Bukefalos 28 år!

Ta extra betalt

Whirlie

Trådstartare
Ni som har stall med inackorderingar, tar ni ut extra betalt för spån, foder m.m.? Vi står i ett stall där kallhyran är ca. 2000 kr (fodringar, in-utsläpp + ett täckesbyte, allt annat kostar extra), och allt strö och foder tillhandahålls av stallägaren och läggs på stallhyran. För en bal spån som kostar ca. 60 kr i hästbutiken jag brukar handla i tar stallägaren 85 kr. Hon köper stora mängder direkt från leverantör och får det iof hemkört så jag gissar att frakten kostar extra, men samtidigt borde hon få ett billigare inköpspris från leverantören kan man tycka. Hur mycket lägger ni andra på extra? Vad är rimligt?
 
Sv: Ta extra betalt

Vad som är rimligt ät ju vad du som hästägare är villig att betala. Jag vet inte hur ditt stall ser ut om du har ridhus osv. 2000:- i kallhyra i Stockholmstrakten är ju vad det kostar där. Tar stallägaren ut en vinst på foder och strö så har jag förståelse för det också. Det är ju i det närmaste onöjligt att försörja sig på ett inackorderingsstall så man gör vad man måste. Tycker du som hästägare att det är orimligt så får du väl hitta ett stall som bättre motsvarar vad du är villig att betala.
 
Sv: Ta extra betalt

Whirlie skrev:
För en bal spån som kostar ca. 60 kr i hästbutiken jag brukar handla i tar stallägaren 85 kr. Hon köper stora mängder direkt från leverantör och får det iof hemkört så jag gissar att frakten kostar extra, men samtidigt borde hon få ett billigare inköpspris från leverantören kan man tycka. QUOTE]
Vi köper spån från ett av de stora företagen, köper man 20 pallar eller mer per gång kostar de 40:- inkl.moms och hemkörning.
 
Sv: Ta extra betalt

kenneth skrev:
Vad som är rimligt ät ju vad du som hästägare är villig att betala. Jag vet inte hur ditt stall ser ut om du har ridhus osv. 2000:- i kallhyra i Stockholmstrakten är ju vad det kostar där. Tar stallägaren ut en vinst på foder och strö så har jag förståelse för det också. Det är ju i det närmaste onöjligt att försörja sig på ett inackorderingsstall så man gör vad man måste. Tycker du som hästägare att det är orimligt så får du väl hitta ett stall som bättre motsvarar vad du är villig att betala.

Jag håller helt med dig, 2000:- (tror till och med det är 2200:- för att vara exakt) upplever jag som normal kallhyra. Jag har dock aldrig upplevt att det har tagits ut extraavgifter på det som tillhandahålls och undrar om det är vanligt att stallägare gör så, av ren nyfikenhet. De tar ut extraavgifter för alla extra tjänster som mockning, täckesbyten, avlindning, benspolning m.m. vilket jag har full förståelse för, så det handlar inte heller om att vi inte vill betala.
 
Sv: Ta extra betalt

Precis som det är extra arbete med täckespåsättning osv, så är det ju också tungt att hantera spån så kanske dom tänker att dom vill ha för arbtet där också. Jag kan tycka att om man bakar in alla kostnader i en klumpsumma så känns det inte lika tungt som när man får det specificerat.
 
Sv: Ta extra betalt

Whirlie skrev:
Ni som har stall med inackorderingar, tar ni ut extra betalt för spån, foder m.m.? Vi står i ett stall där kallhyran är ca. 2000 kr (fodringar, in-utsläpp + ett täckesbyte, allt annat kostar extra), och allt strö och foder tillhandahålls av stallägaren och läggs på stallhyran. För en bal spån som kostar ca. 60 kr i hästbutiken jag brukar handla i tar stallägaren 85 kr. Hon köper stora mängder direkt från leverantör och får det iof hemkört så jag gissar att frakten kostar extra, men samtidigt borde hon få ett billigare inköpspris från leverantören kan man tycka. Hur mycket lägger ni andra på extra? Vad är rimligt?

Det är väl inte så mycket att uppröra sig över.
Som stallägare kan jag säga att jag hittills aldrig gått plus på mina inackorderingar. Men jag behöver dom för att kunna resa bort tex och för att det är roligt att vara fler i stallet och ge varandra glada tillrop, hjälp o inspiration, dela på instruktörsbensinkostnad och mycket mera.
På spånfronten tex., blir det ju mycket sopor i form av plast, vem packar ihop den och kör till tippen med det, samt betalar bensin och tippkostnad, arbetstid för sådant?
Har man en gång haft stall, och i detalj insett vilka kostnader det rör sig om, biter man sig i läppen innan man klagar.
En gång i forntiden var jag också en gnällig inackordering som drömde om ett eget stall.
Nu skulle jag utan vidare kunna betala 2000/häst i kallhyra ute på landet.
 
Sv: Ta extra betalt

Whirlie skrev:
Jag håller helt med dig, 2000:- (tror till och med det är 2200:- för att vara exakt) upplever jag som normal kallhyra. Jag har dock aldrig upplevt att det har tagits ut extraavgifter på det som tillhandahålls och undrar om det är vanligt att stallägare gör så, av ren nyfikenhet. De tar ut extraavgifter för alla extra tjänster som mockning, täckesbyten, avlindning, benspolning m.m. vilket jag har full förståelse för, så det handlar inte heller om att vi inte vill betala.

Men är det inte så att KALLhyra är just hyran för själva boxen och tillgång till gemensamma utrymmen som förvaring, sadelkammare mm.

Annars kallas det väl stallhyra, när vissa saker ingår såsom foder, strö och tex utsläpp på morgonen.

Har man hästen inhyrd på fullinackordering så ingår allt, då även mockning och givetvis så ser då priset helt annorlunda ut mot ett stall med kallhyra.

Så jag tycker inte att det älls konstigt att inget ingår i en kallhyra. Inte alls, så har jag också det nu.

Vår inhyrda betalar en kallhyra och får inget mer än boxen, hagar och elen. Vi delar på in/utsläpp.
 
Sv: Ta extra betalt

Säger bara.Jesus vad dyrt! Betalar 400:- i mnaden,då är strö inräknat,och alla hjälps åt med mockning och in-utsläpp..Foder får jag betala själv då.
 
Sv: Ta extra betalt

I stallet där jag rider, kostar stallhyran 1500 kr i månaden. Och då ingår ALLT, Mockning foder, strö, in och utsläpp (förutom att man har en hel helg vare månad) Även täckesbytning.
 
Sv: Ta extra betalt

Hej

Jag har märkt att det är vanligt, i alla fall i stallen runt sthlm och jag tycker det är bra när man har valmöjlighet att köpa olika typer av foder via stallägaren tills skillnad från när det bara ingår en sort ex bara hö eller bara hösilage. Kan ni välja foder?
Priset på en spånbal låter onödigt dyrt, om de hade haft torv vad hade det kostat??? Torv är ju dyrare än spån så då hade ju torv blivit riktigt dyrt.
 
Sv: Ta extra betalt

Knapplån
Tyvärr är det mkt svarta pengar i omlopp... När ni skriver priser kan ni inte skriva ink moms om det är det så är det lättare att jämföra?

Jag kan förstå att h*n lägger på extra för spån och foder mm. H*n måste trots allt ligga ut med ganska mycket pengar från att spånet kommer hem tills allt är sålt och era pengar kommit in. Samt all hantering och förvaring. Även förvaringsplatsen har ju ett värde.
 
Sv: Ta extra betalt

OJojoj vad glad jag är att jag inte har häst i stockholm!!! VI har ett litet inackoderings-stall där vi tar 500:-/mån. Då ingår det fodring, utsläpp, insläpp, täckes-service och spån.
Vad jag inte kan förstå är varför folk inte köper spån på "lösvikt" det blir ju MYCKET billigare!
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 537
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 328
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 983
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp