Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gör ett eget klänningsmönster, mäta, tänka, rita, klippa. Tyvärr har jag inget tyg att provsy i så jag vet inte om mönstret kommer funka. Ska till tygaffären på måndag.
20210414_134300.jpg
 
@Trott hunnit prova projektor än? Är sjukt sugen på en jag med, jag som sålde min för ett par månader sen :banghead:
Nä för det jävla stativet jag köpte till var helt kasst. Dålig kvalitet så den orkar inte hålla projektorn på rätt ställe. Brorsan ska svetsa en skal som går att skruva fast i taket. Får den förhoppningsvis på fredag!
 
Nä för det jävla stativet jag köpte till var helt kasst. Dålig kvalitet så den orkar inte hålla projektorn på rätt ställe. Brorsan ska svetsa en skal som går att skruva fast i taket. Får den förhoppningsvis på fredag!

Äsch, jag som hade hoppats på en recension :D
Hoppas broder löser det!
 
Mitt senaste projekt var att sy om och laga linningen på en underkjol från 50-talet. Tyvärr blev det lite snett och vint pga tygets ålder och dålig maskin så jag får ha tröja eller skärp över linningen men kjolen är så söt och kommer nog användas mycket i sommar!
412873FF-8702-49B3-AEE5-16D9110C1E0E.jpeg
 
Sytt 2 stycken Barrett Bralette från Madalynne :) himla nöjd faktiskt!

Visa bifogad fil 67917
Av vad bra, då kan jag fråga dig :). Jag har sytt några barette bralette i enkelt tyg, men nu när jag skulle sy i dubbelt (mesh och spets) så blir storleken för lite pga av förlite stretch. Hur ska man tänka där, hur mycket påverkas storleken av tygets stretchighet? Hur mäter man. (Hjälp).
 
Av vad bra, då kan jag fråga dig :). Jag har sytt några barette bralette i enkelt tyg, men nu när jag skulle sy i dubbelt (mesh och spets) så blir storleken för lite pga av förlite stretch. Hur ska man tänka där, hur mycket påverkas storleken av tygets stretchighet? Hur mäter man. (Hjälp).
Mönstret är ju gjort för en viss procent stretch i tyget, både yttertyg och foder bör ha 30-40% stretch. Är det mindre än det så behöver du förmodligen gå upp i storlek, men hur mycket är svårt att säga. Jag har gjort med powernet som foder i båda, det har ca 30% stretch. Mät hur mycket stretch du har och öka sedan mönstret så så många procent som "saknas" kanske? 🤔
 
Mönstret är ju gjort för en viss procent stretch i tyget, både yttertyg och foder bör ha 30-40% stretch. Är det mindre än det så behöver du förmodligen gå upp i storlek, men hur mycket är svårt att säga. Jag har gjort med powernet som foder i båda, det har ca 30% stretch. Mät hur mycket stretch du har och öka sedan mönstret så så många procent som "saknas" kanske? 🤔
Jag är en udda storlek så jag har kört trial and error tekniken för att komma fram till den storlek och den mönsteranpassning jag har nu :P. Men sedan minskar ju stretch procenten med dubbla tyglager även om båda tygen har 30 %. Men jag antar att man mäter dom tillsammans då på något sätt?
 
Jag är en udda storlek så jag har kört trial and error tekniken för att komma fram till den storlek och den mönsteranpassning jag har nu :P. Men sedan minskar ju stretch procenten med dubbla tyglager även om båda tygen har 30 %. Men jag antar att man mäter dom tillsammans då på något sätt?
Om tyget innanför har mindre stretch så styr det ju lite hur mycket det yttre tyget stretchar tänker jag! Så om innertyget har 25% och yttertyg 30% så är det inre som styr. Tror jag 😂🙈 om båda tygerna läggs med stretched åt samma håll så minskar ju inte % stretch om båda har lika mycket. Det är väl om du skulle vilja ha det stadigare (mindre stretch) som man kan lägga dom åt olika håll för att på så sätt minska det? Om det stretchar 50% vågrätt och 60% lodrätt typ?
Måste erkänna att jag mest bara killgissar just nu 🙈
 
Om tyget innanför har mindre stretch så styr det ju lite hur mycket det yttre tyget stretchar tänker jag! Så om innertyget har 25% och yttertyg 30% så är det inre som styr. Tror jag 😂🙈 om båda tygerna läggs med stretched åt samma håll så minskar ju inte % stretch om båda har lika mycket. Det är väl om du skulle vilja ha det stadigare (mindre stretch) som man kan lägga dom åt olika håll för att på så sätt minska det? Om det stretchar 50% vågrätt och 60% lodrätt typ?
Måste erkänna att jag mest bara killgissar just nu 🙈
Nej jag lade dubbelt av samma tyg tidigare, men det blev för stumt så därför blev det två bhar istället.
 
Tänkte klä om våra matsalsstolar. I och med att katterna ofta ligger på dem vill jag ha något som går att ta av och tvätta.
Men hur löser jag det på ett smidigt sätt?

Tänkte mig resår runt om, som ett överdrag helt enkelt, men frågan är om det håller sig på plats?

Tyget som sitter på idag är fasthäftat.
1618489875839673955383011945336.jpg


Och vad för tyg ska jag ha, som både är slittåligt, tvättbart och inte drar åt sig för mycket päls?
 
Tänkte klä om våra matsalsstolar. I och med att katterna ofta ligger på dem vill jag ha något som går att ta av och tvätta.
Men hur löser jag det på ett smidigt sätt?

Tänkte mig resår runt om, som ett överdrag helt enkelt, men frågan är om det håller sig på plats?

Tyget som sitter på idag är fasthäftat.
Visa bifogad fil 67925

Och vad för tyg ska jag ha, som både är slittåligt, tvättbart och inte drar åt sig för mycket päls?
Jag har typ canvas med knytsnöre. Nu har jag inte katt men hundfluffet fastnar inte iallafall
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
28 143
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
893
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
299
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
527
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp