Sytråden del 5

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 656
  • Visningar Visningar 23 765

Bukefalos 30 år!

Fina, jag tänker att det räcker men det beror ju på hur mycket du vill att kjolen ska stå ut.
Jag vill ha med volanger 😁 Men om man vill ha en mer nedtonad look så kan man ha bara ett lager som går en liten bit nedanför det gråa. @sthu s kjol är ju mycket mer diskret och inte veckad som på min bild så jag tror inte att det blir fint med en massa volanger

Slängde ihop en bolero i ett tyg som legat i lådan i några år. Det var dags att använda det!
IMG20260201190751.webp

IMG_20260203_155607.webp

Sydde en väska. Den blev helt okej. Fram och baksidan passade inte riktigt när jag skulle sy ihop dem så det råkade bli lite vikt i slutet men det gör inget. Det är ändå bara resttyger för att se om jag skulle vilja sy en finare men vet inte om den kommer komma till användning.

IMG_20260207_105448.webp

Försöker mig på en kviltad väst och det går pissdåligt. Visade sig att jag köpt fel vadd vilket jag inte upptäckte förrän jag redan klippt ut det. Har fått oljefläckar på både ytter- och innertyg sedan jag oljade maskinen förra helgen. Och trots att jag nålade som en galning och använde en walking foot så har fodret dragit sig jättemycket :arghh: Förstår inte vad jag gjort för fel. På andra sidan är tyget alltså kant i kant med vadden. Tog av en bit längst ned men då har jag istället förstört kurvan och det är fortfarande jätteglappt. Axelsömmarna är helt skeva också så hela västen böjer sig. Kaos. Hade vi haft en kamin skulle jag eldat upp skiten.

Visa bifogad fil 180935
Försöker mig på en kviltad väst och det går pissdåligt. Visade sig att jag köpt fel vadd vilket jag inte upptäckte förrän jag redan klippt ut det. Har fått oljefläckar på både ytter- och innertyg sedan jag oljade maskinen förra helgen. Och trots att jag nålade som en galning och använde en walking foot så har fodret dragit sig jättemycket :arghh: Förstår inte vad jag gjort för fel. På andra sidan är tyget alltså kant i kant med vadden. Tog av en bit längst ned men då har jag istället förstört kurvan och det är fortfarande jätteglappt. Axelsömmarna är helt skeva också så hela västen böjer sig. Kaos. Hade vi haft en kamin skulle jag eldat upp skiten.
Har du mer vadd och tyg? I så fall hade jag börjat om, och klippt ut fodret ungefär 5 cm större runt om hela för att sedan klippa rent efter quiltningen. Ett annat alternativ är att klippa ut en bit större än mönstret, quilta och sedan klippa ut mönstret EFTER du quiltat. Då kommer inte tex axelsömmar att bli sneda.

Har du mer vadd och tyg? I så fall hade jag börjat om, och klippt ut fodret ungefär 5 cm större runt om hela för att sedan klippa rent efter quiltningen. Ett annat alternativ är att klippa ut en bit större än mönstret, quilta och sedan klippa ut mönstret EFTER du quiltat. Då kommer inte tex axelsömmar att bli sneda.
Har tyvärr varken mer tyg eller tillräckligt med vadd. Men om jag bestämmer mig för att prova en gång till ska jag göra som du föreslår, och köpa rätt vadd.

Har tyvärr varken mer tyg eller tillräckligt med vadd. Men om jag bestämmer mig för att prova en gång till ska jag göra som du föreslår, och köpa rätt vadd.
Det är samma om man ska sy "pintucks" på ett plagg (vet inte den svenska översättningen), likt mina muddar, fick klippa ut biten lite bredare och sen klippa rätt efter jag gjort dom, då det är svårt att beräkna exakt hur mycket mindre det blir (går såklart att räkna ut, men orka 😅).
Det är också vanligt när man quiltar att just fodret/baksidan klipps ut större då det av någon anledning ofta vill flytta på sig eller bli mindre :)
IMG_20260124_150707.webp

En kabel samlare till dotterns hårfön.
En toarulle lite spilltyg och en överbliven Yo-Yo blev helgens färdiga alster.

Jag fortsätter med att sy lappteknik över ett urtvättat tryck på en n tygpåse för att göra den lite roligare

Bifogade filer

• IMG_7191.webp
    IMG_7191.webp
    233,2 KB · Visningar: 73
Har en ask med pressarfötter. De passar nya maskinen, men jag har typ bara använt en av dem (blixtlås). Värt att spara ändå, om i fall att, eller skicka med dem med gamla maskinen när jag säljer den? Jag vet ärligt inte ens vad alla fötter är till för..

Underspolar kan jag med göra mig av med. De passar inte nya maskinen.

Och så behöver jag bästa tips på att få knappar att sitta kvar. Jag syr i dem med dubbel tråd och fäster med två eller tre knutar, ändå lossnar de..

Liknande trådar

• Sytråden del 4
  • Jag vill bli mer sparsam
  • Mod att våga starta en relation
  • Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka