Sytråden del 4

Men! Jag köpte ett PDF-mönster utan projektorfil och sitter och försöker pussla ihop det. Det är olika mycket som ska klippas bort/överlappas på varje sida och mönsterdelarna verkar ligga lite huller om buller över pappren. Det finns ingen logik!
Funderar på att leta upp ett annat mönster istället..
 
Men! Jag köpte ett PDF-mönster utan projektorfil och sitter och försöker pussla ihop det. Det är olika mycket som ska klippas bort/överlappas på varje sida och mönsterdelarna verkar ligga lite huller om buller över pappren. Det finns ingen logik!
Funderar på att leta upp ett annat mönster istället..
Åh det hatar jag! Hallonsmula har jag haft jättestora problem med. Jag hade nog letat reda på nytt mönster.
 
Dra i det så känner du om det är stretchigt åt båda håll. Om det är stretchigt åt båda håll så kan du göra som du vill. Är det bara stretchigt på bredden så ta en bit på bredden :)
Definitivt mer stretchigt på bredden i alla fall. Passar bättre med tygbiten att klippa så också. :)
Har aldrig gjort den typen av kantning på en ringning och blev typ ställd för jag inte vill ha sumpat det genom att göra fel innan jag ens börjat sy...
 
Smyger in i tråden. Jag har experimenterat lite grann med enklare sömnnadsprojekt (förkläde, sittdyna med blixtlås) och får väl ok resultat för att vara en självlärd nybörjare. Fick nu en fix idé att försöka sy egna t-shirts, en specifik modell som jag trivs bra i men som jag har svårt att hitta i butik.

Så ni som har lite erfarenhet av att sy kläder, kan man som nybörjare knåpa ihop en t-shirt utifrån YT-klipp, fysiska förebilder och vilja? En t-shirt som man vågar bära bland folk?
 
Smyger in i tråden. Jag har experimenterat lite grann med enklare sömnnadsprojekt (förkläde, sittdyna med blixtlås) och får väl ok resultat för att vara en självlärd nybörjare. Fick nu en fix idé att försöka sy egna t-shirts, en specifik modell som jag trivs bra i men som jag har svårt att hitta i butik.

Så ni som har lite erfarenhet av att sy kläder, kan man som nybörjare knåpa ihop en t-shirt utifrån YT-klipp, fysiska förebilder och vilja? En t-shirt som man vågar bära bland folk?
Jadå, det fixar du! T-shirt är rätt enkelt att sy. Och bästa sättet att lära sig är att testa!
 
Jadå, det fixar du! T-shirt är rätt enkelt att sy. Och bästa sättet att lära sig är att testa!

Tack! Sneglade lite på YT nu och det verkar ju inte omöjligt alls. Får massa idéer om andra plagg jag skulle vilja klona. Finns det någon typ av plagg (tröja, byxa, klänning) som är svårare än andra? Jag har ingen känsla för vad som räknas som "svårt".
 
Tack! Sneglade lite på YT nu och det verkar ju inte omöjligt alls. Får massa idéer om andra plagg jag skulle vilja klona. Finns det någon typ av plagg (tröja, byxa, klänning) som är svårare än andra? Jag har ingen känsla för vad som räknas som "svårt".
Jag har lite respekt för byxor i vävt tyg, tycker det är svårt med passformen. Men jag syr gärna brallor i trikå.

Om det är svårt eller ej beror på så många olika saker.
Egenligen handlar det mest om att ta det lugnt och andas, så klarar man det mesta. Jag sydde ju min egen bröllopsklänning för sex år sen (herregud, är det sex år sen?!) Och då kan jag inte säga att jag var så värst erfaren.
 
Tack! Sneglade lite på YT nu och det verkar ju inte omöjligt alls. Får massa idéer om andra plagg jag skulle vilja klona. Finns det någon typ av plagg (tröja, byxa, klänning) som är svårare än andra? Jag har ingen känsla för vad som räknas som "svårt".
Skulle också säga att byxor är svårast, men mest för att det kan vara svårare med passformen, en tröja eller klänning är oftast lite mer "förlåtande" :) men det är ju inget omöjligt, även som nybörjare. Ett tips är att om man testar ett byxmönster, att sy ett test som shorts, så slipper man slösa tyg på en lång byxa som kanske inte passar :)
 
Det är jättekul att sy egna kläder som ingen annan har go for it!
 

Bifogade filer

  • IMG_3658.jpeg
    IMG_3658.jpeg
    222,5 KB · Visningar: 163
Har klippt på ett osmart sätt ur tyget. Får inte plats med ärmarna. :banghead:

Visst tycker ni det skulle vara snyggt med en lodrät skarv från mitt på axeln på en kortärmad topp?
Hint: korrekt svar på detta är ja.

Fråga två: Ska jag sy overlock och få ett bulkigt fyrvägskors på axeln, eller ska jag sy flatlock och få en käck rand med kontrastfärgad tråd?

Lutar åt alternativ 2, bättre att få det verka som det ska vara en synlig effekt där, typ...
Har aldrig sytt flatlock innan, men vad kan gå fel av det liksom. :nailbiting:
 
Har klippt på ett osmart sätt ur tyget. Får inte plats med ärmarna. :banghead:

Visst tycker ni det skulle vara snyggt med en lodrät skarv från mitt på axeln på en kortärmad topp?
Hint: korrekt svar på detta är ja.

Fråga två: Ska jag sy overlock och få ett bulkigt fyrvägskors på axeln, eller ska jag sy flatlock och få en käck rand med kontrastfärgad tråd?

Lutar åt alternativ 2, bättre att få det verka som det ska vara en synlig effekt där, typ...
Har aldrig sytt flatlock innan, men vad kan gå fel av det liksom. :nailbiting:
Haha såna skarvar har jag också fått göra när jag varit tvärsäker på att tyget räcker 😂 jag har kört overlock på mina :)
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
504
· Visningar
13 009
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 023
Senast: bollen__
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 200
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 116
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp