Syntetsadel + läderstövlar= gnissel!

_Eulalia_

Trådstartare
Har nu haft två olika syntetsadlar (wintec och nu thorowgood) och båda sadlarna har tillsammans med mina mountainhorsestövlar gjort att det gnisslar nått fruktansvärt:crazy: blir tokig och stövlarna bli liggande på hyllan... Finns det nått sätt att få det att sluta gnissla? Skulle det funka bättre med shortchaps/gaiters? Man måste ju kunna använda stövlar även fast man har syntetsadel?:eek:

Sv: Syntetsadel + läderstövlar= gnissel!

jag har ridit i fusk skinns sadel med både läder ridstövlar och läder chaps och de gnisslar inte :/. är det inte bara att det blir halt med syntetsadeln + chaps så din skänkel far runt mer och att det gör att det gnisslar? i början med min syntetsadel så var det så dock utan gnissel, använde sadelklister och jobbade med med sitsen så försvann det problemet.

Tycker inte att den är halare än en lädersadel och tycker att min skänkel är mycket stadigare i denna sadel än vad den varit i andra då den är den enda som verkligen passat mig:)
Blir tokig på ljudet:crazy:

Konstigt, jag har en syntetsadel från knights + mh-stövlar och det gnisslar inte alls. Dock gnisslade det en del från min lädersadel när både sadeln och stövlarna var nya. Vad använder du för lädervårdsprodukter på stövlarna? Kanske kan det bero på det?

Oj, bra fråga, är jätteslarvig med sånt speciellt med tanke på att dom mest legat på hyllan pågrund av gnisslet. Men jag har nog mest använt någon oljetvål-blandning för läder:laugh:

ridstövlar ska inte oljas! ta istället och torka av dem med en fuktig trava, smörj med skokräm och putsa upp dem med en nylon strumpa :D.

Kommer gnisslet från stövlarna då?
Det är min sadel som låter! Dock har den slitit till sig nu och är tyst :)
Har en thorowgood.

Använd "no slip" på stövlarna, det är ren glycerin, blir som klister men går att torka bort med jummet vatten och förstör inte lädret.

Senast ändrad:

kanske, men det gör att lädret inte slits ut lika fort i alla fall :p.

När jag rider med bara ridskor är det knäpptyst:p så det är stövlarna det kommer i från!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 836
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 634
Senast: Equilina
·
Utrustning Har haft flertalet syntetsadlar genom åren men dom senaste två har jag ett litet problem med. I höstas inhandlade jag en ny Wintec NEW...
Svar
10
· Visningar
1 962
Senast: caballus
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
661 468
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka