Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 667
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Royal_724 skrev:
Vill oxå sy massa saker nu...hem till mamma och låna symaskin!
Måste hitta tyg oxå....hmm...undra vad jag ska sy...blir nog nåt fleecetäcke!!!

Tror ni man kan använda typ regnkappsmaterial och göra ett regntäcke? Är rädd för att det kanske blir för varmt... Nån som gjort innan! Eller va tror ni?

Fick nämligen en jätterulle av min pojkväns bror... Hade först tänkt göra "tunnlar" av det och trä över träbommar till hinder!

hehe, visst blir man sugen!?:)

jag är inte så jättebra på om det blir för varmt under regnkappsmaterial, men visst, det borde väl gå. Hur ska du göra den? Men ett tunnt tyg under regnkappsmaterialet eller? :hoppola:

hehe, jaa, då finns det ju ingen risk för att träbommarna blir ruttna:)

*kl*

Grimman blev inte riktigt som jag tänkte mig, alldeles för liten i nosen, så det bidde ett bettlöst huvudlag. Himla praktiskt, och det fungerar fint. :love:

bettlst.jpg

Sparf skrev:
hehe, visst blir man sugen!?:)

jag är inte så jättebra på om det blir för varmt under regnkappsmaterial, men visst, det borde väl gå. Hur ska du göra den? Men ett tunnt tyg under regnkappsmaterialet eller? :hoppola:

hehe, jaa, då finns det ju ingen risk för att träbommarna blir ruttna:)

Det blir nog fleece undertill...men var ute och tittade på regntyget innan idag, har för mig att det var mer mörkorange, men det är knallorange, så jag vet inte!
Hästen som kommer bära det i så fall kommer nog skrämma slag på dem andra hästarna! Kanske det blir ett skritt/ridtäcke i stället! Då syns jag ju oxå om jag är ute på vägarna! :D

Nä det är ganska smidigt, klarar sig bommarna längre oxå!

Så här ser tyget ut! Fast jag fick inte fram rätt orange färg på det, men tänk er att det lyser om det!

orangeregntcke2kq.jpg

Nate skrev:
jag sydde massor av saker tidigare då jag var ung och driftig. Har bland annat gjort:

- höga transportskydd måttsydda precis efter den hästen (dessa blev hur bra som helst!

oj, nu blir ja lite impad... hur mätte du?? material?? *nyfiken*:bump:

woiwoiwoi, den lös verkligen:p Jag skulle definitivt göra reflexländtäcke av det där. Om det va mitt tyg vill säga:angel: Jag vet inte vart jag ska kunna få tag på sånt:(
Fast riktigt häftig färg var det!:)

aaaah, jag vill oxå! jag ska göra bettlöst träns någon dag, men måste få tag på rep först. Vad har du för material till grimman?
Den vart för övrigt jättefin!:)

Sparf skrev:
aaaah, jag vill oxå! jag ska göra bettlöst träns någon dag, men måste få tag på rep först. Vad har du för material till grimman?
Den vart för övrigt jättefin!:)

Detta är inte rep utan lina. Vilket jag då har fått påpekat för mig ett par ggr (säger oxå rep :o ). Rep är tvinnat. Linan är liksom flätat, vilket gör att den är "tom" i mitten, och underbart lätt att jobba med. Grimman gör jag på en timme, och splitsning behövs inte. När jag sätter mig ner med tömmarna så ska jag fota och visa hur jag gör, och hur lätt det är.

Sparf skrev:
woiwoiwoi, den lös verkligen:p Jag skulle definitivt göra reflexländtäcke av det där. Om det va mitt tyg vill säga:angel: Jag vet inte vart jag ska kunna få tag på sånt:(
Fast riktigt häftig färg var det!:)

Tänkte oxå det! Blir lite mindre att sy oxå! Har en häst som ligger mellan 165-175 cm i täcke!

Kan ju göra ett reflextäcke till russet oxå som jag får hem snart!

mizz skrev:
*kl*

Grimman blev inte riktigt som jag tänkte mig, alldeles för liten i nosen, så det bidde ett bettlöst huvudlag. Himla praktiskt, och det fungerar fint. :love:

bettlst.jpg

Hur har du gjort???? :bump: Du måste berätta :D :D :bow: det var jätte fint!!!

mizz skrev:
Detta är inte rep utan lina. Vilket jag då har fått påpekat för mig ett par ggr (säger oxå rep :o ). Rep är tvinnat. Linan är liksom flätat, vilket gör att den är "tom" i mitten, och underbart lätt att jobba med. Grimman gör jag på en timme, och splitsning behövs inte. När jag sätter mig ner med tömmarna så ska jag fota och visa hur jag gör, och hur lätt det är.

ahaa, då förstår jag vad du menar:) Jag har en bok här som visar hur man flätar rep (sätter ihop rep med hakar så det blir grimskaft mm) så det kan jag ju kolla på, men med lina vet jag inte *hmm* vore jättekul om du ville visa:)

/sparf

Royal_724 skrev:
Tänkte oxå det! Blir lite mindre att sy oxå! Har en häst som ligger mellan 165-175 cm i täcke!

Kan ju göra ett reflextäcke till russet oxå som jag får hem snart!

Oj:o Vad har du för häst??
Min breda bruksnordis drar "bara" 155 :D

Nu äntligen har min kamera blivit fulladdad och jag har laddat upp korten på min enkla tömkörningsgjord:p

Nur är den väldigt enkel... bara rem och två öglor för tömmarna typ:angel: man kan ju såklart göra den mycket mer bättre än min. Jag kanske i framtiden ska göra en egen stoppad tömkörningsgjord med ringar och allt men jag hade inte direkt materialet eller pengarna. Så jag tog det jag hade hemma bara.

Material:

en Syrulle
en symaskin
lagom långt och brett tyg (jag tog 65 * 12 cm teddytyg)
5 nylonremmar
måttband
tygsax

• Först så mätte jag hur brett och långt allt behövde vara. Min tömkörningsgjord måste ligga under en lösgjord för att sitta fast och lösgjorden är 10 cm bred +några centimeter. Jag hade bara 12 cm att välja på så det fick helt enkelt bli 12 cm:p

• Sen så sicksackade jag alla kanter

• Sedan mätte jag ut 3 lagom långa nylonremmar som ska sitta över gjorden så att lösgjorden hålls på plats. eller om lösgjorden glider så hänger iallafall tömkörningsgjorden med så den inte blir hängandes i tömmarna. Mina nylonremmar fick bli 11 cm långa så att det inte blev aldeles för stramt över. En av dessa ska sitta på mitten så den sydde jag fast där. De andra två ska sitta på kanterna men dom ska öglorna för tömmarna sitta på så dom får man vänta lite med.
    den högra bilden i bilden är det ni ska kolla på :p
    Tmkrningsgjord.jpg

Nu till tömöglorna
Man tar en lagom lång nylonrem och viker man den på mitten till en ögla och sätter fast på mitten, på den nylonrem som ska fästas nederst på kanterna på tömkörningsgjorden, och så syr man. Jag sydde så att öglan var fastsatt på båda sidorna av den andra nylonremmen, så att det inte blir så att remmarna viker sig hängandes typ... krångligt att förklara.
Sen syr man fast remmen som tömöglan sitter på, på tömkörningsagjorden. voíla. lätt som en plätt men användbart. Så pass man slipper ha tömmarna hängandes nere vid bakbenen på hästen:smirk:
Den vänstra bilden i bilden ovan^

Då jag inte hade en häst i närheten fick en hund i närheten vara statist:D

Tmkrningsgjord1.jpg

Tmkrningsgjord2.jpg

34f77229.jpg

Här är då min hopphäst som jag tömkör med min hemmagjorda tömkörningsgjord. Ska påpeka att jag glömde sätta på lösgjorden:angel: jag vet att han är lite opropotionerlig men kameran jag tog med är lite gammal;)

synd bara att photobucket krånglar så han hela huve inte kom med:mad:

Sparf skrev:
34f77229.jpg

Här är då min hopphäst som jag tömkör med min hemmagjorda tömkörningsgjord. Ska påpeka att jag glömde sätta på lösgjorden:angel: jag vet att han är lite opropotionerlig men kameran jag tog med är lite gammal;)

synd bara att photobucket krånglar så han hela huve inte kom med:mad:
gud vad smart!!:idea: Det måste jag verkligen prova att göra ngn dag!:bump:

hehe, tack:D testa på vettja:p fast en riktig tömkörningsgjord har ju tömringarna nästan mitt uppe på ryggen och mina har jag så pass att inte tömmarna släpar i backen. När jag tömkör så går jag bakom dessutom och inte brevid för då behöver man nog ha tömmarna uppe på ryggen. men det går ju att göra en tömkörningsgjord som är sån oxå:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka