Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick en prenumeration på sytidningar av en vän i julklapp, så har nu gett mig på ett mönster :D Ser det som ett försök att lära mig, då det var längesen jag sydde efter riktiga mönster (syslöjden :angel: ) men skulle den gå att använda så hade det ju varit kul 😅

Kan ni hjälpa mig att tolka denna texten ”förstärk den helskurna infodringen på framstycket med mellanlägg”?
Visa bifogad fil 67327
vilken del är det ”helskurna framstycket?
Uppe till höger i bild står "21 Framsty" och vid siffran 4 på bilden finns en bystkil.

Men jag vet inte riktigt vad de menar med helskuret, att A+B klipps som en del? Gissar linjerna i kanten motsvarar knäppning av något slag? Medan jag tolkar det streckade på del 22 som en vikning, men det står kanske tydligare på mönsterdelarna...
 
Där man ritar av mönstret menar du? Får kolla där igen i så fall, har hittills missat annat så hade inte varit omöjligt :rofl:
Nej det finns i beskrivningen om du läser den helt. Dels står det vad alla delar är för något och sedan hur många du ska klippa ut av varje osv. Är det ottobre du har?
 
Nej det finns i beskrivningen om du läser den helt. Dels står det vad alla delar är för något och sedan hur många du ska klippa ut av varje osv. Är det ottobre du har?
Ja, det är ottobre. Men jag har läst flera gånger och detta står bara där :( Får läsa igen och kanske ta med till lokala tygaffären när jag köper lite grejer jag behöver :p
 
Uppe till höger i bild står "21 Framsty" och vid siffran 4 på bilden finns en bystkil.

Men jag vet inte riktigt vad de menar med helskuret, att A+B klipps som en del? Gissar linjerna i kanten motsvarar knäppning av något slag? Medan jag tolkar det streckade på del 22 som en vikning, men det står kanske tydligare på mönsterdelarna...
Ja, 21 är framstycket. Det är dock två separata bitar i mönstret som tejpas ihop innan man klipper ut på tyget.
Min bästa teori hittills är att det handlar om där knapparna ska sitta sen, men lite oklart. Misstänker att jag gjort lite för mycket fel när jag klippt ut tyget med, så får se om det blir något av detta..
 
Sydde ett fodral till yogamattan som jag har som ståmatta vid skrivbordet, då valpen här hemma har dille på att gräva och gnaga på den :rofl:
F92807C8-218F-4ABF-A70F-EC7C546701A9.jpeg
 
Ja, 21 är framstycket. Det är dock två separata bitar i mönstret som tejpas ihop innan man klipper ut på tyget.
Min bästa teori hittills är att det handlar om där knapparna ska sitta sen, men lite oklart. Misstänker att jag gjort lite för mycket fel när jag klippt ut tyget med, så får se om det blir något av detta..
I beskrivningen ska det finnas ett mönster schema där står det tex 22 a och b framstycke osv.
tempImageOqKJMz.jpg
 
Jo, det är klart att det står :) Men det är ju inte hela framstycket som ska förstärkas väl?
Har du bild på vad det står under Tillklippning?
Det är här du ska förstärka, men sen är frågan om du ska klippa en extra separat bit som infodring eller inte.
BC431FE3-A9D1-47E1-B7A1-60A1FEAF6C35~2.jpeg
 
Har du bild på vad det står under Tillklippning?
Det är här du ska förstärka, men sen är frågan om du ska klippa en extra separat bit som infodring eller inte. Visa bifogad fil 67374
9AD6D8D0-444F-4941-9E14-788DCA0B66D9.jpeg

Misstänkte att det var så de menade, men tycker det är konstigt att det inte är förklarat tydligare (kanske är för svårt mönster för mig egentligen?).
Tror du jag ska förstärka med fliseline till första, andra eller tredje strecket på bilden du ritat på?
 
Visa bifogad fil 67376
Misstänkte att det var så de menade, men tycker det är konstigt att det inte är förklarat tydligare (kanske är för svårt mönster för mig egentligen?).
Tror du jag ska förstärka med fliseline till första, andra eller tredje strecket på bilden du ritat på?
Jag hade förstärkt till den linjen som är längst till vänster, den tredje. X en föreställer nog placering av knapparna och du vill att mellanlägget täcker hela den yta som utsätts för extra påfrestningar i form av knappar och knapphål :)
 
Jag hade förstärkt till den linjen som är längst till vänster, den tredje. X en föreställer nog placering av knapparna och du vill att mellanlägget täcker hela den yta som utsätts för extra påfrestningar i form av knappar och knapphål :)
Tack :bow: jo, kryssen är för knapparna :) Då ska här köpas fliseline och sen kanske jag vågar sy vidare :o
 
Lycka till! Måste säga att du har inte gjort det lätt för dig att börja med detta plagg 😅
Haha, det stod ändå ”medelsvårt” vilket jag tänkte skulle kunna gå :rofl: Det var typ bara ett mönster i just den tidningen som var enkelt, och det var inget plagg jag ville ha, så tänkte att jag lär mig längs med vägen! Hade jag haft tålamod till det borde jag nog gjort första försöket i ett gammalt lakan eller nått, men det har jag inte :p Tänker att går den att använda i slutändan är det kul, och får jag skrota den och börja om så har jag nog lärt mig många läxor längs vägen :)
 
Jo, det är klart att det står :) Men det är ju inte hela framstycket som ska förstärkas väl?
På de nyare numren så ser du en liten penna, den lilla pennan markerar hur långt den delen går av hela mönsterdelen. Jag vet inte om det är så på de äldre numren?
 
På de nyare numren så ser du en liten penna, den lilla pennan markerar hur långt den delen går av hela mönsterdelen. Jag vet inte om det är så på de äldre numren?
Det är ett nytt nummer, men förstår inte vad du menar att pennan visar? Har ju inte sett någon del benämnas som det som de säger ska förstärkas. Men nu säger Tott att det som jag gissade stämmer, så då får jag nöja mig med att det är lite för svårt beskrivet för mig 😅
 
Det är ett nytt nummer, men förstår inte vad du menar att pennan visar? Har ju inte sett någon del benämnas som det som de säger ska förstärkas. Men nu säger Tott att det som jag gissade stämmer, så då får jag nöja mig med att det är lite för svårt beskrivet för mig 😅
Mer kanske att du bara är ovan med terminologin. Tror säkert du kommer få ihop klänningen. :)
 
Det är ett nytt nummer, men förstår inte vad du menar att pennan visar? Har ju inte sett någon del benämnas som det som de säger ska förstärkas. Men nu säger Tott att det som jag gissade stämmer, så då får jag nöja mig med att det är lite för svårt beskrivet för mig 😅
Om du tittar på den bilden jag delade så ser du en penna som visar både på mönsterdelen och på mönsterschemat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
28 147
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
893
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
299
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
527
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp