Ta med sitt husdjur

Hur självklart är det för er att få ta med ert husdjur när ni åker och hälsar på släkt och vänner, och sover kvar en eller flera nätter?

Hur skulle ni reagera om en nära vän/släkting nekade er att ta med djuret med hänvisning till välmåendet för husdjur som finns i hemmet ni vill besöka? Alternativt att denne inte har tid/ork/möjlighet att ordna för ditt husdjur så det ev skulle funka (t ex iordningställa avskilt uthus på gården/stängsla in eller stänga av delar av bostaden?)

Är det skillnad om det är en vanlig helg eller högtider såsom jul-, nyårs-, midsommar- eller födelsedagsfirande?
Räknar aldrig med att mina djur är välkomna. Kan fatta att man inte vill ha djur i sitt hem även om man själv inte har djur, tycker ofta att djur är jobbiga, springer runt och smutsar ner massor, man har ingen aning om hur andras djur beter sig.
 
Innan vi hade egna djur så var djur välkomna, men jag var aldrig särskilt förtjust i det eftersom jag är lite hundrädd och hemmet inte var djuranpassat dvs man fick flytta på en massa saker innan, det störde om det blev leriga tassavtryck och hår etc. Katter hälsade bara på när det var min mammas katter som jag kände väl (det är de som är våra husdjur nu) och jag hade nog ogärna släppt in andra katter än dem pga osäkerhet på om de skulle klösa överallt och vara helt rumsrena. Även inför besöken av mammas snälla katter var det rätt mycket jobb med att slå in soffan i filtar och flytta undan känsliga saker och giftiga växter, och ett par grejer gick också sönder vilket jag hade varit ännu mindre förtjust i om det hade varit någon annans katter.

Nu när vi har katter själva (och vi fått acceptera lite klösmärken på soffan och hår på alla kläder) är andras djur bara välkomna kortare stunder om det verkligen inte går att lösa på annat sätt. Katterna är inte hundvana, så besökande hund leder till att de måste stängas in i rummet med kattlåda under hela besöket, blir otrygga av ljuden och sedan av lukten när de kommer ut. Får ändå kompromissa lite ibland eftersom svärföräldrarna har hund, men jag umgås hellre på andra sätt om de nu absolut inte kan lämna hunden några timmar. Ingen har någonsin föreslagit att hälsa på med katter, men där hade jag sagt nej om det inte var nära släkt och viktigt tillfälle och den katten hade I så fall fått eget rum. Vill inte blanda våra med främmande katter. Typ en guldhamster hade dock varit välkommen när som helst och hur länge som helst, den hade bara fått ett eget rum så hade problemet varit löst

Har aldrig tagit med katterna någonstans och förväntar mig absolut inte att andra skulle vara ok med det. Betalar för kattvakt i stället.
 
Vi har två Australian Shepherds varav en tonårsodåga. Har full förståelse om folk inte vill ha två medelstora/stora fällande hundar på besök. Till mina föräldrar och sambons är de välkomna, men jag har flera allergiker i min släkt och hans har katter. Har inte en tanke på att ta med dom till hushållen med katt, för allas välmående. Samtidigt räknar jag med att inte heller mötas av sura miner om det är så att vi inte kan komma/stanna så länge på grund av att hundarna inte kan följa med.

Edit är hundarna uttalat inbjudna så följer en eller båda med, om det inte uttalas så räknar jag med att de stannar hemma.
 
Jag har valt att ha ett djur med eget boende för att jag inte vill ha djur i min bostad (men skulle gärna ha katt om jag levde annorlunda). Därför vill jag inte att man tar med sitt djur hit. Jag är lite bränd av en tidigare kompis som fick ta med sin hund till min förra bostad. Hon sa att han bara skulle ligga på en filt i hallen men han for runt, och när han krafsade utanför min stängda sovrumsdörr tyckte hon att jag var taskig som inte lät honom gå in ”han är ju så nyfiken ”.
I min nuvarande bostad har jag bara dörr till badrummet och vill verkligen inte ha någons djur som far runt här.
Herregud!
 
Ija åkte med överallt
Hon var lätt att resa med och jag åkte bara till hotell eller hem till syster.
Där fick hon iofs vara instängd men ibland fick hon gå lös i huset då de andra katterna var ute.
Jag skulle nog välja bort att åka om djuren inte kan följa med.
Kaninerna och marsvinen är lättare att lämna med tillsyn då de är två av vardera.
 
Jag är nog lite i den andra änden av vad många som svarat är...

Vad gäller vänskapssammankomster så undviker jag i den mån det går att ta med hunden. Oftast är min sambo hemma och kan passa då.

Men vad det gäller släktsammankomster så har jag inte så mycket val. Mina främsta hundpassare utgörs av släktingar, och om de är med på sammankomsten har jag inget annat val än att ta med henne. Som nu på jul som ska firas hos en bror, hade vi inte fått ta med henne får vi stanna hemma. Jag kan inte lämna henne själv. Visst, de har en katt, men jag hade nog blivit duktigt irriterad om de sa att jag inte fick ta med hunden. Jag kan absolut hålla henne kopplad i ett midjebälte om de är oroliga för vad hon hittar på henne annars. Dealen är liksom att hunden följer med, annars kan jag helt enkelt inte komma.

Varför skulle du bli duktigt irriterad för att den du besöker inte vill att det kommer en hund och stressar deras katt? En hund behöver inte göra något annat än att vara i kattens hem för att katten ska bli stressad och orolig. Jag hade blivit duktigt irriterad om du som gäst ansåg att din hund hade större rätt till kattens hem än vad katten har.
 
Jag har valt att ha ett djur med eget boende för att jag inte vill ha djur i min bostad (men skulle gärna ha katt om jag levde annorlunda). Därför vill jag inte att man tar med sitt djur hit. Jag är lite bränd av en tidigare kompis som fick ta med sin hund till min förra bostad. Hon sa att han bara skulle ligga på en filt i hallen men han for runt, och när han krafsade utanför min stängda sovrumsdörr tyckte hon att jag var taskig som inte lät honom gå in ”han är ju så nyfiken ”.
I min nuvarande bostad har jag bara dörr till badrummet och vill verkligen inte ha någons djur som far runt här.

Jag håller med. Jag har valt att inte ha djur längre. Mitt hem är inte anpassat för djur. Jag vill inte ha klomärken på varken skinnsoffa eller parkettgolv. Vilket det blir om det kommer hit en hund av det livligare slaget som är van vid att få vara i soffor (vilket alla hundar i vår bekanskapskrets får i sitt eget hem och tar för givet i andras). Folks hundar får snällt stanna hemma. Om jag behöver passa någons hund i nödfall så får de stanna i hallen där vi har tåligt golv och inga möbler att hoppa upp i. Men jag föredrar att slippa alt. passa hunden hemma hos dem där jag inte behöver bry mig om soffan eller golven blir repade.
 
Hur självklart är det för er att få ta med ert husdjur när ni åker och hälsar på släkt och vänner, och sover kvar en eller flera nätter?

Hur skulle ni reagera om en nära vän/släkting nekade er att ta med djuret med hänvisning till välmåendet för husdjur som finns i hemmet ni vill besöka? Alternativt att denne inte har tid/ork/möjlighet att ordna för ditt husdjur så det ev skulle funka (t ex iordningställa avskilt uthus på gården/stängsla in eller stänga av delar av bostaden?)

Är det skillnad om det är en vanlig helg eller högtider såsom jul-, nyårs-, midsommar- eller födelsedagsfirande?
Inte självklart alls, frågar alltid.
Reaktionen? Blir absolut inte arg eller så, däremot kan det ju innebära att vi inte har möjlighet att komma/stanna kvar över natten.
 
Om någon kommer hit så beror det på om djuret kan följa med in. Har jag för tillfället katt som inte tycker om främmande hundar eller katter, hund som inte ofta kommer överens med andra hundar, har jag för tillfället kaniner som det medhavandet djuret inte kan låta vara ifred.

Möjlighet till hundgård finns alltid till besökare med hund och så även att ta med husvagn/husbil som går att ställa upp här eller fixa hage till medföljande betesdjur. Är bara inte inne det alltid funkar och inte lösa ute.
 
Hur självklart är det för er att få ta med ert husdjur när ni åker och hälsar på släkt och vänner, och sover kvar en eller flera nätter?

Hur skulle ni reagera om en nära vän/släkting nekade er att ta med djuret med hänvisning till välmåendet för husdjur som finns i hemmet ni vill besöka? Alternativt att denne inte har tid/ork/möjlighet att ordna för ditt husdjur så det ev skulle funka (t ex iordningställa avskilt uthus på gården/stängsla in eller stänga av delar av bostaden?)

Är det skillnad om det är en vanlig helg eller högtider såsom jul-, nyårs-, midsommar- eller födelsedagsfirande?
Inte självklart alls, frågar alltid.
Reaktionen? Blir absolut inte arg eller så, däremot kan det ju innebära att vi inte har möjlighet att komma/stanna kvar över natten.
 
Hur självklart är det för er att få ta med ert husdjur när ni åker och hälsar på släkt och vänner, och sover kvar en eller flera nätter?

Hur skulle ni reagera om en nära vän/släkting nekade er att ta med djuret med hänvisning till välmåendet för husdjur som finns i hemmet ni vill besöka? Alternativt att denne inte har tid/ork/möjlighet att ordna för ditt husdjur så det ev skulle funka (t ex iordningställa avskilt uthus på gården/stängsla in eller stänga av delar av bostaden?)

Är det skillnad om det är en vanlig helg eller högtider såsom jul-, nyårs-, midsommar- eller födelsedagsfirande?
Jag har 7 katter och 2 hundar. Det är ingen självklarhet att vare sig ta med dom eller att andra tar med djur hit. Hundar som inte är vana vid katter nej tack, de är inte välkomna, katterna måste få var fredade i sitt eget hem
 
Speciellt knepigt blir det nar hundarna tranas olika val, sa att varden kan kanna "Den hunden kan komma, for den beter sig val, men inte den hunden, for den ar stimmig/allmant jobbig/kommer varva upp den andra hunden"..... Det ar en knepig/delikat konversation att ha med en van "Jag tycker inte du har tillrackligt bra regler for din hund och det stor vart umgange"
Sånt där har jag inga problem med :angel: Nu har jag förvisso aldrig haft flera vänner med hundar här samtidigt, men vissa vänners hundar får gå runt som de vill, andra får bara vara inne om de är kopplade och absolut inte i soffa (trots att mina är i soffa)... Det varierar, helt utifrån hur besökande hund är. Däremot, om det skulle bli så att hunden inte lyssnade på matte/husse, då hade den inte varit välkommen alls.
 
Jag tar aldrig med katterna, de har det bättre och roligare hemma än att stressas med att resa och nya miljöer.
Hundarna överväger jag vad som är bäst för de, mår det bäst hemma med min sambo/hos mina föräldrar som hundvakt eller har de roligare av att följa med mig.
Ska jag iväg och sova hos en kompis och gå på restaurang och bio har hundarna det bättre hemma/hos hundvakt, ska kompisen och jag däremot ut i skogen och grilla så hänger gärna 2 av hundarna med. Så om hundarna får följa med eller inte beror på vad som är bäst för hundarna.
 
Jag tar med mig Megara överallt, när jag bodde i Bollnäs var vi ute och for ganska mycket. Men tack och lov är hon en såndär cool katt som fixar att resa och gillar att vara på nya ställen. Hela familjen och vänkretsen vet hur det är, att där jag är, där är min katt. Nu är hon en liten och korthårig hona som alltid går på lådan prickfritt - enda problemet är att hon klättrar och käkar på kablar :meh: så jag försöker undvika att vara borta över natten/längre besök.

Hundar är välkomna så länge de är kattvana och jag kan även besöka hem med vissa hundar - Megara älskar hundar - men däremot katter är inte välkomna eftersom hon blir stressad och rasande. Vi ska vara hundvakt till min pappas hund över nyår och det kommer gå finemang eftersom hon älskar Misty mer än mig. Enda problemet är hur jag ska få plats i min säng med labbe och burma som sträcker ut sig. Jag får försöka sova på sängkanten, dra åt mig lite täcke för att inte frysa, och inte trilla ner :nailbiting:

1638721421798.png


På besök hos min pappa på landet.
 
Jag tar med mig Megara överallt, när jag bodde i Bollnäs var vi ute och for ganska mycket. Men tack och lov är hon en såndär cool katt som fixar att resa och gillar att vara på nya ställen. Hela familjen och vänkretsen vet hur det är, att där jag är, där är min katt. Nu är hon en liten och korthårig hona som alltid går på lådan prickfritt - enda problemet är att hon klättrar och käkar på kablar :meh: så jag försöker undvika att vara borta över natten/längre besök.

Hundar är välkomna så länge de är kattvana och jag kan även besöka hem med vissa hundar - Megara älskar hundar - men däremot katter är inte välkomna eftersom hon blir stressad och rasande. Vi ska vara hundvakt till min pappas hund över nyår och det kommer gå finemang eftersom hon älskar Misty mer än mig. Enda problemet är hur jag ska få plats i min säng med labbe och burma som sträcker ut sig. Jag får försöka sova på sängkanten, dra åt mig lite täcke för att inte frysa, och inte trilla ner :nailbiting:

Visa bifogad fil 80960

På besök hos min pappa på landet.
Då får ta soffan😅
 
Om besöket är över natten och hos en familjemedlem så ja, då tar jag gör givet att mina hundar ät välkomna. Middag eller kortare besök hos en vän som inte tillhör något hundgäng - då planerar jag för en annan lösning för hundarna.

Hundar är också hjärtligt välkomna hit, det går alltid att lösa. Katter är krångligare dock.
 
Till våra föräldrar är det alltid med då det är en bit bort så kan vi inte lämna dem hemma. Mina svärföräldrar har inga egna djur men gillar hundarna så de är välkomna. Min mamma har en egen hund och ett gäng utekatter. Lite knöligt då min ena hund är skeptisk mot katter så han är kopplad eller instängd om det är någon katt inne. Med deras hund funkar det helt ok och den följer även med när de besöker oss.

Vänner eller släktingar som bor i samma stad tar vi inte sällan med hundarna till om inte syftet är hundträning. Beräknas besöket ta mer än 5 timmar sitter hundarna i bilen annars är de hemma. Helsdagsbesök eller övernattning kräver planering långt I förväg för att boka in hundvakt så det sker sällan. Tror vi det finns ett behov av att ta in hundarna vid ett besök hos någon annan än våra föräldrar så frågar vi självklart alltid innan.

Jag skulle nog inte neka någon att ta med varken hund eller katt hit men man måste ju räkna med att man får dela upp djuren om de inte känner varandra. Dvs. turas om att sitta instängda i bil/sovrum. Den gången vi hade katter på besök var de enbart i det rum gästerna sov i.
 
Jag tar inte för givet att min hund får följa med. Däremot kan jag ibland tycka att familjen, vissa i den, hade kunnat vara lite mer smidig. Ett gnäll om att jag inte kommer på besök, å andra sidan vill de inte stänga in sin katt den korta stund jag och hunden är där (de har själv hund) och jag har ingen hundvakt så jag väljer alltså att prioritera hunden. Hos min mamma är hunden välkommen.

Jag blir inte sur eller så om jag får ett nej, bara att konstatera att jag inte kan komma med andra ord.
 
Hur självklart är det för er att få ta med ert husdjur när ni åker och hälsar på släkt och vänner, och sover kvar en eller flera nätter?

Hur skulle ni reagera om en nära vän/släkting nekade er att ta med djuret med hänvisning till välmåendet för husdjur som finns i hemmet ni vill besöka? Alternativt att denne inte har tid/ork/möjlighet att ordna för ditt husdjur så det ev skulle funka (t ex iordningställa avskilt uthus på gården/stängsla in eller stänga av delar av bostaden?)

Är det skillnad om det är en vanlig helg eller högtider såsom jul-, nyårs-, midsommar- eller födelsedagsfirande?
Om jag eller en gäst tänkt ta med något djur så förväntar jag mig någon form av dialog kring det. Jag tar självklart inte bara med mig mitt husdjur utan att fråga, inte barn, man eller något annat heller om det inte varit på tal innan. Sen har jag såklart vänner som alltid har hunden med sig, men då har det ju liksom blivit en rutin samma att jag förr alltid tog med mig min katt hem till mina föräldrar, men det hade jag självklart inte gjort om vi inte pratat om det från början.

Kan man inte komma överens får man väll avstå besöket om man inte kan hitta någon som tar hand om ens husdjur när man reser bort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp