Sweeney shoulder - någon med erfarenhet?

Bukefalos 30 år!

Igår ringde en ganska stressad vetrinär som satt i bilen på väg hem. Hen var mycket positiv. Bogen har slutat gå utåt nu ska vi se om vi får igång muskelrna runt omkring så han kan loyfta.

Börja skrittas över bommar 3st och se hur han tar dem. Återbesök med koll på rörelse och en omgång av eqisound nästa fredag den 17/10

Equiterapheuten tyckte jag skulle fortsätta köra laser 1 gång vecka. Kommer göra det ett tag men sen kommer jag faktiskt säga nej. 1000,- i veckan kostar det hittils bara för laser och inget som ersätts eller ens är bevisat att det faktiskt ska hjälpa. Nu tycker jag ju att det gör det så kommer fortsätta ett tag till.

Vetrinären sa på plats att det är inte bevisat att laser, equisound hjälper men värt att testa ändå.

Känns iallafall inte helt kört än

Igår ringde en ganska stressad vetrinär som satt i bilen på väg hem. Hen var mycket positiv. Bogen har slutat gå utåt nu ska vi se om vi får igång muskelrna runt omkring så han kan loyfta.

Börja skrittas över bommar 3st och se hur han tar dem. Återbesök med koll på rörelse och en omgång av eqisound nästa fredag den 17/10

Equiterapheuten tyckte jag skulle fortsätta köra laser 1 gång vecka. Kommer göra det ett tag men sen kommer jag faktiskt säga nej. 1000,- i veckan kostar det hittils bara för laser och inget som ersätts eller ens är bevisat att det faktiskt ska hjälpa. Nu tycker jag ju att det gör det så kommer fortsätta ett tag till.

Vetrinären sa på plats att det är inte bevisat att laser, equisound hjälper men värt att testa ändå.

Känns iallafall inte helt kört än
Låter lovande, men så trist när veterinärerna är stressade när man bara vill få veta och bolla så mycket som möjligt som ägare.

Förstår dig med lasern, jag tyckte ju från start att det var ofta och blir en stor kostnad och det är generellt svårt att avgöra hur mycket det hjälper läkningsprocessen.
Man får inte glömma att de som utför har det som yrke och inkomst.

Självklart tror de också verkligen på effekten av det de gör, det sammantaget är ju en motivation för dem till att rekommendera fortsatt behandling även om det inte finns tydliga belägg för om det hjälper och vilken effekt fortsatt behandling har.

Jag hade kanske kört max ett par veckor till sedan sagt ifrån för jag TROR inte laser är avgörande för huruvida det kommer att läka eller inte, men att det möjligen kanske kan göra att det läker något fortare.
I något stadie måste ju läkningen kunna fortsätta utan hjälp.

Låter lovande, men så trist när veterinärerna är stressade när man bara vill få veta och bolla så mycket som möjligt som ägare.

Förstår dig med lasern, jag tyckte ju från start att det var ofta och blir en stor kostnad och det är generellt svårt att avgöra hur mycket det hjälper läkningsprocessen.
Man får inte glömma att de som utför har det som yrke och inkomst.

Självklart tror de också verkligen på effekten av det de gör, det sammantaget är ju en motivation för dem till att rekommendera fortsatt behandling även om det inte finns tydliga belägg för om det hjälper och vilken effekt fortsatt behandling har.

Jag hade kanske kört max ett par veckor till sedan sagt ifrån för jag TROR inte laser är avgörande för huruvida det kommer att läka eller inte, men att det möjligen kanske kan göra att det läker något fortare.
I något stadie måste ju läkningen kunna fortsätta utan hjälp.
Har ju kört intensivt 2ggr/v i 6v och ska nu ner till 1gång/vecka men tänker att jag gör det och sen kanske 1 gång månad beroende på vad veterinären säger på fredag

Har ju kört intensivt 2ggr/v i 6v och ska nu ner till 1gång/vecka men tänker att jag gör det och sen kanske 1 gång månad beroende på vad veterinären säger på fredag
Ja, och jag tycker ju det känns som många gånger.
Jag har aldrig haft en liknande skada, men är tveksam om jag hade kört så mycket och sedan fortsatt på vad som verkar vara obestämd tid.
Men det är klart om rehabförsäkrimgen hade täckt så mycket på rekommendation av veterinär kanske jag hade det.

Igår var vi inne på kliniken då både veterinären och equiterapeuten fanns på plats.

De tyckte han hade blivit mycket stabilare och muskeln under bogbladet rörde sig friskt. Vi kunde både gå och visa honom lite i trav för att se.

Equiterapheuten manipulerade lite vid manken då han hade droppat lite på vänster vilket inte är så konstigt men efter det rörde han sig också lite lättare.

B12 vitamin 5 sprutor runt bogen, Equisound fortsatt rehanb med laser hemma var 14 dag 2 ggr med filmning sen var tredje vecka för att fasas ut helt.

Imorgon ska jag faktiskt börja med att sitta upp och skritta. Veterinären tyckte det var bättre att komma ut och känna rörelsen och få honom att "jobba" lite mer och långsamt bygga upp.

För mig är det inte det lättaste att tömköra ute i skog och mark själv och vi har hittills "bara" gått på ridbanan och lyft fötter över lite bommar.

Peppar, peppar så känns det ganska lovande.
Allt beror ju självklart på hur hästen kan röra sin bog nu när den är lite stabilare och inte längre fläker utåt.

skönt att det går åt rätt håll!
En bild på hur det ser ut nu vore intressant att se!

Hade aldrig hört om den här typen av skada tidigare!

skönt att det går åt rätt håll!
En bild på hur det ser ut nu vore intressant att se!

Hade aldrig hört om den här typen av skada tidigare!
Ser likadant ut. Hålet är fortfarande gigantiskt. Får fortfarande plats med hela handen omen kan se om jag hittar någon bild och kan lägga upp

Såhär såg han ut 26 september

Bifogade filer

• håla.webp
    håla.webp
    62,2 KB · Visningar: 2 240
Satt ju upp och red lite igår. Gick sådär. Ska slå på skorna igen då han är väldigt ömfotad vilket har fungerat ok på ridbanan och i hagen men på våra grusvägar tar det lite stopp.

Kom ca 150-200m innan jag satt av och ledde igen. Han går bättre men jag har en liten framridningssträcka på nästan 2km som jag brukar skritta fram på innan jag går in på banan och vi fick stanna och vila 2 ggr på vägen hem då han blev rejält trött.

Mamma filmade lite som jag la ut på instagram/fejjan men vete tusan hur jag länkar

Länk till inlägget tror jag

Skorna kom på 31 okt. Skrittat hela helgen över stock och setn och det är en markant skillnad.
Känns som om han går med en platådojja när man sitter på.

Kunnat öka upp till 40-60 min skritt utan problem. Inte alls den tröttheten längre.

Igår tog vi även och testade på lite trav ca 200m och den kändes helt ok. Gick ganska lågt och kunde trampa på och bära sig ordentligt. Lite snubblig men inte mycket. Det bästa var att han inte blev jättetrött efter heller utan höll en bra skritt.

Sen att jag fick sitta av och leda kärringhästen då tanten bestämde sig för att det här är asroligt och började småbocka med min mamma på som har lite ryggproblem. Satt av och grabbade tag i henne men det hjälpte inte att jag ledde så så stillsamt fick mamma hoppa av jag ledde kärringhästen på eller rättare sagt hon klevade iväg med mig så jag fick en rejäl powerwalk medans mamma ledde Blue hur lugnt som helst.

Ingen har berättat för den hästen att hon är 24.. inte 4 :rofl:

Tycker banne mig "hålet" blir större.
Vi travar ju nu coh så länge jag sitter i höger sittben går det jättebra byter jag sittben till vänster blir det helt vajsin och rejäl rörelsestörning.

Han verkar inte ha ont är pigg och glad så jag fortsätter med balanserad ridning och lyfta på ben i skritt.

Har sckiat till equiterapheuten om jag ska åka in igen då jag upplever att han även på höger sida börjar få lite hål. Kan han ha en underliggandeskada som inte syntes i början men börjar komma fram nu?

Bild från igår 5/11
Skuggan gör det aningens värre men helt ärligt så tycker jag det ser likadant ut i dagsljus
573629276_18543565645019530_7096001629139784798_n.webp

Men vad konstigt att du upplever att gropen blir större när du börjat motionera.
Hade varit intressant att höra vad veterinären säger om det om du ska in igen.

Hur tyckte equiterapeuten att du skulle göra?

Men vad konstigt att du upplever att gropen blir större när du börjat motionera.
Hade varit intressant att höra vad veterinären säger om det om du ska in igen.

Hur tyckte equiterapeuten att du skulle göra?

Equiterapheuten tyckte jag skulle kontakta vetten igen. Nu var han ju självklart inte inne de dagarna och ledig denna veckan så han ska återkoppla i nästa. Hon har skickat vidare mina bilder och vad jag har antecknat.

Pratade med Equiterapheuten igår och jag ska fortsätta. Hästen mår absolut inte sämre av att komma ut utan han behövder röra på sig lite utanför hagen. Fortsatt skrittning med lite inblandad trav.

Kör varannan dag nu när det regnat men skritt ca 40 min och trav ca 10 i omgångar där underlaget är bra.

Fortfarande inte hört något från veterinären. Igår fick han på skor i bak och brodd på alla 4.

Han går glatt fram i skog och mark och jaghar lagt in lite lätt galopp där han själv vill. Nu är det mycket korta sträckor men känner att hellre han rör sig under ryttare balanserat än rejsar runt i hagen med ponnybusen för överskottsenergi.

På söndag kommer lasern ut igen. Tycker inte jag märker någon skillnad i skritten är han bättre och i traven på rakt spår är han i balans. så länge jag sitter på höger sittben så rör han sig lätt.

Galoppen är fyrtaktig. Hoppas det blir lite bättre med skor men så länge han bjuder fram själv och öronen framåt låter jag honom rulla på.

Bara vänta och se

Då har "laserkvinnan" varit ute och kört en omgång. Även hon tyckte hålet såg större ut samt att vid filmning över bommar får han inte riktigt med sig benet som sist.

Vi rider en sväng i skogen innan hon kommer sen filmar hon under ryttare och vid hand för att sedan ge behandling och hästen njuter i fulla drag.
Vi upplever att han tar åt sig lasern efter ansträgning bättre.

Igår vart han superladdad och gick direkt från skritt över till galopp i lätt uppförsbacke och jag fick verkligen hålla in honom för att sakta av då jag känner att det inte är läge att galoppera längre. Direkt efter blev han ganska rejält ttrött och lite snubblig på vänstern. Han återhämtar sig snabbt och vi kunde trava en bit på hemvägen.

Ska se om jag kan ladda upp en film på hur han rör sig

Då har "laserkvinnan" varit ute och kört en omgång. Även hon tyckte hålet såg större ut samt att vid filmning över bommar får han inte riktigt med sig benet som sist.

Vi rider en sväng i skogen innan hon kommer sen filmar hon under ryttare och vid hand för att sedan ge behandling och hästen njuter i fulla drag.
Vi upplever att han tar åt sig lasern efter ansträgning bättre.

Igår vart han superladdad och gick direkt från skritt över till galopp i lätt uppförsbacke och jag fick verkligen hålla in honom för att sakta av då jag känner att det inte är läge att galoppera längre. Direkt efter blev han ganska rejält ttrött och lite snubblig på vänstern. Han återhämtar sig snabbt och vi kunde trava en bit på hemvägen.

Ska se om jag kan ladda upp en film på hur han rör sig
Men vad hopplöst att du imte får kontakt med veterinären när du behöver.
Eller har de ringt upp nu?
Kan laserkvinnan få kontakt med veterinären och be att de ringer? (inte för det borde behövas men ändå).

Med en så ovanlig skada kanske du inte vill byta veterinär heller...
Annars hade jag nog surnat till och gjort det vid detta laget.

Men vad hopplöst att du imte får kontakt med veterinären när du behöver.
Eller har de ringt upp nu?
Kan laserkvinnan få kontakt med veterinären och be att de ringer? (inte för det borde behövas men ändå).

Med en så ovanlig skada kanske du inte vill byta veterinär heller...
Annars hade jag nog surnat till och gjort det vid detta laget.
Ingen kontakt än. Laserkvinnan skickar detta till Equiterapheuten och så tar hon upp det med veterinären.

Nej byter inte veterinär men fortsätter det så kommer jag be att någon mer kopplas in eftersom denna veterinär enbart jobbar 2 dagar i veckan men är också den med mest erfarenhet.

Sen rent krasst vad finns det att göra mer än det jag gör? minst 6 månader var ju diagnosen innan de kunde se något resultat. Hästen är ju bättre sen start men långtifrån bra

Ingen kontakt än. Laserkvinnan skickar detta till Equiterapheuten och så tar hon upp det med veterinären.

Nej byter inte veterinär men fortsätter det så kommer jag be att någon mer kopplas in eftersom denna veterinär enbart jobbar 2 dagar i veckan men är också den med mest erfarenhet.

Sen rent krasst vad finns det att göra mer än det jag gör? minst 6 månader var ju diagnosen innan de kunde se något resultat. Hästen är ju bättre sen start men långtifrån bra
Kanske inte göra mer utan något annorlunda? Byta ut något av det som görs mot något annat?

Jag ber om ursäkt om jag upprepar något som du redan sagt att du gör, minns inte exakt. Ska läsa om alla inlägg senare.

Kanske finns några mer "statiska" rehabövningar i stallgången som kan ge nytta?
I min tråd om knäskador så tipsade en del om att de haft stor effekt av sådana i rehaben.
Om det är applicerbart på en sådan här skada har jag ingen aning om.

Eller så är det bara fortsätta och vänta resterande månader, jag har ingen aning.

Jag är tacksam för alla dina uppdateringar. Denna skada känns ju ovanlig och väldigt intressant att höra utvecklingen av.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 33
  • Barmarksdrag/canicross

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Årets bantningstråd