Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska sy en klänning, lite 60-tals stuk, i er ganska stelt tyg, mönstrat i honeycomb mönster, i vitt och petroleumblått.

Köpte blixtlås idag, ett dolt. Har aldrig sytt intet sådant förut. Hon i kassan sa att en måste ha en speciell pressarfot för det. Alltså, inte en ”vanlig” blixtlås-pressarfot.
Är det då? Vet inte om jag har en sådan.
Jag syr alla mina dolda med en vanlig blixtlås-pressarfot :) en vanlig-vanlig så att säga kommer inte tillräckligt nära.

Gillar Tilly and the Buttons för 60-talinspirerat, gillar även Gerties nya linje Charm patterns med kupstorlekar. Sew Over It har väl generellt helt ok mönster, alla tre med tydligt "gör såhär". By Hand London har jag en del från, och Closet Case(tror dock dom bytt namn men borde vara googlingsbart), har mest använt Gerties på sistone(och rullat in mig i plastfolie och silvertejp 🙃) så ska dubbelkolla så jag inte glömt något :)
 
Sydde en pyjamas till en vän nyligen, tycker den blev så himla fin 🥰

A5AB9804-6B7D-476D-A33B-B127C57BCF0C.jpeg
 
Ok, nu sitter projektorn i taket. Men jag får inte till det. Det går inte koppla till wifi, kontrollrutan är sned (typ 3 mm skillnad) och bara krånglar. Försöker läsa mig till hur man ska göra men det är rena grekiskan för mig som är teknisk som en golfboll. Framförallt wifi vill jag ha igång, så jag slipper sladd. Gah! Det är för tidigt på morgonen för sån här..
 
Ok, nu sitter projektorn i taket. Men jag får inte till det. Det går inte koppla till wifi, kontrollrutan är sned (typ 3 mm skillnad) och bara krånglar. Försöker läsa mig till hur man ska göra men det är rena grekiskan för mig som är teknisk som en golfboll. Framförallt wifi vill jag ha igång, så jag slipper sladd. Gah! Det är för tidigt på morgonen för sån här..
Många har problem att få wifin att fungera tycker jag, åtminstone om man läser i projectors for sewing gruppen på Facebook.
 
Jättesöt! Vad är det för mönster? Har fått beställning på lite babykläder till en blivande bebis, men det har hänt så otroligt mycket på mönsterfronten sedan mina barn var små.
Det är en baggydress från Hallonsmula design :) Völdogt trevligt mönster och bra beskrivning 👍
 
Har lagt sömnaden på hyllan ett tag till fördel för stickning men när dotterns konståkninggskompis önskade sig mjuka skridskoskydd ställde jag upp och tog fram maskinen. Klippte ut flera par för jag tänkte Att vi kunde sälja till förmån för klubben men efter att ha sytt klart ett par orkade jag inte mer så jag stuvade undan resten.
 
Håller på att sy lite barnkalsonger av lite av mina stuvar. 5 par är helt färdiga, ungefär 10 till Eller nått sånt som ska fållas innan alla ska få storlek i vinyl. De ska skänkas till välgörenhet (Önskestjärnan). Har även mängder av barntrosor utklippta som ska gå till samma ändamål.
IMG_20220306_221442.jpg
 
Nu har jag sytt i blixtlås (det gick riktigt bra!) och sytt ihop fram och bakstycke. Ingodringen , hur fäster en det? Så det ligger an baksidan…
Ska jag nu fålla ärmarna, sen sy fast dem i fram och bakstycke för att sedan sy ihop hela sidosömmen från ärm till klänningfåll?
Och sen fålla klänningen längst ned.

Däremellan ska jag fatta hur en gör de små ”invikningarna” vid bysten. De är svängda och det ser svårt ut… 🙈

Men annars tycker jag det går ganska bra. Och det är verkligen superkul! Redan börjat planera fler projekt!
 
Jag skulle behöva tips! Jag behöver sy sicksack (eller något motsvarande) för hand. Sömmen måste hindra en klippt kant från att fransa upp sig. Det ska gå runt ett hål på cirka 5 cm i diameter, i ett mjukt töjbart tyg (typ spandex). Hur gör jag detta på bästa sätt? :) Mvh totalt okunnig
 
Nu har jag sytt i blixtlås (det gick riktigt bra!) och sytt ihop fram och bakstycke. Ingodringen , hur fäster en det? Så det ligger an baksidan…
Ska jag nu fålla ärmarna, sen sy fast dem i fram och bakstycke för att sedan sy ihop hela sidosömmen från ärm till klänningfåll?
Och sen fålla klänningen längst ned.

Däremellan ska jag fatta hur en gör de små ”invikningarna” vid bysten. De är svängda och det ser svårt ut… 🙈

Men annars tycker jag det går ganska bra. Och det är verkligen superkul! Redan börjat planera fler projekt!
Infodringen brukar jag "sy fast" i sömsmånen på insidan, då brukar den hålla sig på plats. Kan ta lite bilder i eftermiddag.

Jag brukar sätta i ärmarna separat när jag syr i vävt tyg, dvs sy sidsömmarna separat och inte allt på en gång. Fållen sist.
 
Nu har jag sytt i blixtlås (det gick riktigt bra!) och sytt ihop fram och bakstycke. Ingodringen , hur fäster en det? Så det ligger an baksidan…
Ska jag nu fålla ärmarna, sen sy fast dem i fram och bakstycke för att sedan sy ihop hela sidosömmen från ärm till klänningfåll?
Och sen fålla klänningen längst ned.

Däremellan ska jag fatta hur en gör de små ”invikningarna” vid bysten. De är svängda och det ser svårt ut… 🙈

Men annars tycker jag det går ganska bra. Och det är verkligen superkul! Redan börjat planera fler projekt!
Invikningarna som du kallar dom, syr du innan du syr fast framstycket med bakstycket :) och som @sthu säger, sy ihop sidsömmen först, sen i med ärmen (som är ihopsydd så du har en ärm), fållar gör du sist.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 210
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
749
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp