Ta "gratis" påsar i mataffären

Jag har räknat lite idag på påsarna som kunder tar utan att betala i affären. Jag uppskattar att i min butik så är det lågt räknat 30 påsar per dag som inte betalas för. De billigaste kostar 2,50 kr. 30 påsar x 2,50 kr x 365 dagar blir 27 375 kr om året. Det är galet mycket pengar som kunder "kräver" att slippa betala år efter år. För att inte tala om mängden plastpåsar - 10 950 stycken varje år, bara i vår lilla butik. Påsar som kunden ser som inget värde eftersom de fått dem gratis, och mest troligt bara samlas på hög. Otroligt tråkigt miljötänk.

Visst kan man ibland glömma att betala för påsar, men det är aldrig någon som ens tittar efter om de har några mynt att betala med, utan de flesta frågar direkt "kan jag ta en påse?" (inte direkt så man kan säga nej på den frågan) eller så frågar de inte ens, bara tar. En del frågar "vad kostar en påse?" men om man svarar "De kostar 3 kr" så blir de flesta sura för de hade räknat med att man skulle svara att de kan ta dem. Idag var det en kund som blev skitsur i sistnämnda situationen och sa att på WILLYS, där minsann kunde man ta påsar och slippa krångla med småpengar! Kastade i sina varor i vagnen och stormade ut. Sedan finns det ju såklart ett antal kunder som satt i system att "glömma" påsar varje gång.

Jag vill gärna höra vad ni tycker. Är det helt enkelt gott hyfs från butiken att ge iväg gratis påsar för att det är smidigare? Är det därför rimligt att bli irriterad om man får betala? Är gratis påsar en "service" som butikerna ska ha? Är det någon som har några idéer på lösningar som ger mindre slöseri utan fler irriterade kunder? Tack. :)
Betala för påsar absolut. Men som kund stående i en kö där en person glömt köpa påse (eller "glömt" spelar inte så stor roll för mig) ser jag hellre att kön rullar på framåt än att kassörskan ska göra exempel och få kunden före att påbörja ett nytt köp för 2,50 kr alternativt att det blir ett utdraget tjafsande. Det krånglandet som kan uppstå då skulle få mig som kund att undvika affären om möjligt. Jag tror att matsvinnet i butikerna är en större miljöbov än de kunder som eventuellt skammar till sig en gratis kasse.
 
@Luktpion men är det inte så att det görs rejäl vinst på plastpåsar? Dvs borde finnas utrymme att släppa iväg en hel del gratis?

Jag vet inga siffror tyvärr. Dock är det ju rätt mycket som även ger minusmarginal, t.ex väldigt mycket kött och chark på extrapris samt svinn till följder av det, så det är ju trevligt om man kan hämta igen de marginalkronorna och svinnkronorna genom påsarna. Sedan tänker jag också att det känns väldigt fult att jag ska behöva betala för mina påsar (de gånger jag inte har med mig egna) när vissa alltid ska ha sina gratis. Jag tycker att påsar ska kosta, men då ska de göra det för alla.

Om dom bara tog påsen, eller sa "jag tar en, det är okej va?" Så svarade jag "den kostar xx kr."

Varför skulle just påsen vara gratis? Typ "oj, jag glömde en liter mjölk, jag tar den, visst är det okej?" Det hade ingen gått med på. Så varför ska jag bjuda på en påse?

Så sant, det är ju faktiskt tokigt. Men ojoj, det kriget i kassan ska man nog ha mer mod än mig för att kunna ta.

När jag glömmer påse är det oftast för att jag handlar på vägen hem och inte tänkt på att jag annars har med en påse eller tygväska hemifrån. Betalar såklart utan protester men uppskattar jättemycket när man får ta en så man slipper skämmas när man uppehåller kön för två kronor. Jag tar förresten alltid påsarna i handen och visar upp hur många när jag kommer till kassan eftersom nån sagt att kassörerna föredrar det.

Självklart ska påsarna kosta. Och självklart ska alla butiker fråga om man vill ha en istället för att ge på slentrian. Så många oanvändbara småpåsar som man kastat...

Kunder som säger hur många påsar de tar och inte lägger upp dem på bandet får guldstjärna av mig! :bow: Helt onödigt att ha upp dem på bandet egentligen. Att uppehålla kön vill inte jag heller att folk ska göra, men att räcka fram ett par kronor om man har stör ingen. Att betala med kort är nog som någon sagt ovan att det kostar mer i avgift än vad det är värt.

Betala för påsar absolut. Men som kund stående i en kö där en person glömt köpa påse (eller "glömt" spelar inte så stor roll för mig) ser jag hellre att kön rullar på framåt än att kassörskan ska göra exempel och få kunden före att påbörja ett nytt köp för 2,50 kr alternativt att det blir ett utdraget tjafsande. Det krånglandet som kan uppstå då skulle få mig som kund att undvika affären om möjligt. Jag tror att matsvinnet i butikerna är en större miljöbov än de kunder som eventuellt skammar till sig en gratis kasse.

Och jag förstår inte vad marsvinet har med det här att göra? Så bara för att det finns marsvinn från butiken så kan man lika gärna kasta ut påsar gratis till höger och vänster eftersom det ju ändå kastas mat? Man kan väl arbeta med fler problem samtidigt.

Men om vi ska gå på din linje så behöver vi inte jobba med svinnet i butiken eftersom det är i hushållen den allra största delen av maten slängs?
 
När jag jobbade i butik så sa jag alltid bara ”den kostar 2 kr” om ngn kom på i efterhand att de vill ha påse. Minns inte att det surades, folk får ju gilla läget bara.
Det viktiga är väl att alla i en butik gör lika. Om det är otydligt kanske det är bra att fråga chefen hur de vill att kassörerna ska hantera sådana situationer. Vill de att kassörerna står fast vid att folk ska betala eller vill de att man är smidig och ser mellan fingrarna när folk ”glömmer”?

Som kund betalar jag alltid för påse. Har oftast egna när jag handlar mat dock.
 
Det har hänt att jag sagt -lägg det på min nota, när nån framför mig kommit på att de "glömt".

Tycker det är så larviga småsaker att jag gott kan ta det. Samtidigt som jag nånstans tänker att karma räknas så jag får igen det senare i livet :D

(plus att de som "glömt" brukar bli generade.... ett litet nöje bara det.)
 
Är du säker på det? Jag hörde.. om det var på radio kanske? att det mest miljövänliga egentligen är en plastpåse, som sedan återvinns eller används som soppåse till brännbart (och därmed bränns upp), att det bara är när de skräpar runt utan att användas på ett bra sätt som de blir de mest miljöovänliga.

https://www.aktuellhallbarhet.se/vanliga-plastpasar-har-lagst-miljopaverkan-2/

"Störst miljöpåverkan hade tygkassen av ekologisk bomull som behövde användas minst 149 gånger för att bli kvitt dess påverkan på klimatet och minst 20 000 gånger sett till samtliga miljöindikatorer. Inte heller papperspåsen föll i god jord då den behöver återanvändas 43 gånger om hela dess miljöpåverkan ska raderas.

Forskarna är dock noga med att påpeka att alla påsar bör återanvändas så många gånger som möjligt innan de blir soppåsar, alternativt kastas i återvinningen eller restavfallet."

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I en liten stad i USA erbjuds skolklasser förtjänstpengar för att packa matkassar åt kunder, ta typ en tia för påse(ar) plus packning. Och inne i affärerna finns automat för att köpa plastpåsar innan man kom till kassan.
Det vore ett bra system att ta efter.
 
Nu senast köpte jag rosa bandet kassar (kostar 6 kr gentemot de ”vanliga” för 2.45 kr). Döm om min förvåning när jag sedan läser att bara 3 kronor går till rosa bandet?! Butiken profiterar alltså på att jag vill skänka till välgörande ändamål.:mad: Blir inga mer sådana påsar, får skänka direkt istället.
 
Kunder som säger hur många påsar de tar och inte lägger upp dem på bandet får guldstjärna av mig! :bow: Helt onödigt att ha upp dem på bandet egentligen. Att uppehålla kön vill inte jag heller att folk ska göra, men att räcka fram ett par kronor om man har stör ingen. Att betala med kort är nog som någon sagt ovan att det kostar mer i avgift än vad det är värt.

Fast alltså vem har några småmynt nuförtiden? För min del är det ingen poäng att kolla efter i plånboken för jag vet att det aldrig är några mynt där. Ja utöver den där utgångna femman som jag inte vet vad jag ska göra av då..
 
Jag har räknat lite idag på påsarna som kunder tar utan att betala i affären. Jag uppskattar att i min butik så är det lågt räknat 30 påsar per dag som inte betalas för. De billigaste kostar 2,50 kr. 30 påsar x 2,50 kr x 365 dagar blir 27 375 kr om året. Det är galet mycket pengar som kunder "kräver" att slippa betala år efter år.

Hur mycket kostar påsarna att köpa in, per st? Det är skillnad på missad inkomst, och ren förlust.

Jag har lite svårt att tänka mig att plastpåsarna kostar exakt lika mycket för butiken att köpa in, som de tar betalt för de. Lägg därpå moms.

Troligtvis så räknar man med att man förlorar mer på goodwill genom att tjafsa med kunderna om några ören som man går i förlust per påse.
 
Hur mycket kostar påsarna att köpa in, per st? Det är skillnad på missad inkomst, och ren förlust.

Jag har lite svårt att tänka mig att plastpåsarna kostar exakt lika mycket för butiken att köpa in, som de tar betalt för de. Lägg därpå moms.

Troligtvis så räknar man med att man förlorar mer på goodwill genom att tjafsa med kunderna om några ören som man går i förlust per påse.
Påsarna kostar inte många ören. Det är överlägset den produkt med störst marginal.
 
Jag tycker absolut att man ska ta betalt för påsarna för att minska platsanvändningen. Jag har oftast med mig tygkasse (den jag handlar oftast med har jag haft i 7 år, så den har återanvänts många gånger). Efter att ha arbetat i butik har man insett att det i princip alltid är samma personer som ”glömmer”.. precis som de där polletterna till vagnarna. Det är i stort samma personer som kommer varje vecka och vill ha en ny. Jag tycker att påsarna borde finnas bakom kassan och kassören ger ut för att slippa slentriantagande av påsar och dessa ”jag glömde..”
 
Vi hade en kund som alltid tog en påse efter att han hade betalt. Om inte man frågade om han ville ha en påse innan för då sa han nej och tog en sån liten genomskinlig plastpåse (han köpte bara 2-3 varor). Så jag brukade roa mig med att slå in en påse fast han inte tagit något eftersom jag visste att han skulle ta. Det slog aldrig någonsin fel.
 
Nu är det ju lite så en affär fungerar, man försöker göra en vinst och inte bara gå jämnt upp. Så du har rätt i att vinstmarginalen är procentuellt större på på pastpåsar än de flesta andra varor men det är inte riktigt poängen.
Ja, givetvis. Men är ju en viss skillnad på en butik som typ säljer olika påsar, och t.ex. en matbutik som säljer massa annat som folk behöver påsar för att bära hem.
 
@Luktpion men är det inte så att det görs rejäl vinst på plastpåsar? Dvs borde finnas utrymme att släppa iväg en hel del gratis?

Inköpspriset på påsarna i min butik är 2,17 kr, vi tar 2 kr och går därmed 17 öre back per påse ;)
Papperspåse med logga visserligen men nej, man ska inte räkna med att de inte kostar något i inköp.
 
Är det bara jag som alltid har för många påsar med mig till affären :confused: betala över 2 kr för en plastpåse :crazy: :crazy:

Men ja om man tar en så får man ju betala, oavsett om det är pga av glömska eller annat.
 
Jag har räknat lite idag på påsarna som kunder tar utan att betala i affären. Jag uppskattar att i min butik så är det lågt räknat 30 påsar per dag som inte betalas för. De billigaste kostar 2,50 kr. 30 påsar x 2,50 kr x 365 dagar blir 27 375 kr om året. Det är galet mycket pengar som kunder "kräver" att slippa betala år efter år. För att inte tala om mängden plastpåsar - 10 950 stycken varje år, bara i vår lilla butik. Påsar som kunden ser som inget värde eftersom de fått dem gratis, och mest troligt bara samlas på hög. Otroligt tråkigt miljötänk.

Visst kan man ibland glömma att betala för påsar, men det är aldrig någon som ens tittar efter om de har några mynt att betala med, utan de flesta frågar direkt "kan jag ta en påse?" (inte direkt så man kan säga nej på den frågan) eller så frågar de inte ens, bara tar. En del frågar "vad kostar en påse?" men om man svarar "De kostar 3 kr" så blir de flesta sura för de hade räknat med att man skulle svara att de kan ta dem. Idag var det en kund som blev skitsur i sistnämnda situationen och sa att på WILLYS, där minsann kunde man ta påsar och slippa krångla med småpengar! Kastade i sina varor i vagnen och stormade ut. Sedan finns det ju såklart ett antal kunder som satt i system att "glömma" påsar varje gång.

Jag vill gärna höra vad ni tycker. Är det helt enkelt gott hyfs från butiken att ge iväg gratis påsar för att det är smidigare? Är det därför rimligt att bli irriterad om man får betala? Är gratis påsar en "service" som butikerna ska ha? Är det någon som har några idéer på lösningar som ger mindre slöseri utan fler irriterade kunder? Tack. :)

Jag har aldrig "glömt" att betala för påsar.
Om ni har påsarna bakom kassan istället så löser ni det problemet.
Folk kanske blir bättre på att ta med egna påsar också
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 094
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 439
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Vi köper alltid fler 10 kg säckar samtidigt bara för att få ner priset och jag förvånas över alla dessa som köper 2 kg säckar med mat på...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 834
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Jag blir så irriterad! Det finns liknande trådar runt betalning men jag tar mig friheten att starta en ny runt frustrationen jag som...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
43 277
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp