Sytråden del 4

Sy dolt blixtlås var däremot år sen jag gjorde, så det kommer jag inte ihåg på rak arm hur man gör. Rätt säker på att jag gjorde det med vanlig pressarfot på syslöjden dock.
Jag har kollat på en massa youtubeklipp, så jag fattar teoretiskt. Ska bara göra det i verkligheten också. :angel:
 
Nämen TACK!!! Jag trodde det skulle vara "en halv" pressarfot, tänkte inte alls på att den skulle sitta snett istället. Tusen tusen tack! :heart :bow::heart


Tror jag ska testsy in en blixtlås först, innan jag ger mig på balklänningen. :nailbiting:
Hjälper att jag har en Husqvarna så har ju exakt samma pressarfot, vet inte om den ser annorlunda ut på andra modeller.

Testsy i annat låter smart, det är lite pilligt att sy med bara halv pressarfot och få rätt på matningen tyckte jag när jag först sydde blixtlås med dem foten.
 
Är på sylan i helgen, och har hunnit med 2 plagg ikväll :) en klänning till mig (Alta Dress - Greenstyle)
IMG_20240301_213910.jpg
 
Ny dag, nya frågor:

Jag ska sy en underkjol i tyll till balklänningen. Hittar inga bra beskrivningar när jag googlar.

I min fantasi ser jag framför mig en underkjol i fodertyg med två eller tre våder rynkat tyll utanpå. Visst kan jag få till en sådan helt själv, men lite instruktioner skulle underlätta.

Någon som har tips på var jag kan hitta såna instruktioner?
 
Idag var det tygloppis i närheten 😃 Lämnade in tyg för försäljning, hjälpte till i kassan ett par timmar, och köpte med mig alldeles för mycket nytt hem 😂 Fick dock en summa att shoppa tyg som jag ska sy åt en kompis bebis, vilket kanske minskade mig eget köpsug i alla fall lite grann 🙈
 
Köpte två nya mönster idag. Behöver ju lite gravid- och amningsvänliga kläder, så jag chansade på två mönster.
Nu vill jag inte sova, jag vill sy! Men jag är så trött att ögonen går i kors så det är nog bättre att sova.
 
Jag har nu sytt i blixtlåset, men det är för långt och jag behöver nu klippa av överdelen för att sedan lägga över fodret.
Hur gör jag enklast och bäst med överdelen, det jag klipper av?

Jag tänkte alltså sy fram och tillbaka vid den svarta linjen och sedan klippa vid den blå linjen för att sedan vika över fodret så kanten som är klippt blir gömd.

Eller nått annat sätt?
 

Bifogade filer

  • IMG_7188.jpeg
    IMG_7188.jpeg
    371,8 KB · Visningar: 28

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
12 095
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 782
Senast: bollen__
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 846
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 848
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp