Ta bort hund

Fredag 4 februari 14.30 💔💔😭
Sökte ledigt torsdag och fredag, kommer nog inte vara mÀnniska...
Gjorde samma resa för 2 1/2 Är sedan, jag gick fullstÀndigt sönder dagarna innan det var dags. Det enda vi gjorde i tvÄ veckors tid var att skÀmma bort honom och göra det han ville göra, han Ät det han ville Àta om det sÄ var blodpudding i flera dagar. Det enda som var viktigt var att spendera sÄ mycket tid som möjligt med honom och göra det sÄ bra som möjligt för honom, Àven fast jag bröt ihop flera gÄnger.

Jag Àr Àn idag tacksam att det var samma veterinÀr som följt honom frÄn valp till gammal gubbhund pÄ 14 Är som tog hand om honom fram till slutet, vi grÀt nog lika mycket bÄde hon och jag. Men i slutÀndan var det rÀtt beslut, dagarna innan började han fÄ balansproblem nÀr han skulle gÄ och dÀr och dÄ förstod jag att han inte skulle ha nÄgon livskvalitet kvar ganska snart.

Du gör rÀtt beslut, Àven om det gör sÄ inihelvete ont.
 
Åh pepp. Ditt hjĂ€rta! :heart
VÀntan Àr grÀslig, men för mig hjÀlpte det att ta vara pÄ de sista dagarna. Jag ringde dem i slutet pÄ veckan (kommer inte ihÄg vilken dag. Det Àr ett mirakel att de ens förstod vad jag sa, jag satt med luren i hÀnderna sÄ mÄnga, mÄnga gÄnger..) och nÀr signalerna vÀl kom fram och de svarade började jag bara storgrÄta. Jag fick till sist fram vem det var och att jag ville vÀnta över helgen - sedan proppade jag min tant full med sÄ mycket smÀrtstillande hon behövde och vi gick pÄ Àventyr. Hela dagarna. Tog en massa kort, Ät en massa gott.
Jag ringde mina förÀldrar för att berÀtta för dem senare samma dag, dÄ satt jag pÄ en bergstopp och hade köpt med mig en liten förpackning med vaniljglass Ät bÄda hundarna (jag har kort pÄ Kailzie med hela nÀsan full av glass! :heart ) och bara stortjöt. Det Àr okej. Det gör ont, man mÄste fÄ vara ledsen.
Skickade meddelande till jobbet nÀsta dag och var ledig hela kommande veckan.

Du gör helt rÀtt, oavsett hur ont det gör. Det finns ingenting vÀrdigt i att vÀnta tills den dagen man mÄste ringa akut eller bÀsta vÀnnen förlorat sig sjÀlv. Kramar pÄ dig!
Och jag kan lova att den som svarar i telefon hos veterinÀren inte tycker man Àr jobbig Àven om man grÄter hysteriskt nÀr man ringer.
De flesta av oss har (haft) egna djur och vet hur jÀvligt ont det gör att förlora en familjemedlem.

SÄ ingen behöver skÀmmas för att man grÄter. Oavsett djurslag.
 
Gjorde samma resa för 2 1/2 Är sedan, jag gick fullstÀndigt sönder dagarna innan det var dags. Det enda vi gjorde i tvÄ veckors tid var att skÀmma bort honom och göra det han ville göra, han Ät det han ville Àta om det sÄ var blodpudding i flera dagar. Det enda som var viktigt var att spendera sÄ mycket tid som möjligt med honom och göra det sÄ bra som möjligt för honom, Àven fast jag bröt ihop flera gÄnger.

Jag Àr Àn idag tacksam att det var samma veterinÀr som följt honom frÄn valp till gammal gubbhund pÄ 14 Är som tog hand om honom fram till slutet, vi grÀt nog lika mycket bÄde hon och jag. Men i slutÀndan var det rÀtt beslut, dagarna innan började han fÄ balansproblem nÀr han skulle gÄ och dÀr och dÄ förstod jag att han inte skulle ha nÄgon livskvalitet kvar ganska snart.

Du gör rÀtt beslut, Àven om det gör sÄ inihelvete ont.
Jag har ocksÄ vÀrldens mest underbara veterinÀrer. De försÀkrade mig gÄng pÄ gÄng, pÄ gÄng om att jag fattat rÀtt beslut och sÄg till att ge mig en tid dÄ de inte hade nÄgonting annat inbokat pÄ eftermiddagen sÄ att jag kunde sitta ifred med min lilla i famnen sÄ lÀnge jag behövde. Hon föddes dÀr inne pÄ kliniken. :heart
 
Har lite funderingar över mamma och pappas hund. Hon lever ju med Totte pĂ„ veckorna och dom har blivit vĂ€ldigt nĂ€ra ❀
Ska man lÄta henne komma in och lukta pÄ honom nÀr allt Àr över?
 
Har lite funderingar över mamma och pappas hund. Hon lever ju med Totte pĂ„ veckorna och dom har blivit vĂ€ldigt nĂ€ra ❀
Ska man lÄta henne komma in och lukta pÄ honom nÀr allt Àr över?
Det Àr sÄklart upp till er, men jag hade nog inte gjort det, det hade kÀnts lite onödigt och som ett extra "stressmoment". Hon Àr vÀl ÀndÄ van att han Äker bort pÄ helgen? Jag tror inte hon kommer fundera sÄ mycket pÄ det faktiskt :heart
 
Det Àr sÄklart upp till er, men jag hade nog inte gjort det, det hade kÀnts lite onödigt och som ett extra "stressmoment". Hon Àr vÀl ÀndÄ van att han Äker bort pÄ helgen? Jag tror inte hon kommer fundera sÄ mycket pÄ det faktiskt :heart

Jo hon Ă€r ju van. DĂ„ kanske det Ă€r lika bra att lĂ„ta bli 😊 var bara en tanke som slog mig.
 
Jo hon Ă€r ju van. DĂ„ kanske det Ă€r lika bra att lĂ„ta bli 😊 var bara en tanke som slog mig.
Jag förstÄr det! Jag jobbar pÄ djursjukhus och det Àr en hel del som tar med sig andra djur vid avlivningar, och sÀkert minst lika mÄnga som inte gör det. Som sagt, jag tror inte att djuren tÀnker riktigt som oss och med samma tidsuppfattning, sÄ om hon Àr van att han Äker bort kommer hon sÀkert inte fundera mer över det. Vore skillnad om de var tillsammans hela tiden tÀnker jag.
 
Har lite funderingar över mamma och pappas hund. Hon lever ju med Totte pĂ„ veckorna och dom har blivit vĂ€ldigt nĂ€ra ❀
Ska man lÄta henne komma in och lukta pÄ honom nÀr allt Àr över?

NÀr jag tog bort mina katter för nÄgra Är sen sÄ fick min hund "vara med", min moster hade henne i vardagsrummet och jag och vet var i köket pÄ köksön med katterna. EfterÄt lÄg katterna pÄ golvet pÄ sin filt och hunden fick komma ner frÄn mosters knÀ och nosa pÄ dom.
DÄ hade dom levt tillsammans i flera Är, men man ska nog kÀnna av sitt djur för vad som funkar för det och en sjÀlv. :heart
 
NÀr vi haft 2 hundar i hushÄllet har den kvarvarande fÄtt se den döda hunden, men inte varit med pÄ kliniken. Dock har vi haft med den döda hunden hem för att begrava den sÄ att det har ju varit naturligt att kvarvarande hund ser den. Vi har inte gjort nÄn grej av det. Dom har nosat och tittat och sen liksom konstaterat att kompisen Àr borta. Jag tror vi mÀnniskor gör betydligt större grej av detta Àn djuren, med det sagt - gör det som passar er bÀst och kÀnns bÀst :heart
 
Kailzie avlivades ju inne pĂ„ kliniken och skulle kremeras sĂ„ Chika fick aldrig se henne, jag Ă€r lite kluven över det beslutet Ă€n idag, men eftersom hon avskyr veterinĂ€ren kĂ€ndes det inte bra att ta med henne dit heller. Hon letade efter Kailzie lĂ€nge, men sĂ„ var de ju tillsammans alla timmar och alla dagar ocksĂ„. Hon hade aldrig varit med om att syrran var borta innan. 💔 Å andra sidan vet jag inte om det hade gjort nĂ„gon skillnad för hennes saknad heller.
Som de andra skriver fÄr ni kÀnna efter vad som funkar bÀst för er. :heart
 
Vi hade med Ruben nÀr vi avlivade vÄr stora hund.
Jag tror det var bra för bÀgge. Den stora var vÀldigt fÀst vid Ruben och var vÀldigt trygg nÀr han var med. Ruben lÄg bredvid honom en stund, nÀr han var borta reste sig Ruben och gick till dörren.
De Ă€r kloka och förstĂ„r sĂ„ mycket ❀
 
Min lilla rÀka var med nÀr stora röda fick somna in. Det var inte sÄ vÀrst planerat, men de gjorde allt tillsammans, sov tillsammans, Ät tillsammans, lekte tillsammans. SÄ det liksom bara blev sÄ.

Lilla rÀkan var lite stressad i situationen, men det var nog mest för att vi mÀnniskor störtgrÀt.

NÀr stora röda inte andades mer gick han fram och nosade och liksom skakade pÄ sig pÄ ett sÀtt som jag tolkade som att det var obehagligt för honom ocksÄ.

Dagarna som följde var jobbiga för oss alla pÄ nÄgot sÀtt. För den kvarvarande hunden pÄ sÄ sÀtt att han varit sÄ van vid att den Àldre hunden bestÀmde sÄ han behövde tid att finna sig sjÀlv.

För tvÄ hundar som inte Àr tillsammans hela tiden tror jag att det inte uppstÄr rÄdlöshet pÄ samma sÀtt eftersom hundar ÀndÄ lever i nuet mer Àn vi mÀnniskor.
 
Jag var tvungen att akutavliva exets hund samma dag som han Äkte till Italien med ett kompisgÀng, ringde honom frÄn kliniken men det fanns inget att göra, hon höll pÄ förblöda invÀrtes. VÄr andra hund som var hemma förlorade fotfÀstet helt under lÄng tid, hon var en omplacering och den Àldre hade varit en stor del av hennes trygghet och hon var inte beredd pÄ att plötsligt vara ensam Àven om vi just dÄ hade syrrans hund som sÀllskap. Jag vet inte om det hade gjort nÄgon skillnad för henne att vara med.

Stor kram @pepp, tĂ€nker sĂ„ mycket pĂ„ dig idag. ❀ ❀ ❀
 
VÄr andra hund har alltid fÄtt nosa pÄ den avlivade efter. Ingen har dock visat större intresse för den döda kroppen.
Visst kommer veterinÀren hem @pepp , eller minns jag fel? I sÄ fall skulle jag lÄta andra hunden komma in efterÄt och nosa.
 
Jag Ă€r ju i exakt samma sits vad det gĂ€ller min hĂ€st och nĂ€r jag stĂ€llde ungefĂ€r samma frĂ„ga som du hĂ€r för ett tag sedan fick jag mĂ„nga fina rĂ„d men ocksĂ„ mĂ„nga som skrev "du kĂ€nner nĂ€r det Ă€r dags" vilket jag inte alls hĂ„ller med om. Jag Ă€r av den bestĂ€mda Ă„sikten att om det blir SÅ uppenbart för en att det Ă€r dags, dĂ„ har det gĂ„tt för lĂ„ngt och man har lĂ„tit djuret lida i onödan.
HÄller helt med dig om att rÄdet "man vet nÀr det Àr dags" inte Àr sÀrskilt bra att ge i mÄnga fall. Jag vet fall dÀr djuret borde fÄtt somna in för lÀngesedan, men sÄ fort det kom en bra dag sÄ var det som att Àgaren glömde alla dÄliga som varit tills dess. Det Àr sorgligt nÀr sÄnt hÀnder, för det handlar om Àgare som kÀnner sina djur och Àlskar dem men som blundar för verkligheten och inte kan bedöma nÀr det Àr dags.
 
VÄr andra hund har alltid fÄtt nosa pÄ den avlivade efter. Ingen har dock visat större intresse för den döda kroppen.
Visst kommer veterinÀren hem @pepp , eller minns jag fel? I sÄ fall skulle jag lÄta andra hunden komma in efterÄt och nosa.

Jo hon kommer hem till mig och gör det. Ska kolla lite mer med mamma imorgon vad hon tycker. Det kanske inte gör sÄ stor skillnad ÀndÄ.
 
Helix fick inte vara med nÀr Kiro somnade in, det var allt för trÄngt pÄ det lilla rummet vi fick tyvÀrr. Han fick dock hÀlsa pÄ honom utomhus innan och kanske förstod han hur sjuk han var dÄ. Han verkade i alla fall helt obrydd över att hunden han levt med i i princip hela sitt liv försvann men han Àr mycket trygg i sig sjÀlv. Hade det funnits plats hade han gÀrna fÄtt vara med dock mest för att vara en trygghet för Kiro som ogillade veterinÀrer och djursjukhus.
 
Det var nog bra att jag fick den hÀr extra helgen med honom. Jag ser att det Àr helt rÀtt beslut som fattas.

Han Ă€r ju inte akut sjuk, fĂ„r gomat och ben att tugga pĂ„, men det Ă€r hans sĂ€tt att vara (eller inte vara) en kompis kom förbi, han blev jĂ€tteglad (nĂ€r han vĂ€l sĂ„g henne) och hon tyckte ocksĂ„ det syntes pĂ„ honom 💔
Lilleman.
 
Det var nog bra att jag fick den hÀr extra helgen med honom. Jag ser att det Àr helt rÀtt beslut som fattas.

Han Ă€r ju inte akut sjuk, fĂ„r gomat och ben att tugga pĂ„, men det Ă€r hans sĂ€tt att vara (eller inte vara) en kompis kom förbi, han blev jĂ€tteglad (nĂ€r han vĂ€l sĂ„g henne) och hon tyckte ocksĂ„ det syntes pĂ„ honom 💔
Lilleman.
Sorgligt och fint pĂ„ samma gĂ„ng. Framförallt fint. Att fĂ„ en tid av gomat, ben och nĂ€rhet, och för dig att fĂ„ bekrĂ€ftat att det Ă€r rĂ€tt beslut. Vi Ă€r mĂ„nga som kommer tĂ€nka pĂ„ dig och Totte nĂ€sta vecka ❀
 

Liknande trÄdar

HundhÀlsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptÀckt en liten liten kula i ett ljuver pÄ vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstÀnker...
Svar
8
· Visningar
1 009
Senast: Viva
·
  • LĂ„st
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bĂ€sta beslutet för mig, men frĂ„n att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 388
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok DenhÀr berÀttelsen börjar i december Äret 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle fÄ en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 270
Senast: manda
·
HundhÀlsa Vi i vÄr familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig sÄ upprörd och ledsen. Den 20:de september i Är...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 469

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp