Sytråden del 4

IMG20240224163950.jpg


Är inte helt kompis med tryckknapparna. Hopplösa att öppna!
 
Hjälp igen!

Om en dragkedja är för lång, var kapar jag den då? Nedtill eller upptill? Jag tänkte givetvis sy in den först, och sy över så inte stroppen dras ut för långt. Men ska jag så den kant i kant upptill eller nedtill? :confused:
 
Hjälp igen!

Om en dragkedja är för lång, var kapar jag den då? Nedtill eller upptill? Jag tänkte givetvis sy in den först, och sy över så inte stroppen dras ut för långt. Men ska jag så den kant i kant upptill eller nedtill? :confused:
Är den delbar så är det uppe, är den ej delbar så skulle jag säga att du kan välja, men jag upplever att det är lättare upptill, särskilt om den är i metall. Är den i plast kan du sy rakt över den och sen klippa bort det överflödiga.
 
Som på en jacka. Dragkedjan får att dela och sätta ihop igen :)
Jag tror inte jag har någon blixtlåspressarfot, och jag har köpt en dold blixtlåd. Funkar det eller ska jag investera i en ny fot?

Desssa extrafötter är de jag har, ingen ser ut att vara rätt. Vet nån vad de gör, berätta gärna! :D

IMG_7118.jpeg

Husquarna Viking Daisy heter min maskin och de är namnade B, C, D, E och J. A sitter i maskinen. Oklart var F, G, H och I är…
 
Jag tror inte jag har någon blixtlåspressarfot, och jag har köpt en dold blixtlåd. Funkar det eller ska jag investera i en ny fot?

Desssa extrafötter är de jag har, ingen ser ut att vara rätt. Vet nån vad de gör, berätta gärna! :D

Visa bifogad fil 140182
Husquarna Viking Daisy heter min maskin och de är namnade B, C, D, E och J. A sitter i maskinen. Oklart var F, G, H och I är…
E (den näst längst till höger på bilden) är till blixtlås. Du väljer vilken sida av den du sätter på baserat på hur du har tyget och blixtlåset, du ska sätta på den så tyget och tygdelen av blixtlåset går under pressarfoten och själva plast-/metallbiten av blixtlåset går vid sidan av pressarfoten. Återkommer med bild på maskin.
 
Och sen när du ska sy på andra halvan av blixtlåset kan du byta sida på pressarfoten så du kan börja sy från samma ände av blixtlåset
DSC_2203.JPG
 
Sy dolt blixtlås var däremot år sen jag gjorde, så det kommer jag inte ihåg på rak arm hur man gör. Rätt säker på att jag gjorde det med vanlig pressarfot på syslöjden dock.
 
E (den näst längst till höger på bilden) är till blixtlås. Du väljer vilken sida av den du sätter på baserat på hur du har tyget och blixtlåset, du ska sätta på den så tyget och tygdelen av blixtlåset går under pressarfoten och själva plast-/metallbiten av blixtlåset går vid sidan av pressarfoten. Återkommer med bild på maskin.
Nämen TACK!!! Jag trodde det skulle vara "en halv" pressarfot, tänkte inte alls på att den skulle sitta snett istället. Tusen tusen tack! :heart :bow::heart


Tror jag ska testsy in en blixtlås först, innan jag ger mig på balklänningen. :nailbiting:
 
Det finns speciella pressarfötter för dolda blixtlås. De har som en skåra för tänderna på blixtlåset och liksom viker undan dem.

Jag brukar använda andra tekniker för att få effekten av dolt blixtlås, mest för att jag aldrig har såna lås hemma..
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
12 095
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 782
Senast: bollen__
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 846
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 848
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp