Sytråden del 4

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 007
  • Visningar Visningar 124 232

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaa, det finns ju. Är inte ett vardagsplagg i min värld, men det finns ju lite olika varianter.

Jag får helt enkelt acceptera att det inte finns några "roliga mönster" till pojkar. Vill jag ta ut svängarna är det typ colour blocking och polokrage som gäller.

Du kan ju ha knäppning i ryggen eller på sidan, olika avslut på tröjor, tunikor använde jag till min.

IMG_20250906_161821.webp

Har äntligen klippt ut alla delar till min nästa t-shirt. Det tog bara 2-3 veckor. Älskar tyget och vill ha den färdiga tröjan men har noll lust att faktiskt sy ihop den 😅

jag kände tidigt att jag ville gå all in på temat och försöka kopiera Lotta i snowroller.

Den stickade tröjan i peer gynt var den andra tröjan jag stickade när jag försökte lära mig.

Mössan är i spill från fridakjolen och en stuvbit från selfmade.
Polotröjan sydde jag av en stuv från selfmade.
Skidbyxorna har jag sytt i tre lager även det från stuvar från selfmade

Mycket stolt över mitt försök!

Bifogade filer

• IMG_6517.webp
    IMG_6517.webp
    84,4 KB · Visningar: 112
Min gula/rosa t-shirt blev klar. Passformen är tyvärr sådär så kommer inte använda det mönstret igen. Den duger att ha hemma typ.

Men! Fick hem mitt body-mönster idag. Så nu ska ritas av mönster minsann! Är bara i vecka 12 så har långt kvar men jag är långsam så det blir säkert bra 😅 Tyg, kantband och tryckknappar är påväg. Har köpt och skrivit ut mönster till bla bebismössa och dregglis.

Är eventuellt sugen på att sy ett eget babynest men vadd och stoppning är så himla dyrt? Har ni något tips på var jag kan köpa? I nuläget ser det billigare ut att köpa ett nytt än att sy ett eget men så är det väl för oss i stort sett hela tiden 😂

Min gula/rosa t-shirt blev klar. Passformen är tyvärr sådär så kommer inte använda det mönstret igen. Den duger att ha hemma typ.

Men! Fick hem mitt body-mönster idag. Så nu ska ritas av mönster minsann! Är bara i vecka 12 så har långt kvar men jag är långsam så det blir säkert bra 😅 Tyg, kantband och tryckknappar är påväg. Har köpt och skrivit ut mönster till bla bebismössa och dregglis.

Är eventuellt sugen på att sy ett eget babynest men vadd och stoppning är så himla dyrt? Har ni något tips på var jag kan köpa? I nuläget ser det billigare ut att köpa ett nytt än att sy ett eget men så är det väl för oss i stort sett hela tiden 😂
Vet att många använder kuddar från Ikea eller Rusta som stoppning. Går åt många men billigare än att köpa stoppning.

Och grattis!

Tips från småbarnsförälder: om du vill kunna använda kläderna längre, sy en större storlek. De växer snabbare än ogräs i början. Vi hann knappt använda kläder i storlek 56, han växte ur dem på en kvart kändes det som :angel:

En av klänningarna jag ska sy! Tror det här mönstret på en gammal korsett jag redan har kommer att gå att modifiera. ☺️ kommer behöva lägga till mycket i midjan på mönstret, så kanske får be om experthjälp av en vän eftersom att jag inte vill ha någon minskning av midjan på något jag ska ha på mig en hel dag. Har jag den så löst som på bilden så är det ett jättestort gap i ryggen 😆
vv.webp

Vet att många använder kuddar från Ikea eller Rusta som stoppning. Går åt många men billigare än att köpa stoppning.

Och grattis!

Tips från småbarnsförälder: om du vill kunna använda kläderna längre, sy en större storlek. De växer snabbare än ogräs i början. Vi hann knappt använda kläder i storlek 56, han växte ur dem på en kvart kändes det som :angel:
Ah, ja får nog göra det. Bra tips!

Tack! Jag vet inte ens hur storlekarna ser ut än.. för bodyn är det månad/längd. Blev tvungen att googla på hur långa bebisar är när de föds för att avgöra vilken storlek jag ska sy först 😂 Men det är definitivt ett bra råd.

Tack! Jag vet inte ens hur storlekarna ser ut än.. för bodyn är det månad/längd. Blev tvungen att googla på hur långa bebisar är när de föds för att avgöra vilken storlek jag ska sy först 😂 Men det är definitivt ett bra råd.
Nu går vi kanske lite off topic men det kan skilja flera centimeter på ungarna när de kommer ut. Och som sagt växer de helt sjukt fort, min växte nästan 9 cm på en månad som nyfödd.
Vi hade storlek 56 första månaden typ, sen var det för smått 😅 Det bara rasslar till!

När jag syr inom mitt företag utgår jag ifrån dessa storlekar/mått/ålder :)

IMG_20240812_091927.webp

Edit: PRE står för prematur och NB newborn :) Sen M = månader, Y = år :)
Kan vara snurrigt om man är ovan med utländska mönster.

Och min växte jättesakta och hade bodys i strl 50 på sin 3månadersdag 😁
Så de behöver inte vara snabbväxande heller.

IMG_20250914_121210.webp

Har sytt lite igår och idag. Har fått ihop tre mössor och två bodys. Det här är andra försöket på body. Tycker beskrivningen var otydlig i vad som menas med elastic bias binding då allt möjligt dyker upp när jag googlar. Ingen bredd nämnd. Jag köpte snedslå/kantband i jersey men när jag sedan fick hem mönstret och tittade på instruktionsvideon använder de vikresår. Fick till ett helt okej ändå men tog vikresår jag hade hemma till den rosa. Är inte överens med tryckknapparna heller :bag: Alla blev sneda på första så ringens "ben" sticker ut utanför honan/hanen. Blev frustrerad och tog color snaps på andra istället. Det gick mycket lättare men de sitter fruktansvärt hårt så får knappt upp dem 🙈 Har dessutom lyckats sätta dem på fel ställe men jag lär mig väl.

Sambon fick vara med och ha åsikt i modell på body men tror jag kommer köpa det från Made by Runi ändå, ser smidigare ut att få i och ur bebis. Behöver bara bli vän med tryckknapparna först..

Och för den observanta så är detta sytt av en stuv från tyget till en t-shirt lite högre upp i flödet så vi kan matcha :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka