabba individer oftast bättre, halvblod eller iberier beror väl på smak och hur pass mkt samling man vill till(skolor ovan mark etc blir ju knepigare med halvblod). Detsamma om man vill rida snabba övergångar inom rörelse, tempo, gångart, riktning etc.
Vill man rida jämt och fint lättklass tom lägre MSV så är de mer taktfasta kanske lämpligare för en ryttare som är lite grön eller inte har så mkt teknik eller feeling.
 
Vet du vem Charlotte Haid-Bondergaard är? Hon red en lusitano, Robert des Frettes i flertalet värdscuper.
Bör även nämnas som hon berättat själv att dom vågade inte nämna det var en Lusitano förens hon väl kom dit. Hmmm why? Om det nu är en väl lämpad dressyrhäst undrar ju jag även också varför dom inget vågade säga angående hans ras??! Men hade själv föredragit en Lusitano tycker det är den trevligaste iberiska hästen om man vill kunna prestera lite mer. Och bättre byggda än en pre är min uppfattning.
 
Bör även nämnas som hon berättat själv att dom vågade inte nämna det var en Lusitano förens hon väl kom dit. Hmmm why? Om det nu är en väl lämpad dressyrhäst undrar ju jag även också varför dom inget vågade säga angående hans ras??! Men hade själv föredragit en Lusitano tycker det är den trevligaste iberiska hästen om man vill kunna prestera lite mer. Och bättre byggda än en pre är min uppfattning.

De verkar ha köpt en PRE nu dock. Ser jag på deras instagram. Det finns ju "moderna" dressyrvarianter även av PRE nu, även om Lusitanon verkar mer avlad för den typen av tävlingsridning än vad PRE är. Hos PRE verkar man mer konservativ.
 
De verkar ha köpt en PRE nu dock. Ser jag på deras instagram. Det finns ju "moderna" dressyrvarianter även av PRE nu, även om Lusitanon verkar mer avlad för den typen av tävlingsridning än vad PRE är. Hos PRE verkar man mer konservativ.
Tittade också nu den ser ut till att ha betydligt längre rygg än vad dom flesta PRE:er har. Undra varför hon sålde Robert? Spännande och se vad denna nya kommer att kunna prestera.
 
Dessutom har den startat 94 gånger och av dom vunnit 5 gånger.
Tycker det är en trevlig häst som rör sig betydligt mer likt ett halvblod förmodligen därav han lyckats såpass.
Av 94 starter och vunnit 5 gånger låter inte så bra i mina öron.
Charlotte i sig har tagit 2 brons inviduellt i dressyr i Sverige 2010, 2013.
 
Bör även nämnas som hon berättat själv att dom vågade inte nämna det var en Lusitano förens hon väl kom dit. Hmmm why? Om det nu är en väl lämpad dressyrhäst undrar ju jag även också varför dom inget vågade säga angående hans ras??! Men hade själv föredragit en Lusitano tycker det är den trevligaste iberiska hästen om man vill kunna prestera lite mer. Och bättre byggda än en pre är min uppfattning.
Så du har ett till konto?
 
Däremot kan jag tycka att många PRE och liknande har en lite tråkig galopp som gärna blir fyrtaktig och lite kantig. De samlar sig lite för mycket.
Många hingstar av varmblodsras av idag har 100% skräp till galopp. Jag har vänt upp och ner på det mesta i hingstväg i Europa för att hitta hingstar både dressyr och hoppning med god exteriör och som dessutom kan både skritta trava och galoppera. Fyrtaktig galopp verkar nästan vara melodin nuförtiden 😔
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 730
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 651
Senast: Sassy
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 126
Senast: athena
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 903
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp