Sytråden del 5

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 656
  • Visningar Visningar 23 829

Bukefalos 30 år!

1700tal :)
18th-century-stays-v0-8t85mgzwex3h1.webp

Hur gör du det? Skulle gärna vilja korta av linningen på ett par byxor men när jag tittar på den känns det bara oöverkomligt komplicerat 😖
Sprätta bort, ta in i sidan, sy på linning igen. Underlättar ju att jag sytt dom själv från början.

Snabbsättet är att bara sy in dom i linningen i sidan. Dvs bara dra ihop det lite grann funkar det med men blir snyggare när man gör som i första stycket

Vilket jobb du gjort! Jättesnyggt. Ibland saknar jag att sy korsetter (sydde dock mer "moderna" än du gör 😅), det är väldigt kul.
Tack så mycket! 1700talet är ju väldigt annorlunda mot 1800talet och framåt, men det är kul, om än supertungt för händerna. Nu har jag klippt ut en modern korsett för att vila händerna lite. :laugh:

Försökte kopiera ett par av sonens byxor och det gick inte alls bra trots videoinstruktioner. Dels märks det att jag inte sytt på länge/regelbundet. Gjorde misstag efter misstag. Fick inte till formen heller. Kan tydligen inte sy utan färdigt mönster.

Startat en fejd med covern. Vi kommer inte alls överens längre :arghh: tråden går av hela hela tiden trots att jag trär om och trär om. Blir inte bättre och lättare av att hjärnan är lite mosig.
Bäst att sova på saken tror jag.

Ja, nu har provdockat stått i hobbyrummet ignorerad i en vecka 🙈 mitt googlande sa att det är betydligt mer meck att ta in kläder om det rör sig om mer än 1-2 storlekar... 🤦‍♀️
Mitt första tänka offer va en jula-skjorta, men måste ju öven justera axel å armhål för att få till rörligheten..
Så har jagat nå gratismönster på skjorta men tanken att jag borde ju kunna använda den befintliga skjortan som tyg? Kommer ju bli lite mysko i oket (?) Men slipper ju typ krage å så 😗

Sen så råkade jag titta i stuvhyllorna på Ohlsons i måndags och fick med mig ett litet stycke ljusrosa linnemix hem 🙈 provade en linnekjol på cubus precis innan men tänkte 'fasen det har borde jag ju kunna sy själv' 🤦‍♀️ åsså hitta jag tyg i typ samma färg xD

Men skulle typ behöva en kurs i hur man selekterar och shoppar mönster, för har inte hittat nå gratismönster på kort volangkjol än.

Och en fråga på typ samma tema: om jag vill göra en kjol lite längre bak (så den hänger rakt), är det så simpelt som att göra dom sektionerna snäppet längre? 🤔

Ja, nu har provdockat stått i hobbyrummet ignorerad i en vecka 🙈 mitt googlande sa att det är betydligt mer meck att ta in kläder om det rör sig om mer än 1-2 storlekar... 🤦‍♀️
Mitt första tänka offer va en jula-skjorta, men måste ju öven justera axel å armhål för att få till rörligheten..
Så har jagat nå gratismönster på skjorta men tanken att jag borde ju kunna använda den befintliga skjortan som tyg? Kommer ju bli lite mysko i oket (?) Men slipper ju typ krage å så 😗

Sen så råkade jag titta i stuvhyllorna på Ohlsons i måndags och fick med mig ett litet stycke ljusrosa linnemix hem 🙈 provade en linnekjol på cubus precis innan men tänkte 'fasen det har borde jag ju kunna sy själv' 🤦‍♀️ åsså hitta jag tyg i typ samma färg xD

Men skulle typ behöva en kurs i hur man selekterar och shoppar mönster, för har inte hittat nå gratismönster på kort volangkjol än.

Och en fråga på typ samma tema: om jag vill göra en kjol lite längre bak (så den hänger rakt), är det så simpelt som att göra dom sektionerna snäppet längre? 🤔
Hur mycket volang har du tänkt dig? Det är relativt enkelt att rita eget mönster till sån kjol.
Lägger med en bild på hur man gör en kjol längre bak :)
Screenshot_2026-06-05-07-18-27-685_com.pinterest-edit.webp

Hur mycket volang har du tänkt dig? Det är relativt enkelt att rita eget mönster till sån kjol.
Tänker mig en kort kjol, som äntligen börjar va på mode igen efter typ 15 år 😅
Så mini? Typ halva låret framtill, men att då få lägga till lite bak så den sitter jämt i midjan men täcker rumpan ordentligt 😅

Och med typ 3 rader volang 🤔
Har en befintlig att spana på, men den har smock i midjan och tänker att det kan jag skippa för att få ut mer av de lilla tygstycket ja köpte 😅 kanske klarar mig på bara resår, lr knappar i sidan (så slipper jag brottas med dragkedja igen 😗)

Liknande trådar

• Sytråden del 4
  • Jag vill bli mer sparsam
  • Mod att våga starta en relation
  • Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka