Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon här inne som vet varför ens symaskin helt plötsligt inte låser sömmen? När jag syr så ser det helt bra ut (vanlig raksöm) men när jag fäst och tittar efter så är mist hälften av tråden lös och det är som undertråden och övertråden inte hakat om varandra. Kollat hur undertråden sitter och allt ser bra ut och vissa stygn blir rätt men alldeles för stor % blir fel… Vad 17 kan det vara?
 
Är det någon här inne som vet varför ens symaskin helt plötsligt inte låser sömmen? När jag syr så ser det helt bra ut (vanlig raksöm) men när jag fäst och tittar efter så är mist hälften av tråden lös och det är som undertråden och övertråden inte hakat om varandra. Kollat hur undertråden sitter och allt ser bra ut och vissa stygn blir rätt men alldeles för stor % blir fel… Vad 17 kan det vara?
Blir det samma sak även om du trär om undertråden helt? Jag kan få bekymmer ibland, trots att undertråden ser rätt ut, men trär jag om (och och sätter dit hylsan ordentligt) så försvinner det oftast..
 
Är det någon här inne som vet varför ens symaskin helt plötsligt inte låser sömmen? När jag syr så ser det helt bra ut (vanlig raksöm) men när jag fäst och tittar efter så är mist hälften av tråden lös och det är som undertråden och övertråden inte hakat om varandra. Kollat hur undertråden sitter och allt ser bra ut och vissa stygn blir rätt men alldeles för stor % blir fel… Vad 17 kan det vara?
Min maskin är HOPPLÖS med det! Oftast brukar det gå att lösa genom att antingen trä om alla trådar, ändra trådspänningen, rengöra den ordentligt överallt, byta nål, olja den eller allting på samma gång. Ibland går det bara inte och då brukar den få vila en dag eller två och så funkar det helt plötsligt igen O_o Och ABSOLUT INTE tänka att den uppför sig bra för då kommer garanterat alla fel som finns att uppbringa ske:arghh: Jag funderar lite på att ta den till en exorsist:cautious:
 
Alltså alla här är så duktiga! Jag lyckas bara hjälpligt med det allra lättaste och trosmönstrena jag fick ligger fortfarande och väntar. Jag försöker intala mig själv att det bara är för att jag vill ha klart hundarnas grejer först och inte att det är för att jag inte har en aning om hur jag ska få ihop alla yttepyttebitar till ett vettigt plagg 😅
Jag försöker mig inte ens på klädesplagg, det verkar svårt :angel: Hundselar och liknande är enkelt, så länge man har vettigt material och får sömmarna att hålla.
 
Jag försöker mig inte ens på klädesplagg, det verkar svårt :angel: Hundselar och liknande är enkelt, så länge man har vettigt material och får sömmarna att hålla.
Selarna håller jag med om är enkla men täcken och andra kläder är alldeles för svårt för mig om de har mer än ett lager tyg och inte ens då blir det bra :arghh: Jag kan sy leggings (men knappt ens det för jag vänder dem alltid fel 😑), enkla kjolar och enkla tröjor men typ allt annat är för svårt
 
Alltså alla här är så duktiga! Jag lyckas bara hjälpligt med det allra lättaste och trosmönstrena jag fick ligger fortfarande och väntar. Jag försöker intala mig själv att det bara är för att jag vill ha klart hundarnas grejer först och inte att det är för att jag inte har en aning om hur jag ska få ihop alla yttepyttebitar till ett vettigt plagg 😅
Man måste bara börja någonstans. Jag började med mössor. Och har gjort massor med grejer jag fått eftersom de blev skit.
 
Min maskin är HOPPLÖS med det! Oftast brukar det gå att lösa genom att antingen trä om alla trådar, ändra trådspänningen, rengöra den ordentligt överallt, byta nål, olja den eller allting på samma gång. Ibland går det bara inte och då brukar den få vila en dag eller två och så funkar det helt plötsligt igen O_o Och ABSOLUT INTE tänka att den uppför sig bra för då kommer garanterat alla fel som finns att uppbringa ske:arghh: Jag funderar lite på att ta den till en exorsist:cautious:
Har vi samma maskin? Förutom då att min inte kommer på att den ska fungera efter någon dag då. Har försökt fixa ett par byxor nu i ca 2 månader…. Exorcist låter bra, säg till när du hittat någon bra! :angel:
 
Har vi samma maskin? Förutom då att min inte kommer på att den ska fungera efter någon dag då. Har försökt fixa ett par byxor nu i ca 2 månader…. Exorcist låter bra, säg till när du hittat någon bra! :angel:
Min gick från total katastrof till bara irriterande efter en riktigt grundrengöring överallt man kan komma på och lite till plus rejält med olja. Den accepterar bara nålar från singer och schmetz också och den är kräsen även med deras nålar. Så prova att byta nål och testa flera olika sorters nålar om den fortfarande jävlas.

Hade jag haft råd med en ny och min inte hade varit så söt så hade den flugit genom fönstret för längesedan!
 
Titta på den liksom 😍
image.jpg
 
Mönsterpapper.
Jag köper små rullar på tio meter, men nu såg jag att slöjd detaljer har 220 meters rullar. Är det för otympligt att hantera kanske?
Vad använder ni? Ja, förutom projektor då förstås ;)
 
Mönsterpapper.
Jag köper små rullar på tio meter, men nu såg jag att slöjd detaljer har 220 meters rullar. Är det för otympligt att hantera kanske?
Vad använder ni? Ja, förutom projektor då förstås ;)
Jag använder täckpapp som mönster;) använder inte projektor
 
Mönsterpapper.
Jag köper små rullar på tio meter, men nu såg jag att slöjd detaljer har 220 meters rullar. Är det för otympligt att hantera kanske?
Vad använder ni? Ja, förutom projektor då förstås ;)
De få mönster jag skriver ut så skriver jag ut rätt storlek, och tejpar och klipper. Annars är det projektorn ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 222
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
751
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp