Bukefalos 28 år!

Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sydde en modifierad tröja av samma modell eftersom jag redan klippt ut delar till en i motsatt färgställning. Lade till mudd i ärmslut och nederkant men den blev inte hundra ändå. Mudden blev lite tight nedtill och bandkantaren bråkar med mej till kantbandet i halsringningen, tyget vill glida ur även fast jag sitter och petar in det med pincett och syr sakta :meh:
Den blev lagom lång i alla fall och sonen skrek waaaaooow när han fick den så en av oss är nöjda i alla fall:rofl: (jag tycker mest den liknar en pyjamaströja..)
929A3DFA-0813-4D34-8170-7EB950FCD6C4.jpeg
 
Sydde en modifierad tröja av samma modell eftersom jag redan klippt ut delar till en i motsatt färgställning. Lade till mudd i ärmslut och nederkant men den blev inte hundra ändå. Mudden blev lite tight nedtill och bandkantaren bråkar med mej till kantbandet i halsringningen, tyget vill glida ur även fast jag sitter och petar in det med pincett och syr sakta :meh:
Den blev lagom lång i alla fall och sonen skrek waaaaooow när han fick den så en av oss är nöjda i alla fall:rofl: (jag tycker mest den liknar en pyjamaströja..)
Visa bifogad fil 36034
Är det mönstret som är "fel" eller var går det snett tycker du?
 
Är det mönstret som är "fel" eller var går det snett tycker du?
Det är bergis mönstret. Är avritat enl konstens alla regler, sömsmån är tillagd på rätt ställen och allt sytt som det ska men ärmarna är helt off i längd, ca 5-6cm för korta utan att ens vara upplagda/fållade så jag lade till mudden dom är dock helt lagom i bredd. Sen är den lite märkligt bred i förhållande till längden också plus stor i halsringningen. Tänk dej billigaste tröjan du kan hitta på hm och torktumla skiten ur den och du får en kort bred tröja med brett axelparti.
Sen att jag misslyckas med kantbandet i halsen är ju inte mönstrets fel. Men resten är det.
Mönstret är ifrån Burda, vet inte hur dom brukar vara?
 
@Lazy Lady byt mönster skulle jag säga. Jag har aldrig gillat Burdas mönster, dom har alltid vart knepiga i passform tycker jag. Runi och hallonsmula gör bra barnmönster, finns att köpa som fysiskt mönster om man inte vill hålla på med pdf. Kommer dock inte ihåg på rak arm vilka som är återförsäljare.
 
Brukar dessutom vara lättare att bandkanta med mudd istället för trikå :) men vill man gärna ha trikå kan man spraya stärkspray eller sy en overlocksöm utmed ena kanten för att få det stadigare och mer lätthanterligt.
 
@Lazy Lady byt mönster skulle jag säga. Jag har aldrig gillat Burdas mönster, dom har alltid vart knepiga i passform tycker jag. Runi och hallonsmula gör bra barnmönster, finns att köpa som fysiskt mönster om man inte vill hålla på med pdf. Kommer dock inte ihåg på rak arm vilka som är återförsäljare.
Jag har ett annat mönster på väg ihop med tygbeställning:up:
Anledningen till att jag bandade med trikå va att jag ville ha samma tyg, men jag lär ju använda muddväv istället och det har jag massor av.
 
Brukar dessutom vara lättare att bandkanta med mudd istället för trikå :) men vill man gärna ha trikå kan man spraya stärkspray eller sy en overlocksöm utmed ena kanten för att få det stadigare och mer lätthanterligt.
Det va inte kantbandet som gled utan själva tröjan som ville halka ur bandkantaren. Har en sån kantbandsvikare man sätter med typ häftmassa/tejp om man inte har en covermaskin. Är dock inte helt nöjd med den eller så gör jag fel helt enkelt:rofl: Har inte använt den mer än ett par ggr så jag antar att övning ger färdighet.
 
Vad säger ni om overlockmaskiner? Är det ett ”måste”? När man läser på nätet verkar alla ha en och vissa verkar tycka att det är omöjligt att sy kläder utan den.. jag tycker visserligen att det är jättekul att sy kläder, men är ett relativt nytt intresse för mig. Dessutom bor jag i en liten lägenhet och som jag förstår det bör man kunna ha båda maskinerna framme samtidigt... inte att förglömma kostnaden för den också.. och alla trådar, nålar och knivar som ska bytas och fixas. Så vad säger ni - är det något jag bör införskaffa? Eller kan jag avvakta och se om intresset håller i sig? Någon här som syr kläder på enbart en vanlig maskin?
 
Vad säger ni om overlockmaskiner? Är det ett ”måste”? När man läser på nätet verkar alla ha en och vissa verkar tycka att det är omöjligt att sy kläder utan den.. jag tycker visserligen att det är jättekul att sy kläder, men är ett relativt nytt intresse för mig. Dessutom bor jag i en liten lägenhet och som jag förstår det bör man kunna ha båda maskinerna framme samtidigt... inte att förglömma kostnaden för den också.. och alla trådar, nålar och knivar som ska bytas och fixas. Så vad säger ni - är det något jag bör införskaffa? Eller kan jag avvakta och se om intresset håller i sig? Någon här som syr kläder på enbart en vanlig maskin?

Jag har ingen overlockmaskin, har inte ens läst på om vad den är till för. Klarar mig utmärkt med en vanlig maskin. Syr allt ifrån historiska kläder till korsetter, toppar, klänningar, kjolar etc.
 
Vad säger ni om overlockmaskiner? Är det ett ”måste”? När man läser på nätet verkar alla ha en och vissa verkar tycka att det är omöjligt att sy kläder utan den.. jag tycker visserligen att det är jättekul att sy kläder, men är ett relativt nytt intresse för mig. Dessutom bor jag i en liten lägenhet och som jag förstår det bör man kunna ha båda maskinerna framme samtidigt... inte att förglömma kostnaden för den också.. och alla trådar, nålar och knivar som ska bytas och fixas. Så vad säger ni - är det något jag bör införskaffa? Eller kan jag avvakta och se om intresset håller i sig? Någon här som syr kläder på enbart en vanlig maskin?
Jag fick min overlock för snart ett år sedan (ingen dyr sak) och älskar den. 😍
Har sytt kläder i 2år. Skillnaden är att det går så mycket fortare med overlocken.

Just nu har jag en framme i taget medan den andre står under bordet och det funkar bra
 
Vad säger ni om overlockmaskiner? Är det ett ”måste”? När man läser på nätet verkar alla ha en och vissa verkar tycka att det är omöjligt att sy kläder utan den.. jag tycker visserligen att det är jättekul att sy kläder, men är ett relativt nytt intresse för mig. Dessutom bor jag i en liten lägenhet och som jag förstår det bör man kunna ha båda maskinerna framme samtidigt... inte att förglömma kostnaden för den också.. och alla trådar, nålar och knivar som ska bytas och fixas. Så vad säger ni - är det något jag bör införskaffa? Eller kan jag avvakta och se om intresset håller i sig? Någon här som syr kläder på enbart en vanlig maskin?
Jag har både vanlig och Overlock, jag föredrar helt klart overlocken när jag syr i elastiska tyger och tycker man får finare resultat med den. Men den vanliga maskinen syr också väldigt fint och har många roliga sömmar så jag hade ju klarat mej på den egentligen:o
Men håller med @TeamLundVer, det går fort och är roligt med Overlock!
 
Jag har ingen overlockmaskin, har inte ens läst på om vad den är till för. Klarar mig utmärkt med en vanlig maskin. Syr allt ifrån historiska kläder till korsetter, toppar, klänningar, kjolar etc.
Overlock används mest till trikå. Så syr man inte i trikå har man inget större behov av en :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
574
· Visningar
29 031
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
939
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
785
Senast: Mint
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
315
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp