Ta med sitt husdjur

Tack för många bra och varierande svar. Nu har jag en bredd i hur folk resonerar.

Jag har med avsikt inte specificerat djurslag i trådstarten för jag ville få en bred bild av just djurägares reaktioner och känslor. Och det har blivit många svar utifrån hundägarperspektiv.

Om jag här preciserar lite mer och säger att det handlar om en katt som gästen vill ta med. Och i hemmet som ska gästas finns bland annat en katt som blir mycket stressad av andra katter, och som gärna markerar revir mot andra katter och när han blir stressad.


Jag blir lite provocerad när folk ska ställa krav hemma hos andra. Gå inte in en argumentation där gästen ska övertygas om att er katt blir stressad - det är ert hem och ni bestämmer där.

Vill ni inte bjuda in främmande katter så är det bara att säga, och för era gäster att acceptera.
 
Jag räknar aldrig med att ta med mina katter någonstans alls. Jag tror framförallt inte att de skulle uppskatta det. Och jag skulle inte VILJA ta med dem till någon som har andra djur. Framförallt skulle jag vägra låta någon komma hit och ta med en annan katt. Här bor mina katter och det är deras hem. Ibland tar min syster med sin katthatande hund hit när vi äter middag och då får de vara ute eller instängda i en egen del av huset. Men ibland säger jag till henne att hon får komma utan hund för att katterna ska få vara med. Som sagt, det är deras hus och jag rättar mig efter dem :D
 
Hur självklart är det för er att få ta med ert husdjur när ni åker och hälsar på släkt och vänner, och sover kvar en eller flera nätter?

Hur skulle ni reagera om en nära vän/släkting nekade er att ta med djuret med hänvisning till välmåendet för husdjur som finns i hemmet ni vill besöka? Alternativt att denne inte har tid/ork/möjlighet att ordna för ditt husdjur så det ev skulle funka (t ex iordningställa avskilt uthus på gården/stängsla in eller stänga av delar av bostaden?)

Är det skillnad om det är en vanlig helg eller högtider såsom jul-, nyårs-, midsommar- eller födelsedagsfirande?
Åker jag bort någon längre stund (t.ex Gotland) så tar jag med katterna om ingen kan komma och bo hos mig. Annars brukar jag köra dem till en vän i Skövde. Ormen kollas till av en vän och stannar hemma.

Om jag ska bort en längre stund och jag inte har djurvakt så kommer jag helt enkelt inte. Kan inte lämna dem själv. Var samma när jag hade hund, behövde jag åka bort kunde jag inte vara borta mer än 4-5 timmar såvida ingen var hundvakt.

Förväntar mig inte att kunna ta med djuren överallt, är också väldig restriktiv med vilka djur som får komma hem till mig pga katterna. Hade förvisso en hund här hemma för några få veckor sedan då en i personalens dagmatte inte kunde ta hunden hela dagen. Katterna gillade henne inte men gick bra då hunden sket fulla fan i katterna.
 
Tack för många bra och varierande svar. Nu har jag en bredd i hur folk resonerar.

Jag har med avsikt inte specificerat djurslag i trådstarten för jag ville få en bred bild av just djurägares reaktioner och känslor. Och det har blivit många svar utifrån hundägarperspektiv.

Om jag här preciserar lite mer och säger att det handlar om en katt som gästen vill ta med. Och i hemmet som ska gästas finns bland annat en katt som blir mycket stressad av andra katter, och som gärna markerar revir mot andra katter och när han blir stressad.
Det är pga min katt jag inte vill ha hit andra djur. Hon ogillar andra katter starkt och ogillar hundar hon inte känner. Hunden hade säkert blivit jätteglad om en hund hade hälsat på sålänge hunden var en vänlig, trevlig hund som fattar hundspråk men katten hade inte blivit glad och hade det kommit en annan katt hit hade risken funnits att hon hade flyttat så nej, inga djur med hit tack.

Att vilja ta med sin katt till någon under de omständigheter du beskriver gör ingen som vill djur väl. Då lär det handla om egoism hos människan som vill något som faktiskt inte fungerar.
 
Hit får man gärna ta med husdjur, så länge de är någotsånär snälla. Kompis har en hund som inte alls gillar mina men då får mina vara i sovrummet. Är jag hos henne är det hennes hund som blir instängd. Det handlar om korta stunder så det är inget de dör av precis. Hade det handlat om mycket längre stunder eller dagar så hade det ju inte funkar. Särskilt inte när vi båda har barn som kan glömma att stänga dörrar eller grindar.

Hos andra är det deras regler som gäller, och jag har oftast lätt för att hitta hundvakt. Jag tar bara med mina hundar om det är enkelt
 
Ormen kollas till av en vän och stannar hemma.
Det hade varit en aning intressant att ta med sig ormen hem till någon :D

Vi som har lite mer exotiska djur har nog aldrig kommit på tanken att ta dem med, mina kreatur får vackert stanna hemma, och om jag är tvungen att åka bort mer än över dagen så åker djuren till en vän som bor nära och kan ta hand om dem.
 
Det hade varit en aning intressant att ta med sig ormen hem till någon :D

Vi som har lite mer exotiska djur har nog aldrig kommit på tanken att ta dem med, mina kreatur får vackert stanna hemma, och om jag är tvungen att åka bort mer än över dagen så åker djuren till en vän som bor nära och kan ta hand om dem.
Fast exotiska djur är ju ofta väldigt lättsamma att lämna ensamma hemma. Jag lämnar lätt ormarna, spindlarna och fiskarna ett par dygn och har därefter någon som kikar in bara för att se att termostaterna och stuff är på plats typ en gång om dagen. :) Katt/hund/marsvin och liknande är lite annorlunda.

(jag tog alltid med ormen hem över loven när jag bodde borta för skolgång, men det är ju lite annorlunda. Då tog jag med hästen också. :D )
 
Med det sagt är väl också exotiska djur de minst störiga att ha med. Ingen lukt, inte särskilt mycket plats, knappt någon uppmärksamhet, stör inga andra husdjur.. eventuellt ett par eluttag som blir reserverade på sin höjd. :D
Men mormor kanske blir en aning förskräckt ifall barnbarnen envisas med att ormen ska sitta med vid kaffebordet. Sådär som det inte är helt ovanligt att hundar ska och får vara med i de flesta sammanhang 😁 Därav, vanligare att ormen får stanna hemma, där den säkert också trivs bäst.
 
Men mormor kanske blir en aning förskräckt ifall barnbarnen envisas med att ormen ska sitta med vid kaffebordet. Sådär som det inte är helt ovanligt att hundar ska och får vara med i de flesta sammanhang 😁 Därav, vanligare att ormen får stanna hemma, där den säkert också trivs bäst.
Alltså ja, envisas man på så vis blir det ju annorlunda.

Mina föräldrar fick i och för sig stå ut med ormar i badbalja medan vi såg på TV i vardagsrummet eftersom de nyss ömsat, men det var ju i mitt hem och det gick bra det med. De sitter rätt snällt där. ;) (ormarna alltså, inte föräldrarna)
 
Jag förväntar mig inget. Nu har jag katter, så det är mindre intressant att dra med dem till folk bara för att. De anpassar sig förvisso bra i (djurfria) hem, men resan dit är stressande. De har det bättre hemma med andra ord. Det är bara i undantagsfall de får följa med, som nu över nyår när jag tänkte besöka mina föräldrar ett par-några dagar. Det är f.ö. enda platsen de hänger med till emellanåt.

Hem till oss är det lite blandat. Kattvana hundar är välkomna, andra katter är det absolut inte. Min ena har en tendens att vilja slakta varje okänd katt han ser, eller känner av, så för mina katters skull (och andras) får inga andra katter komma hit helt enkelt.
 
När jag hade stora hundar fick de stanna hemma. Nu har jag en liten hund och han följer med ibland beroende på vart vi ska.

Skräckexempel är väl hästägare som åkte till seminstationen och släppte ut sin Jack Russel som genast jagade gårdens höns. Det klarade sig utan blodvite men det var med en hårsmån.
 
Vi har tre hundar och två katter. Hundvänner kommer ibland på besök, och de flesta av deras hundar klarar att umgås med våra (8-10 pumi brukar vara helt ok 😅) Katterna vet sitt eget bästa och stannar i stallet när det är andra hundar på besök. Ingen har någonsin tagit med en katt, eller frågat, men jag tror att jag hade sagt att om den kan vara i ett eget rum, fine. Vi har rätt gott om plats.
Om vi tar med våra hundar beror på vem vi ska till, ibland går det bra, ibland får de stanna hemma. Är det med övernattning tar vi husbilen, problem solved 😊
 
Jag har ju katt också, det har jag haft "jämt". En katt klarar sig med mat vatten och ren kattlåda.
Har aldrig tänkt tanken att ta med den.

Undantaget när jag åkte till exet innan vi flyttade ihop. Där gillade de katter och hon hade en kattlåda på hans rum.
(som deras katt glatt nyttjade när jag åkte hem :) . I det huset fanns normalt ingen låda. Katten fick gå ut)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp