Ta med sitt husdjur

Absolut inte. Men jag åker heller inte bort och bor inne hos folk, jag ser till att ha ett boende som tillåter hundarna.

Hit är hundar välkomna om de har bott här innan. DVS när mina valpköpare kommer på besök är "valparna" alltid välkomna in, tex. Andra hundar får bo här utan sina ägare när vi har inackorderingar, inte annars.
 
Absolut inget jag tar för givet!
Däremot umgås vi främst med folk som antingen tycker det är ok eller rent av vill att hundarna ska med. Så har det varit med alla mina hundar. Men de är små, rena, tysta och skötsamma.
Många av de som vill att mina hundar hänger med är inte så förtjusta i att låta andra djur vara hos dem.

Jag är uppvuxen med att alla ska få känna sig välkomna och man försöker anpassa så att det blir så.
Nu har vi inte haft djur som inte funkar ihop med anpassning/introduktion som är lite genomtänkt.
Annars hade det ju blivit knepigt eller omöjligt på annat vis.
 
Det beror på. Jag frågar alltid och accepterar om det blir nej men förväntar mig ändå jag får ta med katterna till mamma och pappa. Pappa har inga djur och där finns det till och med en kattlåda han tar fram när vi kommer. Hos mamma tar både jag och brorsan med katterna och vi släpper ihop med mammas katter direkt. Dock är katterna vana det sedan de var små, det funkar bra och huset är stort så finns plats att gå undan. Däremot får jag inte ta med hundar till mamma såvida det inte är en labrador för hon tycker de är som nallebjörnar 😅

Hos mig själv så är de flesta djur välkomna OM de är väluppfostrade och ägaren har koll. Katterna är så vana med resor och allt möjligt så de blir inte stressade såvida det inte är tex en hund som far runt och jagar dem. Även om jag är öppen för de flesta så går katterna alltid först.
 
Jag frågar om det inte gäller familjen, då vet jag redan svaret. Hos min mor är hundarna välkomna, antagligen för att jag inte kommer kunna hälsa på annars. Jag misstänker dock att hon gärna skulle slippa. Hos pappa fungerar det eftersom vi aldrig sover över. Brorsans fru är livrädd så hundarna får följa med men stanna i bilen. Jag lägger inga värderingar i det. Det är så deras liv ser ut.

I vårt hem kan man inte ta med sina barn. Hundar är välkomna om de fungerar ihop med våra. Katter vore omöjligt då det är en mindre lägenhet. Det är så vårat liv ser ut.
 
Man kan inte ta en hund till mig!
jag gillar hundar men senast en hud var i min lägenhet så kände jag av det i en vecka efteråt.
 
Jag förväntar mig aldrig att katten kan följa med. Oavsett om det finns djur i andra hemmet eller inte.
Får katten följa med ordnar jag ofta med att "kattsäkra" så gott det går direkt när vi kommer dit, och har stenkoll så inget dumt händer. Nuvarande katt hoppade ner en duschdraperistång, då köpte jag ny stång, duschdraperi, och satte upp den själv för att återställa (medan jag skämdes)
Vissa frågar jag helt enkelt inte ens om katten får följa med, för att jag bedömer att för mycket kan gå fel 🙈
 
Jag kollar alltid om det är ok och tar aldrig med om den jag ska besöka har katt då min ena hund inte fixar det. Oftast vill folk att hundarna följer med. Någon gång har jag fixat hundvakt och då har de jag skulle till blivit besvikna för att hundarna inte är med. Ibland har man fått dela av och ha hundarna i en hage om det tex funnits mindre barn som hundarna tycker är lite läskiga. Det går oftast att lösa på något sätt.
 
Jag har då aldrig förväntat mig att få ta med mina hundar någonstans. Man får helt enkelt fråga.

Jag har haft folk här på min gård som tagit med hundar utan att fråga och förutsatt att det är ok. Dessutom att de ska sova över med hunden, trots att det är första gången jag träffar dem. Inte en fråga, inte en enda koll om det är ok. Nu var det en betalande kund så det fick funka för denna gång men hon blev inte inbjuden igen.
Det var en person som hade inställningen "kan inte min hund komma så kommer inte jag".

Jag personligen gillar inte den inställningen. Att det är ett faktum ibland är en helt annan sak; att man inte har hundvakt/hästvakt/kattvakt. Men att man sätter näsan i vädret och förutsätter är en helt annan sak.

Vi har vissa djur som är ständigt välkomna som också växt upp med mina djur under tidens gång så att säga och det är kompisens tre Wheaten och dotterns katter.

Andra som kommer med sina djur förutsätter jag att de frågar. Vi har för mycket djur på gården för att kunna ta hit vilka djur som helst och i ärlighetens namn är jag trött på ouppfostrade, springande hundar som "är så snälla".

Givetvis har min kompis fått säga nej någon gång då just den bjudningen inte tillåter hundar som jag ibland får tacka nej för att jag inte har hästpassning. Det är ju inte konstigt för varken mig eller kompisen.
 
Jag utgår ifrån att de som är inbjudna är inbjudna och jag utgår ifrån att andra inte tar med sig sina djur hit heller om de inte är inbjudna. Dvs. Blir jag inbjuden så är det jag som är inbjuden. Inte jag och min sambo, jag och mina barn eller jag och mina djur utan det är jag som är inbjuden och då är det jag som kommer om jag kan/vill.

Vid några tillfällen har jag fått en besviken fråga om varför hunden inte är med men är det inte tydligt i inbjudan så frågar jag i normalfallet inte om han får följa med. (Är det till ett av mina barn och vi ska vara enbart ute så kan jag fråga om hunden kan följa med men inte om vi ska vara inomhus.) Jag tycker att det sätter den som bjuder in i en jobbig sits där hen då ska behöva säga nej om hen inte vill ha mina djur där och det vill jag inte utsätta någon för. Kan jag inte komma för att jag inte har djurvakt så säger jag det ibland, det beror på vem det är jag är inbjuden till och ibland tackar jag bara nej. Åker iväg och sover borta frivilligt har jag inte gjort de senaste 16 åren så det är inte aktuellt.
 
Hur självklart är det för er att få ta med ert husdjur när ni åker och hälsar på släkt och vänner, och sover kvar en eller flera nätter?

Hur skulle ni reagera om en nära vän/släkting nekade er att ta med djuret med hänvisning till välmåendet för husdjur som finns i hemmet ni vill besöka? Alternativt att denne inte har tid/ork/möjlighet att ordna för ditt husdjur så det ev skulle funka (t ex iordningställa avskilt uthus på gården/stängsla in eller stänga av delar av bostaden?)

Är det skillnad om det är en vanlig helg eller högtider såsom jul-, nyårs-, midsommar- eller födelsedagsfirande?
Tid och ork att ställa i ordning för husdjuret i tex en bit av hemmet eller ett uthus?

Det är ju en ganska specifik fråga som också lägger kravet på kunskap och utrymme på iordningställaren. Tex att hen ska äga ett stort hus med extra rum och uthus och kunskapen att veta vad djuret äter och vad det tål och plockar upp och vad det kan tänkas gnaga i sig. (Är osäker på om mina kunskaper ens räcker till att fixa boden till en ponny, tror inte den är lämplig.)

Om jag säger ja till att ett husdjur kan komma förbi (jag säger alltid ja, men är allergisk så föredrar om folk inte frågar) så räknar jag liksom med att den som tar med husdjuret också har allting som krävs för att det ska fungera med sig (utom sådant som kan räknas finnas i alla hem, som skål). Min erfarenhet av hundar (tycker om hundar) tex sträcker sig till att de går runt och nosar lite och sedan lägger sig någonstans och om de tar något ger de snällt tillbaka det till mig. Så jag är helt clueless och lägger absolut sjalar, nåldynor, skinkor och skor inom noshåll utan att ens reflektera. Har insett att min uppfattning om hundar har baserats på ett mycket litet urval och att de som varit hemma hos oss är praktiskt taget överallt och sticker nosen i allt och skulle aldrig släppa kläder eller skor de fått tänderna i till mig, eller sin ägare, utan rejäla mutor.

(Så jag skulle tyvärr inte ha tid, ork, möjlighet eller kunskap till att stängsla av eller bygga saker för husdjur. Det skulle inte bli ett resultat som dög tror jag.)
 
Senast ändrad:
Tack för många bra och varierande svar. Nu har jag en bredd i hur folk resonerar.

Jag har med avsikt inte specificerat djurslag i trådstarten för jag ville få en bred bild av just djurägares reaktioner och känslor. Och det har blivit många svar utifrån hundägarperspektiv.

Om jag här preciserar lite mer och säger att det handlar om en katt som gästen vill ta med. Och i hemmet som ska gästas finns bland annat en katt som blir mycket stressad av andra katter, och som gärna markerar revir mot andra katter och när han blir stressad.
 
Tack för många bra och varierande svar. Nu har jag en bredd i hur folk resonerar.

Jag har med avsikt inte specificerat djurslag i trådstarten för jag ville få en bred bild av just djurägares reaktioner och känslor. Och det har blivit många svar utifrån hundägarperspektiv.

Om jag här preciserar lite mer och säger att det handlar om en katt som gästen vill ta med. Och i hemmet som ska gästas finns bland annat en katt som blir mycket stressad av andra katter, och som gärna markerar revir mot andra katter och när han blir stressad.
Då skulle jag säga att den som vill ta med sitt djur varken sätter sitt eget djur eller värdens djurs bästa i första rummet. Förstår inte att man kan tänka sig att utsätta sin egen katt för en annan katt som inte mår bra av dess närvaro. Det känns inte okej alls.
 
Tack för många bra och varierande svar. Nu har jag en bredd i hur folk resonerar.

Jag har med avsikt inte specificerat djurslag i trådstarten för jag ville få en bred bild av just djurägares reaktioner och känslor. Och det har blivit många svar utifrån hundägarperspektiv.

Om jag här preciserar lite mer och säger att det handlar om en katt som gästen vill ta med. Och i hemmet som ska gästas finns bland annat en katt som blir mycket stressad av andra katter, och som gärna markerar revir mot andra katter och när han blir stressad.

I det fallet hade jag, om jag varit värdinnan, inte velat att gästen tog med sin katt. Min katts välmående i sitt eget hem går först. Jag hade definitivt sagt nej.
 
Tack för många bra och varierande svar. Nu har jag en bredd i hur folk resonerar.

Jag har med avsikt inte specificerat djurslag i trådstarten för jag ville få en bred bild av just djurägares reaktioner och känslor. Och det har blivit många svar utifrån hundägarperspektiv.

Om jag här preciserar lite mer och säger att det handlar om en katt som gästen vill ta med. Och i hemmet som ska gästas finns bland annat en katt som blir mycket stressad av andra katter, och som gärna markerar revir mot andra katter och när han blir stressad.
Jag hade absolut inte gått med på det. Främst för att katten som redan bor i hemmet blir så stressad av det men även för att det blir en otrevlig upplevelse för katten som hälsar på.
 
Tack för många bra och varierande svar. Nu har jag en bredd i hur folk resonerar.

Jag har med avsikt inte specificerat djurslag i trådstarten för jag ville få en bred bild av just djurägares reaktioner och känslor. Och det har blivit många svar utifrån hundägarperspektiv.

Om jag här preciserar lite mer och säger att det handlar om en katt som gästen vill ta med. Och i hemmet som ska gästas finns bland annat en katt som blir mycket stressad av andra katter, och som gärna markerar revir mot andra katter och när han blir stressad.

Då skulle jag som gäst inte ta med min katt. Och som värdinna skulle jag be min gäst att inte ta med sin katt. Som väldigt många sagt, så är det inte en generell rättighet att ta med sitt/sina husdjur när man gästar någon. Jag/vi har till exempel både hund och katt, men vår "hundvana" katt blir vansinnigt rädd för alla andra hundar än vår egen, det går bara inte. Så jag kan tyvärr inte låta gäster ta med sina hundar hit, min katt måste vara trygg i sitt eget hem.
 
Om jag här preciserar lite mer och säger att det handlar om en katt som gästen vill ta med. Och i hemmet som ska gästas finns bland annat en katt som blir mycket stressad av andra katter, och som gärna markerar revir mot andra katter och när han blir stressad.

Min ena katt är den största orsaken till att jag inte vill att andra tar med sina djur (främst hund/katt) hit. Han är - efter ett trauma som var orsaken till att han omplacerades - rädd för andra katter och hans reaktion är väldigt beroende på den andra katten. Jag kan inte säga hur han kommer att reagera på förhand, men vet att det blir ett stressmoment för honom. Jag släpper inte ihop honom med andra djur "bara för att", eftersom jag anser att det innebär onödiga risker och dessutom stress. I vårt boende finns ingenstans där våra katter inte är, där det vore lämpligt att stänga in den främmande katten, heller.

Så jag hade tveklöst sagt nej, i din situation. Djuren som bor i hemmet kommer alltid alltid först.
 
Tack för många bra och varierande svar. Nu har jag en bredd i hur folk resonerar.

Jag har med avsikt inte specificerat djurslag i trådstarten för jag ville få en bred bild av just djurägares reaktioner och känslor. Och det har blivit många svar utifrån hundägarperspektiv.

Om jag här preciserar lite mer och säger att det handlar om en katt som gästen vill ta med. Och i hemmet som ska gästas finns bland annat en katt som blir mycket stressad av andra katter, och som gärna markerar revir mot andra katter och när han blir stressad.

Jag hade absolut sagt nej, jag kan inte ta emot andra djur i min lilla etta på grund av våfflan min (hunden) som vaktar sitt hus noga. Det är knappt så att jag kan ha tvåbenta gäster. 😅
Å andra sidan får man ju i så fall räkna med att gästen kanske inte kommer eller att man får mötas någon annanstans, eller liknande.
 
Hur självklart är det för er att få ta med ert husdjur när ni åker och hälsar på släkt och vänner, och sover kvar en eller flera nätter?

Hur skulle ni reagera om en nära vän/släkting nekade er att ta med djuret med hänvisning till välmåendet för husdjur som finns i hemmet ni vill besöka? Alternativt att denne inte har tid/ork/möjlighet att ordna för ditt husdjur så det ev skulle funka (t ex iordningställa avskilt uthus på gården/stängsla in eller stänga av delar av bostaden?)

Är det skillnad om det är en vanlig helg eller högtider såsom jul-, nyårs-, midsommar- eller födelsedagsfirande?
Absolut inte självklart, förutom i ett par undantagsfall så är det snarare självklart för mig att Inte ta med vår hund och att inte heller fråga. Bara att fråga känns påträngande och hon har det bättre hemma i några timmar än iväg hemma hos andra som standard, och sova över borta hos andra gör vi typ aldrig heller på sådant sätt att det är rimligt att ta med hunden. Då ordnar vi hundvakt.

Jag har inget emot att andra tar med hundar hit så länge de är rumsrena, friska, snälla och inte har ngt aggressivt beteende såsom att vakta mat osv. Här bor liksom både vår hund som är jordens snällaste och en yster tvåbent femåring som är van vid hund som är just sådär snäll - vill inte behöva passa och förmana på hemmaplan för att undvika olyckor. Katter och smådjur vill jag inte ha hit, jag älskar katter men hatar kattsand och stanken så har valt bort av det skälet, vill inte ha hit andras. 🤢
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp