Ta med sitt husdjur

Jag tar nästan aldrig med hundarna (eller katten) om jag åker bort. Hund och kattvakt finns alltid.
Tar någon med hund hit så får den/de vara i hundgård, då katten inte är ett större fan av främmande hundar i huset och hennes behov går först.
 
Djuren får stanna hemma då över hälften av släkten är allergiska mot olika pälsdjur. Ska jag vara borta en längre period så blir det även att jag måste se till så djur som inte är lika smidiga att ta med får tillsyn så det händer sällan att jag är borta mer än en halv dag.
 
Jag säger ibland nej till folk som vill ta med sin hund hem till mig. Hundar som riskerar att hoppa upp i soffan får inte komma hit. Jag har ingen lust att få klomärken i min skinnsoffa. Jag har inga djur själv och mitt hem är inte anpassat för det.

Men hundar som är stillsamma och inte kommer försöka hoppa upp i soffan får komma hit.

Jag vill inte heller ha hit för livliga hundar för jag vill inte ha klomärken på parketten. Jag bor i hyresrätt och är därför lite extra rädd om den.

Jag tycker att det är skönt att slippa ha djur i mitt hem. Jag är uppvuxen med hund och har haft katt och har fått nog av det. Ska jag passa någons hund så gör jag det hellre hemma hos dem.
 
Inte alls. I min familj och med vänner så har de antingen egna katter eller allergi. Mina två katter blir dessutom stressade av miljöbyten så jag håller dem hemma. Nu känner jag ingen med hund men den skulle var välkommen så länge den är lugn och respekterar katterna, tror mamma tänker likadant.

Nu har jag inte åkt bort mer än en natt sedan katterna kom hem för 1,5 år sedan men skulle det bli mer än en natt utan kattvakt så hade jag stannat hemma.
 
Förr när jag hade hund så frågade jag alltid men blev inte jätteglad om någon sade nej. Nu har jag större förståelse..
Vi har en innekatt och ingen får ta med sina djur hit. Jag vill inte stressa henne med tillfälliga besök. Hade varit en sak om det var något djur som skulle spendera tid här regelbundet dock.
Vissa hundar är jag glad att slippa få hit faktiskt (nu när jag kan ha katten som ursäkt för att säga nej), blir så mkt päls överallt av en del..
 
Verkligen inget jag förutsätter, frågar alltid mina föräldrar om det är ok att ta med mina katter dit. Aldrig fått nej men sällan de åker med nu förtiden.

Till mina svärföräldrar får de aldrig åka med, dels så finns det inte samma möjligheter att hålla stängt/samma syn på innekatter + att det ofta är hund där. Och vi kan åka hem för att se till de då vi bor nära. :)

Till oss är inte andra djur välkomna, framför allt inte hund. Mina föräldrars katt skulle jag ta hit på stuts, men han känner mina katter och de kommer jätte bra överens. :)
 
Hur självklart är det för er att få ta med ert husdjur när ni åker och hälsar på släkt och vänner, och sover kvar en eller flera nätter?

Hur skulle ni reagera om en nära vän/släkting nekade er att ta med djuret med hänvisning till välmåendet för husdjur som finns i hemmet ni vill besöka? Alternativt att denne inte har tid/ork/möjlighet att ordna för ditt husdjur så det ev skulle funka (t ex iordningställa avskilt uthus på gården/stängsla in eller stänga av delar av bostaden?)

Är det skillnad om det är en vanlig helg eller högtider såsom jul-, nyårs-, midsommar- eller födelsedagsfirande?

Blir jag bortbjuden (max 2 nätter) så säger jag att jag ska se om jag kan fixa hundvakt, blir jag bortbjuden längre så tackar jag för det, men säger att det kan bli svårt att lösa hundvakt så jag får se om jag kan komma. Räknar alltså inte alls med att ta med mig hunden, utan jag räknar med att lösa hundvakt.

Skulle då den som bjuder mig säga: ”Nej, men det är väll klart du kan ta med dig hunden hit!” så är det helt deras val att godkänna hunden, utan ens någon fråga om det från min sida.

Jag kan inte ta emot vänner med djur, min hund är inte så jätteförtjust i andra, och jag ser det inte som något konstigt alls om min hund inte är välkommen hem till andra heller, oavsett anledning.
 
Det har har blivit lite av ett problem i min umgangesgrupp da nagra par har skaffat hundar och de inte alltid uppfostrats sarskilt val (kombinerat med att valpar/unghundar ar mer oberakneliga).
Framst ar det att det att de ar daliga pa att varva ner och typ ligga i en horna aven om det hander annat, men ocksa att en del hundagare tycker att det ar OK att deras hund ar pa soffan, da de tagit med en filt for hunden att ligga pa...

Speciellt knepigt blir det nar hundarna tranas olika val, sa att varden kan kanna "Den hunden kan komma, for den beter sig val, men inte den hunden, for den ar stimmig/allmant jobbig/kommer varva upp den andra hunden"..... Det ar en knepig/delikat konversation att ha med en van "Jag tycker inte du har tillrackligt bra regler for din hund och det stor vart umgange"

(Vart umgange handlar dock oftast om nagra timmars middag/hang, inte overnattning)

Jag har vaxt upp med och absolut alskar hundar, men samtidigt ar jag inte sugen a att ta ansvar eller gora massa anpassningar for nagon annans hund.

Nar jag bjuder in en van med hund ser jag till att namna hunden i inbjudan om denne ar valkommen, och vilka regler som galler (hyrde t.ex. ett gardshus over en langhelg i sommaren, da var hunden valkommen men var tvungen att stanna pa bottenvaningen, fick inte vara okopplad ute etc)
 
För mig är det inte alls självklart att få lov att ta med mig husdjur hem till andra, inte ens när man bara är över och fikar i någon timme. Jag har en stor hund, han är stor, han hårar, han når alla bänkytor med sin långa nos och han ligger i alla soffor han kan hitta, jag har full förståelse för att man kanske inte vill ha in honom i sitt hus. Eftersom han är långhårig och en hane så luktar han svagt av kiss större delen av tiden eftersom det skvätter lite i pälsen när han kissar och det går inte ur helt med mindre än att man schamponerar ordentligt vilket jag försöker göra så lite som möjligt nu på vintern.

Däremot är det svårt att hitta hundvakt till en så pass stor hund så om jag var hembjuden till någon med övernattning så hade jag tackat nej. Vi har hundgårdar hemma där hundarna kan vara om vi är borta i många timmar men jag vill inte ha dem där över natten.
 
Jag har valt att ha ett djur med eget boende för att jag inte vill ha djur i min bostad (men skulle gärna ha katt om jag levde annorlunda). Därför vill jag inte att man tar med sitt djur hit. Jag är lite bränd av en tidigare kompis som fick ta med sin hund till min förra bostad. Hon sa att han bara skulle ligga på en filt i hallen men han for runt, och när han krafsade utanför min stängda sovrumsdörr tyckte hon att jag var taskig som inte lät honom gå in ”han är ju så nyfiken ”.
I min nuvarande bostad har jag bara dörr till badrummet och vill verkligen inte ha någons djur som far runt här.
 
Hur självklart är det för er att få ta med ert husdjur när ni åker och hälsar på släkt och vänner, och sover kvar en eller flera nätter?

Hur skulle ni reagera om en nära vän/släkting nekade er att ta med djuret med hänvisning till välmåendet för husdjur som finns i hemmet ni vill besöka? Alternativt att denne inte har tid/ork/möjlighet att ordna för ditt husdjur så det ev skulle funka (t ex iordningställa avskilt uthus på gården/stängsla in eller stänga av delar av bostaden?)

Är det skillnad om det är en vanlig helg eller högtider såsom jul-, nyårs-, midsommar- eller födelsedagsfirande?
Nu kan jag inte minnas när jag åkte bort så senast har inget större intresse av att åka hem till folk och spendera dagar där.
Men teoretiskt hade jag ordnat hundvakt direkt istället för att fråga om hundarna får följa med.

Annars åker jag bara på utlandsresor med egna familjen när jag reser bort och då är hundarna inte med.
 
Jag har valt att ha ett djur med eget boende för att jag inte vill ha djur i min bostad (men skulle gärna ha katt om jag levde annorlunda). Därför vill jag inte att man tar med sitt djur hit. Jag är lite bränd av en tidigare kompis som fick ta med sin hund till min förra bostad. Hon sa att han bara skulle ligga på en filt i hallen men han for runt, och när han krafsade utanför min stängda sovrumsdörr tyckte hon att jag var taskig som inte lät honom gå in ”han är ju så nyfiken ”.
I min nuvarande bostad har jag bara dörr till badrummet och vill verkligen inte ha någons djur som far runt här.
Gud, jag skulle koppla hunden så att den satt stilla intill mig isåfall nu när man lovat att den skulle vara stilla :crazy:
 
För mig är det absolut ingen självklarhet att hunden får följa med hem till folk. Det är ju JAG som valt att leva med hund, inte dom. Och det är MIG de vill umgås med, inte nödvändigtvis min hund. Så jag blir bara tacksam de gånger hunden är välkommen vilket är oftast.
Här brukar andra hundar vara välkomna men inte till vilket pris som helst. Det ska funka med vår hund.
 
Jag tar inte för givet att jag kan ta med hunden. Förutom till pappa som även är hundvakten. Jag frågar om det går bra att hunden följer med om jag inte kan lämna den hos pappa eller någon annan. I värsta fall så stannar jag hemma. Ser inte det som nån big deal.
 
Har aldrig tagit med något husdjur till andra. Ska jag bort får jag hitta någon lösning för hundarna. Helst någon som passar dem på hemmaplan.
 
Jag är nog lite i den andra änden av vad många som svarat är...

Vad gäller vänskapssammankomster så undviker jag i den mån det går att ta med hunden. Oftast är min sambo hemma och kan passa då.

Men vad det gäller släktsammankomster så har jag inte så mycket val. Mina främsta hundpassare utgörs av släktingar, och om de är med på sammankomsten har jag inget annat val än att ta med henne. Som nu på jul som ska firas hos en bror, hade vi inte fått ta med henne får vi stanna hemma. Jag kan inte lämna henne själv. Visst, de har en katt, men jag hade nog blivit duktigt irriterad om de sa att jag inte fick ta med hunden. Jag kan absolut hålla henne kopplad i ett midjebälte om de är oroliga för vad hon hittar på henne annars. Dealen är liksom att hunden följer med, annars kan jag helt enkelt inte komma.
 
Det är en självklarhet att jag tar med hunden när jag åker till mina föräldrar. De skulle nog tro att jag blivit knäpp om jag skaffade hundvakt istället 🙃.

Men generellt är det inget jag förväntar mig av vem somhelst. Beroende på situation och umgänge tycker jag ibland det är tryggare att lämna Frej hemma, men oftast vill jag gärna ha med honom om det går.

Jag skulle nog oftast hellre avstå från en flerdagarsresa än skaffa hundvakt för resan. Har haft min hund i snart 4,5 år och under den tiden har vi endast en natt befunnit oss på olika platser.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mitt husdjur är en guldhamster. Ska jag vara borta några dagar tar jag med honom. Frågar såklart innan, men tar för givet att det är okej ändå.
Umgås inte med någon som har katt och knappt någon som har hund. Så finns liksom ingen anledning varför inte en bur skulle kunna stå i ett hörn.

Men oftast får han stanna hemma med någon som kollar till honom varje dag, det är bäst för honom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp