Ta för på b-ponny sto ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Matilda94_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 2 942
M

Matilda94_

Jag har tänkt ta föl på mitt b-ponny sto, svensk ridponny. Hon är 15 år och 130 cm i mankhöjd. Hon har haft föl en gång när hon var 5 år. (hos förra ägaren). och dom tyckte att hon var en bra mamma ;) Hon har blivit veterinärbesiktad u.a. Om de var eran häst, skulle ni då ta föl på henne?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Ta för på b-ponny sto ?

Varför ta föl på henne ? För att hon är bra mamma är ett för tunnt argument tycker jag. Att hon är vetbes ua är också alldeles för tunt.

Vad har hon att tillföra aveln ?

Har hon egna meriter ?

Hur är exteriören ?

kan stammen göra att hon är värd att avla på ?

Instämmer med cirkus, VARFÖR vill du ta föl på henne?

Vad har hon att tillföra aveln?

Har hon egna meriter?

Har hon en lämplig exteriör?

Kan stammen göra att hon är värd att avla på?

Att ta föl på en häst bara för att det är "kul" tycker inte jag är bra. Ska man avla, så ska ponnyn ha något att tillföra rasen

måste man alltid tänka på rasen? Man kankse helt enkelt bara vill ha en avkomma efter henne utan att modern har presterat något. Se inom travvärlden de bästa fölen är inte alltid efter hårt presterade föräldrar. Man kan få en kanonhäst fast att den inte har så bra stam eller att den inte är renrasig.
Tycker det är upp till en själv om man vill ta föl på sin häst - man behöver inte tänka på rasen eller prestationer i alla sammanhang

Senast ändrad:

kl*
Att ta ett föl för sitt eget nöje kan man väl inte kalla att "avla på stoet" o vill man ha ett föl efter sin häst är det väl fullt ok. Har hon haft ett föl innan o det gick fint så är det väl bara att betäcka :)

Suck - ja så kan man ju också resonera.

Själv tycker jag att det är alldeles för många som har ston, som borde haft valacker istället, så de inte kommer på tanken att producera ännu en häst som ingen annan vill ha bara för att de tycker mamman är så gullig.

Men vand pa fragan...vart finns alla dessa avkommor som kom av sota sma ston som inte hade egna fina meriter??
Vad gor de avkommorna idag??
Blev det verkligen sa fel??

beror helt o hållet vad du vill ha,
jag själv skulle satsa på något större.. d eller liten stor häst..
Artist är ju en väl använd hingst i pon nyaveln.
ger fina hoppeponnier.
men svår to ge tips om du inte skriver för o nackdelar o mål med fölungen.

Jag vet inte vad de gör ! Vet du ?

Vissa har det förmodligen bra, andra blev överflödiga från början.

Vad vet du om avkomman vilken hingst är den efter, vad är det för stam på din ponny vad ska du med avkomman till ska den säljas eller ska du ha den för eget bruk? Det är alltid en changstagning och avla jag avlar endast med indiider jag vill rida själv och ett jättebra temrament på hingst och avkommor kollar jag först gärna även syskon och stammen längre tillbaks unghästar finns alltid att köpa och det blir minsann nästan aldrig dyrare och köpa en sådan , och har man ingen erfarenhet av unghästar kan det bli problem, Tänk efter en för mycket än för lite

Jag antar att det inlägget inte var riktat till mig eftersom du skrev exakt samma frågor och i princip samma funderingar som jag redan har skrivit !

måste man alltid tänka på rasen? Man kankse helt enkelt bara vill ha en avkomma efter henne utan att modern har presterat något. Se inom travvärlden de bästa fölen är inte alltid efter hårt presterade föräldrar. Man kan få en kanonhäst fast att den inte har så bra stam eller att den inte är renrasig.
Tycker det är upp till en själv om man vill ta föl på sin häst - man behöver inte tänka på rasen eller prestationer i alla sammanhang

Okej, det är dina åsikter (som jag respekterar :smirk: ) men jag håller inte alls med! Tycker det finns alldeles för många som avlar på ej godkända hästar/ponnyer "på kul". Om man ska se till "trav-världen", HUR många "gamla" travare finns det inte till salu för slaktpriset, som inte höll måttet på banan? :crazy: Många går även till slakt, därför att det finns i överflöd. Och ponnyerna, vad tror du det blir av en ponny e: Putte, ej godkänd russhingst u: Lisa, ej godkänt korsningssto :smirk: Antagligen såld till Karin tio år, som aldrig haft häst förut men tycker det vore gulligt med ett föl. Självklart finns det fina ponnyer utan stam, men jag tycker inte man borde uppmuntra folk att avla "för skojs skull".

Vi är glada över vår ponny, som är efter en ej godkänd hingst. Hon har gått några EM.:love:Visst är det bra för aveln om man använder en godkänd hingst, men det behöver inte alltid bli dem bästa.:bump:

En konstig disskution i ett land som Importerar tusentals ponnyer med okänd härstamning.
Min fråga är inte varför man betäcker sitt favorit sto, utan varför man köper en import utan historia??:confused:

Att ta föl på en ponny för hon är älskad och gullig är väl en orsak god nog, alla prestations avlade ponnyer blir inte alltid älskade utan används endast så länge de presterar.

Jag tycker att om man vill ta ett föl på sitt sto så gör det, men vill du starta en långsiktig avel, skaffa dig ett sto ur en stark stofamilj som i generationer gett bra avkommor, då är det lättare att lyckas.

Rodde skrev:
En konstig disskution i ett land som Importerar tusentals ponnyer med okänd härstamning.
Min fråga är inte varför man betäcker sitt favorit sto, utan varför man köper en import utan historia??:confused:

Jag tycker att om man vill ta ett föl på sitt sto så gör det, men vill du starta en långsiktig avel, skaffa dig ett sto ur en stark stofamilj som i generationer gett bra avkommor, då är det lättare att lyckas.

:bow: :bow: :bow: mkt bra sagt- håller med till 100%

Vad är det för raser i henne? Vad har du tänkt få för storlek och inriktning på avkomman? Vad är hennes starka/svaga punkter? Vad var förra fölet efter för hingst och hur blev det?

Korsningsavel är kul men svårt!

Det är faktiskt en väldigt relevant och bra fråga. Jag har två såna ston (som jag INTE kommer att avla på - de hade lika gärna kunnat vara valacker).

Det är skillnad på att producera en häst och att köpa en redan färdig. Jag visste vad för sorts hästar jag ville ha, och köpte såna, visserligen utan stam, hade gärna sett att de hade stam, men nu är det inte så.

Jag är inte säker på att alla som betäcker gullegullstoet gör det för att få en avkomma som de skall behålla själva, vore det så vore det ju en sak, men jag tror inte att det är så. Många säljer när fölet blev en ohanterlig illbatting.

Det är faktiskt (tyvärr?) billigare att köpa en färdig häst än att producera en själv.

Att mina ponnyer inte har en historia som är känd är faktiskt både fördel och nackdel tycker jag, fördel att det inte finns ngn inbyggd prestationsångest, nackdel - vi har ju ingen aning om vad de varit med om, men det är väl sällan man har det ändå ?

Håller helt och hållet med dig!!!

Vad jag förstår så finns det ett stort behov utav vad jag kallar "bra ponnier". Alltså sådana som är hanterbara, alla som köper en ponny behöver ju inte från början en högpresterande sådan som kan hoppa hus men är så het att ungen blir rädd och ställer in sin högt älskade ponny i boxen istället för att rida.

Jag har två stycken ponnier, båda ston, den ponnyn som har stam (New Forest e Merrie Master ue Burton Starlight) är nu alldeles för gammal för att få föl (25 i år). Jag ångrar bittert nu när jag är 26 att jag inte typ 1993 när Måna var 12 att jag betäckte henne då...

Min andra ponny är 19 men har haft föl innan. Hon är korsning shetland/island ca 115cm hög och helt underbar! Lättlärd, trevlig, snäll och pigg med värsta hopptekniken, hon har även otroligt lätt för samling. Har många gånger tänkt vad en hoppand Welsh Mountain hingst på 125cm kunde gjort! (Någon som ahr förslag på hingst?) Hon har helt enkelt tekniken och sinnelaget med inte kroppen för det hon kan, vi var på klubbtävling i höstas, det gick jättebra men hon var minst!

Om hon fick föl skulle det vara med just något ädlare som förädlade hennes egenskaper. Sen kan man ju inte garantera NÅGONTING men jag hade inte sålt fölet hux flux utan jobbat med det och sedan kanske sålt det.... Visst det kanske bara blir en "ridskole häst" med jag skulle i sådana fall göra allt för att det blir en bra, pigg och trevlig sådan!

Aldirg säga "bara" ridskolehäst !;)
Ridskolehästar borde det vara högst krav på rent temperamentsmässigt !

Att göra ett föl undan din lill-märr skulle mycket väl kunna bli både det ena och det andra, det viktigaste är väl att man har en plan, både en plan A och en plan B, inte bara gör ett föl för att det är kul.

Bortsett från att det inte finns WM hingstar över 122cm så tycker jag inte att kombinationen låter så bra heller.
Vad blev hon betäckt med förra gången? Hur blev den avkomman?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 319
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 429
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 620
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 280
Senast: Dessie2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Uppdateringstråd 31
  • kattförsäkring