Bukefalos 28 år!

Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ingen overlockmaskin, har inte ens läst på om vad den är till för. Klarar mig utmärkt med en vanlig maskin. Syr allt ifrån historiska kläder till korsetter, toppar, klänningar, kjolar etc.
Jag fick min overlock för snart ett år sedan (ingen dyr sak) och älskar den. 😍
Har sytt kläder i 2år. Skillnaden är att det går så mycket fortare med overlocken.

Just nu har jag en framme i taget medan den andre står under bordet och det funkar bra
Jag har både vanlig och Overlock, jag föredrar helt klart overlocken när jag syr i elastiska tyger och tycker man får finare resultat med den. Men den vanliga maskinen syr också väldigt fint och har många roliga sömmar så jag hade ju klarat mej på den egentligen:o
Men håller med @TeamLundVer, det går fort och är roligt med Overlock!
Tack för era svar!
Låter som jag klarar mig ett tag på min och tycker jag fortfarande det är kul om ett tag så får jag kanske införskaffa en. Just nu gör det mig inget att det tar lite tid. Det är avkoppling för mig och ett sätt att komma bort från tv och dator :)
 
Följdfråga. Hur är det med de stretchsömmarna som ändå finns på den vanliga maskinen?
Anses det helt värdelöst att använda dem, om man nu ska sy trikå bara enstaka gånger och tiden inte är viktig.
Är det mycket krångligare att lära sig eller svårare att få det någorlunda fint?
 
Följdfråga. Hur är det med de stretchsömmarna som ändå finns på den vanliga maskinen?
Anses det helt värdelöst att använda dem, om man nu ska sy trikå bara enstaka gånger och tiden inte är viktig.
Är det mycket krångligare att lära sig eller svårare att få det någorlunda fint?
Trikånål o sen är det bara o sy.
 
Följdfråga. Hur är det med de stretchsömmarna som ändå finns på den vanliga maskinen?
Anses det helt värdelöst att använda dem, om man nu ska sy trikå bara enstaka gånger och tiden inte är viktig.
Är det mycket krångligare att lära sig eller svårare att få det någorlunda fint?
Det är klart det går att använda dom! Jag använde enbart min vanliga maskin förut och dom kläderna va det inget fel på alls. Sen blir det väldigt rena fina sömmar med en Overlock eftersom den skär tyget samtidigt men oftast har man ju inte kläderna med sömmarna utåt:up:
 
Trikånål o sen är det bara o sy.
Det blir för fult just nu :p, men då betraktar jag det som en övningsfråga. Att det inte är orimligt att sy några trosor och t-shirt som inte behöver vara tip-top-perfekta utan att skaffa en ny maskin.
@Lazy Lady
Något bra handhavandetips när det gäller att få jämn matning utan att det töjer eller stramar ojämnt?
 
Det blir för fult just nu :p, men då betraktar jag det som en övningsfråga. Att det inte är orimligt att sy några trosor och t-shirt som inte behöver vara tip-top-perfekta utan att skaffa en ny maskin.
@Lazy Lady
Något bra handhavandetips när det gäller att få jämn matning utan att det töjer eller stramar ojämnt?
Jag testsyr alltid på en liten restbit för att se till att pressarfotstrycket och stygnlängden är rätt, då är det enklare att få det snyggt.
 
Jag kör stenhårt på sicksack som stretchsöm, på min vanliga maskin. Och som dobbis säger: trikånål.
När är det egentligen bäst med trestegssicksack respektive "fejkoverlocksöm"?
Har inte fattat om det bara är smaksak eller om är lämpade till olika tyger, olika funktioner e.dyl.?

När du kör smal sicksack som "sysöm" vad gör du med kanterna då?
en till sicksack bredvid? bred eller smal?
 
När är det egentligen bäst med trestegssicksack respektive "fejkoverlocksöm"?
Har inte fattat om det bara är smaksak eller om är lämpade till olika tyger, olika funktioner e.dyl.?

När du kör smal sicksack som "sysöm" vad gör du med kanterna då?
en till sicksack bredvid? bred eller smal?
Tycke och smak, tycker jag. Jag brukar sy ihop två provlappar och dra i dom åt alla möjliga håll. Ser det ok ut kör jag på, annars provar jag nästa stretchsöm tills jag är nöjd. Mycket vetenskapligt :p Ärligt talat så lämnar jag mina jerseykanster råa numer. Hittills håller allt ihop. :)
 
När är det egentligen bäst med trestegssicksack respektive "fejkoverlocksöm"?
Har inte fattat om det bara är smaksak eller om är lämpade till olika tyger, olika funktioner e.dyl.?

När du kör smal sicksack som "sysöm" vad gör du med kanterna då?
en till sicksack bredvid? bred eller smal?
Jag tycker att sicksack hittills fungerat bäst på det jag sytt av de stretchsömmar som finns på min maskin, men testat mig fram mest vilka inställningar som gett stretchig söm och hållt ihop tyget bäst. Jag har fått lära mig att trikåtyger inte ska fransa så man inte ska behöva sicksacka kanterna som med vävt tyg. Än har det funkat.
 
Nästa test får bli med ett lite tjockare trikåtyg, sicksack och råa kanter så ser vi hur det går.
Någon gång när jag har mental energi att investera.
Avundsjuk på alla er som gör egna trosor och får dem som ni vill ha dem.

Hoppas på bättre matning där det svänger om jag slipper den långa pressarfoten som trådöglorna ska läggas runt. Lite skeptisk att lämna kanterna, även om det inte fransar så repar det ju upp sig så som stickat gör, men värt att testa.
 
Jag är lite kär i min overlock. Använder den till såväl trikå som vävt (istället för att sicksacka). Visst skulle jag klara mig utan, men det blir så fint med overlock.
 
Jag är också kär i min overlock. Speciellt nu när jag har en i 10 000 kr klassen :angel: nu behöver dom inte vara så dyra för att vara bra men för mina behov behövde jag gå upp i prisklass :)
Vissa maskiner har en söm som heter förstärkt raksöm och den ser ut som en liten blixt typ, den brukar vara bra till trikå tyger.
 
Följdfråga. Hur är det med de stretchsömmarna som ändå finns på den vanliga maskinen?
Anses det helt värdelöst att använda dem, om man nu ska sy trikå bara enstaka gånger och tiden inte är viktig.
Är det mycket krångligare att lära sig eller svårare att få det någorlunda fint?
När jag sydde i trikå på min vanliga maskin använde jag _/_/_/_/ sömmen för att sy ihop. Jag fållar med symaskinen och då använder jag en annan som ser ut som två raksömmar med ^v^v mellan, typ 🤣 eller ngn stretchig dekorsöm. Har en billig symaskin också så inte så mkt fancy att välja mellan
 
Gissa vem som fått hem jubel och baluba boken.. 😍🤩🤪
Och på torsdag ska jag hämta ett mönster från Runi som jag har beställt hos Zannaz.

Är så sugen på att prova allt men vi ska på barndop i helgen och tills dess är det kanske bra om jag fokuserar på presenten vi ska ha med oss. 🙄

Får jag tid över ska jag sy en ny klänning till Flisan som hon ”beställt”
 
Doppresenten NÄSTAN klar, men så klockan efter midnatt också. 🙄 och jag är inte helt säker på om den är i ge bort kvalitet 🙈
 
Doppresent äntligen klar 🥳
20190905_094650.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
574
· Visningar
29 029
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
939
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
785
Senast: Mint
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
315
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp