Sytråden del 5

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 656
  • Visningar Visningar 23 825

Bukefalos 30 år!

Jag hade nog lämnat en öppning i mudden (knappresår köper du på "karta", finns till och med på DollarStore 😅), jag kan visa imorgon bild på hur jag syr hål för koppel i mina täcken? Gör det både i mudd och softshell :)
Aha! Du får gärna visa 😃 ta gärna bild på resåren med, för funderar på om jag tänker på rätt sak 🙈

Hemma efter helgens äventyr.
Dessa stuvar fick åka med hem.

Bifogade filer

• IMG_7527.webp
    IMG_7527.webp
    225,5 KB · Visningar: 94
@Ceta
Nu hoppas jag att jag kan förklara så du förstår 😅
Lägg mudden räta mot räta (ej ihopvikt utan hela bredden), markera ut med nålar eller på annat sättvar du vill att "hålet" ska vara, se nedre delen av bilden.
Sy med raksöm, förslagsvis 1 cm sömsmån, fäst i slutet och början där hålet ska vara.

Eftersom jag vill få igenom koppel i mitt hål gör jag lika på båda ändar av med den för att sen vika den dubbel, men du vill bara ha hål på insidan för att få ur ev resår.

Nu ska du ha en tub. Använd tex limpenna och limma ner sömsmånen på varsin sida om raksömmen. Vänd mudden så du har utsidan åt rätt håll, sy en stickning runt ditt hål.
Vik sedan mudden på höjden så du får din midjemudd - sy fast på kjolen, trä i resår hela vägen runt, och sy ihop ändarna utanför hålet och dra sen in den. På så sätt har du ett hål för att senare ta ur eller byta resåren :)

Övre bilden hur jag sytt en stickning runt hålet jag gör för koppel.
IMG_20260512_152232.webp

Och så hör ser knapphålsresår ut :)

Tänker mig att om du delar mudden i 2, så du får 2 sidosömmar, så kan du sy in en bit en här i varje sidosöm, så resåren är synlig på insidan, och så syr du fast en knapp. På så sätt kan du reglera storleken i takt med att barnet växer. "Tant/gubb-byxor" Har ofta sån här mitt bak eller i sidorna :)

IMG_20260512_153121.webp

Tusen tack @Trott
Ska kolla om jag förstår instruktionen när jag väl står med tyget i handen, tycker det brukar vara enklast så 🤩 men tror jag är med!

Min solhatt som jag nu när jag provat använda den är mycket nöjd med. Brättet blev för brett så fick klippa av efter hatten var färdigsydd vilket var lite synd men det gör inte så mycket, blir som fransiga slitna jeans ungefär - den rätta modelooken :)

NpJyRKt.jpeg

(kardborrebanden fick jag sy dit för hand efter för att kunna fälla upp brättet när jag cyklar)

Senast ändrad:
IMG_20260514_180911.webp

Har efter ett dödsbo fått denna. Utgiven 1951. Jag hoppas kunna sy i alla fall någonting från den men kommer behöva läsa noggrant. Himla charmigt språk också. Det kommer dock dröja ett litet tag, minsta storleken börjar med en övervidd på 52 cm och bebis är för närvarande 36.

Jag antar att broderi kan ingå i den här tråden också... Jag såg nämligen på en youtube video där en visade mönster från en hemsida (Antique Pattern Library), som innehåller fria och gratis mönster som man kan använda (inte bara broderi utan även massor med andra mönster) och jag bara 🤩 Jag har inte gjort något sånt sen jag gick i syslöjden i grundskolan (och då tappade jag tålamodet mot slutet) men har tänkt att det vore häftigt med lite sånt som dekor på väggarna.

Nedan är nog för avancerad att börja med, men kan ju vara ett mål tänkte jag.
1103.webp

2803.webp

Kanske denna är lite mera lagom att börja med, så söt ödla 🥰 men då undrar jag bara vad siffrorna runt kanterna innebär? Kanske någon här vet? 😬
Tänkte att man fyller i det vita i ödlan istället för det röda som det ser ut som på denna ritning(?).

Kanske någon har tips? Tänkte använda såna där ringar som man sedan kan hänga upp dem i.

Visa bifogad fil 185392
Kanske denna är lite mera lagom att börja med, så söt ödla 🥰 men då undrar jag bara vad siffrorna runt kanterna innebär? Kanske någon här vet? 😬
Tänkte att man fyller i det vita i ödlan istället för det röda som det ser ut som på denna ritning(?).

Kanske någon har tips? Tänkte använda såna där ringar som man sedan kan hänga upp dem i.
Siffrorna är hur många rutor (korsstygn) det är :) motsvarar rutorna på aida-väven om man använder den, vilken kanske är mer lämpad att börja med än linne lr evenweave. De stora svarta pilarna visar vars mitten är. Finns lite olika skolor, men jag följer den där man hittar mitten och börjar där (cross country? 🤔)

Visa bifogad fil 185392

Du kan fylla i både ödlan och runt om, och du behöver inte ha rött bara för att det är det på bilden :)

Liknande trådar

• Sytråden del 4
  • Jag vill bli mer sparsam
  • Mod att våga starta en relation
  • Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka