Bukefalos 28 år!

Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man kan kolla om den är böjd eller om spetsen har blivit trubbig.
Sweatshirt tyg brukar ju normalt sett inte repa upp sig, så störst chans är det att nålen är trasig.
Det här var väldigt hårt och tjockt så mina vanliga knappnålar ville inte ta sig igenom utan ett visst lirkande.
 
Det är ingen som sitter på mönster för klänningar från vikingatid/tidig medeltid?
Hittade den här som ska ha en historiskt förlaga men hittar inga mönster på någonting liknande och skulle gärna ha en underklänning, klänning och mantel som vintersyprojekt.

F03468B2-480C-48FA-A7CC-951392622774.jpeg
 
Det är ingen som sitter på mönster för klänningar från vikingatid/tidig medeltid?
Hittade den här som ska ha en historiskt förlaga men hittar inga mönster på någonting liknande och skulle gärna ha en underklänning, klänning och mantel som vintersyprojekt.
Medieval garments reconstructed bok med rekonstruktioner från Herjolfnes?
Vet dock inte hur lätt/svårt det är att sy själv utifrån den.
 
Ja, varför inte? Kanske tungt att sy i?
La en beställning efter lite velande så vi får se hur det går! :laugh: Ursäkta alla frågor, fick min första symaskin förra veckan på min 20-års dag och är helt novis på tyger :o

Det är fasen hemskt svårt när man inte kan känna och titta! Tror att det finns en sybutik i stan, det fanns en ohlssons tidigare men den lokalen såg helt tom ut när jag kikade förbi förra helgen. Mer fysiska butiker åt folket!! :p
 
La en beställning efter lite velande så vi får se hur det går! :laugh: Ursäkta alla frågor, fick min första symaskin förra veckan på min 20-års dag och är helt novis på tyger :o

Det är fasen hemskt svårt när man inte kan känna och titta! Tror att det finns en sybutik i stan, det fanns en ohlssons tidigare men den lokalen såg helt tom ut när jag kikade förbi förra helgen. Mer fysiska butiker åt folket!! :p

Fråga på bara :) Jag lärde mig genom trial and error, det blev många misstag längs vägen. Men det var roligt och lärorikt. Välkommen till sy-världen!

Visst är det så mycket lättare med fysisk butik! Nackdelen är att det ofta blir mer shopping än planerat :angel:
 
Visa bifogad fil 37729
Som att jag skulle lämna det här liksom 😏 Ville egentligen göra en klänning men det är bara 170x140 så det får bli nåt litet istället.
Fast det får du väl ut en klänning av? Iof är det vävt kanske det går åt mer, men jag köper oftast 1 meter x fb (150 cm) och då kan jag göra en klänning (strl 46) utan större problem :)
 
Fast det får du väl ut en klänning av? Iof är det vävt kanske det går åt mer, men jag köper oftast 1 meter x fb (150 cm) och då kan jag göra en klänning (strl 46) utan större problem :)
Tror du? Det är vävt utan stretch, alla mönster jag har säger att det saknas minst en meter 🤔 Men då kanske det är värt att leta vidare! Är ju inget tydligt upp/ner på mönstret i alla fall :p
 
Tror du? Det är vävt utan stretch, alla mönster jag har säger att det saknas minst en meter 🤔 Men då kanske det är värt att leta vidare! Är ju inget tydligt upp/ner på mönstret i alla fall :p

Vad gillar du för typ av klänning? Jenny Hellström (?) har ett mönster som heter Norah. Det räcker med en meter till den. Ska se vad jag har mer för förslag i gömmorna.
 
Jag undrar också om Lidls maskin är ett bra köp.

Har den "allt man behöver"? Får man problem med tillbehör senare för att den inte säljs av de vanliga butikerna i Sverige? Hur mycket skiljer jämfört med de billigare modellerna som säljs av andra (typ 2300-3000kr)? Är den hållbar och användbar trots att den är billigare, eller märkbart sämre?
 
Nu har Lidl en overlocker från Singer för 1600. Är det en okej maskin för en hobbysömmerska som mig?
Jag undrar också om Lidls maskin är ett bra köp.

Har den "allt man behöver"? Får man problem med tillbehör senare för att den inte säljs av de vanliga butikerna i Sverige? Hur mycket skiljer jämfört med de billigare modellerna som säljs av andra (typ 2300-3000kr)? Är den hållbar och användbar trots att den är billigare, eller märkbart sämre?
För att vara i den prisklassen så är den riktigt bra. Min är flera år gammal ,samma med en väns.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
574
· Visningar
29 021
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
939
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
784
Senast: Mint
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
315
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp