Bra sax är ganska subjektivt, jag har flera olika. Lidl har ibland haft tygsaxar på sina temaveckor som är riktigt bra, annars har jag en Kai som är en riktig Rolls Royce, och Fiskars som är bra mellandyra! Min Fiskars Mumin används flitigt.Smyger in här med lite frågor
Köpte symaskin i går, en Brother cs10s baserat på att jag ville ha en enkel, ganska billig, liten och som är vettig för nybörjare.
Gick syslöjd för en miljard år sedan men vi fick bara på nåder använda symaskinerna, så jag minns inte så mycket och får nog börja om från början.
Jag fattar i alla fall att jag behöver:
Bra sax (vad är en bra sax?)
Bra tråd (vilka trådar är bra?)
Det jag ska göra med symaskinen är att sy in alla miljarder (något överdrivet) konsert t-shirts jag köpt. Konsert t-shirts har en förmåga att vara typ som storlek L även om man köper S, och vara helt utan form överhuvudtaget. Det leder till att jag har massa tröjor hemma som jag vill använda och tycker om men pga passformen blir det bara pannkaka.
Planen är att gå på second hand och köpa stora t-shirts och testa på dem innan jag ger mig på mina älskade konsert t-shirts.
Edit för jag kom på en till fråga: Finns det olika sorts trådar för olika tyger? (i så fall vilka är bra för t-shirts?)
Edit igen för jag kom på en till fråga igenNågot annat tips för nybörjare?
Tråd använder jag endast och enbart Gütermann, fördelen är att den säljs på många ställen.