Bukefalos 28 år!

Ta valpar på sin hund - tänkt på konsekvenserna?

Sv: Ta valpar på sin hund - tänkt på konsekvenserna?

Herregud jag gick hur många tusen som helst back - och inte fick jag en enda valp för besväret....
 
Sv: Ta valpar på sin hund - tänkt på konsekvenserna?

Men OM man ser det som ett trevligt sätt att tjäna lite pengar, att ta valpar på sin tik

... så har man helt fel anledning till varför man ska para och borde istället för att para se till att gå SKKs uppfödarutbildning.. :cool:

Hunduppfödning är i regel ingenting man tjänar pengar på. Tar man en kull ska det vara för att man tror att avkommorna kommer vara bra för rasen på något sätt. Om det är pga unika blodslinjer eller utmärkt exteriör/mentalitet får var och en avgöra, men att para hundar för att få pengar kan jag omöjligt se som något annat än ren och skär idioti.
 
Sv: Ta valpar på sin hund - tänkt på konsekvenserna?

... så har man helt fel anledning till varför man ska para och borde istället för att para se till att gå SKKs uppfödarutbildning.. :cool:

Hunduppfödning är i regel ingenting man tjänar pengar på. Tar man en kull ska det vara för att man tror att avkommorna kommer vara bra för rasen på något sätt. Om det är pga unika blodslinjer eller utmärkt exteriör/mentalitet får var och en avgöra, men att para hundar för att få pengar kan jag omöjligt se som något annat än ren och skär idioti.

Just detta tror jag många "hobbyuppfödare" (eller vad man ska kalla dem) som gärna ser valpar efter sin egen tik tror.
Tiken är ju så snäll och trevlig och jag vill ju så gärna ha en valp efter min tik.
Jaha men de andra valparna då, vad gör du om de inte blir sålda?

Seriösa och erkända uppfödare har nog inga problem men det är just dessa, som så gärna vill ha valpar för att tjäna pengar eller för att man så gärna vill ha en valp efter sin egen hund, som drabbas. Synd att det blir hundarna som blir lidande bara.
 
Sv: Ta valpar på sin hund - tänkt på konsekvenserna?

Jag vill bara förtydliga att jag alltså inte anser att ta valpar = ekonomisk vinst. Men att folk TROR att det är ett enkelt sätt att tjäna pengar. Och sen inser den hårda vägen att det inte riktigt var så lätt..
 
Sv: Ta valpar på sin hund - tänkt på konsekvenserna?

Jo jag förstod det! :)

Tycker bara synd om alla valpar/hundar som lider för att "uppfödaren" inte alltid tänker på konsekvensen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 230
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 523
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 328
Senast: ako
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 794
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp