Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver verkligen bestämma vilken färg jag vill ha på min kjortel som jag borde köpa tyg för inför sommarens medeltidsvecka! Vet att blått är fint på mig, men det känns lite tråkigt kanske.
 
Tilda har fått ett nysytt täcke.
IMG_20220301_211858.jpg
 
Jag tror jag har lyckats rita ett block efter mina egna mått :nailbiting: ska samla lite mod och sen klippa provsy. Annars är jag lite utbränd när det gäller sömnad, senaste vardagsprojektet blev inte bra trots ansträngning och det verkar gå bättre ju konstigare projekt och ju mer YOLO/känsla jag kör på, aningens nedslående när man försöker utveckla och förfina "riktiga" tekniker. Ska reda ut och piffa till förra årets MTV-utstyrsel och planera en eller två nya, funderar på att hänge mig åt fantasytemat och vara pirat nån dag :laugh: och en hängselklänning har jag drömt om sen förra året. Grön eller röd troligen. Och nån slags ytterplagg för helvete vad kallt det var på kvällarna 🥶 annars mest cosplaydrömmar för tillfället :laugh:
 
Jag tror jag har lyckats rita ett block efter mina egna mått :nailbiting: ska samla lite mod och sen klippa provsy. Annars är jag lite utbränd när det gäller sömnad, senaste vardagsprojektet blev inte bra trots ansträngning och det verkar gå bättre ju konstigare projekt och ju mer YOLO/känsla jag kör på, aningens nedslående när man försöker utveckla och förfina "riktiga" tekniker. Ska reda ut och piffa till förra årets MTV-utstyrsel och planera en eller två nya, funderar på att hänge mig åt fantasytemat och vara pirat nån dag :laugh: och en hängselklänning har jag drömt om sen förra året. Grön eller röd troligen. Och nån slags ytterplagg för helvete vad kallt det var på kvällarna 🥶 annars mest cosplaydrömmar för tillfället :laugh:
Vad är ett block?
 
Vet knappt vad det heter på svenska? Sloper eller bodice block, bara ett simpelt liv som förhoppningsvis kan vara grunden för det mesta 🤞🏻
Aha, jag tror det brukar kallas muslin (antagligen efter tyget man använde för att sy muslinen) eller möjligen grundmönster.
 
Hej alla sömnadsfantaster!

Jag tänkte bli en av er, så jag behöver lite hjälp.
Jag har köpt tyg, ett Burdamönster på en klänning (easy), har en symaskin, nål och tråd. Nu då?

Jag tycker beskrivningen i mönstret är undermåligt. Jag är van stickare, och stickbeskrivningar beskriver ju allt från första till sista maskan. Här kändes mest "lycka till".

Lånade en bok i sömnad på biblioteket, men även den är lite väl avancerad. Jag behöver pedagogisk hjälp steg för steg.

Specifika frågor;
Måste tyget tvättas först?
Sömnsmån på 1,5 cm, gäller det överallt, eller ska det vara mer där blixtlåset ska vara? Och infodringarna, här stod 4 cm sömnsmån i beskrivningen, det är ju bredare än själva tygbiten...

Så jag skulle behöva att någon håller mig i handen. Jag har klippt ut alla mönstedelar, lagt dem på tyget (läste slarvigt och la dem på rätsidan), har ritat runt alla delar dels sömnsmån och dels precis runt delen där jag ska sy.
Jag vågar dock inte klippa än, är så rädd att jag ska göra bort mig! De delar jag har är framstycke (ligger mot vikt kant), bakstycke (blir två eftersom tyget är vikt, ärmar (samma här, två st, och två infodringar, fram och bak).

Hur gör jag nu?

Klipper, sicksackar, nålar (tråcklar?) ihop bakstycket, syr in blixtlåset (syr en ihop delarna först upp till blixlåset, och sen blixtlåset?), syr i infodringarna, fållar ärmarna, sen sy ihop ärmarna, sen sy fast ärmarna, sen fram och bakstycke, sist fålla klänningen?

Jag sydde en del för mer än 25 år sedan med min mamma sömmerskan. Hon lever inte längre, så jag försöker leta i minnet, men det känns liiiite ringrostigt.

Hjälp!
 
Hej alla sömnadsfantaster!

Jag tänkte bli en av er, så jag behöver lite hjälp.
Jag har köpt tyg, ett Burdamönster på en klänning (easy), har en symaskin, nål och tråd. Nu då?

Jag tycker beskrivningen i mönstret är undermåligt. Jag är van stickare, och stickbeskrivningar beskriver ju allt från första till sista maskan. Här kändes mest "lycka till".

Lånade en bok i sömnad på biblioteket, men även den är lite väl avancerad. Jag behöver pedagogisk hjälp steg för steg.

Specifika frågor;
Måste tyget tvättas först?
Sömnsmån på 1,5 cm, gäller det överallt, eller ska det vara mer där blixtlåset ska vara? Och infodringarna, här stod 4 cm sömnsmån i beskrivningen, det är ju bredare än själva tygbiten...

Så jag skulle behöva att någon håller mig i handen. Jag har klippt ut alla mönstedelar, lagt dem på tyget (läste slarvigt och la dem på rätsidan), har ritat runt alla delar dels sömnsmån och dels precis runt delen där jag ska sy.
Jag vågar dock inte klippa än, är så rädd att jag ska göra bort mig! De delar jag har är framstycke (ligger mot vikt kant), bakstycke (blir två eftersom tyget är vikt, ärmar (samma här, två st, och två infodringar, fram och bak).

Hur gör jag nu?

Klipper, sicksackar, nålar (tråcklar?) ihop bakstycket, syr in blixtlåset (syr en ihop delarna först upp till blixlåset, och sen blixtlåset?), syr i infodringarna, fållar ärmarna, sen sy ihop ärmarna, sen sy fast ärmarna, sen fram och bakstycke, sist fålla klänningen?

Jag sydde en del för mer än 25 år sedan med min mamma sömmerskan. Hon lever inte längre, så jag försöker leta i minnet, men det känns liiiite ringrostigt.

Hjälp!
Jag tvättar alltid tyger först, dels för att det ska krympa men också för att eventuell överskottsfärg ska försvinna och för att få bort äckliga kemikalier. Vävt tyg behöver man gärna sicksacka innan tvätt, så det inte repar upp sig. Och som ett tips för att inte få fula tvättskrynklor som inte vill försvinna - blöt upp tyget innan du lägger det i tvättmaskinen! Gör stor skillnad.
Trikåtyg kan man tvätta direkt utan att sicksacka, men en del overlockar ihop kanterna för att det inte ska rulla ihop sig.

Sömsmån beror helt på vad mönstret säger. Står det 1,5 cm så är det också vid blixtlåset om inget annat anges.
På infodringarna, det är inte så att totala bredden på infodringen ska vara 4 cm?

Klipper, sicksackar, nålar (tråcklar?) ihop bakstycket, syr in blixtlåset (syr en ihop delarna först upp till blixlåset, och sen blixtlåset?), syr i infodringarna, fållar ärmarna, sen sy ihop ärmarna, sen sy fast ärmarna, sen fram och bakstycke, sist fålla klänningen?

Det låter som en vettig ordning :) det jag skulle göra annorlunda är nog dock fålla ärmarna efter att jag sytt ihop dom samt sy ihop fram och bakstycke innan jag syr i ärmen. I vävt tyg blir det bättre att göra så. Beroende på kjoltyp så syr man antingen ihop livet först och sen på med kjolen eller så syr man kjolens framstycke på livets framstycke och samma med bak, sen syr man hela sidosömmen från kjol till ärmhåla I ett svep.
 
Hej alla sömnadsfantaster!

Jag tänkte bli en av er, så jag behöver lite hjälp.
Jag har köpt tyg, ett Burdamönster på en klänning (easy), har en symaskin, nål och tråd. Nu då?

Jag tycker beskrivningen i mönstret är undermåligt. Jag är van stickare, och stickbeskrivningar beskriver ju allt från första till sista maskan. Här kändes mest "lycka till".

Lånade en bok i sömnad på biblioteket, men även den är lite väl avancerad. Jag behöver pedagogisk hjälp steg för steg.

Specifika frågor;
Måste tyget tvättas först?
Sömnsmån på 1,5 cm, gäller det överallt, eller ska det vara mer där blixtlåset ska vara? Och infodringarna, här stod 4 cm sömnsmån i beskrivningen, det är ju bredare än själva tygbiten...

Så jag skulle behöva att någon håller mig i handen. Jag har klippt ut alla mönstedelar, lagt dem på tyget (läste slarvigt och la dem på rätsidan), har ritat runt alla delar dels sömnsmån och dels precis runt delen där jag ska sy.
Jag vågar dock inte klippa än, är så rädd att jag ska göra bort mig! De delar jag har är framstycke (ligger mot vikt kant), bakstycke (blir två eftersom tyget är vikt, ärmar (samma här, två st, och två infodringar, fram och bak).

Hur gör jag nu?

Klipper, sicksackar, nålar (tråcklar?) ihop bakstycket, syr in blixtlåset (syr en ihop delarna först upp till blixlåset, och sen blixtlåset?), syr i infodringarna, fållar ärmarna, sen sy ihop ärmarna, sen sy fast ärmarna, sen fram och bakstycke, sist fålla klänningen?

Jag sydde en del för mer än 25 år sedan med min mamma sömmerskan. Hon lever inte längre, så jag försöker leta i minnet, men det känns liiiite ringrostigt.

Hjälp!
Du har fått massa bra tips från @Trott, men jag vill bara tillägga att burdamönster verkar gå ut på att ha så få tecken i sina beskrivningar som möjligt :rofl:
De blir lättare att förstå när man sytt lite annat och har en egen förståelse för ordning och sånt. Så tips kan vara att kolla efter mönster hos bloggare eller så annars, för de brukar ha mycket bättre beskrivningar med bilder och likande :) Madebyruni har bra beskrivningar tex!
 
@Stinaelin
Jag håller med @Ceta att Burda inte är någon höjdare direkt. Det brukar också vara knepig passform/storlek. Just Runi har ju inga mönster för vävt tyg om det är det du vill ha. Jag har tyvärr dålig koll på mönsterskapare i det, men @sthu brukar väl sy I vävt ibland? Och även @Linta om jag inte minns fel?
 
Tusen tack både @Trott och @Ceta!

Då får jag ta och tvätta tyget då... ;)

Så sugen på att bara sy, det är det tråkiga med sömnad att det är så mycket förberedelser.
Blixtlåset, när syr jag i det, först eller efter att jag sytt ihop de nedre delarna upp till blixtlåset?
 
@Stinaelin Jag syr mycket i vävt tyg. Började min karriär med Burda jag med, men insåg snart att det finns bättre designers. Håller med om tipset att kolla bloggar, där kan man hitta riktiga guldkorn! Annars gillar jag Fabric store, även om sidan lite lite jobbig att hitta rätt på (och på engelska).

Blir lite nyfiken på vad det är du ska sy :) Jag gillar att följa folks projekt!
Beroende på hur modellen ser ut syr jag i blixtlåset antingen först eller sist. Bra svar, eller hur? :p
 
Tusen tack både @Trott och @Ceta!

Då får jag ta och tvätta tyget då... ;)

Så sugen på att bara sy, det är det tråkiga med sömnad att det är så mycket förberedelser.
Blixtlåset, när syr jag i det, först eller efter att jag sytt ihop de nedre delarna upp till blixtlåset?
Är det ett synligt eller dolt blixtlås? Är det dolt skulle jag nog sy det först. Är det "synligt" så skulle jag sy ihop upp dit där det ska vara, sen sy med längre stygn där blixtlåset ska vara, sen sy fast blixtlåset för att sedan sprätta bort tråckelsömmen. Tror lisas tyger på Facebook har gjort en bra tutorial på det!
 
@Stinaelin Jag syr mycket i vävt tyg. Började min karriär med Burda jag med, men insåg snart att det finns bättre designers. Håller med om tipset att kolla bloggar, där kan man hitta riktiga guldkorn! Annars gillar jag Fabric store, även om sidan lite lite jobbig att hitta rätt på (och på engelska).

Blir lite nyfiken på vad det är du ska sy :) Jag gillar att följa folks projekt!
Beroende på hur modellen ser ut syr jag i blixtlåset antingen först eller sist. Bra svar, eller hur? :p
Jag ska sy en klänning, lite 60-tals stuk, i er ganska stelt tyg, mönstrat i honeycomb mönster, i vitt och petroleumblått.

Köpte blixtlås idag, ett dolt. Har aldrig sytt intet sådant förut. Hon i kassan sa att en måste ha en speciell pressarfot för det. Alltså, inte en ”vanlig” blixtlås-pressarfot.
Är det då? Vet inte om jag har en sådan.
 
Det här är en dold blixtlåsfot (upp och ner på bilden, för att visa undersidan). Jag vet inte om man måste använda en, men jag tycker det underlättar. Nu syr jag visserligen nästan bara exponerade eller lapped (vet ej vad det heter på svenska) zippers.
 

Bifogade filer

  • 16464134559301584538366371602922.jpg
    16464134559301584538366371602922.jpg
    226,2 KB · Visningar: 25
Jag ska sy en klänning, lite 60-tals stuk, i er ganska stelt tyg, mönstrat i honeycomb mönster, i vitt och petroleumblått.

Köpte blixtlås idag, ett dolt. Har aldrig sytt intet sådant förut. Hon i kassan sa att en måste ha en speciell pressarfot för det. Alltså, inte en ”vanlig” blixtlås-pressarfot.
Är det då? Vet inte om jag har en sådan.
Jo man kommer inte tillräckligt nära med en vanlig pressarfot, blixtlåset blir inte dolt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 335
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
777
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
993
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp